ik zit elke zondag op een ijslanderstoeterij en mag nu eens gaan rijden, maar moet je een ijslander anders sturen ofzo? en hoe zit dat met draf enzo, moet je dan ook op en neer gaan want ik wil meteen goed kunnen rijden.
xx elise
Hoffa
Geplaatst: 05-04-11 19:20
Hoi Elise,
In principe is de basis hetzelfde, dus stap, draf, galop en in draf kun je dus ook gewoon lichtrijden. Daarnaast is er ook nog de tölt, als het paard het goed kan zit dat heel comfortabel. Hier moet je wel andere hulpen voor geven dan voor de draf, maar ik denk dat als je op een Ijslander stoeterij gaat rijden, ze je daar alles zullen over de tölt (en ook over de telgang) zullen uitleggen. En als het je niet in 1x lukt lijkt me dat geen schande, want we hebben het allemaal moeten leren. Het zijn wel 2 extra versnellingen en het is zeker niet makkelijk om die goed te rijden.
Anders werden er wel allemaal tienen gegeven op de wedstrijden en dat is niet echt bepaald het geval
Bij een ijslander werkt sturen als volgt: "Rechterbeen een beetje aanleggen en in je linkerteugel kneepjes geven, om naar links te gaan." Voor sturen naar recht doe je het tegenovergestelde. Kijke naar welke kant je wilt.
Voor draf leg je beide benen aan en klik je met je tong. Voor galop leg je je buitenbeen wat naar achter en drijft met je binnenbeen. Om langzamer te gaan, geef je druk met de teugels en zegt 'hooooo'. Druk wegnemen als het paardje langzamer gaat.
Vrij logisch denk ik zo toch?
Lichtrijden in draf mag, maar vanwege de vlakke gangen zit ik ook vaak door. Meteen goed kunnen rijden, kun je niet verwachten, dat lukt niemand de 1e keer. Over de 2 extra gangen, tsjah, ik was bij het WK van ijslandse gangenwedstrijden, en daar zat iedereen anders en had iedereen z'n eigen manier van tölten en telgangen. Succes met rijden
Koper
Geplaatst: 08-04-11 18:38
Het ligt maar net aan de aanleg van het paard. Een erg diagonale vierganger zou je in principe zo kunnen rijden als een drieganger en dan zul je zorgvuldiger hulpen moeten geven als je gaat tölten. Draven met een natuurtölter of vijfganger kan een verhaal apart zijn. Je hebt hele laterale paarden, je hebt paarden waar draf en tölt dicht bij elkaar liggen en je hebt paarden die je echt moet rijden in tölt. Dus het zal gewoon van het paard afhangen.
In principe maakt het natuurlijk helemaal niet uit wat voor hulpen je geeft voor de gangen en voor sturen. Als het paard leert dat hij linksaf moet wanneer je aan de linkerteugel trekt zal hij linksaf gaan. Dat is niet anders dan bij elk ander paard. Als het paard heeft geleerd dat hij moet galopperen wanneer je bloemkool roept zal hij dat ook doen. Dus ja Mijn paard heeft bijvoorbeeld geleerd om te draven danwel te tölten afhankelijk van hoe ik mijn bekken kantel bij verder gelijke hulpen. Maar als je daarna niets doet gooit hij alles door elkaar, je moet bij hem duidelijk draf of tölt (blijven) aangeven. Ook kan ik aangalopperen op zit + been of op zit + stem. En bij andere paarden is dat weer anders, er is niet 1 manier als enige goed, net als bij alle andere paarden. Je zult wel merken dat de ene manier bij de ene ijs beter werkt dan bij de andere. Je zult alleen op een IJslander meer op zoek moeten naar de juiste balans in draf, tölt en galop en die balans is fijner dan op een drieganger. Dat is niet iets dat je kunt leren door te lezen. Maar alleen door veel te rijden en te voelen.