Gangenpaard bitloos en toch tolt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Gangenpaard bitloos en toch tolt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 23:14

Ik rij een ijslander x paso die een natuurtolter is.
Ik rij hem nog maar pas, maar hij is zowel bitloos als met bit gereden.
Hij tolt niet zuiver momenteel, daar is door vorige berijder missch ook niet zoveel aandacht aan geschonken. Maar nu rij ik hem bitloos, maar heeft dit nog enige invloed op het tolten?

palla

Re: Gangenpaard bitloos en toch tolt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:02

je rijdt tolt altijd met je zit en niet met het bit, het zou niet uit moeten maken. Vaak is de takt een probleem je zou misschien wat meer overgangen kunnen rijden en meer wendingen zoals voltes, zijwaarts enz. en proberen om kleine stukjes te tolten en als je paardje dan niet zuiver is weer terug nemen in stap.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:04

een vriendin van mij haar pony tolt en die kan ook gewoon tolten zadel en bitloos.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:06

palla schreef:
je rijdt tolt altijd met je zit en niet met het bit, het zou niet uit moeten maken. Vaak is de takt een probleem je zou misschien wat meer overgangen kunnen rijden en meer wendingen zoals voltes, zijwaarts enz. en proberen om kleine stukjes te tolten en als je paardje dan niet zuiver is weer terug nemen in stap.

Naar mijn weten "speel" je toch een beetje met het bit.
Dit is dan bij mijn oom's ijslander dan.
En je moet zijn hoofd ook een soort van "hoog" houden, maar of je daar ook beter een bit voor kan gebruiken weet ik nie :?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:08

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:38

Ja maar als hij op ouderwetse manier is ingetolt met bit, vraag ik mij af of ik het bitloos voor elkaar krijg of dat ik weer tijdelijk terug naar bit moet.

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 01:42

xcomplientx schreef:
Ja maar als hij op ouderwetse manier is ingetolt met bit, vraag ik mij af of ik het bitloos voor elkaar krijg of dat ik weer tijdelijk terug naar bit moet.

Ook dat maakt niks uit. Ik ken genoeg paarden die overgestapt zijn van bit naar bitloos, dus ooit ingereden zijn met bit en ook tolt kende met bit. Vele kunnen zonder probleem overstappen. Natuurlijk zijn er altijd wel paarden (vooral ook ruiters) die er wat meer aan moeten wennen.

En zoals in het bovenstaande topic en bovenstaand commentaar doe je vooral veel meer met je zit dan met teugels/handen. Hooefd hoofd omhoog halen is ook al achterhaald. Wil nog niet zeggen dat elk paard zijn hoofd naar beneden doet of kan doen als hij/zij gaat tolten. Maar ook dit is questie van gewenning en de juiste spieren trainen.

Net zo als bij ijslanders tolten de aegidienbergers ongeveer hetzelfde. Zitten paar kleine verschillen maar niet zo zeer qua hulp met je zit :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 02:09

Goh, dat er nog steeds mensen blijken te bestaan die denken dat je je paard moet ophijsen aan je bit...

Wel is het zo dat je steeds met het teugelcontact bezig bent, maar in tölt niet meer dan in andere gangen... en als je die kunt rijden zonder bit, waarom dan de tölt niet ;)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 10:23

De strekking is wel duidelijk ;-) ik kan gewoon bitloos blijven rijden, daar doet hij het ook goed op!
Nu nog weer opnieuw trainen met het tolt. Palla had daarvoor wel goede tips, dus die ga ik trainen. Als iemand anders nog tips heeft, hoor ik die graag :-)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:38

Mijn kentucky mountain horse singlefoot ook gewoon bitloos, met bit is ie alleen maar afgeleid door het bit en met andere dingen bezig.
Toen ie bij Vierhaus in training stond ook gewoon met een los teugeltje.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:09

Mijn singlefooter is zonder bit beter in tölt te rijden, dan met bit. Heeft precies hetzelfde als wat Tinka zegt; raakt vooral afgeleid door het bit.
Moet er wel bij zeggen dan mijn paard tot nu toe ook zelden met bit gereden is, dus hij weet eigenlijk niet beter als dat hij op een sidepull gereden wordt. Hij is wel "bitwijs", dus kan prima op bit rijden. Maar in tölt is het net iets teveel afleiding en hij irriteert zich wel eens aan het bit als er wat meer druk op komt. En dan is hij drukker met protesteren, dan met concentreren op wat we echt aan het doen waren.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:54

hier worden de gangenpaarden ook met succes, bitloos gereden, geen enkel probleem.
Tolt of geen tolt, heeft idd niets met bit te maken, maar ehm, dat was inmiddels wel duidelijk denk ik zo haha

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 21:05

Leuk om te horen zoveel positieve reacties!

palla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:24

Het is beter om kleine stukjes te tolten en de tempo maakt dan niet uit. Je kunt beter kort tolten dan lang tolten want anders kan die misschien gaan zweinen en dat is niet goed want dan houdt het paard zijn rug strak. Ook is het goed om van een heuveltje te tolten want dan komt de achterhand er goed onder en je ijslander over balkjes laten gaan, dan wordt zijn rug gebruikt. Het komt er op neer, hoe soepeler je paard hoe beter hij zou kunnen tolten en dan maakt bitloos niet uit.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:26

palla schreef:
Het is beter om kleine stukjes te tolten en de tempo maakt dan niet uit. Je kunt beter kort tolten dan lang tolten want anders kan die misschien gaan zweinen en dat is niet goed want dan houdt het paard zijn rug strak. Ook is het goed om van een heuveltje te tolten want dan komt de achterhand er goed onder en je ijslander over balkjes laten gaan, dan wordt zijn rug gebruikt. Het komt er op neer, hoe soepeler je paard hoe beter hij zou kunnen tolten en dan maakt bitloos niet uit.

Je hebt duidelijk een aantal goede technieken gehoort, maar niet het hele verhaal :) Van een heuveltje af tölten kan echt funest zijn voor je tölt als je een erg lateraal paard hebt, die kan je beter de heuvel op tölten. Paarden die snel diagonaal worden rijdt je de heuvel af en juist niet op. Ik neem aan dat je bedoelt over balkjes draven, want in tölt is dat echt geen succes ;)

Maar goed daar gaat het nu niet om :D

Mijn naar lateraal neigende 5ganger en naar diagonaal neigende vierganger die echt niet makkerlijk is met tölt zijn allebei prima bitloos te rijden. De 5 ganger is bitloos ingereden, de 4 ganger heb ik na 2 jaar met bit gewoon eens een touwhalster omgedaan en weggereden, ze tölte er zo mee weg :) Je kan prima aan bitloos aan de tölt werken.

palla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:25

hahaha bedankt thokkadisje ik bedoel ook over balkjes draven en van de heuvel af, bedoel ik eigenlijk in stap de heuvel af en daarna in tolt overgaan.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:27

Ah, dat verklaart het :D

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:33

Ik rij me ijslander bit en bitloos.
Maakt geen verschil.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:26

Thokkadisje schreef:
[Van een heuveltje af tölten kan echt funest zijn voor je tölt als je een erg lateraal paard hebt, die kan je beter de heuvel op tölten. Paarden die snel diagonaal worden rijdt je de heuvel af en juist niet op.

Ik heb een vierganger die iets te diagonaal is... Maar die tölt heuvel-opwaarts echt veel makkelijker als van de heuvel af :+ Maar dat is wel een geval apart.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:31

hestejente schreef:
Goh, dat er nog steeds mensen blijken te bestaan die denken dat je je paard moet ophijsen aan je bit...

Wel is het zo dat je steeds met het teugelcontact bezig bent, maar in tölt niet meer dan in andere gangen... en als je die kunt rijden zonder bit, waarom dan de tölt niet ;)

Verbaas ik me ook over hestejente ;)

Heb zelf mijn IJslander toenmaals gereden met een touwhalster en had prima tölt. Goede tölt ligt aan jou, niet aan het bit ;) Je rijdt met je zit, spanning in je zit, bovenbenen en spanning op je buikspieren.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:51

Djini schreef:
Thokkadisje schreef:
[Van een heuveltje af tölten kan echt funest zijn voor je tölt als je een erg lateraal paard hebt, die kan je beter de heuvel op tölten. Paarden die snel diagonaal worden rijdt je de heuvel af en juist niet op.

Ik heb een vierganger die iets te diagonaal is... Maar die tölt heuvel-opwaarts echt veel makkelijker als van de heuvel af :+ Maar dat is wel een geval apart.

Dat kan best, heuvel af is het namelijk moeilijker om diagonaal te blijven. Maar omdat je van dat diagonale af wil ga je juist wel de heuvel af tölten ;) Laterale paarden willen ook heel graag de heuvel af tölten, maar dan worden ze vaak echt heeeel erg lateraal (zwiek zwok de heuvel af).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:40

Zwiek zwok :D :P

Skess, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Ben het niet helemaal met je eens wat die spanning betreft, een te diagonaal paard zou ik denk ik zo ontspannen mogelijk op gaan zitten maar ik zal er meteen bij zeggen dat ik niet zo vaak op zo'n paard gezeten heb. Doet u mij maar een vierganger :) Wat ik eigenlijk als uitgangspunt heb in tölt is doen wat je wil dat het paard doet: onderrug iets bol, buikspieren aanspannen, been zodat paard z'n achterbenen gebruikt en handen stil. In draf ga je mee met je handen, in tölt houd je ze stil zodat het hoofd stiller blijft, soort houvast voor je paard. En niet te verwarren met te strak houden en/of ophijsen.
En dan kijk ik van daaruit hoe ik de hulpen verder op het individuele paard afstem... mijn eigen scheve ros is gebaat bij wat stelling, maar het verschilt natuurlijk per paard hoe je het verder aanpakt. Dat is juist het leuke: elk paard heeft net andere hulpen nodig :)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 19:56

hestejente schreef:
Heb zelf mijn IJslander toenmaals gereden met een touwhalster en had prima tölt. Goede tölt ligt aan jou, niet aan het bit ;) Je rijdt met je zit, spanning in je zit, bovenbenen en spanning op je buikspieren.
[/quote]

Dit laatste over die spanning, hoe bedoel je dat precies?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:05

Nu lijkt het net of je mij quote terwijl Skess dat heeft geschreven :+

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 21:13

Oeps verkeerd gedaan ;-)