Je kruist een IJslander met een paard zonder extra gangen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Je kruist een IJslander met een paard zonder extra gangen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:46

Je kruist een IJslander met een ander paard dat 'gewoon' over drie gangen beschikt.
De IJslander heeft goed bevestigde tölt en telgang, het betreffende andere paard niet.

Wat komt er dan uit? :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:09

Hoogstwaarchijnlijk een niet-gangenpaard. De laterale gangen erven niet sterk . Daarom zal je resultaat hoogstwaarchijnlijk een huis tuin en keuken pony worden.
Er zijn experimenten gedaan om een groter paard met "ijslanderachtige" gangen te fokken, maar daar zijn de ijslanders met zuidamerikaanse gangenpaarden gekruist. Zo zijn de Aegidienberg paarden ontstaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:24

Ik denk ook niet dat 't een gangenpaard wordt. Als je dan al persé een kruising wil kun je beter kiezen voor een ras dat de extra gangen beter vererft dan een IJslander.

Zamora

Re: Je kruist een IJslander met een paard zonder extra gangen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:29

Dat weet je pas als je het probeert :P Maar heb op een gangenpaardenfokkerij gezien dat er uit kruising wel/niet gangenpaard er geen gangenpaard uitkomt. Maar het komt weleens voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:17

Bedankt voor jullie reacties :)
Haha ik ga het niet proberen hoor :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:59

Ik heb een kruising Ijslander X Welsh/Arabier gehad en deze had wel töltaanleg, maar als ik hem zou laten trainen zou ik zijn andere gangen (vooral draf) verpesten. Dus buiten af en toe "per ongeluk" een paar pasjes tölt als hij opgewonden was en ik hem inhield kwam het niet.

Hier een foto van Levi

http://img57.imageshack.us/img57/9452/img1839c.jpg

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:31

waarom zou je zijn draf verpesten? Met juiste training kan je duidelijke hulpen voor beide aanleren. Ik rij altijd alle gangen, vind dat dit juist ten goede komt voor het paard en de gangen.

Elza23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:51

Dat is dan waarschijnlijk een spanningstölt.. niet goed voor je paard in ieder geval!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:19

Elza23 schreef:
Dat is dan waarschijnlijk een spanningstölt.. niet goed voor je paard in ieder geval!

Hierom Zamora :)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:29

Of het veulen ook gang zal erven is van een aantal factoren afhankelijk. Om te beginnen is de ijslander zoals gezegd niet de beste optie als het om gangvererving gaat. Denk dan liever aan een ras waar 100% van de raszuivere exemplaren over extra gang beschikt. Daarnaast is het ook belangrijk te weten wat voor 'normaal' paard het is waarmee gekruisd gaat worden. Een paard kan namelijk nòg zoveel gangaanleg hebben, als zijn bouw dit verder niet ondersteunt zal het er niet uit komen, laat staan dat t een comfortabele gang is...

Dan zijn er nog een aantal 'gewone' rassen waar de gangaanleg erg aan de oppervlakte ligt. Arabische volbloeden en Lusitano's zijn slechts enkele van de voorbeelden.

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:36

Mijn pony is een kruising ijslander/new forest pony en hij kan tolten je moet wel echt de goede hulpen geven en dan kan die een stukje tolten (: Ik denk niet dat het vaak voorkomt en dat het ook ligt aan de ouders.