Criollo's en hackneys met een extra gang..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djini

Criollo's en hackneys met een extra gang..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 14:40

...bestaat dat?

Misschien een gekke vraag. Maar ik werd door het programma van equitana toch wel een beetje nieuwsgierig. De criollo's en hackneys staan bij gangenpaarden ingedeeld. (of kijk ik nou scheel? :+ )
http://www.equitana.com/tagesprogramm_e ... gory&id=36

Over Criollo's met een extra gang heb ik wel eens wat gelezen. Maar een kennis van me, met 2 criollo's, zat me wel heel vreemd aan te kijken toen ik dat vertelde. Zij heeft er in ieder geval nog nooit van gehoord in Europa.
En ik weet wel dat hackneys best een apart loopje hebben, maar geen extra gang toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:56

Van hackneys zou ik zo niet weten maar er zijn inderdaad criollo's die (naast stap nog) een laterale gang hebben. Die tölten ook voor de wagen, heb ik weleens gezien in Brazilië, daar keek ik nog het meest van op.

Hier in Europa is de tölt er natuurlijk uit gefokt omdat dat niet handig was in de maatschappij van toen (middeleeuwen enz) Maar elders in de wereld is dat toch wel anders geweest. Op het Amerikaanse continent zijn meerdere gangenpaardenrassen, zoals tennessees, rockies, paso finos enz. De criollo stamt natuurlijk af van iberische en noordafrikaanse paarden, maar niet uitsluitend. Kan dus best dat ze daardoor nog kunnen tölten. Al zou ik criollo's geen typische gangenpaarden willen noemen, ik heb er altijd gewoon mee gestapt, gedraafd en gegaloppeerd, zoals je met iedere drieganger doet. Heb verschillende criollo's gereden, allemaal in Zuid-Amerika, en het is nooit bij me opgekomen om eens te kijken of het wil tölten (moet bekennen dat toen ik net op IJslanders begon te rijden en ik toen weer eens op een fjord zat ik wilde aantölten en me maar afvragen wat ik nou verkeerd deed :o? :o )

Edit: over die hackneys he: kan me nog herinneren uit mijn studententijd (ik heb Engels gestudeerd) dat ik eens een gedicht tegen ben gekomen waarin sprake was van iemand op een "ambling pad". Oftewel een paard met een gang die prettig zit. Het gedicht heet "The Lady of Shalott" voor de geïnteresseerden. En van hackneys weet ik dan weer dat ze niet alleen voor de koets mooi liepen te draven maar dat ze ook damespaardjes waren, en dat moest natuurlijk een beetje lekker zitten (delicate dames, en ook nog eens in dameszadel) Zulke paarden heetten in het Nederlands hakkenei.

Misschien dat het over "verborgen" gangenpaarden gaat? Paarden die wij als drieganger zien maar die eigenlijk best blijken te kunnen tölten of die dat gedaan hebben? En dat die gang dan ook nog eens ergens nuttig voor was, zoals voor die dames, maar natuurlijk ook voor de opzichters op plantages, die de hele dag in het zadel zitten en dan zit tölt een stuk lekkerder dan draf.

Nado

Re: Criollo's en hackneys met een extra gang..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:55

Ik zie dat er onder het Nederlands Hackney Stamboek behalve 'gangpferde' ook 'fahrsport' staat: aangespannen sport dus. En laat de hackney daar bij uitstek geschikt voor zijn. De bouw van een hackney is dat van een ultieme draver, ze laten wel een speciale drafgang zien, namelijk eentje met zeer hoge bewegingen. Maar iets lateraals lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk. Als ze heel hard gaan in draf worden ze wel heel vlak in de rug, dus ik kan me voorstellen dat het lekker zou kunnen zitten (ik ken het alleen van het aangespannen rijden), maar verder..

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 10:49

hestejente schreef:
Al zou ik criollo's geen typische gangenpaarden willen noemen, ik heb er altijd gewoon mee gestapt, gedraafd en gegaloppeerd, zoals je met iedere drieganger doet. Heb verschillende criollo's gereden, allemaal in Zuid-Amerika, en het is nooit bij me opgekomen om eens te kijken of het wil tölten (moet bekennen dat toen ik net op IJslanders begon te rijden en ik toen weer eens op een fjord zat ik wilde aantölten en me maar afvragen wat ik nou verkeerd deed :o? :o )

Ik heb zelf nooit een criollo gereden, maar heb er wel twee goed bestudeerd tijdens het werk in de bak. En beide paarden lopen ontzettend zuiver in 3 gangen, zonder ook maar één pasje te "twijfelen" in de overgangen.
Van die paarden kan ik me gewoon écht niet voorstellen dat er meer in zit dan de 3 basis gangen.

Over criollo's heb ik nu wel wat meer info gevonden; http://www.boyeros-a-criollos.de/4.html
Mijn duits is ronduit slecht. Maar uit dat stuk tekst halverwege de pagina lees ik, dat een raszuiver criollo een 4e gang heeft en die vertoont met de juiste training en hulpen.

Als ik aan een hackney denk, dan denk ik ook gelijk aan een aangespannen paard met een bijzondere actieve draf. Maar ik kan me echt niet voorstellen dat ze ook een meer latere gang beheersen.
Dat ze vroeger wel een extra gang hadden, kan ik me wel heel goed voorstellen omdat veel paardenrassen dat vroeger nog hadden. Maar een moderne hackney??
Nouja, ik avontuur het volgende maand wel op de equitana. :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:04

Een raszuivere criollo? Wasda? De criollo is een mengelmoes van rassen ;)

Verder is de hackney zoals we die nu kennen een doorgefokt, showy koetspaard. Maar dat zijn ze niet altijd geweest... ben erg benieuwd wat je ons na Equitana zult kunnen vertellen hierover :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:29

Hackney's waren inderdaad damespaardjes vroeger, ze werden door de dames gebruikt om naar de high tea te rijden, maar wel voor de koets. ;)
Hakkenei komt af van het franse woord 'Hacquenee' en betekend klein paard, en een klein paard is een damespaard. :) Heeft niets met lekker zitten te maken. Sterker nog, de hackney is vroeger gebruikt als rij en lastdier, maar al snel niet meer als rijdier omdat ze niet lekker zaten.
Hackney's hebben geen extra gang, maar worden als gangenpaard bestempeld omdat ze een bijzondere verheven gang van lopen hebben. Een gangenpaard is niet per definitie een paard met een extra (laterale) gang. :)

En ik vermoed dat je op Equitana niet veel meer hoort dan dit. :) Kans is zelfs aanwezig dat je mij treft op de stamboekstand, of in de show. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:31

Draf is gewoon draf, hoe verheven die ook is. Ik kan er niet bij dat je om de verhevenheid van een gang een paard gangenpaard noemt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:34

Er hebben hier zo'n 12 criollo's op stal gestaan, maar die hadden geen van allen iets extra's (en het waren geen europees gefokte, maar geimporteerde paarden)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:40

De term gangenpaard is ook maar ooit in het leven geroepen als verzamelnaam. Dat de een het enkel beschouwd voor paarden die andere gangen hebben buiten de stap, draf of galop, wil niet zeggen dat een ander een extra verheven gang al bestempeld als speciaal en daarom gangenpaard. Gangenpaard is slechts een verzamelnaam, en wordt klaarblijkelijk in Duitsland dus gebruikt voor paarden met een bijzondere manier van lopen, en dus niet specifiek voor paarden met een extra gang.
Dat jullie het dan misschien geen gangenpaard vinden, oke, voor mij is het wel een gangenpaard, want ze lopen niet als andere rassen en hebben een bijzondere drafgang. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:45

stef schreef:
Er hebben hier zo'n 12 criollo's op stal gestaan, maar die hadden geen van allen iets extra's (en het waren geen europees gefokte, maar geimporteerde paarden)

Misschien omdat het er niet uit werd gereden... je hebt zelfs töltende Friezen en KWPN'ers (om maar wat te noemen), maar het moet er wel uit gehaald worden. Niet elk paard is 'n natuurtölter die zo wegtölt in de wei.
Het is bij veel rassen eruit gefokt, maar vroeger waren er veel meer gangenpaarden... miss dat het bij sommige rassen/paarden die niet als gangenpaard bekend staan toch nog best eruit te rijden is met wat training. Denk dat er nog best wat paarden zijn die er aanleg voor kunnen hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:49

Als deze specifieke paarden aanleg hadden gehad, had de eigenaar het er zeker uit gereden :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:50

Ik ben niet heel bekend met criollo's, heb er zelf drie ooit gezien en één ervan had wel een extra gang. :j
Maar goed, ook niet elke IJslander - bijvoorbeeld - kan (goed) tölten natuurlijk.. Meende dat sommige Arabieren ook wel konden tölten trouwens? En van dravers hoor je het ook wel vaker.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:58

mijn shet kon ook tolten, alleen ik wilde het niet ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:59

Je zult bij alle rassen wel zulke paarden hebben, zit toch nog ergens verstopt... idd maar net of je het eruit wilt halen of niet.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:09

hestejente schreef:
Een raszuivere criollo? Wasda? De criollo is een mengelmoes van rassen ;)

Verder is de hackney zoals we die nu kennen een doorgefokt, showy koetspaard. Maar dat zijn ze niet altijd geweest... ben erg benieuwd wat je ons na Equitana zult kunnen vertellen hierover :)

Ieder ras is ontstaan uit verschillende rassen,dus ja,er zijn ook ras zuivere criollo's.
Er zijn ook criollo's met extra gangen maar dat komt niet vaak voor.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 21:11

Een kennis van mij, met veel ervaring met gangenpaarden, zei laatst dat ieder (ras) paard wel kan tölten met de juiste hulpen (het zij op langzaam tempo met sterke onderhals en weggedrukte rug)
Maar ik versta onder de term "gangenpaard" toch wel paarden met enige natuurlijke aanleg tot tölt of andere laterale gangen. De draf van een hackney, is toch nog steeds een draf. Wel een bijzondere draf, dat absoluut. Maar ik ben het wel met hestejente eens dat je het daarom nog geen gangenpaard kan noemen.

Friezen en kwpn'ers en arabieren met tölt zullen misschien ook nog wel bestaan, maar één uitzondering geeft het ras toch nog niet de naam dat het gangenpaarden zijn.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:11

Criollo wordt nogal eens als verzamelnaam voor allerhande zuid-Amerikaanse kruisingen gebruikt, er zullen er zeker ook zijn met paso bloed. Ik heb zelf nog niet eerder criollo's met aanleg voor extra gangen meegemaakt.

Er bestaan "raszuivere" criollo's, er is een stamboek in zowel Argentinië, Brazilië als Uruguay.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:18

stef schreef:

Dat is lang geleden,ik ben een vande eigenaren,nog steeds.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:25

*gaat meteen op dr vingers zitten*

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:47

Haha,dat hoeft niet hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:48

helder, sabino is iemand anders ;)