Ras met aanleg voor extra gangen, niet tonen wel inzich?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Ras met aanleg voor extra gangen, niet tonen wel inzich?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 00:50

Sinds kort heb ik een Garrano, dit is een ras waarvan sommige van dit ras tolt en telgang kunnen. Nu is mijn vraag, hoe kom je erachter of je paard dus extra gangen heeft? In de wei laat hij niks zien, maar nu hoorde ik via via dat je het ze wel aan kunt leren?

Hoe zit dit nou? En dat aanleren moet vast door een profesional gebeuren?

joyfordogs

Re: Ras met aanleg voor extra gangen, niet tonen wel inzich?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:04

nodig iemand uit die verstand heeft van gangenpaard, het ene paard bied het makkelijk vanzelf aan, bij de ander heb je er wat handigheid voor nodig.

enne, waar ligt bureaustoel ergens ?;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 13:10

In Den Helder!

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:24

Veel paarden die geen extra gang tonen, maar het wel in zich hebben, laten dat in de (vooral plotselinge) overgangen tussen stap/draf/galop wel eens zien. Je ziet dan soms dat ze 2 of 3 pasjes rommelige tölt of telgang (of iets er tussen in) laten zien.
Mijn eigen pony (kruising draverxrocky/walker) laat in de wei alleen maar 3 basisgangen zien. Toen hij net onder het zadel was, was er nog niet zoveel bijzonders te zien. Maar na een paar maanden en wat gericht trainen, begint hij nu zelfs bijna té lateraal te worden. Hij heeft nu een duidelijke voorkeur voor meer laterale gangen ipv draf.

Iemand die er ervaring mee heeft is wel heel fijn als begeleiding, al is het maar ééns in de zoveel tijd dat iemand komt kijken en een beetje bij kan corrigeren. Een paard wegbrengen naar een professional is, bij een technisch goed geschoolde ruiter, eigenlijk nooit nodig.
Als je geen begeleiding er bij kan vinden, dan kun je ook gewoon eerst alleen de basisgangen rijden. Als je paard wat meer bespiering heeft en goed in balans loopt, dan gaan ze soms zelf wat meer rommelen met hun gangen. Als ruiter moet je dan goed aanvoelen wat er gebeurt en voorzichtig bijsturen en vooral veel belonen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 21:41

Oke! Hartstikke bedankt hiervoor, hé!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:37

Daar wil ik toch wel even op ingaan, Djini. Ik heb twee IJslanders die werkelijk geen pas lateraal laten zien in de wei of in het werk. Niet in de overgangen, niet tijdens protest, niks. Maar tölten kunnen ze wel degelijk. Dat hebben ze echt moeten leren en omdat ik er zelf niet teveel mee wilde prutsen heb ik mijn zelf ingereden IJslander (de ander was 17 toen ik hem kocht en kon het dus al) laten intölten bij een trainer. Dat paard heb ik inmiddels verkocht en ik heb sinds kort een 6-jarige merrie die heel af en toe iets lateraals laat zien. Met haar hoop ik er inderdaad zelf uit te komen met begeleiding. De aanleg verschilt echt per paard. Als je zelf geen ervaring hebt met de extra gangen moet je er niet mee gaan prutsen. Laat eens iemand met verstand van gangen naar je paard kijken, die kan je vast wel adviseren. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:40

Ik heb tot nog toe begrepen dat je de extra gangen er niet in kunt trainen, dat ze er wel degelijk aanleg voor moeten hebben en dit ook moeten laten zien. Anders zouden alle eigenaren van IJslanders waar geen tölt inzit dit er even in kunnen (laten) trainen, en er zo meer geld voor vangen bij verkoop.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:42

Als ze de aanleg niet hebben kunnen ze het inderdaad niet leren, maar of ze die aanleg hebben is niet altijd even makkelijk te zien. Zeker niet door een leek op het gebied van de extra gangen.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:21

Imre schreef:
Daar wil ik toch wel even op ingaan, Djini. Ik heb twee IJslanders die werkelijk geen pas lateraal laten zien in de wei of in het werk. Niet in de overgangen, niet tijdens protest, niks. Maar tölten kunnen ze wel degelijk. Dat hebben ze echt moeten leren en omdat ik er zelf niet teveel mee wilde prutsen heb ik mijn zelf ingereden IJslander (de ander was 17 toen ik hem kocht en kon het dus al) laten intölten bij een trainer. Dat paard heb ik inmiddels verkocht en ik heb sinds kort een 6-jarige merrie die heel af en toe iets lateraals laat zien. Met haar hoop ik er inderdaad zelf uit te komen met begeleiding. De aanleg verschilt echt per paard. Als je zelf geen ervaring hebt met de extra gangen moet je er niet mee gaan prutsen. Laat eens iemand met verstand van gangen naar je paard kijken, die kan je vast wel adviseren. :)

Misschien dat ik het niet zo duidelijk heb neergezet, maar ik zeg niet dat ALLE paarden iets laten zien. ;) Maar het grootste deel wel, al is het nog zo subtiel (dat is mijn ervaring er mee). Als eigenaar moet je wel net de mazzel hebben dat je op de juiste momenten kijkt en dat je kundig genoeg bent om het te herkennen.

Mijn pony heeft ook pas 2 pasjes draftölt laten zien, nadat hij al zeker 6 maanden bij mij was. Ik had wel wat ervaring met IJslanders, maar niet super veel. Toch was het best wel te herkennen.
Een leek zijn op het gebied van gangenpaarden is niet zo'n probleem, mits je wel rijtechnisch een goede ruiter bent. Daar versta ik onder dat je duidelijk kan zien en voelen hoe een paard loopt in stap draf en galop. Als je dat kan, dan kan je "afwijkingen" ook herkennen.

Maar zoals ik al eerder gezegd heb;
Iemand die er ervaring mee heeft is wel heel fijn als begeleiding, al is het maar ééns in de zoveel tijd dat iemand komt kijken en een beetje bij kan corrigeren.

opnieuw62

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:36

Geduld, geduld, Casanova is nu nog erg onbespierd en slungelig. Laat hem eerst maar eens uitgroeien en sterker worden. Hij beweegt zich erg losjes, echt een paard uit de ruige natuur.
Het zou mij niet verbazen als hij onder het zadel, na voldoende rustige spieropbouw op een gegeven moment zo maar eens gaat tolten.
Oh ja , onze Thokki is ook gek op sinaasappel en mandarijntjes en dat is toch echt een volle ijslander...

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:02

Cassidy schreef:
Ik heb tot nog toe begrepen dat je de extra gangen er niet in kunt trainen, dat ze er wel degelijk aanleg voor moeten hebben en dit ook moeten laten zien. Anders zouden alle eigenaren van IJslanders waar geen tölt inzit dit er even in kunnen (laten) trainen, en er zo meer geld voor vangen bij verkoop.

Ik moet de eerste ijslander nog tegen komen die geen aanleg heeft. Het verschilt per paard van heeeeeel weinig aanleg, naar natuurtölter tot een paard wat te lateraal is. Twee weken terug nog gehoord dat de ijslander die tijdens de ijswedstrijd het meest uitblonk voor een paar jaar terug verkocht zou worden als drieganger. Bij gebrek aan kopers zijn ze hem toch maar gaan trainen. Nu is hij één van de favorieten voor de komende WK.

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:10

Leuk een Garrano! Er is weinig informatie te vinden over deze leuke paarden. Ik had inderdaad wel begrepen dat er zo hier en daar van portugal naar nederland werd geimporteerd maar tot nu toe nog niks voorbij horen komen :).

Hoe oud is hij/zij Jurani? Is hij al reeds onder zadel of dat nog niet?
Deze paarden hebben inderdaad aanleg maar net zo als bij ijslanders en verschillende andere gangenpaarden verschilt dit op welke manier dat dit kan. Begeleiding is dan toch wel erg prettig vooral ook om precies te zien wie wat wanneer maar vooral ook hoe dat je dit op kan bouwen en ook om te kijken of dat hij het ook echt wil laten zien ;)

En ja ik ken wel ijslanders (uiterst weinig hoor!) die geen tolt vertonen/toonde. Eentje had te steile achterbenen waardoor ze niet goed kon verzamelen/achterhand kon gebruiken. Wanneer een ijslander goed gebouwd is zul je dit eigenlijk niet zo maar mee maken voor wat ik tot nu toe weet en gezien heb. Maar het kan dus wel ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 19:44

Hij is 4, ben ik laatst achtergekomen. Net paspoort binnen en tegen mij is verteld dat hij 2.5 zou zijn toen hij bij mij kwam (dus nu 3) , maar in paspoort staat dat hij van **/ 03/2007 is, dus is hij net 4 geworden.

Hij is nog niet onder het zadel verder, maar dat zal deze zomer (rond juni) beginnen.

Ik ben zelf erg benieuwd of hij het dus inzich heeft! :j

Opnieuw: Haha, dus ook gek op sinaasappel!

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:34

Ik had ook nooit van garrano gehoord tot vorig jaar. Toen zat ik toevallig in Portugal toen ik per toeval een stukje over garrano's las, maar het was toch algauw ruim anderhalf uur rijden en ik wist niet of mijn vriend wel zin had in een paardendag, hihi. Maar ooit wil ik wel een stal met garrano's bezoeken. ;)

Het spreekt me wel aan met hun uiterlijk en qua stokmaat zijn ze hetzelfde als ijslanders. Maar als ik naar hun bouw kijk, dan weet ik niet of ze makkelijk volwassenen kunnen dragen net als ijslanders. Maar ik ben mezelf nog steeds aan het verdiepen in garrano's. Het is voor mij geheel onbekende gebied.

Maar gefeliciteerd met jouw pony! ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:57

Ik hoor van kijkers (waren geweest om dus een Garrano van dichtbij te bekijken) dat hij iets fijner is dan een ijslander. Ijslander is érg grof, en dit ietsje minder. Ze zijn kwa voorhand niet breed, maar hebben wel weer een flinke, ronde buik.

Wel jammer dat je ze niet van dichtbij hebt gezien, maar wel begrijpelijk :j

Voor wie interesse in het ras hebben, jullie mogen gerust een keertje komen kijken! :)

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:44

Ik had al meegelezen in je andere topic over toen hij nog naar Nl moest komen, maar als hij ipv 2,5 al 3,5 was, dan was het toch een heel brave hengst en makkelijk in omgang, zeker als er nog niet veel mee gedaan is. Als alle Garranos zo mochten zijn, dan zijn het toch geweldige ponies, voor zowel kinderen als niet al te zware/grote volwassenen. En met nog een extra gang!
Ben benieuwd hoe hij zich gaat gedragen met inrijden, die extra gang komt wel, eerst de basis, kan ook zijn dat hij het vanzelf aanbied of dat je begeleiding moet krijgen, maar eerst eens spieren opbouw, achterhand sterker maken etc. De een bied het sneller aan dan de ander, dus je kunt er geen tijd=in maanden opplakken.