Nieuwe Rocky Mountain Horse dekhengst naar NL!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NkPrecious

Nieuwe Rocky Mountain Horse dekhengst naar NL!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 14:33

Oww ik heb dit zo lang stil moeten houden maar eindelijk mag ik het van de daken schreeuwen :):)

Naar verwachting komt eind april/begin mei mijn nieuwe dekhengst aan in NL! Soms komt het zo voor dat je paarden tegenkomt... En dat is mijn verhaal over mijn nieuwe hengst MVF's Golden Venture.

In januari heb ik een bezoek gebracht aan Texas, onder andere aan de stal Blue Bonnet Stables in Cleveland. Met geen enkele intentie tot kopen van paarden, en al helemaal geen hengst, ging ik hier naartoe.
Mijn oog viel al snel op een imposante lichte palomino hengst, die ik nog nooit op hun website had zien staan. het verhaal van hem werd langzaamaan duidelijk. Ze hadden hem ge-erfd van de recent overleden Kathy Parrish, tezamen met 3 andere merrie's. Om een lang verhaal kort te maken, vanaf dag 1 werd ik tot zijn paddock aangetrokken, ging regelmatig bij hem langs en voelde een echte klik. Een dag erna heb ik met hem wat grondwerk gedaan en de samenwerking tussen hem en mij liep fantastisch. Helemaal verliefd was ik op deze hengst. Judy Doss van BBS zag dit ook, en we raakten aan de praat over een eventuele verkoop. Echter omdat het een erfenis betrof zaten er wat haken en ogen aan die eerst uitgezocht moesten worden.
Nu heb ik dan het verlossende woord gekregen, hij mag naar europa!!!! :D *\o/*

Ik ben zo ontzettend blij en trots met mijn nieuwe aanwinst, want naast de enorme klik die ik met hem heb, bleken ook zijn bloedlijnen geschikt voor de fok. ik hoop dat ook nog veeeeel jaren van hem te kunnen genieten, veulens van hem te kunnen krijgen, en ook zal hij ter dekking komen te staan :)

Genoeg gepraat, hier de foto's!!!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Trotssss :D :D

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:34

super gaaf!
mooie rock.
welke ouders heeft 'ie?

NkPrecious

Re: Nieuwe Rocky Mountain Horse dekhengst naar NL!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 14:41

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:45

Wat een knappe man zeg!! veel plezier met hem.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:57

O,wat een mooi paardje! <3

Hoe groot is hij?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:02

<3 daar wordt toch iedereen verlieft op?
veel geluk met hem.
vraagt wel om foto's als hij aangekomen is

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:12

Gefeliciteerd, mooi dier. Kleine tip alleen, in het vervolg halster anders vastmaken, want op de manier zoals je het op de foto hebt gedaan kan het halster gaan zakken.

Volgen ze in Texas de methode van Clinton Anderson? Dit door de extra knopen op de neusriem van het halster.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 18:22

Bedankt allemaal :) Hij is ergens tussen 1.48-1.50 m gok ik zo....

@ cassidy: Je hebt helemaal gelijk wbt de knoop ;) normaal doe ik hem ook over de lus heen weet ook niet waarom daar niet eigenlijk .. :+
Wat betreft de methodes is clinton anderson er 1 die ze gebruiken, het zijn mensen die graag verschillende methodes proberen met hun paarden en degene gebruiken die het beste aansluit :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:29

Wauw, wat ontzettend leuk zeg! Weer een aanwinst erbij! Ontzettend gaaf dier om te zien. Gefeliciteerd!

treeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:40

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 19:52

Dank jullie well :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:42

proficiat.
leuk ook dat je een link van zijn stamboom plaats, de namen zeggen mij niets, tja, ik fok dan ook niet met de RMH, het viel me wel of dat er dubbele namen instaan, is dit gebruikelijk bij de RMH?
Gewoon nieuwsgierig, ik vind het leuk om met stambomen te puzzelen :), vandaar dat die dubbele namen me opvielen.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 23:13

Helaas komt het relatief vaak voor ja. Gelukkig heb ik nu mijn fokgroep heel gevarieerd kunnen krijgen zowel in hengsten als merrie's :) ik zal niet een hengst zoals deze combineren met een merrie die ook veel dock in haar lijnen heeft zitten. Ze doen de 2-3 breeding (zoals je hier ziet met dock, in de 2e en 3e lijn ) vaak om kwaliteiten vast te leggen. Wil niet zeggend at dit bij alle paarden zo gebeurd, en ben er zelf ook geen voorstander van dus vandaar dat ik geprobeerd heb veel variatie in de fokgroep te krijgen zodat ik mooi kan combineren :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 08:41

tja, het viel me op, toevallig heb ik een tijdje terug met een geneticus een dagje om tafel gezeten en heel veel van geleerd, oa over lijnteelt, inteelt en outcross.
Er is me toen weer een heleboel duidelijk geworden.
We hebben het voornamelijk over honden gehad hoor, met soms een zijsprong naar de paarden;).

over de RMH weet ik te weinig, ik weet niet of deze stamboom weinig lijnteelt heeft voor een RMH, maar nogmaals, het viel me op.

Veel plezier met hem, fijn dat hij goed bij je fokgroep past, dus volgend jaar nog meer toverbal veulens erbij.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 08:52

Gefeliciteerd Leonie, wanneer komt hij aan?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 09:25

joyfordogs schreef:
tja, het viel me op, toevallig heb ik een tijdje terug met een geneticus een dagje om tafel gezeten en heel veel van geleerd, oa over lijnteelt, inteelt en outcross.
Er is me toen weer een heleboel duidelijk geworden.
We hebben het voornamelijk over honden gehad hoor, met soms een zijsprong naar de paarden;).

over de RMH weet ik te weinig, ik weet niet of deze stamboom weinig lijnteelt heeft voor een RMH, maar nogmaals, het viel me op.

Veel plezier met hem, fijn dat hij goed bij je fokgroep past, dus volgend jaar nog meer toverbal veulens erbij.

Jup ik snap je punt. Er zijn paarden waar de lijnteelt helaas nog veel erger in is :( Tis ook net wat ik zeg dat ik hem zeker neit snel zal combineren met een andere dock-dragende merrie.. Dat zou echt too much worden. Deze 2-3 Dock combi word een double dock genoemd. Omdat hij een soort boegbeeld is geweest voor de RMH een kruising die vaker is gedaan, met meerdere goede resultaten.

Wildgirl schreef:
Gefeliciteerd Leonie, wanneer komt hij aan?

Dankje! Hij komt naar verwachting eind april/begin mei aan :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:19

Gefeliciteerd! Hij is echt prachtig :+:

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:32

Wat leuk voor je! Mooi dier.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:55

Ook op dit forum gefeliciteerd! Leuke kleur heeft hij.
Jammer dat de RMH zo een kleine genenpoel heeft om uit te putten, anders zou die lijnteelt toch minder nodig zijn. Voor mij is dat eigenlijk wel een raadsel hoor, waarom het stamboek van de RMH gesloten is terwijl er niet genoeg verschillende bloedlijnen in voorkomen om lijnteelt te voorkomen. Dan is een Kentucky uiteindelijk toch gezonder lijkt me.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:41

Leonie ik hou niet van palomino,maar ik vind het een prachtige hengst qua bouw en uitstraling. (Dock lijnen net als Brego) Zijn vosgenen zijn overigens wat mij betreft wel zeer welkom!

Het vreemde is dat veel inteelt bij de rockies als pluspunt wordt gezien.
Hoe meer procent Tobe (de stamvader) er in de lijnen te vinden is des te harder wordt er geadverteerd met als pluspunt soms wel 50% Tobe.

Het is ook nog een heel jong ras, stamboek stamt uit de jaren 60 en is inmidels ook gesloten voor vreemd bloed. Je ziet ook wel degelijk de nadelen van een hoger percentage inteelt en dan met name in soms steeds kleinere nakomelingen.
Gelukkig was Tobe een heel erg gezonde hengst, want zelfs met het hoge inteelt percentage zijn er geen ernstige genetische afwijkingen bekend bij dit ras, afgezien van de oogafwijking ASD in een heel klein percentage en die met fok keuze te voorkomen is.

chexgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:50

mooi paard hoor! veel plezier met hem :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:30

Gefeliciteerd
Wat en ontzettende knapperd <3

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:39

Gefeliciteerd Leonie, wat een knappe vent.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:09

Proficiat, jammer genoeg ben ik deze hengst misgelopen toen ik in Amerika was, hij is een tijdje getraind en op shows uitgebracht door Prince Albert Stables, maar hij was al weg toen ik kwam. Ze spraken er vol lof over, zeker de trainer van hem, mooie hengst en geweldig karakter.
Vind het echt super dat hij naar Nederland komt, eens iets anders dan de zilverappels, haha.
Dan heb je echt een toverballen show met veulens, ben erg benieuwd!

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 13:43

Wederom bedankt voor de leuke reactie's! :D

@ smaos: jup dat klopt inderdaad :) hij is in die tijd ook op shows uitgebracht! Karakter is ook precies waar ik voor gevallen ben bij hem :) Had eerder ook vrijwel niets met palomino's, al vond ik hem wel erg mooi. Maar het is zijn karakter geweest die mij echt geinteresseerd naar hem maakte :)