Töltende dravers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon_

Töltende dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 18:24

Tot de ontdekking gekomen dat mijn Amerikaans gefokte draver Nevele hardstikke lateraal is en een prima tölt kan laten zien.
Verder aan het uitdiepen geweest en onder andere uitgevonden dat er zelfs wedstrijden worden georganiseerd voor 'Töltende Trabers', de zogenaamde TT-wedstrijden.

Was wel benieuwd of er hier op bokt meer mensen zijn met een töltende draver of die zelfs meedoen aan de TT-wedstrijden?
Heb je het paard laten 'intölten', of zelf uitgereden?

Een eventuele foto van een töltende draver zou erg gaaf zijn!

Avalon_

Re: Töltende dravers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 18:46

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:51

Veel Dravers kunnen het, niet alleen Amerikaanse lijnen, Franse ook wel. Die van mij (Amerikaans) is wel wat lateraal, vooral tijdens het snel stappen en langzaam galopperen, maar echt tölt heb ik haar nooit op kunnen betrappen. Andere paarden die we hebben (gehad) wel :+

O.a. het veulen van dit jaar. Nou zijn veulens al snel wat lateraal, dit was echt een gangenwondertje :+
Afbeelding

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:08

Die van mij laat tölt en telgang zien. Zowel los in de wei als onder het zadel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:16

Eigenlijk klinkt dit als een gat in de markt voor mensen die graag een gangenpaardje willen maar de nu bekende rassen te klein vinden (voor zover ik begrepen heb is rond de 1.55 voor bijv een rocky mountain horse ik noem maar wat, wel de max). Misschien een leuk idee om de, vaak spotgoedkope, uitgekoerste dravers met aanleg hierin te trainen en ze als gangenpaardje aan te bieden, willen mensen vast wat extra voor betalen denk ik?

Als is het trouwens mis heb mbt de hoogte van de reguliere gangenpaardrassen hoor ik het graag!
Laatst bijgewerkt door troi op 04-01-12 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:18

*zwaait*
mijne doet het niet altijd heb ook geen flauw idee wat ik moet doen om haar t te laten doen maar ik heb er wel eens op gezeten dat de tölten ging heerlijk was t

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:40

@troi: je idee is leuk, het wordt zelfs al uitgevoerd. Er is in Duitsland een stoeterij waar ze een hele tijd met töltende dravershengsten gingen fokken. Die hengsten waren vaak niet zulke goede koerspaarden, maar werden dus speciaal ingezet voor het fokken van gangenpaarden. Ik geloof dat ze de laatste jaren weer meer op andere rassen zijn gaan focussen: http://www.gangpferde-vierhaus.de/ dit is hun website.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:44

Die van mij laat het af en toe ook zien
Maar helaas hebben wij nog genoeg andere dingen om aan te werken :Y)
Er zal bij ons voorlopig geen 'knopje' voor komen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:40

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:02

TWH's zijn er vaak ook in grotere maten en de MM gaat voor hengsten officieel tot de 1.56m. Ruinen mogen weer groter zijn en er zijn er ook die groter zijn dan 1.56m.

Dravers zijn dan wel weer een stuk goedkoper dan de "echte" gangenpaardrassen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:30

Interessant! Het zou me niet verbazen als er vraag is naar gangenpaarden boven de 1.60. Ik blijf erbij, een potentieel gat in de markt voor uitgekoerste dravers met hoogte en gangaanleg (en die kunnen best een zetje gebruiken als je de vooroordelen leest over dat ras :(:) )

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:25

noivadapaz schreef:
TWH's zijn er vaak ook in grotere maten

Mijn jongste Tennessee Walker merrie van nog geen geen drie is inmiddels al 1.60 schatten we :j
Zo is er binnen de gangenpaardrassen voor elk wat wils kwa hoogte, type paard en soort gangen.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 10:33

Mikkee schreef:
noivadapaz schreef:
TWH's zijn er vaak ook in grotere maten

Mijn jongste Tennessee Walker merrie van nog geen geen drie is inmiddels al 1.60 schatten we :j
Zo is er binnen de gangenpaardrassen voor elk wat wils kwa hoogte, type paard en soort gangen.

Maar wat is een gangbare prijs voor een gangenpaard? Teminste ik heb me er zo'n voorstelling van dat het best een hele uitgave is.
(Maar dan heb je ook wat natuurlijk.)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:45

Daar ben ik ook nieuwsgierig naar. Reken een groot paard (1.58 en hoger), met een papiertje, volledig ingereden, kipmak, gezond, leeftijd tussen de 6-10 jaar, geen spectaculaire looks. Ik gok dat het een fortuin zal zijn namelijk (en ik ben best wat gewend in de quarter wereld).

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:47

Avalon_ schreef:

Met een Draver heb je ook wat hoor :D

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 10:49

WendyBZ schreef:
Avalon_ schreef:

Met een Draver heb je ook wat hoor :D

Dat zeker, dat denk ik elke dag wanneer ik in de weide kijk! Was ook niet denigrerend tegenover het draverras bedoelt.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:06

Citaat:
Reken een groot paard (1.58 en hoger), met een papiertje, volledig ingereden, kipmak, gezond, leeftijd tussen de 6-10 jaar, geen spectaculaire looks.

Voor een Tennessee Walker ligt de prijs rond de € 8.000,-
Gangenpaarden met een 'kleurtje' kosten weer wat meer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:23

Dat was ongeveer wat ik vermoedde. Zijn ze trouwens in opkomst in NL? Want momenteel is het nog vrij zeldzaam volgens mij.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:25

Nederland telt zo'n 70 Walkers, België ca 35

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:51

Wij hebben een töltende draver merrie en er 2 veulens mee gefokt. Een hebben we nog(vader is mijn eigen RMHA).
Ik heb daar ook weleen aangedacht wat hierboven werd genoemd maar Dravers hebben toch wel ander temperament etc dan het gemiddelde gangenpaardenras, en dat is toch vaak ook dat mensen voor een gangenpaard kiezen. Ik zeg hiermee niet dat Dravers onstabiele paarden zijn voor ik daar commentaar op krijg :') Onze merrie is echt een schat maar je moet wel kunnen rijden en door kunnen zetten want die kan afentoe ook dr kop erop zetten buiten bv.

Maar ik ben in het verleden veel dravers tegen gekomen die konden tölten :j

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 14:08

Valt me mee hoeveel dravers het schijnen te kunnen. Ik had gedacht dat de tölt als extra gang bij dravers exclusiever zou zijn.
Zijn er ook mensen die tijdens het rijden tölten?

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:26

Ik heb ook een toltende draver. Het tolt knopje zit er nog niet op. Ik heb wel al vaker op toltende ijslanders gereden, maar ik moet nog wat meer toltbillen ontwikkelen, om ook mijn merrie beter te kunnen helpen.
Vanuit de galop valt ze weleens terug en dan tolt ze een paar passen.
Dat is ook de reden dat ik haar heb gekocht, dat ze kon tolten. Ik wilde een gangenpaard, groter dan een ijslander en dan kom je al snel bij een toltende draver als je geen megabeurs hebt.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:56

Mijn draver heeft er de aanleg voor, maar zelf beheers ik helaas de tölt niet. Zo nu en dan slaat hij erin over tijdens het rijden, waarop vaak iets geroepen word als 'dat kan toch niet fijn zitten, dat gehuppel', ze moesten eens weten.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:52

Mijn draver tölt ook.. ik kocht hem en hij deed iets raars maar geen idee wat het was.. ongeveer een half jaar later begreep ik dat het de tölt was haha..
Heb ook eens een clinic met hem gedaan en de mensen die die clinic verzorgde waren onder de indruk dat zo'n groot paard (1.70) kon tölten, dat scheen niet vaak voor te komen..
Ik rij Licor zelf regelmatig in de tölt, maar wel altijd alleen op buitenritten.. Vind het zelf gewoon een prettige gang en daarom dat ik dat ook wil blijven oefenen

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 18:54

Een genot voor de ruiter... Geen gang comfortabeler volgens mij!