Rijden in de winter - IJslanders

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SinnaSkjona

Rijden in de winter - IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 15:18

hee!
Ik heb een vraagje aan degenen die veel weten over ijsco's!

Ik heb sinds kort ook een ijslander, en ik vraag me nu dus af of ik in de winter gewoon kan rijden/longeren etc, of glijden ijslanders ook heel veel uit?

Mijn ijslander heeft geen ijzers.

Ik hoop dat ik het goed heb geplaatst, ik ben namelijk net nieuw op bokt dus ik snap nog niet alles even goed ;3.

Alvast bedankt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:03

Welkom op bokt :)

Als je paard geen ijzers heeft, of, met ijzers, als hij sneeuwbeslag heeft, kun je gerust rijden. Wel uitkijken met opgevroren sneeuw. Het is hartstikke leuk om met je IJslander door de verse sneeuw in het bos te galopperen :))

Wat ik merk aan mijn IJslander is dat hij heel sneeuwproof is. Ik heb één keer gehad dat hij met een hoef op een stuk ijs (ontdooide en weer bevroren sneeuw) terecht is gekomen. Hij bleef toen staan tot ik was afgestegen en hobbelde toen braaf achter mij aan naar waar hij weer gewoon op sneeuw kon lopen. Wanneer ik op gladde ondergrond naast hem loop loopt hij trefzeker terwijl ik steeds bijna onderuit ga. Het handigste is als ik me dan een beetje aan hem vasthoud :)

Veel plezier met je IJslander komende winter :)

Kuggur

Re: Rijden in de winter - IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:54

Hier heeft iedereen ze op winterbeslag=kalkoenijzers.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:05

Kalkoenijzers is niet genoeg om goed door de sneeuw te kunnen rijden. Daarvoor heb je naast kalkoenen ook sneeuwzooltjes nodig zodat er geen sneeuw in de hoeven blijft plakken. Dat is vooral belangrijk bij temperaturen rond nul, want dan krijg je van die nattige plaksneeuw die sneeuwklonten onder de hoeven vormt. Is het kouder dan ca -5, dan is de sneeuw veel droger en plakt het niet zo. Zonder sneeuwbeslag, dus blootsvoets, is rijden in de sneeuw nogal riskant. Alleen in verse droge sneeuw kan je paard blootsvoets redelijk uit de voeten. Is de sneeuw eenmaal aangereden/opgevroren, dan heeft je paard op blote pootjes te weinig houvast. Overigens is door de sneeuw rijden (met sneeuwbeslag dus) errug gaaf en is het zeker de moeite waard je IJslander bijtijds op 'winterbanden' te zetten :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:41

Kuggur schreef:
Hier heeft iedereen ze op winterbeslag=kalkoenijzers.

Mja maar misschien dat TS meer heeft aan tips voor de Nederlandse winter :Y)

Blootsvoets kan écht wel. Als je een paard hebt dat gewoon verstandig met de sneeuw omgaat is er helemaal geen probleem. Ook niet op aangereden sneeuw. Ik maakte me er druk om... wasnienodig vond m'n paard. Hij is wel wat voorzichtiger, je ziet ´m soms voelen met z´n hoeven. Maar weet precies waar hij wel en niet goed kan lopen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 21-11-11 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:43

Misschien moet ik eraan toevoegen dat "hier" IJsland is. Kalkoenijzers voldoen prima, maar je hebt er inderdaad gelijk aan dat je rond het vriespunt problemen kunt krijgen door sneeuwbalvorming, en dan rijden we dus niet :D .
Een bevriende paardentrainer heeft me eens een maffe oplossing laten zien tegen sneeuwbalvorming; Hij spoot WD40 onder de hoeven...Het schijnt te werken, maar ik zou persoonlijk geen oplosmiddelen op paardenhoeven spuiten.

NB. Er is écht geen verschil tussen ijslandse en nederlandse sneeuw hoor :+ , en de winterse temperaturen zijn ook vergelijkbaar, het is hier vrij mild. Wel vaker/meer sneeuw

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:37

Askja schreef:
Kalkoenijzers is niet genoeg om goed door de sneeuw te kunnen rijden. Daarvoor heb je naast kalkoenen ook sneeuwzooltjes nodig zodat er geen sneeuw in de hoeven blijft plakken. Dat is vooral belangrijk bij temperaturen rond nul, want dan krijg je van die nattige plaksneeuw die sneeuwklonten onder de hoeven vormt.

Pas daar wel mee op, bijrijdpaardje heeft daar vorig jaar rotzooi (zand etc) onder gekregen waardoor ze niet lekker meer liep en ze er dus weer helemaal af moesten. Verder werkten ze wel erg goed icm kalkoenen!
Nu staat ze op duplo ijzers waar ook kalkoenen onder kunnen.. alleen staat ze nu kreupel met een peesontsteking, dus denk niet dat we een sneeuwritje kunnen maken dit jaar :+

SinnaSkjona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 13:07

Bedankt allemaal ! Ik ben benieuwd hoe mijn ijsje ermee omgaat :)

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:40

wd40 is geen oplosmiddel...het is een vet middel

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:15

natje86 schreef:
wd40 is geen oplosmiddel...het is een vet middel

Tsja, WD40 is toch écht een oplosmiddel, en daarom is het onverstandig er zaken mee te smeren die van visceuzere smeermiddelen afhankelijk zijn, die worden nl opgelost en verdwijnen. Ook werkt het roestoplossend,en wateruitdrijvend, reden dat het als kruipolie prima werkt op scharnieren, sloten tandwielen etc die eniszins zijn vastgeroest.
Lees dit maar eens door; http://en.wikipedia.org/wiki/WD-40 Zie vooral de ingredienten lijst, 51% is oplosmiddel.

NB. Het is een goede vuistregel alleen commentaar te geven op zaken waar je verstand van hebt...

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:30

dank je kuggur, dat wist ik echt niet