Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
shelty1 schreef:Hij tolt alleen bij de overgangen naar draf en van de draf naar stap zeg maar.
Verder kan ik hem niet in tolt krijgen. Met grondwerk laat hij wel draf zien, hij heeft er
echt moeite mee. Hij doet in draf zijn hoofd omhoog. Hij loopt niet over zijn rug zeg maar.
Is daar mischien nog een extra hulpmiddel voor?
. IJslanders met meer gangen, en als die gangen ook nog niet bevestigd zijn, zouden eigenlijk alleen door ervaren ruiters gereden moeten worden. Nu jij dat niet bent (in ieder geval dus niet op ijslanders, anders had je hier geen hulp hoeven vragen), is het goed dat je een bijrijder hebt gevonden. Probeer de gangen die wel goed gaan te gebruiken om je paard soepeler te maken, en probeer de andere gangen ook niet te rijden zonder goede begeleiding erbij. Want als je paard eenmaal de gangen door elkaar en onjuist gaat gebruiken, wordt het vaak alleen maar erger als je niet weet wat te doen.
_xManadisx_ schreef:Ik vraag me af of je eigenlijk niet te vroeg begonnen bent aan een ijslander...
En ik zou er graag een kleine nuance in aan willen brengen: als je als beginnend IJslanderruiter een IJslander koopt kan dat best heel goed gaan, ikzelf ben daar het levende voorbeeld van
Het ligt er maar net aan welke IJslander je koopt. Er zijn gerust vijfgangers die ik NIET aan het draven krijg, heb heel in het begin ook een vijfganger bijgereden die zo vast zat dat hij alleen nog maar kan zwijnen en daar kwam ik niet uit. Daarom ben ik ook juist op zoek gegaan naar een paard dat altijd en overal wel draaft en veel laterale aanleg heeft, en waarbij de gangen heel goed gescheiden zijn. Dat was voor mij één van de allerbelangrijkste criteria bij aankoop want ik was als de dood dat ik 'm zou verprutsen
En wat bof ik met mijn klungelproof paard. Maar TS heeft haar paard nu eenmaal al, een stijve vijfganger is misschien niet de verstandigste keus geweest maar ze is zich nu aan het verdiepen in hoe ze dit op kan lossen en ze zal er zeker heel veel van leren.
en toen ik er dus achter kwam dat hij erg lateraal was
was en ik maar geen geschikte instructrice in de buurt