IJslanders fokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

IJslanders fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 18:42

Stel, ik zeg stel ;) , ik zou willen fokken met ijslanders en ik wil dan bloedserieus een potentieel top wedstrijdpaard fokken.
Wat zijn dan de lijntjes/hengsten die je serieus moet nemen? Kan iemand mij hierover eens wat meer vertellen of interessante links geven?
Ben geinteresseerd in Nederlandse lijnen, maar ook van IJsland en verder Europees.

Eigenlijk wil ik weten hoe het droompaard van de topwedstrijdruiter er op dit gebied uit ziet namelijk. :D

Imre

Re: IJslanders fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:21

Ik heb geen sportpaarden en fokken doe ik ook niet, maar ik zou zeggen kijk naar de sportuitslagen en dan naar de afstamming van de toppaarden en trek daar je plan. Op stormhestar.de kan je zonder een account nodig te hebben heel veel informatie opsnorren. :) Kijk ook naar hooggekeurde hengsten en hoe hun nakomelingen het doen in de sport. Orri frá þufu http://www.stormhestar.de/german/horse_view.asp?ID=80 is een tophengst die in veel lijnen terug komt, hetzelfde geldt voor Hrafn frá Holtsmula. Hrafn (inmiddels overleden) heeft 1214 nakomelingen, Orri 1217. Ófeigur frá Flugumyri is ook een hengst die je in veel paarden terug vindt. Een hoog gekeurde zoon van hem die ter dekking staat is Keilir frá Midsitju: http://www.vinavirki.nl/index_bestanden/page0015.htm

Het droompaard van een wedstrijdruiter lijkt mij vijf goed gescheiden gangen hebben, een flinke portie werklust, veel uitstraling en een goede zelfhouding. Maar nogmaals, ik ben geen wedstrijdruiter.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:56

Er staan plenty goeie hengsten ter dekking, da's het probleem niet. Als je een topper wilt fokken, moet je beginnen met genoeg budget uit te trekken voor de aanschaf van een echt goeie merrie. Ín je veulen komt namelijk wel de helft van háár genen terecht, dus als je ambities hebt kunnen dat maar beter goeie zijn. Verder kritisch kijken wat haar sterke en minder sterke punten zijn en daar de best passende hengst bij zoeken, bij voorkeur één die al behoorlijk wat nakomelingen heeft en daarin bewezen heeft significant verbeterend te werken op de punten waar je merrie dat nodig heeft.

Uit welke bloedlijn die komt is imo. veel minder interessant. In de loop van de ontstaansgeschiedenis van het ras is namelijk door hongersnood, ziektes en natuurrampen de populatie meerdere malen op het randje van uitsterven gedecimeerd geweest, waardoor de genenpoel sowieso vrij smal is en afstammingen worden op IJsland pas sinds begin 20e eeuw enigszins fatsoenlijk geregistreerd. Wat daarvoor gebeurd is weet niemand zeker, de info die daar nog over bestaat komt grotendeels uit overlevering en is dus behoorlijk onbetrouwbaar.

En ondanks dat er dus sinds ca. 100 jaar registratie plaatsvind, is daar tot ver in de jaren '80 nog zat mee gesjoemeld, omdat op het moment dat er papier bij een paard moest komen een boer soms gewoon niet meer wist of ie die rooie hengst van twee boerderijen verderop nou 3 of 4 jaar geleden had gehuurd. Of was het nou die bruine van 3 boerderijen verderop? Nou ja, boeiuh, het is sowieso toch een ijslander... Pas nu er DNA-profielen worden vastgelegd, is er redelijk een eind aan dat soort praktijken gekomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 02:47

Imre schreef:
Het droompaard van een wedstrijdruiter lijkt mij vijf goed gescheiden gangen hebben

Of vier :D

Denk dat de eerste stap zou moeten zijn: wil je een speedpasstopper of wil je 'm naar de T1 rijden. Allebéi gaat met 1 en hetzelfde paard lastig worden denk ik.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 10:23

Erikur, ik kom uit de dressuurpaardenfokkerij en weet heel goed hoe belangrijk een goede merrie is. :j

Ik weet dus ook dat bepaalde lijnen paarden met bepaalde eigenschappen geven. Een dressuurfokker zal nooit zeggen dat de bloedlijn waaruit een paard komt niet interessant is. Deze lijn geeft juist héél veel informatie over de te verwachten eigenschappen van een veulen. Sterker, een merrie uit een oninteressant lijntje wordt niet ingezet als fokdier door de serieuze dressuurfokker :n .

Begrijp ik nou goed dat dat in de ijslanderfokkerij niet zo wordt gezien?

En op welke criteria beoordeel jij dan een goede merrie of hengst? En dan bedoel ik dus een fokdier.

Een dressuurruiter zal watertanden van een bepaald papier, omdat hij alleen al op grond daarvan verwachtingen heeft (die natuurlijk keihard kunnen tegenvallen ;) ).
Een ijslanderruiter doet dat niets?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:50

LDRD schreef:
Erikur, ik kom uit de dressuurpaardenfokkerij en weet heel goed hoe belangrijk een goede merrie is. :j

Ik weet dus ook dat bepaalde lijnen paarden met bepaalde eigenschappen geven. Een dressuurfokker zal nooit zeggen dat de bloedlijn waaruit een paard komt niet interessant is. Deze lijn geeft juist héél veel informatie over de te verwachten eigenschappen van een veulen. Sterker, een merrie uit een oninteressant lijntje wordt niet ingezet als fokdier door de serieuze dressuurfokker :n .

Begrijp ik nou goed dat dat in de ijslanderfokkerij niet zo wordt gezien?

In principe wel maar het paardenbestand ijslanders is vele malen kleiner dan dat van het KWPN. Ik lees dat er jaarlijks 12000 KWPN veulens geboren worden. Het totale ijslanderaantal in nederland is meen ik ergens in de 6000. Een doorsnee KWPN hengst dekt minimaal 50 merries per jaar? Uitlopend naar enkele honderden? Een goede ijslanderhengst dekt gemiddeld een handje vol merrie's en topper uit het buitenland heeft eens een uitschieter naar 40/50 stuks, maar dat is een uitzondering. De laatste jaren wordt er gewerkt met fokwaarde-index maar in vergelijking tot een stamboek als het KWPN staat dat echt nog in de kinderschoenen. Hoe groter de populatie des te meer de index daadwerkelijk iets toevoegd.

Aan de andere kant is zoals Eirikur ook al schrijft de basis heel smal. Een aantal jaren terug was het bijna bijzonder als je een Ofeigur frá Flugumyri én Hrafn frá Holtsmula vrij paard had. Bijna op elk papier vond je ze terug.

In het verleden werd er op ijsland meer regionaal gefokt, waardoor iedere streek wel zo'n beetje zijn eigen type paard had. Hoe was het ook al weer? In het noorden sterke karakters en wat steviger/kleiner van stuk en in het zuiden de wat lichter gebouwden? Je zou eens moeten kijken of je de serie "horses of the north" nog ergens kunt bemachtigen. Daarin worden diverse "grote" stoeterijen en fokgebieden beschreven.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 12:09

Dank je Refagreni, wordt me langzaamaan wat duidelijker.

Ga inderdaad eens kijken of ik die serie kan bemachtigen, ben wel geinteresseerd. :j

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 12:11

Het valt mij op dat er bij de ijslanders toch veel met eczeem merries wordt gefokt en men hierin kennelijk geen enkel probleem ziet.
Hoe zien jullie dit?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:17

hangt dat niet een beetje van fokker tot fokker af ? Ik ben absoluut geen voorstander van fokken met eczemers, de fokker waar ik mijn merrie heb gehaald ook niet. Die heeft er ooit eentje gehad (aangekocht en bij hem eczeem ontwikkeld), merrie in kwestie was binnen no time de hof weer af.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 16:16

Dat lijkt mij nou toch ook dat je daarmee niet moet willen verder fokken. Het verbaast me dus dat er toch zóveel gefokt wordt met eczemers.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:07

Er wordt nog wel eens onderscheid gemaakt tussen importers die hier eczeem ontwikkelen en hier gefokte/geboren paarden met eczeem. Bij de eerste kun je een keer proberen of de nakomelingen van zo'n paard ook eczeemgevoelig zijn of niet. Als blijkt van wel kun je het beter maar bij dat ene veulen houden, als blijkt van niet heb je puur mazzel, valt niks aan te voorspellen. Fokken met in NL gefokte/geboren paarden die eczeem ontwikkelen, ben ik ook geen voorstander van. Zeker met het oog op de ontwikkelingen bij het shetlanderstamboek, waaruit toch wel naar voren lijkt te komen dat de eczeemproblematiek binnen een ras in ieder geval beheersbaar te houden is en eventueel zelfs verminderd kan worden, door potentiële fokdieren gericht op eczeemgevoeligheid uit te selecteren. De erfelijke component lijkt dus naast omgevingsfactoren best een behoorlijke rol in het hele gebeuren te spelen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 17:55

Ik las laatst ook ergens dat middels een bloedtest vastgesteld kan worden of een paard eczeemgevoelig is? Iemand mee bekend?