Saddle seat - wat is het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Saddle seat - wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 11:00

Allereerst, dit topic wil ik gewoon informatief houden omdat ik zelf gewoon erg nieuwsgierig ben, reacties als oooeeee, aaa en ooo wat zielig zijn niet de bedoeling. Hou het topic ajb gewoon informatie, en in een leuke sfeer :)

Saddle Seat:
Afbeelding
(foto is de eerste van Google, eigendom van http://www.mariways.com/index.htm.)

Wat is dat nou toch, die prachtige gangenpaarden in de US die er zo mooi bij lopen. Waarom wordt de nek zo hoog gedragen, wat traint men zoal? is dit net zo intensief qua training als laat zeggen dressuur of springen? wat doen ze zoal buiten de wedstrijden om met hun paarden, lopen die dan ook zo? is dit in NL ook te doen, of te bekijken? kortom ik zit vol met vragen :D

Nogmaals, in dit topic wil ik mensen verzamelen die het leuk vinden om hierover te praten, mensen met eigen ervaring bijvoorbeeld of mensen die net als ik ook serieuze vragen hebben.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:15

Saddle Seat is volgens mij de benaming van de rubriek. vertaald zal het iets zijn van ' onder het zadel' 'zadelrubriek'.
Deze paarden worden nl ook voor de wagen geshowt.

Verder ken ik alleen de verkeerde extreme kant van het trainen van deze paarden.
Wel volg ik via Youtube een Tennessee walker fokker/verkoper die paarden traint voor recreatief en soms een potentieel wedstrijd paard. wat ik daar kwa training zie is niet veel anders dan het westernrijden/dressuur rijden. Paard moet aan de hulpen staan en hoe verder in de africhting des te meer verzameling en verbetering in de gangen. Deze fokker neemt de paarden ook regelmatig mee op lange trails door geheel USA.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 16:29

Dat bedoel ik, ik vind het prachtige dieren en ook ik ken alleen maar de extreme dieronvriendelijke kant, ik zou ook juist zo graag informatie over de normale en vriendelijke manieren willen hebben. Maar als je zoekt, kom je alleen maar de vervelende dieronvriendelijke methodes tegen, zo jammer.

Heb je misschien een linkje voor me van die Tennessee walker fokker? kan ook eventueel via pb
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 12-08-12 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Re: Saddle seat - wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:30

Ik vraag me al tijden uit hoe het eruit zou zien als zo'n paard wel op een vriendelijke/normale manier getraind wordt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:31

Authentic schreef:
Ik vraag me al tijden uit hoe het eruit zou zien als zo'n paard wel op een vriendelijke/normale manier getraind wordt

Ik vraag me dit ook af, moet een fijn beeld zijn, het zijn namelijk prachtige paarden!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:29

Ik ben inmiddels verkocht hoor wat betreft TWH. Helemaal omdat dit wellicht een ras is waar ik weer op kan rijden (rugpatient en sta al ruim 6 jaar aan de bakrand)

http://www.youtube.com/watch?v=fo3Ob7aGSTA

Leuke van dit filmpje is dat er wat instructies bij zitten.
Ze hebben echt heel veel leuke en mooie filmpjes. Daarnaast vind ik ze heel prettig met de dieren omgaan.
Hun website: www.cloud9walkers.com

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:23

Authentic schreef:

Wat geeft je de indruk dat dat niet gebeurt?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:31

Wat je vooral tegen komt over Saddle Seat heeft vaak te maken met idiote hoefstanden, blokken aan de hoeven, kettingen om de benen, ruiters die haast op de nieren van het paard zitten, gezette staarten en vaak ook de scherpe bitten die niet iedereen vriendelijk gebruikt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:35

Excessen heb je overal. Kijk nu nog eens naar de foto in de OP?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:36

Ik heb de foto in de OP reeds bekeken dankje

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:38

Okee, heel goed. Vertel nu dan wat je er aan onvriendelijks aan ziet?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:39

Een aantal dingen daarvan heb ik enkele minuten geleden opgenoemd en dus vraag ik me nog steeds af hoe de vriendelijke versie eruit ziet. ;)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:41

Om te beginnen die staart...

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:43

Leuke vraag en interessant filmpje van Cowgirl!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 22:21

Nogmaals het is niet de bedoeling van dit topic om deze tak onderuit te halen. Dat er een hoop dieronvriendelijke dingen plaatsvinden is iets dat zeker is, maar daar heb ik dit topic niet voor gemaakt.

Een echte leek (zoals ik bijvoorbeeld) herkent het verschil niet eens tussen een netjes gereden saddle seat paard versus een onvriendelijk gereden paard, simpelweg omdat de kennis er niet is. Hoe zie je bijvoorbeeld die verschillen?

Dan nog wat vragen die ik me al een tijdje afvraag,
Waarom hangt er bijvoorbeeld zo'n type bit in,
Heeft die staarthouding nog speciaal nut,
Waarom wordt het hoofd zo hoog gedragen (want in de dressuur en western is die houding vaak juist lager?),
and so on :D

Het plaatje in de OP, die kan ik niet eens beoordelen, ik zou echt niet weten of dat dier goed of slecht gereden wordt :) ik weet het echt niet! en juist daarom ben ik vreselijk nieuwsgierig

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:28

Afbeelding

Dit is een foto van dezelfde combinatie.

De hoofd- staarthouding vinden ze mooi, extravagant en soms wordt er ook aan gesleuteld om de staart in die positie te krijgen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:00

Ik vind dat die meneer erg ver naar achteren zit. En ik kan me idd niet voorstellen dat die staart op een voor het paard prettige manier zo te krijgen valt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:20

Koper schreef:
Okee, heel goed. Vertel nu dan wat je er aan onvriendelijks aan ziet?

Verder kijken dan je neus lang is. Denk je dat ze die staart voor de lol zo hoog houden? Een veel gebruikte methode is het gedeeltelijk doorsnijden van de spieren aan de onderkant van de staart, daarna word de staart omhoog gefixeerd waardoor na het helen de spieren iets langer zijn. De staart kan nooit meer tegen de billen gebracht worden maar blijft omhoog staan. Dat word hiermee gedaan:

Afbeelding

Maar misschien kun je vertellen hoe een staart op een vriendelijke manier zo rechtop staat bij een ras dat deze niet uit zichzelf draagt? Aangezien anderen moeten vertellen wat ze er ónvriendelijk aan vinden, vertel eens wat je o.a vriendelijk vind aan de foto in de OP? Wie weet kun je ons dingen vertellen die we nog niet wisten? Zoals tainingsmethodes en vriendelijke tail setting methodes?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:12

-> GP

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 17:00

Dankje Apple, ik wist al niet waar ik het topic moest zetten.

Gelieve de toon in het topic gewoon vriendelijk te houden ajb!

Wat ik er van begrijp, is dat de positie van het zadel en de ruiter de beweging van het paard beïnvloed. Door het zadel verder naar achter te plaatsen, achter het zwaartepunt van het paard, zou de beweging aan de voorkant extravaganter moeten worden (tot zo ver begrijp ik de theorie, ik weet niet of deze waar is, ik heb hem ook maar van internet :) )

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:02

Telpeva schreef:
Dankje Apple, ik wist al niet waar ik het topic moest zetten.

Gelieve de toon in het topic gewoon vriendelijk te houden ajb!

Wat ik er van begrijp, is dat de positie van het zadel en de ruiter de beweging van het paard beïnvloed. Door het zadel verder naar achter te plaatsen, achter het zwaartepunt van het paard, zou de beweging aan de voorkant extravaganter moeten worden (tot zo ver begrijp ik de theorie, ik weet niet of deze waar is, ik heb hem ook maar van internet :) )

Dit lijkt me idd ook een logische uitleg, hoe minder gewicht van voor hoe meer expressie/ actie.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 18:28

Hij klinkt voor mij ook logisch, het enige waar ik dan mijn vraagtekens bij heb is zitten die ruiters dan niet juist op een gevoelig/pijnlijk deel van de rug. Dit is geen verwijt, maar gewoon een vraag, want wat maakt nou dat een dressuurzadel niet te ver naar achter mag liggen, maar deze zadels wel?

Waarin zit het verschil?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:42

Volgens mij (niet zeker) zijn die zadel boomloos en zijn ook langer, weet het niet zeker hoor :P Maar zo toont het altijd. Ik heb verder geen verstand van zadels :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:11

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:55

Jullie kijken duidelijk alleen maar puur naar de amerikanen. Hier is het wat moeilijker te selecteren in normaal rijden van een gangenpaard. Hier in europa wordt dit toch echt anders gedaan. Veel meer kijkend hoe de ruiter zelf zit, wat de natuurlijkere manier is het paard te laten lopen. Meer dressuurmatig voor gymnasticering, soeplesse etc..

Overal ter wereld zie je extreme trainingsmethodes, welke dan vaak op wedstrijden vertoont wordt.
In europa is het toch totaal anders. Ik zou zeggen. Kijk vooral naar wedstrijden in duitsland. De fokkers/ trainers in europa en lees meer informatie over gangenpaarden in europa.

Dat maakt het duidelijk een stuk beter. Ik hou er niet van om al die dieronvriendelijke methodes hun aandacht te geven. Alsof het zo altijd gaat en gangenpaarden niet anders kunnen lopen of dat je als ruiter per se zo moet zitten (bv. 95% van wat je ziet op filmpjes uit amerika zit vreselijk)

Het zadel moet achter de schouder liggen voor gangenpaarden, dit zorgt voor de nodige schoudervrijheid.
Het zadel van geen enkel paard dus ook geen gangenpaard mag te ver naar achteren liggen, op de lendenen dus.Er zijn genoeg zadels waarbij je dit niet hebt. Het is wel even zoeken. Hiervoor zijn dan ook speciale gangenpaarden zadels. Hoe vlakker hoe prettiger zodat je zelf vrijheid hebt om in alle bewegingen van alle gangen te volgen en te kunnen bijsturen waar nodig. Sommige ruiters willen juist wel weer wat meer zadel hebben waarbij ze iets opgesloten zitten. Dit is net als bij alle andere zadels en mensen, erg persoonlijk.