Ik heb de gelukkige eer gekregen voor het eerst opzoek te gaan naar een eigen paardje! Mijn voorkeur ging meteen uit naar IJslanders door de leuke ervaringen die ik met dat ras heb!
Nu is het zo dat ik een aantal IJslanders ben tegengekomen die 20 of ouder waren en aangeprijsd werden als prima rijpaard met genoeg temperament. Dat geloof ik wel hoor, daar niet van. Maar voor hoe lang nog vraag ik me dan af. Kan een paard van 20+ nog wel een aantal jaar mee, en dan specifiek IJslanders. Ik heb het een en ander gelezen over een wedstrijd-IJslander die op zijn 20ste nog de snelste tijd in de telgang had. Maar ik ben opzoek naar ervaringen en meningen!
Gaat een paard van 20+ nog een poos mee of valt dat nog vies tegen?
Ligt aan het paard en z'n gezondheid. Over het algemeen gaan IJslanders langer mee dan een gemiddeld ander ras. Het ligt natuurlijk ook aan wat je ermee wil doen. Wil je nog een hele wedstrijdcarriere of lekker een aantal dagen in de week recreatief rijden? Ik heb de mijne gekocht toen hij 17 was. Binnen twee jaar bleek hij nogal slijtage in zijn benen te hebben, maar hij is lang manegepaard geweest. Hij wordt dit jaar 22 en loopt nog 4x per week een half uur tot drie kwartier in het bos.
Dat is netjes inderdaad Maarja, een paardje wil je niet voor even natuurlijk. Het paard zou ik niet kopen om er wedstrijden mee te kunnen rijden, maar het zou wel leuk zijn als het nog mogelijk was.. Verder gewoon fijn recreatief hoor, geen gekke dingen
We hebben een aantal wat oudere paarden op stal, waaronder 3 IJslanders. Mijn ruin van 22, een merrie van 21 en een merrie van 20. Ze worden alledrie nog regelmatig bereden. Daarnaast nog wat andere rassen waarvan een NF/Arabier van 25 het meeste loopt, ik gok een keer of 3-4 per week. Maar we hebben ook jongere paarden staan die al zo stuk zijn dat er niets meer mee wordt gedaan. Het hangt echt af van het paard.
hi anne, Kvika is 23 we gaan weer mee doen met wedstrijden en zelfs voor het eerst een 5 gangen proef rijden. natuurlijk kan ik niet in de toekomst kijken,maar voor alsnog gaat het super met d'r. Ik heb haar als 12 jarige gekocht dus nu al 11 jaar plezier van haar. een ijslander van 20 kopen betekend wel dat ze hooguit nog een jaar of 6,7 te berijden zijn. en dit is natuurlijk ook meer uitzondering dan gewoon. een paard van 20 kan ook 33 worden,maar echt rijden op die leeftijd zal je niet meer. er hangt vaak een leuk prijskaartje aan een ouder ( 20+) paard maar hoge dierenarts rekeningen en gemodder met gezondheid ligt ook op de loer. het is dus een beetje gokken.
Mijn ijske kocht ik 2 jaar geleden , ze was 15. Nu is ze 17 , en denkt dat ze nog steeds 3 is haha
verder rijd ik recreatief, en ongeveer 2 wedstrijden per jaar . WEl heeft ze spat sinds en jaar , maar me de juiste verzorging en glucosamine gaat het super .
hagembare
Geplaatst: 06-03-11 09:24
Citaat:
Mijn ijske kocht ik 2 jaar geleden , ze was 15.Nu is ze 17 , en denkt dat ze nog steeds 3 is hahaverder rijd ik recreatief, en ongeveer 2 wedstrijden per jaar .WEl heeft ze spat sinds en jaar , maar me de juiste verzorging en glucosamine gaat het super .
Is zijn/haar 1e bericht dus misschien een typo? Wij hebben deze week ook een IJslander gekocht, 7 jarige ruin met goed gescheiden gangen (aangezien wij geen ijslanderervaring hebben ) Ter vergelijking heb ik ook rond gekeken maar er staan idd veel oudere of exceempaarden op. Ik zou zelf voor een niet te oud paard gaan, Enra op bokt heeft ook 2 leuke 9 jarige te koop staan. Miss kun je haar een PB sturen om te vragen of ze een geschikt paard voor je heeft?
Hringey2006
Geplaatst: 06-03-11 10:54
Ik ken IJslanders die 30 jaar zijn geworden. Kan volgens mij geen kwaad, als ze 20 zijn. Maar ik zou zelf geen ouder paard nemen. Ik heb ook nog niet zo veel ervaring maar ben toch voor een 4 jarige IJslander gegaan. En het bevalt prima!
2 jaar terug heb ik Kunst gekocht, een toen 16 jarige merrie, inmiddels is ze dus 18 en loopt nog als een trein. geen ijslander, maar wel een gangenpaard, ik heb even getwijfeld, maar nooit spijt gehad. het zal aan t dier liggen, aan de klik en tja, niet helemaal onbelangrijk, de prijs. Het blijft altijd een gok, maar als een dier goed is onderhouden, veel beweging heeft gehad etc, dan kan een 20 jarige ijslander, nog prima wat jaartjes mee.
mijn ijsje is ondertussen 25 en doet het nog prima, gaat lekker mee op ritjes en denkt dat ie nog net ingereden is..
Diana29
Geplaatst: 09-03-11 14:41
Ik heb vorig jaar mijn eerste paardje gekocht, een ijslander van 17,5jaar ondertussen is ze dus 18,5 maar aan mevrouw zie je dat niet af
gaapje
Geplaatst: 09-03-11 15:24
Diana29 schreef:
Ik heb vorig jaar mijn eerste paardje gekocht, een ijslander van 17,5jaar ondertussen is ze dus 18,5 maar aan mevrouw zie je dat niet af
net als de mijne dus, wanneer voelen ze zich nou ook ouder vraag ik me wel is af
Anoniem
Geplaatst: 09-03-11 17:58
Wat zoek je precies voor IJslander?
Ik zou zelf niet kiezen voor een 20+ paard... natuurlijk kan het nog lang prima gaan, maar de kans is natuurlijk veel groter dat het ergens last van gaat krijgen. Mijn eerste paard (ook een ijslander) was nog niet eens geboren toen ik besloot dat dat hem ging worden. Hij is nu 5 en van de zomer gaan we eens wat aan het werk ... geen idee hoe alles gaat verlopen, maar ik weet 1 ding: zolang ik het geld heb voor een paard gaat hij niet weg. Ook niet als die 20+ wordt en niet meer zo vaak bereden kan worden, dan mag die bij mij van zijn oude dag genieten.
Tot nu toe neig ik ernaar te zeggen dat ik een volgende keer (als die er ooit komt) zou kiezen voor een IJslander onder de 12 jaar. Maar dat hangt er ook een beetje vanaf hoe het inrijden gaat van de zomer, als dat me heeeel goed bevalt zou ik misschien juist kiezen voor weer een uk!
Djini
Geplaatst: 09-03-11 18:49
Mijn ervaring is dat IJslanders, ook op latere leeftijd, nog verbazingwekkend fit kunnen zijn. Maar ik denk dat het wel voor een groot deel met verschillende factoren te maken heeft als; leeftijd inrijden, manier van rijden, huisvesting, voeding etc.
Ik ken een IJslander merrie van 32, welke nog volop trektochten loopt met haar eigenaar (volwassen man van circa 80 kilo). Tijdens de dagtochten leggen ze, op hoog tempo!, flinke afstanden af door zéér ruig terrein in Noorwegen. Door gebrek aan ruiterpaden (of wat voor paden dan ook ) gaan de ritten vooral over steile en glibberige rotsen, smalle wildpaden, dwars door ondiepe riviertjes en keihard over open vlaktes.
De paarden van deze eigenaar worden met 5 jaar ingereden en vrij direct ingezet voor de tochten. Het zijn echt super taaie, sterke, gezonde, pittige paardjes.
je paard bezighouden is de truc, als ik mijn oudje stilzet, wil ie meteen helemaal met pensioen, als je nog regelmatig blijft rijden dan blijven ze op conditie