Gezondheid van de IJslander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ziviaantje

Gezondheid van de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 17:32

Zijn IJslanders lichamelijk gezien robuuste paarden die in vergelijking met andere rassen minder snel iets mankeren? Of maakt dat helemaal niets uit? Ik heb van mijn baas (is nu gewoon dierenarts, maar is ook een aantal jaar veearts geweest) gehoord dat met name de Fjord een erg sterk ras is, IJslanders had hij niet veel ervaring mee.

Ibbel

Re: Gezondheid van de IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:32

IJslanders zijn erg 'afgelegen' ontstaan. Dit heeft tot gevolg gehad dat ze weinig tot geen afweer tegen droes (en misschien ook wel andere ziektes, maar droes is het bekendst) hebben. Zoals de Indianen na de verovering van Amerika door Columbus bij bosjes dood gingen aan de simpele kinderziekte de mazelen, zo worden IJslanders vaak erg ziek van droes. Daarnaast hebben IJslanders relatief vaak zomereczeem - omdat die mugjes niet op IJsland voorkomen en er dus - alweer - geen 'ingebouwde' tolerantie voor is.

IJslanders hebben dus wel meer last (dan andere rassen) van deze aandoeningen. Aandoeningen zoals HKO komen (nog steeds) minder voor bij (alle) robuuste rassen - maar misschien ook wel omdat er minder hoge belasting van dit soort paarden gevraagd wordt. Maar ook IJslanders kunnen peesontstekingen krijgen, of dampig worden, of spat krijgen.

Voor ieder ras geldt: veel hangt van de omstandigheden van opfok en groei af, en van hoe het dier gehouden wordt. En evenveel hangt het af van pech of geluk.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:34

Lijstje van Ibbel is ook wat mijn ervaring is.
Daarnaast is insuline resistent/overgewicht ook vaak een probleem, al hoor ik ze weinig over hoefbevangenheid...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:39

Als het gaat om sober houden en buiten laten en een voor ijslander passende habitat, dan is het wel een robuust ras en zeker zelfstandig.

Ze krijgen wel snel hoefbevangenheid, doordat men ze onbeperkt laat grazen en te weinig beweging geven, maar dat geldt meestal wel voor overige sobere rassen hoor.

Ik weet niet hoe het zit met de ijslanders die gewoon in Nederland gefokt en geboren zijn en daarvan de ouders ook, misschien hebben ze wel de weerstand opgebouwd tegen de Droes.

Met elk ras is er altijd wel wat en de voor en nadelen en er zijn rassen die door doorfok zwak zijn maar wel waarvan het ras er om bekend staat dat het een sterk ras zou zijn, maar door de doorfok van flutkwaliteit zijn.

Helaas zekerheid heb je tegenwoordig niet meer, er worden raak gefokt zonder te kijken naar de gezondheid/ hardheid en het karakter.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 21:43

Dank jullie wel voor jullie antwoorden ;)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:39

Ik ga er in mee. Ze zijn sober te houden. Sterker nog, veel IJslanders moeten sober gehouden worden. Dit maakt het allemaal niet heel veel makkelijker. Een paard sober houden kost meer moeite dan je denkt, vooral op de eiwit- en fructaanrijke koeienweides hier in Nederland.

Daarnaast hebben er een hoop IJslanders zomereczeem en/of insulineresistentie. Dat is niet iets waar je niet naar om hoeft te kijken, integendeel. Daar gaat een hoop zorg en aandacht in zitten.

Mijn ervaring is wel dat een IJslander minder blessuregevoelig is dan bijvoorbeeld een KWPN'er. Maar hoe dat is in vergelijking met een Fjord of een Haflinger.. geen idee..

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:00

IJslanders zijn ook maar paarden; importers zijn erg gevoelig voor eczeem en droes kost ze bijna het leven. Ze krijgen gewoon wondjes en ontstekingen, peesblessures en hoefbevangenheid. Koliek en artrose, t blijft de IJslander helaas niet bespaard. Het verschil zit hem meer in de hardheid van de dieren. IJslanders laten niet snel zien dat ze pijn hebben en gaan gewoon door. Voor eigenaren dus de moeilijke taak om minimale veranderingen op te merken.

Een ander verschil is ook de mentaliteit van de eigenaar. De meeste IJslandereigenaren laten hun paarden graag buiten in kuddeverband, weer of geen weer. Ook staan ze vaak zonder dekens buiten en kunnen ze gereden worden zonder donzige dekjes of gekleurde sokjes. Ik ben overtuigt dat vele WPN'ers dat ook kunnen... maar de eigenaren niet ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:12

Sober houden is noodzakelijk en vaak lastig. Let er ook op dat arm ruwvoer en beperkt gras samen moeten gaan met genoeg vitamines en mineralen, anders loop je ook en mischien juist op een sober dieet tegen seme en aanverwante ellende aan. IJsland zelf is heel rijk aan mineralen door de vulkanische bodem, terwijl de Nederlandse bodem daar juist makkelijk tekort komt. Kan heel goed dat ijslanders daardoor minder efficiënt mineralen opnemen of er juist meer van gebruiken. Op een andere bodem krijgen ze dan snel te weinig binnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:28

Ik ga mee met de al gegeven antwoorden: de manier van huisvesting, wat je voert en hoeveel het paard kan bewegen (uit zichzelf, dus niet als rijpaard of aan de longe. Staat hij maar de hele dag gras te vreten of is hij steeds in beweging met een groepje vriendjes?) en of het een importer is of niet spelen allemaal mee. Eczeem, IR en HB zijn al genoemd. Ik heb ook het idee dat IJslanders een vacht hebben die minder goed tegen nattigheid kan.

En verder is een IJslander natuurlijk ook maar een individu. Ken er eentje die spat heeft... ken er die bevangen zijn geraakt... en mijne heeft 't gauw aan z'n huid als het lang nat is.