"Driftige" IJslander.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ankehoix

"Driftige" IJslander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 18:26

Ik heb thuis zelf een IJslander staan, echt een geweldig paard.
Maar ze is zegmaar nogal "driftig". Ze wil het liefst snel, sneller, snelst. Ze luistert wel heel goed maar heeft gewoon heel erg adhd.
Hierdoor is het erg moeilijk om haar tölt niet-lateraal te houden, je zou juist zeggen dat als ze zo sterk is in haar achterbenen ze makkelijk tölt maar dit is dus niet het geval. Toen ik haar kreeg tölte ze (bijna) niet. Het gaat nu al stukken beter maar nog niet helemaal gemakkelijk.
Ik rijd haar ook veel dressuurmatig, omdat ze anders teveel op haar voorhand gaat lopen. Hier ligt het dus niet aan.
Heeft iemand misschien tips? :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:06

IJslanders in Elahuizen?! Daar ging ik vroeger altijd op vakantie! :))

Doorgaan met dressuurmatig rijden. :j Een stuk wat harder mag best, zolang jij het initiatief houdt en niet je paard. Als ze zo voorwaarts is, niet gaan hangen aan de teugels. Een ophouding maken met je hand en zit (buikspieren aantrekken) en ontspannen als ze reageert. Benen ontspannen, maar wel gewoon aan het paard houden. Hoe loopt ze als ze zo hard wil? Hoofd omhoog en rug weggedrukt? Is ze in alle gangen zo voorwaarts, of alleen in de tölt? Er zijn veel IJslanders die een boel looplust hebben. Leuk, maar niet altijd wat je wil. :))

ankehoix

Re: "Driftige" IJslander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 23:49

Hahaha wat grappig! Op de camping bij het water natuurlijk? ;d

Ja ze is heel erg gevoelig op zit en stem, teugels heb ik nooit nodig om tempo terug te nemen.
Eerst drukte ze haar rug wel wat weg, maar nu gaat ze juist als ze sneller gaat haar passen verruimen en plaatst ze haar achterbenen er nog verder onder (wat dus eigenlijk al een hele vooruitgang is). Of als ze dan echt niet harder mag gaat ze stil staan en verzet ze gewoon geen stap meer. Ze is soms erg grappig hahaha.. En ze doet het in alle gangen, ze kan sowieso niks normaal doen, alles moet met overgave. Ook buiten het rijden om.
Bedankt voor je reactie :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:41

Op de camping, ja! :j Ons zeilbootje lag daar in de haven. :) Ik was er elke zomer, tot 1996. Een paar jaar geleden ben ik nog een keer terug gegaan, was erg gek om er weer te zijn.

Als ze haar lichaam goed gebruikt in het hogere tempo en controleerbaar blijft dan zou ik me daar gewoon bij neerleggen. :)) Ga je haar ook in de endurance starten.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 15:31

hahaha wat leuk! Verbazingwekkend hoeveel mensen er nog op vakantie gaan in zo'n klein dorp haha ;d.

Waarschijnlijk heb je gelijk, dankjewel :D
Ik ga haar sowieso een keer starten in de kennismakingsklasse, ik ben alleen bang dat ik er bij de p/a uitlig, omdat ze zich zo druk maakt dat haar hartslag dan dus te hoog zou liggen haha ;d.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:33

Ijslanders zijn paarden veel werklust en temperament. Wat ik vooral merk als paarden te snel gaan dat ze juist op de voorhand vallen en er zo 'onderuit' komen. Dit doen ze vaak toch uit gebrek aan kracht van achteren, omdat ze het moeilijk vinden zoeken ze iets om dit te compenseren, en heb al vaak mee gemaakt dat ze dan maar sneller gaan. Want dit is gewoon makkelijker. Overgangen rijden, veel belonen als ze het goede tempo aannemen, en dan langzaam die achterhand meer activeren. Eerst het tempo dan achterhand anders vraag je ineens erg veel. En dan zullen ze misschien eerst 2 passen in het goede tempo lopen en dan weer te hard gaan maar zo kom je er langzaam wel. Ik rij ook veel dressuurmatig maar mijn merrie doet dit soms ook, van haar weet ik dat haar achterhand nog veel sterker mag. Maar ook als ze haar dag heeft en ze merkt dat ze het goed doet kan ze soms doorslaan haha, want word ze zo enthousiast dat ze ook steeds harder gaat.
En indd accepteren dan ze voorwaarts is, dat is naar mijn idee toch ook vaak ijslander eigen :D

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:33

Hey,

misschien kan het volgende ook helpen. Wanneer ik voorwaartse ijslanders rijd die sneller lateraal gaan lopen, maak ik afwisselend voltes en slalom bewegingen. Zorg er wel voor dat je paard de goede buigingen maakt. Het is meteen goed voor evenwicht, soepelheid en reageren op het been. Tussendoor ook tempowisselingen en lange rechte stukken om weer te herstellen.
Door de voltes en slalom kan je paard niet zomaar vooruitsprinten. Doe dit niet elke dag want overwerken is ook niet goed.
Acceptatie is met elk paard natuurlijk goed ;)

Ik hoop dat je in de tussentijd verder bent gekomen.

Groeten.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 21:07

i_horselover schreef:
Hey,

misschien kan het volgende ook helpen. Wanneer ik voorwaartse ijslanders rijd die sneller lateraal gaan lopen, maak ik afwisselend voltes en slalom bewegingen. Zorg er wel voor dat je paard de goede buigingen maakt. Het is meteen goed voor evenwicht, soepelheid en reageren op het been. Tussendoor ook tempowisselingen en lange rechte stukken om weer te herstellen.
Door de voltes en slalom kan je paard niet zomaar vooruitsprinten. Doe dit niet elke dag want overwerken is ook niet goed.
Acceptatie is met elk paard natuurlijk goed ;)

Ik hoop dat je in de tussentijd verder bent gekomen.

Groeten.

Dankjewel voor je reactie! :D
Dit doe ik inderdaad, maar ze is bij de vorige eigenaar zo ontzettend scheef gereden aan een kant. Maar het gaat steeds beter. Ze is nog steeds ontzettend pittig maar dit maakt haar ook juist zo leuk. Haar tölt wordt steeds zuiverder.