Hoe aantolten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nohra

Hoe aantolten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 07:39

Hoi,

Ik heb een dravertje die volgens de verkoper kan tölten. Als jaarling heeft hij dit namelijk in de weide gedaan. Maar
nu hij onder zadel is biedt hij het niet zelf aan. Ik heb het ook nog niet gezien bij hem. Maar tussen de stap en draf
heft hij zijn hoofd op en dan maakt hij wel eens een vreemd pasje als ik dan aandraaf. Ik wil graag weten wat ik kan
proberen om aan te tölten, heb wel eens op een ijslander gereden maar dat was een stuk makkelijker. Ik heb al meerdere
dingen geprobeerd: op asfalt, hoofd klein beetje omhoog, inhouden en draven, beenlegging anders noem maar op.
Wat kan ik nog meer proberen? Ik krijg over 4 weken een les van een ijslanderdame, maar ik weet niet of dat ook zo
geschikt is voor een draver omdat dat ander soort paarden zijn. Ik rij nu ongeveer 3 a 4x per week en tussendoor longeer
ik los (zonder tuig en zonder longeerlijn). Hij kan wel een harde draf, dat is geen telgang maar zit wel comfortabel.

Ik krijg het niet voor elkaar om
aan te draven met zijn hoofd omlaag (heb ik ook hulp bij nodig). Neem hem steeds terug en probeer het opnieuw, heb
al geprobeerd om van een ontspannen stap met zijn hoofd laag aan te draven maar dan nog gooit hij zijn hoofd omhoog.
Ook bij longeren gooit hij zijn hoofd omhoog en maakt hij er een soort sprongentje bij voordat hij draaft.

Wie kan mij vertellen wat ik verkeerd doe? :+

CM_

Re: Hoe aantolten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 07:41

Ik denk dat je je een beetje hebt laten beetnemen door de verkoper.
Bij een dergelijk type paard is tellen niet gewenst, wil je een gangenpaard, dan had je een ander ras moeten kopen, maar ja dan was je ook meer geld kwijt geweest ;)

Zorg liever dat de dressuurbasis op orde komt, dat is al moeilijk zat bij een draver.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 07:51

Hij is weggegaan juist omdat hij tolte. De verkoper heeft mij een aantal foto's laten zien waar dat op te zien is, heb de foto's helaas niet zelf maar dat kan ik wel aan hem vragen. Heb hem al gebeld, hij zei dat hij hem meerdere keren heeft zien tolten (geen telgang) en dat dit de reden was dat het niet paste tussen zijn paarden. Het is een oude man die mij heel veel helpt dus ik weet zeker dat ik me niet heb laten beetnemen. Hij zei dat het een laterale tölt was, de moeder van mijn paard deed het ook en dat paard is verkocht aan iemand en die rijdt haar bijna alleen in tölt. Dus volgens mij moet het erin zitten :-)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 07:52

Er zijn toch wel degelijk dravers die dit kunnen. Ik hoop voor je dat het er nog in zit en de juf je kan helpen met het eruit rijden.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 07:54

troi schreef:
Er zijn toch wel degelijk dravers die dit kunnen. Ik hoop voor je dat het er nog in zit en de juf je kan helpen met het eruit rijden.

Kan het 'eruit' gaan? (omdat je zegt 'hoop dat het er nog inzit)

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 07:58

Mijn ervaring is dat het op asfalt het beste werkt, ook omdat je de tact goed kan horen, maar ik denk dat je het beste kan wachten op je instructrise, en dan samen aan de gang gaan.
Het is wel fijn als je er zelf niet zoveel ervaring mee hebt, dat er dan iemand langs de kant staat die je daarmee kan helpen.
Je paard moet wel los zijn om te kunnen tolten, dus ook nageeflijk over de rug kunnen draven. Misschien kan je daar beter aan werken, totdat je instructrise er is.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:00

[GP] Töltende dravers?

Eerst maar eens verder lessen en spieren opbouwen. Niet teveel gaan proberen, dat is alleen maar frustrerend voor jullie beide.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:03

ook mijn advies, laat het even rusten, stop met proberen en wacht op de instructie. Vanalles proberen kan averechts werken.
Ik kan me niet voorstellen dat als een paard als veulen in tolt liep, dat dit niet meer eruit komt.
Belangrijk is wel dat een paard eerst balans leert hebben, op eigen benen leert lopen etc. Voordat je met de extra gangen aan de gang kunt.

en wat betreft gangenpaard rassen, ook dat is niet altijd gegarandeerd dat ze in gang lopen, maar wel een grotere kans.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 08:05

Over zijn rug nagevelijk lopen daar trainen we nu juist lekker op, dat gaat nu erg goed. Lekker ontspannen :-) Alleen dat beginnen doet hij zijn hoofd omhoog en maakt een huppeltje, mijn dressuurinstructrice zegt dat dat niet de bedoeling is en dat we dat moeten corrigeren. Maar nadat hij zijn hoofd omhoog doet is dat nogal een vreemde huppel, dat zei ze zelf ookal. Had ze nog niet eerder gezien.

Ik weet dat elk gangenpaard een andere knop heeft maar er is dus niets wat ik nog eens kan doen? En ik rij op een veelzijdigheidszadel, heeft dat misschien mee te maken dat hij niet kan aantolten?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:08

Tölten kunnen ze onder elk zadel wel :+

De huppel bij het aandraven is waarschijnlijk een kwestie van onbalans en spieren.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 08:24

Dus onbalans en spieren is wel iets waar we aan moeten werken. Ok, dan wacht ik de instructie wel af. Wat kan ik tot de vier weken doen zodat we betere bespiering hebben voor de tolt?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:55

Niet werken aan betere spieren voor de tölt, maar aan soepel en sterker maken in het algemeen. Netjes aan de hulpen zetten. Niet in je eentje gaan prutsen met tölt als je niet zeker weet hoe het moet en of hij het kan. Vier weken is toch niet zo lang?

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 09:17

Imre schreef:
Niet werken aan betere spieren voor de tölt, maar aan soepel en sterker maken in het algemeen. Netjes aan de hulpen zetten. Niet in je eentje gaan prutsen met tölt als je niet zeker weet hoe het moet en of hij het kan. Vier weken is toch niet zo lang?

Vier weken is ook niet lang, maar ik denk ik kijk even of iemand nu op het forum weet wat ik precies verkeerd doe. Ik heb op een ijslanderstal gestaan en daar ook les gehad in tölten. Dus ik weet wel wat de hulpen zijn maar ik heb zelf een paard nog nooit ingetölt. Het gaat bij hem even om het aan knopje, als hij is opgestart dan weet ik de hulpen. Op de ijslanderstal reden wij met ijslanderzadels, dat gaf meer schoudervrijheid, ik heb zo'n vermoeden dat hij met dit veelzijdigheidszadel in de knel komt met zijn schouders en dat het huppeltje wel degelijk het eerste stapje kan zijn maar doordat hij misschien knel komt verder gaat in draf. Alleen hij laat het in de wei of in de bak zo 'los' niet zien.

Alles wat ik bij hem probeer van wat ik geleerd heb op de ijslanders werkt niet. Maar ik ga nu rijden :-) Bedankt voor de snelle reacties!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:21

Ten eerste: Tölt verleren ze niet. Het kan wel zo zijn dat het moeilijker voor hem wordt omdat je minder tölt rijdt (dat is ook het probleem met dravers die niet galopperen).

Ten tweede: ga niet zelf aan de slag. Tölten en met name het intölten is iets waar je echt begeleiding bij nodig hebt. Daarbij heb je tölt gereden op IJslanders, maar die waren waarschijnlijk al goed getraind en tölten makkelijk aan.
Dan moet je ook nog zeker weten dat jij goed voelt of je paard in tölt zit, omdat je begint met maar enkele passen. Als jij bij wijze van spreken 10 passen nodig hebt om zeker te weten dat hij in tölt zit, en je kunt in het begin maar 3 passen rijden, gaat er iets mis.

Ten derde: als jij een goed passend zadel hebt, moet dat voldoende schoudervrijheid bieden om te kunnen tölten. Het enige voordeel van een IJslanderzadel boven een veelzijdigheidszadel is dat het nog nét iets meer schoudervrijheid biedt. Maar voor elke tak van paardensport heeft het paard schoudervrijheid nodig, dus dat mag geen issue zijn.

Tölt moet komen vanuit de achterhand (het paard moet een beetje gaan "zitten") en hij moet zijn voorkant oprichten ZONDER daarbij zichzelf vast te zetten in de rug. Wat hiervoor belangrijk is, is dat het paard los kan laten in zijn rug, in ALLE gangen.
Wat ik opmaak uit het feit dat je paard zijn hoofd omhoog gooit bij aandraven, is dat hij niet volledig loslaat in de rug. Dit is lastig om aan te werken, maar je zou eens kunnen proberen op een volte te gaan rijden en dan op de volte aan te draven. Hierbij heb je ook meer buiging in de rug, waardoor het moeilijker wordt de rug vast te zetten (ik zeg niet dat het onmogelijk is).

Verder is het belangrijk dat je paard kracht ontwikkelt om de achterbenen onder de massa te zetten, de voorkant op te richten en de achterhand te laten zakken. Veel overgangen (draf-stap-draf) zijn daarbij belangrijk. Dan ook gaan schakelen in draf zelf (arbeidsdraf-verzamelen-arbeidsdraf-middendraf).
Pas als je het gevoel krijgt dat hij ook in draf de achterhand kan laten zakken (=verzamelen) ben je toe aan het rijden van tölt.

Voor tölt moet het paard ook iets korter worden in het lijf. (in draf, vooral ontspannen draf is de rug lang, in tölt moet de rug wat korter worden). Dit doe je eerst in stap. Hou halt, stap 3 pasjes, hou weer halt enz. Hierbij wordt het paard vaak vanzelf al wat korter in de rug. (Denk eraan dat je vaak afwisselt met draf, zodat de spieren ook weer even lang kunnen worden)
Wanneer je paard makkelijk kort wordt én daarbij licht in de hand blijft (hij mag niet gaan hangen, niet tegen het bit komen) kun je pas verder gaan denken.

De volgende stap is het activeren van het paard. Hierbij zorg je dat je je paard kort houdt in de rug blijft. (overigens, kort houden wil niet zeggen "trek hem aan de mond omhoog" of "Ga hangen aan de teugel")
Door met je stem/klikgeluidjes te activeren, zonder dat hij daarbij harder gaat, krijg je dat de achterhand iets moet gaan zakken.
Op het moment dat dit goed gaat, ga je een stap verder.

Dan ga je langzaam richting aantölten. Je activeert het paard en drijft hierbij een beetje. Grote kans dat de eerste stap tölt is. Stop dan ook na die eerste pas van je paard!
Langzaamaan, als je merkt dat het allemaal makkelijker gaat kun je naar twee passen, drie passen enz.

Wanneer je dit hele "stappenplan" uitvoert (op je gemak, met begeleiding) ben je waarschijnlijk enkele weken bezig. Hele ervaren ruiters kunnen het knopje er vaak al iets eerder opzetten, maar het is heel belangrijk dat je je paard niet overvraagt. Ga niet proberen in een uurtje tijd tölt erop te zetten, dat lukt gewoon niet.

Als laatste vraag ik me trouwens wel af of het tölt is, omdat het erg lateraal is zeg je. Waarschijnlijk neigt het dan eerder naar langzame telgang, en dan vraag ik me sterk af of je dat wel moet willen rijden. Als het echt lateraal is, is het wel op te lossen hoor, maar mensen die weinig tölt en telgang zien, zullen het verschil tussen laterale tölt of langzame telgang niet goed kunnen zien.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 14:36

Wow! Geweldige uitleg BernetteO! Hier kan ik echt wat mee! Ik rijdt inderdaad niet echt veel overgangen met hem omdat ik meer bezig was zijn conditie op te bouwen. Die is nu aardig op peil dus nu kan ik wel meer overgangen gaan oefenen. Ik heb je tekst uitgeprint en lees deze morgen even door (het beginstukje dan) zodat ik ermee aan de slag kan. Ik ga over 4 weken met de ijslanderinstructrice aan de slag, ze gaat er zelf ook op rijden. Dus als ik nu zo'n beetje begin met het beginstukje van jou stappenplan dan kan zij er ook een betere start mee maken en is het prettiger werken voor het paard.

Heb trouwens wel nog een vraag, ik heb een enorme longeerbak (echt groot). Maar die is wel iets zwaarder als de rijbak. Is het een idee om daar de voltes te gaan rijden etc.? Of zal die bak dan te zwaar zijn? Ik rij in de bak gemiddeld 30minuten. Ik moet namelijk eerst een flink stuk lopen om er te komen en weer terug dus dan heeft ze in totaal zo'n uur 'gelopen'.

Nogmaals bedankt! :-D

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:14

Graag gedaan! Heel veel succes ermee!

Vooral het losser maken in de rug kun je heel makkelijk zelf doen, met het echte tölt werk zou ik wachten tot met je instructrice. Mag ik vragen wie dat is? (zit zelf ook in de IJslanders, dus misschien ken ik haar wel ;)).

Probeer bij de overgangen goede reactie op het been te verkrijgen, het paard mag er zeg maar geen 5 passen over doen om aan te draven. Wanneer je wilt vertragen in draf, probeer dan tot dat punt te gaan dat ze echt nét niet in stap vallen. Dan actief naar voren drijven.

Waar jij je nu inderdaad vooral op moet focussen is het aandraven. Laat hij zijn hoofd wel wat zakken in draf? Probeer dat anders eerst voor elkaar te krijgen. Soms helpt het (als je hem voldoende vertrouwt en zeker weet dat hij geen rare dingen gaat doen) om je teugels eens langer te laten, dat hij echt de kans krijgt de nek wat te strekken. Sommige paarden 'verleren' het ontspannen soms een beetje. Het kan best zo zijn, dat als hij voor het eerst zakt in de hals, dat een eerste reactie is dat het hoofd weer omhoog komt (omdat hij niet gewend is van zichzelf dat hij dat kan/doet).
Wanneer hij al wel kan zakken in de hals (in draf en in stap en zelfs in galop) kun je dat gaan uitbouwen naar de overgangen.
Probeer niet te veel been te geven, maar net genoeg om hem in draf te krijgen. Drijf je te veel kan het gebeuren dat hij daarvan schrikt en als reactie daarop zijn hoofd omhoog gooit.
Leg je kuiten rustig aan, geef steeds meer druk totdat hij gaat en laat dan los (zo rijd ik het met mijn IJslanders, het kan echter voorkomen dat wat dressuurmatig getrainde paarden wat meer been moeten hebben als bevestiging). Zoek de ontspanning zo snel mogelijk weer op, laat hem je handen volgen naar beneden en ga weer rustig in stap, zoveel mogelijk op je zit. Probeer dan de ontspanning vast te houden en vanuit daar aan te draven.

Het sleutelwoord bij het voorkomen van het hoofd omhoog doen in de overgang stap-draf is dus echt ontspanning zoeken. Zelf lekker zitten, lekker teugelcontact (niet te veel niet te weinig) en kijk hoe hij je handen volgt in stap en draf. Het moet eerst in de gangen zelf goed gaan voordat het in de overgang zelf goed gaat.

Om terug te komen op je longeerbak: het kan wel, maar doe het niet te lang, omdat het best wel belastend is als hij het niet gewend is. Bovendien bestaat het risico dat je zelf scheef gaat zitten als je voortdurend op de volte rijdt.
Rijd je ook terug naar huis? Of loop je er dan naast?
Je zou dan namelijk op de weg prima de overgang stap-halt-stap kunnen oefenen, zodat hij snel wordt op het been. Uiteraard is dat ook een deel van je instappen en uitstappen dus doe het niet te vaak en zorg dat je lekker blijft stappen.

Heel veel succes!

Vragen mag je altijd stellen, PB maar!

(Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar foto's of een filmpje van zijn extra gang in de wei, dus als je hebt, graag! Mag ook via PB.)

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 21:01

@BernetteO, ik weet haar achternaam niet :-P
Ik ga eens kijken of de longeerbak gesleept kan worden, dan is ie minder zwaar. Ik denk dat ik nog wel recht kan zitten aangezien het een erg grote longeerbak is.

ik loop er s'avonds naast maar als het licht is zit ik erop als ik naar de bak loop. Ik heb nog geen foto's van zijn gang, heb ik nog niet naar gevraagd aan de verkoper maar ga ik zeker doen! Tnx!

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 18:49

Heb gister in de longeerbak gereden, ging erg goed. De bak was niet te zwaar gelukkig. Ik heb veel overgangen gemaakt en dat ging eerst voor geen meter := Maar na een tijdje begon hij het te snappen en liep hij super in de overgang van stap naar draf en terug.
Op het moment dat ik hem totaal relaxed in draf had wilde ik aanspringen in galop maar toen ging hij van ontspannen naar strak en spurte bijna onder mij vandaan. toen weer opgepakt en ineens dacht ik: wat zal er gebeuren als ik nu ontspannen draaf, de teugels steeds losser maak en uiteindelijk met losse teugels aanspring?

Hup, in een keer de meest relaxte galop die ik tot nu toe met hem heb meegemaakt. Wat deed ik dan zelf verkeerd in het eerste moment? Want ik kan natuurlijk niet elke keer de teugels los gooien en alleen dan een relaxde galop krijgen...

En ook liep hij 'kort' dus kleine pasjes en goed de achterhand eronder. Dus dat gaat de goede kant op, nog geen tölt gevoeld, geen een pasje helaas. Maar dat kan nog komen, ben natuurlijk net met deze tips begonnen. Heb de ijslanderinstructrice gebeld en bovenstaande verteld, ze zei inderdaad dat de tips die BernetteO heeft gegeven erg goed waren om mee te beginnen en de eerst komende weken mee te trainen :-)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 00:02

ik lees dit ff mee, hier nog een toltende draver nou ja op het moment vooral telgang en heb deze week ijzers gekregen enkan nu alles mooi horen op de weg.
en toen ze van de week bang was voor wat kuil balen ging ze in eens tien passen tolten of in elk geval een vier tact gang.
Dus hier ga ik met de zelfde tips aan de slag.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:24

hier ook een dame die de tolt regematig aanbied maar die eerst nog veel sterker moet worden.