Hoe draver telgang 'afleren'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Hoe draver telgang 'afleren'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 22:20

Hoi!

Ik rijd sinds kort op het paardje van mijn vriendin, die zij nu 1.5 maand heeft. Het is een draver en werd dan ook ingezet als courspaard bij de draverij. Hij ziet er echter niet als draver uit. Hij is dus lang gebruikt voor de kar, en sinds kort ook onder het zadel (hij kende het wel al). Maar hij gaat de hele tijd in telgang. Hij is trouwens ongeveer 14 jaar oud.

Als je stapt en je stapt harder, gaat ie al raar stappen, en als je dan aandraaft gaat ie in telgang. Dan moeten we hem er even doorheen rijden, een schopje of een tikje, en dan gaat ie over naar de normale draf, maar bij elke bocht gaat ie weer in telgang, of als je iets langzamer gaat.

Wij rijden nu vooral rechte stukken in het bos met hem, om de normale draf veel te oefenen. Vandaag ging het best goed. Op een recht stuk heb ik hem eerst 'laten gaan' in draf. (daarvoor wel wat gedraaft, maar voornamelijk in telgang omdat hij gewoon niet in normale draf wilde, alleen sommige hele kleine stukjes) Jeetje wat kan hij hard! Het was voor mij de eerste keer om zo te draven. Daarna heb ik een best lang stuk normaal kunnen draven. Gister toen ik hem reed in de bak moest ik ook even best hard draven (maar niet zoals vandaag), want daarna gaat het veel beter. Weet iemand hoe dit kan?

Hebben jullie tips om hem de telgang af te leren, voor zover dat kan? Ik heb nog nooit een paard gereden met deze gang, en heb er dan ook geen verstand van. Dus elke tip is handig wat betreft paarden met deze gang! Wij zouden graag een keer een wedstrijdje met hem willen rijden, en willen hem dus omscholen tot rijpaard, misschien ook voor wat sprongetjes. Het paard vind het ontzettend leuk, alleen vind hij het erg moeilijk om in de normale draf te blijven.

Dit is wat hij doet trouwens: http://www.dravers.nl/images/Pacer.jpg

Imre

Re: Hoe draver telgang 'afleren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:00

Door lekker op lange rechte stukken te oefenen ben je al goed bezig. :j Dat je paard gaat telgangen in de bochten komt door balansproblemen. Je kan hem in de bak ondersteunen door in de bochten goed in hetzelfde ritme als op de lange zijde te blijven lichtrijden, de teugels niet te strak te houden en te zorgen dat het tempo niet te hoog is. Lukt het niet om hem in draf te houden, ga dan voor de bocht stappen en draaf op de volgende lange zijde weer aan, dat is beter dan hem de bochten te laten telgangen. Verder is het belangrijk om hem zo soepel mogelijk te maken door in stap veel te oefenen met voltes, slangenvoltes, overgangen en tempowisselingen. Die 'rare' stap is ook al lateraal, die moet je zien te voorkomen door ook in stap niet te hard te gaan. Balkjes stappen en draven is ook goed voor hem. Wat doet hij aan de longe? Draaft hij dan wel? En kan ie al galopperen onder het zadel?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 23:49

Dankjewel voor je reactie!

Aan balkjes draven zaten wij ook al aan te denken inderdaad, maar we wisten niet zeker of het wel zou helpen/goed was, maar nu dat het bevestigt word zouden we dat kunnen doen!

Ik weet niet wat hij doet aan de longe, vandaag is pas de tweede keer dat ik hem zag/reed. Hij kan galoperen onder het zadel.

Op het rechte stuk moest ik uitproberen of hij ook ging galoperen. Ik weet niet zo zeker of de galophulp er goed op zit, maar met mijn stem+hulp+zit kreeg ik hem uiteindelijk vanuit een harde draf wel naar de galop. Ik moest alleen best hard gaan om hem in galop te houden, want hij verloor heel snel sprong, maar na een stukje had hij best sprong en ging het best goed, maar zodra ik richting een handgalopje ging, dus wat langzaker, verloor hij sprong, omdat ie het duidelijk moeilijk vind, en ging dan weer in telgang, dus dat hebben we maar even gelaten voor wat het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:58

Waarom wil je het afleren? Met een beetje geluk en werken wordt het een vijfganger en kan ie straks ook nog tolten.
Dravers staan bekend om hun meergangig zijn.

Stapt hij wel normaal? als je gewoon aan het stappen bent, of heeft hij een laterale stap?

Uiteraard moet hij sterker worden , zodat de draf een normale draf wordt, maar besef dat het ook erg leuk is als je hem in telgang en tolt kan rijden.

Ik had lang geleden een draver, waar ik ook mee tolte, geweldig was dat. Telgang zit heel hobbelig, maar ze kunnen heel heel erg hard in telgang.
Dezedraverckon ook gewoon draven en galopperen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:01

Waarom afleren?
Gewoon zorgen dat er een duidelijk onderscheid is in de hulpen voor verschillende gangen.
Je kunt je paard op wedstrijd toch ook op het gevraagde moment in galop zetten?
Dat heeft hij ook ooit moeten leren, nou het telgangen alleen op commando tonen moet dan ook kunnen. :)

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:02

ga dit topic ff volgen, ik heb ook een draver die steeds in telgang gaat als ik aandraaf.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 00:39

Ik wil het hem niet afleren, vandaar ook het afleren tussen haakjes. Ik wil het hem afleren dat hij automatisch in telgang gaat. Hij moet automatisch in draf gaan en met een bepaalde hulp in telgang gaan. Dat bedoel ik.

Hij stapt wel normaal, maar als ik harder stap, dan stapt hij vaak lateraal, maar soms stapt ie ook gewoon normaal hard.

Ik weet niet of hij echt goed heeft geleerd om aan te galoperen onder het zadel. We weten niet veel van hem, alleen dat hij zadelmak is en voor de rest alleen maar is gebruikt voor de kar voor de draverij..

Het probleem is niet alleen dat hij automatisch telgang doet en dus een hulp aan moet leren om onderscheid te maken, maar ook de draf gaat hem niet goed af en hier zoek ik ook tips voor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:50

Geryon schreef:
Ik wil het hem niet afleren, vandaar ook het afleren tussen haakjes. Ik wil het hem afleren dat hij automatisch in telgang gaat. Hij moet automatisch in draf gaan en met een bepaalde hulp in telgang gaan. Dat bedoel ik.

Maar of je dat ook gaat lukken? Als hij voorkeur heeft voor de laterale gangen zal hij eerder tölten of zwijnen/telgangen dan draven, en heb je voor draf dus "bepaalde hulpen" nodig.

Wat ik denk dat met dit paard aan de hand is is een gebrek aan balans onder het zadel. Dat kun je verbeteren met de tips die al gegeven zijn: overgangen, buigen, voltes, balkjes draven en vooral: tijd. Voorlopig niet mee galopperen, als hij alleen vanuit een harde draf aangaloppeert heeft hij de kracht en balans nog niet om in evenwicht (aan) te galopperen, wat je ook weer ziet in dat hij sprong verliest wanneer het tempo omlaag gaat. Laat 'm eerst sterker worden in stap, daarna in draf. Hij heeft gekoerst, in zo'n koers gaat het allemaal om snelheid, dus stuwen. Nu moet hij rijpaard worden en moet hij dus leren dragen. En dat lukt niet binnen een week, of binnen een maand.

En verder: toen ik de OP las hoorde ik de stem van mijn lesmevrouw in mijn hoofd: verandering van richting is verandering van gang. Er zijn nou eenmaal paarden waarbij draf en de laterale gangen erg dicht bij elkaar liggen, en die paarden kunnen dan in tölt/telgang of juist in draf vallen als je een wending of een volte rijdt. Het is een kwestie van leren aanvoelen hoe je het paard in de wending ook in de gang houdt die je bedoelt, en dat kan erg lastig zijn zonder goede begeleiding (en met goede begeleiding trouwens ook :7 )

Veel succes.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 08:01

hestejente schreef:
Geryon schreef:

Maar of je dat ook gaat lukken? Als hij voorkeur heeft voor de laterale gangen zal hij eerder tölten of zwijnen/telgangen dan draven, en heb je voor draf dus "bepaalde hulpen" nodig.

Wat ik denk dat met dit paard aan de hand is is een gebrek aan balans onder het zadel. Dat kun je verbeteren met de tips die al gegeven zijn: overgangen, buigen, voltes, balkjes draven en vooral: tijd. Voorlopig niet mee galopperen, als hij alleen vanuit een harde draf aangaloppeert heeft hij de kracht en balans nog niet om in evenwicht (aan) te galopperen, wat je ook weer ziet in dat hij sprong verliest wanneer het tempo omlaag gaat. Laat 'm eerst sterker worden in stap, daarna in draf. Hij heeft gekoerst, in zo'n koers gaat het allemaal om snelheid, dus stuwen. Nu moet hij rijpaard worden en moet hij dus leren dragen. En dat lukt niet binnen een week, of binnen een maand.

En verder: toen ik de OP las hoorde ik de stem van mijn lesmevrouw in mijn hoofd: verandering van richting is verandering van gang. Er zijn nou eenmaal paarden waarbij draf en de laterale gangen erg dicht bij elkaar liggen, en die paarden kunnen dan in tölt/telgang of juist in draf vallen als je een wending of een volte rijdt. Het is een kwestie van leren aanvoelen hoe je het paard in de wending ook in de gang houdt die je bedoelt, en dat kan erg lastig zijn zonder goede begeleiding (en met goede begeleiding trouwens ook :7 )

Veel succes.

Bedankt! Maar wat zouden die 'bepaalde hulpen' nou kunnen zijn? Moet ik daar zelf achter proberen te komen, aanvoelen waar hij goed op reageert etc. of zijn daar standaard hulpen voor, die misschien wat duidelijker zijn? Nu je het zegt over die galop, klinkt het inderdaad wel logisch ja, en dat over dat koersen ook.

Wij stappen echt enorm veel, heel lang naar het bos en over dijken, voordat wij gaan draven en dat doen we dan ook niet zoveel, aangezien hij de normale draf ontzettend moeilijk vind en dus snel moe word, kost hem meer energie denk ik.

Ik zal met hem in dat vele stappen oefenen wat jij zegt! Moet ik het vandaag bij stappen laten, of kan ik ook gewoon op een recht stuk weer wat draven? (dat gaat veel beter)

Maar als hij aandraaft in telgang, hoe kan ik hem dan normaal laten draven? Wat wij nu doen is hem een soort uit balans halen, dus gewoon lichtrijden als hij in telgang zit, en dan een schopje, en dan voelt het even 'onregelmatig' want dan maakt hij de 'overgang' naar normale draf. Maar het zou vast anders kunnen, maar hoe?

Ik wil inderdaad les gaan nemen, maar wij dachten bij onszelf pas les te nemen als de draf er pas goed op zit, maar eigelijk zouden mijn lesgevers mij hierbij ook moeten kunnen helpen denk ik, dus zal het er eens over hebben! :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:27

Het allerbelangrijkste wat ik in de bovenstaande antwoorden mis, is dat je paard nooit geleerd heeft zijn rug te ontspannen en zijn buikspieren te gebruiken. Hierdoor houdt hij de rug vast(dravers worden altijd met het hoofd hoog gereden voor de sulky, dus zonder ruggebruik) en hierdoor kan hij simpelweg iet anders dan lateraal gaan bewegen nu er een ruiter op zit. Hij staat als het ware geblokkeerd. Wat heel belangrijk is, is dat hij nageeflijk voorwaarts neerwaarts getraind wordt voor in elk egval een paar maanden, je zult merken dat hij dan steeds beter zijn lijf zal gebruiken en steeds losser in zijn lijf wordt. In die nageeflijkheid en op lengte, kun je pas echt iets aan het buigen en losmaken gaan doen qua voltes, het heeft heel weinig zin om dat te gaan doen met een paard wat niet nageeflijk loopt, omdat de bovenlijnspieren dan totaal niet met elkaar in verbinding komen. Je kunt dus het beste iemand zoeken die jou haarfijn kan uitleggen hoe je een paard gymnastiseerd en vooral hoe je je paard met een gevoelige hand voorwaarts neerwaarts kunt rijden en trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:34

Ik zou als ik jou was eens contact opnemen met iemand die les heeft op ijslanders. Ook ijslanders kennen het probleem van niet meer willen draven, heb ik wel eens gehoord van een ijslander vriendin.
En zij kunnen jullie de verschillende hulpen ook aanleren.
Dravn is vaak ook erg moeilijk. Ze zetten hun achterbenen vaak dusdanig neer dat ze met hun benen om hun voorbenen heen moeten, dat is moeilijk en dus neigen ze tot telgang.

Verwar hier niet de laterale stap met de rentelgang want dat is echt iets anders. Maar als ik het zo lees kan hij ren telgang.
Ik ging buiten juist vaak in rentelgang, ze kon er heel hard mee en bouwde ook conditie op.

En deze draver liep na een tijd toch een keurige B proef en thuis ook op L niveau ( ze is toent 13 jaar terug weggegaan als endurance paard en heeft het daar erg goed gedaan, ik wilde toch weer " normaal" dressuur rijden)

Verder eens met mindfields

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 11:41

@ Mindfields: Klinkt inderdaad logisch zoals jij dat zo beschrijft. Ik ben zelf heel erg van het gymnasticeren, en dat is dan ook het eerste wat ik doe als ik een paard rijd, voordat ik er verdere dingen mee ga doen, hoe lang het ook duurt. Ik besteed dan ook erg veel aandacht aan het voorwaarts-neerwaarts rijden.
Ik zal er even bij zetten dat ik met mijn eigen paard op Z-niveau trainde en op wedstrijd M. Ik weet dus wel wat ik doe en hoe het allemaal moet etc. Voor zover ik daar ervaring in heb, maar ik wil ermee zeggen dat ik zeker het gevoel ervoor wel heb. Ik heb trouwens ook nog steeds les, nu wel op een manegepaard, een waarvan de ontspanning ver te zoeken was, en wil ook gaan lessen met dit paard.

Ik betwijfel alleen of hij lateraal loopt omdat hij vast zit, want zelf denk ik gewoon dat hij altijd in die gang heeft mogen draven, 14 jaar lang, en het daarom gewoon moeilijk heeft met de normale draf. Want hij is in stap lekker los en kan ik hem inbuigen etc. Hij zoekt ook mijn hand op dus dat zit eigelijk best goed. Zodra hij denkt dat ik aan wil draven, gaat hij lateraal stappen.
Aangezien wij nog niet veel andere dingen 'kunnen' doen, oefen ik ook al met hem het wijken voor me been, wat hij erg goed oppakt, want dit is natuurlijk wel handig bij het inbuigen, anders loopt ie standaard door je binnenbeen heen.. := Gister toen hij een stuk normaal heeft gedraaft, voelde hij eigelijk ook een stukje best wel goed en zocht netjes mijn hand wat op. Maar dat hij nu los is in stap, maakt het hem wel makkelijker met draven, dus het zal in ieder geval wel iets te maken hebben met dat hij vast zit (deels?) (volgens de eigenaar, want ik weet hoe hij eerst liep)

Alleen, meer dan gymasticeren in stap kan ik niet, want de draf moet er eerst op zitten voordat ik ermee aan de slag kan gaan in draf.. En mijn probleem is juist dat hij veel liever in telgang gaat, dus dat is probleem 1, het gymnasticeren etc. komt dan later. Ik weet niet hoe hij het doet met longeren, maar is het een idee om hem aan de longe met een hulpteugeltje te laten lopen? Maar dan gaat hij sowieso in telgang en daar heb ik dan niks aan, want in telgang kan hij zeker niet goed loslaten, of is dat wel mogelijk?

@ MariekeB: Ik zal eens kijken of ik iemand kan vinden die verstand heeft van ijslanders of andere paarden met deze gang?

Ik heb even opgezocht over rentelgang. Dit is inderdaad wat hij kan/heeft. Want toen ik zo hard draafde, deed hij dat vanuit telgang en bleef dat in telgang doen, dus het is voor hem echt een gang. Gister ben ik dus na wat gedraaft te hebben, in rentelgang geweest, en daarna, zoals ik al zei, liep hij een stukje gewoon fijne draf.

Fijn op te lezen dat de jouwe uiteindelijk toch een B-proefje kon, dit is ook ons doel.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:31

Volgens mij ben ik de IJslander vriendin van MariekeB :)
Ik had een IJslander die nog nooit had gedraafd (ook niet in de wei). Voorkeursgang langzame telgang, in de ijslanderwereld noemen ze dit sweinenpas.
Dit had niets te maken met benen die hij te ver naar voren zette, maar hij had een hele serieuze blokkade in de banden die kruislings door zijn lichaam lopen, dus waardoor hij niet een diagonale gang kon laten zien. Dit zijn de woorden van mijn osteopaat. Hij is 2 keer behandeld en door gewoon te rijden en niet op draf te gaan concentreren werd zijn gang steeds diagonaler. En na een half jaar (ja, dit heeft tijd nodig) ging hij draven. Inmiddels is hij verkocht en draaft hij ook bij zijn nieuwe eigenaar. Die heeft wel een jaar nodig gehad om alle gangen gescheiden te rijden. Gangenpaarden, vooral 5 gangers bij de ijslanders, zijn niet makkelijk om te rijden.
Ik zou niet te veel telgang rijden, want van deze gang wordt je paard heel stijf. Het is ook niet gang die veel gereden wordt omdat het niet comfortabel zit. Je moet staan in de beugels, beetje tegen de beweging in en je bovenlichaam wel weer iets mee met je paard. Het gaat bij deze gang ook vooral om de snelheid en in een bocht kunnen ze deze gang vooral niet doen. Omdat je paard in deze gang niet kan buigen.
Ik merk dat ik er nog wel een tijdje over door kan schrijven, maar dat vindt mijn werkgever natuurlijk niet leuk :)
Als je vragen hebt, mag je altijd een berichtje sturen.

1 tip, zoals ik hierboven al las. Veel buigen in stap, dus om je binnenbeen laten lopen. In het bos deden wij veel slalommen. Hier worden ze los van en is niet zo saai voor je paard.

Edit; ik lees nu pas je laatst geplaatste reactie, dus kunnen wat dingen in mijn verhaal staan die je al noemt :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 10:21

Dankjewel voor je reactie :) Dus het is handig om eens de osteopaat langs te laten komen? Ik zal het eens met de eigenaar erover hebben, maar ik denk niet dat ze het wil doen, erg zuinig met geld.. Zelf verdien ik nog geen geld dus ik heb ook geen 'extra' geld.

Maar ik zie nu dat er verschillende gevallen zijn waarom een paard in telgang gaat.
Daar moeten we dus achter zien te komen? Zelf denk ik gewoon dat hij rentelgang kan/heeft, want toen wij zo hard draafden ging hij inderdaad in telgang, en hartstikke hard! En omdat hij altijd maar in telgang mocht draven, voor de kar, dat hij nu wat vast zit, omdat ze er dus blijkbaar stijf van worden. En dat we het daarom kunnen beschouwen als sweinenpas? Wat betreft de manieren om hem weer normaal te gaan laten draven.

Dus wat is dan nu handig om aan te namen als 'stappenplan'? Ik ga voor nu in het bos lekker veel stappen, buigen om beide benen heen, veel slalommen, veel bochten maken, voltes etc. op een weiland in het bos, veel tempowisselingen in stap. (dus eigelijk wat ik altijd doe na 10 minuten instappen) En hoe zit het dan met de draf? Moeten wij die even achterwege laten en hem eerst totaal los maken in stap?

Of kan ik wel het draven een stukje oefenen op een recht stuk? Ik had mijzelf al bedacht dat ik dan aandraaf, dus in telgang, en dan een bocht om ga en ga lichtrijden zodat ik hem uit balans haal, en hij dus normaal gaat draven, en dan gewoon op een recht stuk draven totdat ik voel dat hij geheel normaal draaft en wat meer loslaat? En dan gaan stappen en terugstappen zoals ik hierboven al beschreef, waarna ik ga uitstappen met een los teugeltje.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:38

Ik zou het raar vinden als je paard in de bocht in telgang gaat, want in telgang gaan de benen lateraal en dat is dus een gang die op de rechte stukken makkelijker is dan in de bochten, omdat het paard dan als het ware 'omvalt' (als hij bijv. linksom rijdt in telgang en hij tilt beide z'n linkerbenen tegelijk op heeft hij geen balans meer). Schweinepass of tölt klinkt logischer, maar ik weet niet zeker of dravers dat ook kunnen. Bovendien zit telgang ook voor geen meter, want je wordt van links naar rechts gegooid bij elke pas

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:51

Het is helemaal niet raar dat hij juist in de bochten gaat telgangen. Dat is echt een balansprobleem. Waarschijnlijk gaat hij in de bochten versnellen en valt hij in telgang. Ik gok dat hij dat op de voltes in draf ook doet en wellicht zelfs ook in de galop.

Draf hoef je niet achterwege te laten. Draven is juist heel erg goed voor hem, mits het echt draf is. Probeer eens om hem in draf lange teugel te geven en zijn hals te laten zakken, zodat hij zijn rugspieren gaat ontspannen. Mits het tempo dan niet ineens heel hoog wordt natuurlijk, dan heb je een heel ander probleem.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:53

Maar dan moet hij wel heel hard versnellen om in telgang te komen, omdat die gang qua tempo boven de galop ligt, wil het paard hard genoeg gaan om niet om te vallen. Ik snap dat het wellicht een balansprobleem is, maar ik snap de overgang naar telgang dan niet, want daar heeft het paard nog veel meer balans voor nodig

PS, is dat Eric / Alexander Skarsgard in je afbeelding of zie ik spoken?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:02

Da's inderdaad meneer ASkars. :))

Paard kan dit zo te lezen in verschillende tempi, dus van stap-snelheid (Schweinepass) tot echt rentempo telgang en alles wat er tussenin zit. Omvallen in een bocht zal niet zo gauw gebeuren, tenzij hij echt heel erg hard gaat.

TS, de tip om begeleiding te zoeken van iemand die IJslanderles geeft is al voorbij gekomen. In welke regio zit je? Misschien kunnen de IJslandermensen in het topic je aan iemand helpen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 11:13

Na wat gelezen te hebben kwam ik ook tot de conclusie dat het raar is dat hij juist in bochten weer in telgang gaat, maar nu ik de post van Imre lees, lijkt dat het inderdaad te zijn denk ik. Hij moet juist balans hebben voor de normale draf, aangezien hij telgang als 'normaal' beschouwd. Het is bij hem denk ik net even andersom. Omdat hij telgang makkelijker vind, gaat hij in telgang als hij moeite krijgt met zijn balans in de normale draf, zoals in bochten, en gaat dan in telgang.

Als ik grote bochten maakt, blijft hij vaak wel in normale draf, maar hij heeft er erg moeite mee, want ik voel dan echt dat hij de overstap wilt maken naar telgang. Ik vind het moeilijk om hem dan in draf te houden, en weet ook niet precies hoe ik het doe, weten jullie daar een bepaald trucje voor?

Ik heb tot nu toe alleen nog gegalopeerd op een recht stuk, en volgensmij was dat ook de eerste keer galop sinds dat de eigenaar hem heeft, en hij viel daar inderdaad snel uit, gelijk in telgang en racede in rentelgang verder.

Zijn hele draf bestaat uit telgang, als ik aandraaf wilt hij gelijk al harder in telgang, maar als ik hem terug neem, gaat hij gewoon langzaam in telgang. Het is dus echt zijn draf voor hem. Daarom denk ik ook dat hij altijd rentelgang heeft mogen doen (dat zal best, als koerspaard) en daarom ook vast is gaan zitten (werd alleen als koerspaard gebruikt), en daarom een beetje in die gang is blijven zitten, ook als hij langzaam is. Zou dat het kunnen zijn? Dan zou het dus een probleem van gebrek aan balans en vastzitten moeten zijn, en als we dat verhelpen, zou hij veel beter kunnen normaal draven?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 11:13

Imre schreef:
Da's inderdaad meneer ASkars. :))

Paard kan dit zo te lezen in verschillende tempi, dus van stap-snelheid (Schweinepass) tot echt rentempo telgang en alles wat er tussenin zit. Omvallen in een bocht zal niet zo gauw gebeuren, tenzij hij echt heel erg hard gaat.

TS, de tip om begeleiding te zoeken van iemand die IJslanderles geeft is al voorbij gekomen. In welke regio zit je? Misschien kunnen de IJslandermensen in het topic je aan iemand helpen.

:j

Ik woon in Noordholland, Ik weet alleen niet of het allemaal wel kan, les van iemand die IJslanderles geeft, maar ik ga het erover hebben met de eigenaar!
Laatst bijgewerkt door balance op 16-04-18 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichtop verzoek aangepast

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:20

Geryon schreef:
Daarom denk ik ook dat hij altijd rentelgang heeft mogen doen (dat zal best, als koerspaard) en daarom ook vast is gaan zitten (werd alleen als koerspaard gebruikt)

eeh, nee :+ Als een Draver in de koers telgangt wordt hij eruit gegooit, ze moeten namelijk draven. Telgang is helemaal niet gewenst bij Dravers.

Uit eigen ervaring kan ik wel vertellen dat het over het algemeen een balansprobleem is. Rechtuit rijden is niet moeilijk (al is dat soms ook moeilijk genoeg :+) maar in de bochten is een uitdaging. Ik ken er genoeg die in de bocht gaan huppen, telgangen, tolten. Ik zou hem vooral niet door laten rommelen, want daar wordt het niet beter van. Zoek goede instructie die je kan helpen om de telgang eruit te rijden, door de balans verbeteren.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:24

Geryon schreef:
Zijn hele draf bestaat uit telgang, als ik aandraaf wilt hij gelijk al harder in telgang, maar als ik hem terug neem, gaat hij gewoon langzaam in telgang. Het is dus echt zijn draf voor hem.

Probeer bij het aandraven eens om geen teugelcontact te hebben, een beetje verlicht te gaan zitten en hem heel rustig in draf te zetten. Dus niet ineens een flinke hulp geven, maar een halve ophouding geven om aan te geven dat er iets gaat gebeuren, je hand wat naar voren, gewicht wat uit het zadel en als hij dan nog niet iets harder gaat een klein beetje been geven. Hij zal vast eerst een paar passen telgangen, maar als je een beetje verlicht blijft zitten en het teugelcontact minimaal houdt kan hij de draf zelf vinden, afhankelijk van hoe stijf hij is. Het is erg moeilijk te beoordelen en tips te geven zonder jullie in het echt of op een filmpje te hebben gezien.

Als hij vanuit galop in telgang valt, rustig terugnemen naar stap en opnieuw proberen. Niet laten doorlopen in de telgang, dat moet je voorlopig echt even voorkomen.

In jouw omgeving zitten veel IJslandermensen. Mocht je namen willen hebben dan kan je altijd een PBtje sturen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 11:29

WendyBZ schreef:
Geryon schreef:
Daarom denk ik ook dat hij altijd rentelgang heeft mogen doen (dat zal best, als koerspaard) en daarom ook vast is gaan zitten (werd alleen als koerspaard gebruikt)

eeh, nee :+ Als een Draver in de koers telgangt wordt hij eruit gegooit, ze moeten namelijk draven. Telgang is helemaal niet gewenst bij Dravers.

Uit eigen ervaring kan ik wel vertellen dat het over het algemeen een balansprobleem is. Rechtuit rijden is niet moeilijk (al is dat soms ook moeilijk genoeg :+) maar in de bochten is een uitdaging. Ik ken er genoeg die in de bocht gaan huppen, telgangen, tolten. Ik zou hem vooral niet door laten rommelen, want daar wordt het niet beter van. Zoek goede instructie die je kan helpen om de telgang eruit te rijden, door de balans verbeteren.

Nou dan weet ik het ook niet meer! Helaas is zijn oude eigenaar overleden, dus navragen kan ook niet.. Nu snap ik het niet meer. Hij loopt hier altijd in telgang, ook als je er naast rent, maar blijkbaar deed hij dat dus niet voor de kar.. Of hij deed het wel maar de eigenaar deed geen wedstrijden? Maar waarom zie ik wel plaatjes van telgangende dravers voor de kar als het niet mag? Vast foutjes ofzo :=

Ik ga navragen of mijn eigen instructeur nog plek heeft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 11:34

Imre schreef:
Geryon schreef:
Zijn hele draf bestaat uit telgang, als ik aandraaf wilt hij gelijk al harder in telgang, maar als ik hem terug neem, gaat hij gewoon langzaam in telgang. Het is dus echt zijn draf voor hem.

Probeer bij het aandraven eens om geen teugelcontact te hebben, een beetje verlicht te gaan zitten en hem heel rustig in draf te zetten. Dus niet ineens een flinke hulp geven, maar een halve ophouding geven om aan te geven dat er iets gaat gebeuren, je hand wat naar voren, gewicht wat uit het zadel en als hij dan nog niet iets harder gaat een klein beetje been geven. Hij zal vast eerst een paar passen telgangen, maar als je een beetje verlicht blijft zitten en het teugelcontact minimaal houdt kan hij de draf zelf vinden, afhankelijk van hoe stijf hij is. Het is erg moeilijk te beoordelen en tips te geven zonder jullie in het echt of op een filmpje te hebben gezien.

Als hij vanuit galop in telgang valt, rustig terugnemen naar stap en opnieuw proberen. Niet laten doorlopen in de telgang, dat moet je voorlopig echt even voorkomen.

In jouw omgeving zitten veel IJslandermensen. Mocht je namen willen hebben dan kan je altijd een PBtje sturen.

Ik zal het vandaag proberen. Moet ik gewoon wachten tot hij zelf de draf 'vindt'? Als ik in stap harder ga, gaat hij lateraal stappen, om makkelijker aan te draven in telgang gok ik. Als hij niet goed genoeg reageert op wat jij hebt gepost, kan ik dan niet eens proberen om hem alleen aan te laten draven als hij vanaf normale stap naar de draf gaat, dus wat inhouden etc. voordat ik probeer naar draf te gaan? Ik denk dat ik dan juist mijn teugels goed op maat moet blijven houden, dus juist ietswat tegengesteld.. (ik ben trouwens echt een leek op dit gebied en verzin het terplekke dus het zou echt niet kunnen kloppen, maar ik probeer ook alleen maar mee te denken :=)

Als ik hem rijd ben ik alleen, maar misschien kan de eigenaar eens een filmpje maken.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:38

Als hij vanuit een laterale stap aan kan draven dan is dat prima, maar dan moet het wel echt draf zijn. Het is beter om eerst in stap veel te oefenen met soepeler maken en ontspannen in de bovenlijn en het draven bijvoorbeeld te oefenen als je hem aan de longe hebt.