Draver zeer gespannen onder het zadel, tips gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tin

Draver zeer gespannen onder het zadel, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 13:51

Hoi iedereen,

Sinds kort ben ik de bijrijder en verzorger van een hele lieve dravermerrie.

In de wei, in de omgang, of longeren is het een ontzettend lief en braaf paard. Maar, wil je met haar rijden dan heb je ineens een heel ander paard in handen.

Ik rij met haar buiten, er is wel een bak aanwezig, maar die is vrij zwaar en opzich is ze in de bak redelijk normaal te rijden en draaft ze ook gewoon. Buiten is een ander verhaal. In stap is ze nog redelijk relaxt en kun je haar gewoon met een los teugeltje rijden. Moment dat je gaat draven, gooit ze haar hoofd in de lucht en word ze gespannen. Ze gooit alle gangen die ze heeft door elkaar heen (tolt, telgang en draf) en als ruiter word je dus alle kanten opgeschud. Een normaal tempo kent ze niet, laat ik haar op haar eigen tempo draven dan gallopeert ze met een noodgang het pad over, probeer ik haar in te houden word ze alleen nog maar meer gespannen. Ook gooit ze in draf continue haar tong uit haar mond ( rij nu bitloos, doet ze het alsnog) en nadat je gedraaft hebt, wil ze ook niet meer relaxt stappen.

Ze werd eerder bereden met een rubberen bitje, hier was ze in stap altijd al mee aan het klooien, dus nu rij ik haar bitloos en is ze in stap rustig en gooit ze haar tong er niet uit. Meerijden met een ander paard geeft meer rust, ik zet haar dan wel is in draf achter het andere paard, maar dan nog blijft ze gangen door elkaar heen gooien. Alleen rijden is alleen te doen in stap.

Ik ben de bijrijder van dit paard en heb uiteraard al met de eigenaresse gesproken over de gespanne ritjes en de merkwaardige gangen en het tong uit de mond gooien etc.
Paardje is altijd nagekeken door tandarts/dierenarts/osteopaat etc. Zadel etc. past goed, maar toch vraag ik me dan wel af of ze niet ergens pijn heeft of dat ik haar in de weg zit.

Mijn vraag voor hier:

Ik zou graag tips willen hoe ik haar meer kan laten ontspannen.
Ik zou graag tips willen over hoe ik haar in 1 gang kan krijgen.
Misschien dat er hier mensen zijn die ervaring hebben met dravers die soortgelijk gedrag vertoonde, die mij misschien in het algemeen tips kunnen geven?

Goof

Re: Draver zeer gespannen onder het zadel, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:55

Snapt dit paard wel wat je vraagt?

Mijn draver deed dit namelijk ook op momenten dat ze mij niet meer begreep. Dan gooide ze haar hoofd omhoog en gooide alle gangen door elkaar. Ik moest haar dan weer (op mijn zit) terug zetten naar stap en de oefening opnieuw vragen.
Ik zou proberen wat vaker in de bak te gaan rijden zodat ze je leert begrijpen.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 14:06

@Goof

Dat vraag ik me ook af.. In de bak loopt ze gewoon normaal. Het is puur alleen buiten dat ze zo druk en gespannen doet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:14

In de bak rijd je waarschijnlijk veel figuren en doe je veel oefeningen. Misschien snapt ze de 'vrijheid' buiten niet?
Wat als je haar buiten ook aan het werk zet?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:18

Stel je vraag ook eens op Draverspraat op het forum :j daar zitten allemaal mensen die een Draver hebben, misschien het paard in kwestie zelfs nog wel kennen van de baan en je heel goed op weg kunnen helpen ;)

http://www.draverspraat.nl/forum/index.php

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:06

Misschien is je basistempo gewoon te laag en kan ze zichzelf gewoon niet kwijt in dat tempo? Het kan helpen om net even wat harder te rijden in draf, en pas later je tempo aan te passen.

Citaat:
laat ik haar op haar eigen tempo draven dan gallopeert ze met een noodgang het pad over,

Dat is geen draven :+ Simpel; terugzetten in stap er opnieuw aandraven. Proberen een tussenweg te vinden tussen een tempo waarop zij fijn draaft en een tempo wat jij acceptabel vindt. Buiten ook gewoon aan het werk zetten; voltes, zigzaggen, zorgen dat ze aan meer moet denken dan rennen.Het kost wat werk, maar is niet onmogelijk :)

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 11:33

Bedankt voor de tips allemaal!

Buiten aan het werk zetten is wel een goed idee. Nu ben ik meer bezig met het regelen van het tempo dan dat ze echt aan het werk gezet word.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:36

Ik heb dan wel geen draver, maar een draver-kruising. En ik herken het gedrag heel goed! :+ Bij ons is het een concentratieprobleem; pony heeft extreem veel energie en ik ben niet zo consequent buiten dus zijn aandacht is vaak ergens anders.
Wat WendyBZ zegt, vind ik goede tips. :j
Zelf rijd ik regelmatig circeltjes op het pad, veel overgangen, halthouden en soms een pasje achterwaarts, een paar pasjes in zijgang en/of zigzaggen. Dat wissel ik af met een flink stuk in draf of galop, zodat alle overtollige energie een beetje kan afvloeien.