betaalbare ijslanderzadels, waar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

betaalbare ijslanderzadels, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 10:12

Waar vind je betaalbare ijslanderzadels (middenklasse, nieuwprijs zeg maar 250-750 euro)? Liefst met webshop omdat het om een orientatie gaat (niet voor mezelf). Gaat om zadels zonder ribzit, zonder stegen.

En wie heeft er ervaringen met zadelmakerij Westeind (en dan met name met de goedkopere zadels)?
http://www.westeindruitersport.nl/Webwi ... adels.html

En hoe valt de maatvoering bij ijslanderzadels? Is een brede boom ook daardwerkelijk een brede boom? Of is het bijvoorbeeld een maat 31/32 bij normale zadels?

Imre

Re: betaalbare ijslanderzadels, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:19

Ik zou niet beginnen aan een zadel met een nieuwprijs van slechts een paar honderd euro, dat kan nooit een kwaliteitszadel zijn. Krijg je alleen maar ellende van. Je kan veel beter geld uitgeven aan een degelijk tweedehands zadel dan aan een goedkope nieuwe voor hetzelfde bedrag.

Ik heb twee zadels via Westeind gekocht, beide tweedehands. Is prima bevallen. Een brede boom is een brede boom, dat is niet anders dan bij gewone zadels. Ik heb nu overigens een dressuurzadel voor mijn extreem korte IJslandermerrie, was een stuk makkelijker te vinden dan een passend IJslanderzadel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:32

ook ik zeg, liever een tweedehands zadel van goede kwaliteit dan een nieuw goedkoop en dus mindere kwaliteit
ze hebben vaak ook een vrij goed tweedehands assortiment liggen kwa zadels :j

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:41

www.ijslandersport.nl zijn de nieuwe zadels wel duurder dan dat maar ze hebben ook veel tweedehands. Die staan niet allemaal op de site. Maar je kan er heen mailen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:29

die was ik nog vergeten idd :)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:27

Yvonne van Dijk van Atorka heeft ook altijd een ruime collectie 2e-hands kwaliteitszadels liggen.
Zelf hebben wij goede ervaringen met de KnightRider Neptunus. Dit is een kunststof dressuurzadel met verwisselbare boom. Er is van Knight Rider ook een ijslanderzadel variant beschikbaar, de Knight Rider Icelander. Dit is trouwens wel een lederen zadel. Voor meer info zie deze brochure, pagina 14 rechts bovenaan. Te koop voor € 800,-, oa. bij Allesvoordieren.nl Die hebben ook twee verschillende Wintec Feldmann zadels in de collectie. Die zijn iets duurder, afgerond € 885,-
Er zijn nog wel meer ijslanderzadels in de goedkopere prijscategorie, dus ook voor het budget van degene waarvoor je dit topic plaatst is wel een nieuw zadel te vinden. Persoonlijk ben ik niet heel erg weg van de Thorowgood. Verder is er een aantal zadels in de handel met een nogal ouderwetse vormgeving (ver buiten de lepel uitstekende stegen). Het idee daarvan, drukspreiding over een groter deel van de rug, is inmiddels volledig achterhaald sinds gebleken is dat zadels met lange stegen voornamelijk op de nieren drukken en daarmee ongemak en pijn bij het paard veroorzaken. Zo eentje dus inderdaad zeker niet nemen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 17:39

Stegen zijn zowieso niet gewenst, het gaat dus echt om een ijslanderzadel dat op een dressuurzadel likt, dus met vlakke zit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:13

atorka.nl
westeindruitersport.nl
boerderijfeestje.nl
prydi-marktplaza.nl
superhorse.nl
ijslanderforum.nl
tolt.nl
hier zijn soieso wel redelijk wat zadels te vinden, de eerste 5 zijn winkels/verkopers
de laatste twee sites met een afdeling voor advertenties van particulieren
en soms als je geluk hebt heeft divoza ook wat liggen 2dehands, maar dat moet dan ook maar net passen ;)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:55

Ook ik mag binnenkort waarschijnlijk opzoek naar een IJslanderzadel met een beperkt budget. Ik heb nig geen flauw idee wat de maten gaan worden, maar ik heb uiteraard liever een goede tweedehands voor een aantrekkelijke prijs dan een minder goede nieuwe. Ik hou dit topic even in de gaten en hoop dat er meer tips en adviezen voorbij komen :)