Tölt, waarom met het hoofd in de lucht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Tölt, waarom met het hoofd in de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:19

Ik ben een absolute leek betreft gangenpaarden, ik ben zelf een heuze dressuurmiep maar wél een met een serieuze vraag.
Gangenpaarden hebben mij altijd gefascineerd, en vooral dan de tölt.
Maar als je een plaatje van de tölt ziet, dan zie je altijd een paard met het hoofd in de lucht. Hoe zit dat dan met het wegdrukken/ontspannen van de rug, buikspieren en een onderhals? Kan de tölt nagevelijk gereden worden?
Hoe zit dit precies?
Laatst bijgewerkt door Pentax op 12-01-11 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Re: Tölt, waarom met het hoofd in de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:19

ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar! Ik lees even mee! :)

ismaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:20

dat was me ook al opgevallen dat ijslanders de hele tijd hun hoofd strak omhoog houden geen idee waarom

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:24

Dat vraag ik me ook al een tijd af!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:28

idd die typische houding en vaak een "zwaar" bit erin...

is het omdat de ruiter in tölt minder "stuitert" en door de korte rug dat de halshouding er minder toe doet, of is het gewoonweg anatomisch gezien onmogelijk voor een gangenpaard om de hals VW-NW te strekken in tölt?

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:31

Dit vroeg ik me dus ook af. Ze schijnen er wel heel los en fijn van te lopen, na het tölten (wel op goede manier gereden). Dat ze daarna makkelijk nageeflijk worden en hun rug loslaten. En volgens mij zetten ze hun rug niet vast bij het tölten zelf, maar verder weet ik het ook niet. Ik snap nu nog niet echt hoe dat zit, doel ook vooral op die onderhals indd..

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:34

Het is meer de ouderwetse manier van (ijslanders) rijden voor zover ik weet.
Tölten kan ook met aanleuning en dit zie je dan ook steeds meer.

Inderdaad zie bij veel (fout gereden) tölt een weggedrukte rug e.d. Maar dit is niet hoe het hoort.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:35

Ik vraag het me ook af, maar ik heb misschien wel een deel van het antwoord. Ik krijg namelijk wel eens het idee dat het belang van het ´rond´ rijden van het paard overschat wordt. Ik weet niet of het klopt; ik krijg gewoon het idee wel eens.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:37

Dat is omdat veel idee hebben dat IJslanders met de kop omhoog getrokken horen te tölten.
Dit is echt heel verkeerd en zeker niet de bedoeling. Een ijslander hoort in tölt net als in alle andere gangen netjes over de rug gereden te worden. Een töltende ijslander in wedstrijd houding heeft inderdaad een meer opgerichte houding, maar dit mag nooit ten koste gaan van het rug en achterbeen gebruik.

depaardenjuf

Voor tölt heb je oprichting nodig van het front. En de achterhand moet goed onder het lichaam gebracht worden. Dit bereik je alleen met een goede dressuurbasis op de juiste manier.

maura

Geniale vraag.

Vintage schreef:
Het is meer de ouderwetse manier van (ijslanders) rijden voor zover ik weet.
Tölten kan ook met aanleuning en dit zie je dan ook steeds meer.

Inderdaad zie bij veel (fout gereden) tölt een weggedrukte rug e.d. Maar dit is niet hoe het hoort.

Als dat zo is, heeft iemand dan misschien een plaatje van een wél goed gereden tölt?

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:38

Kijk in het profiel van Thokkadisje ;)

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:40

Er is natuurlijk wel een verschil tussen het hoofd omhoog en het hoofd omhoog. IJslanders kunnen best tölten in de aanleuning... Ook voor tölt moet je paard een goede oprichting en achterhandgebruik hebben, er moet ook een juiste basis in zitten. Ik lees ook even mee, ben wel benieuwd naar verschillende antwoorden.

Even wat verschillende plaatjes die ik vond op Google:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit; typo
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 12-01-11 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:43

Een paard met het hoofd in de lucht drukt zijn rug weg en onderhals uit. Dit zijn niet 'correct' gereden paarden. Ook een IJslander tölt zonder problemen nageeflijk.

Een goed töltend paard loopt over de rug en maakt met zijn rug een 'slingerbeweging' en kan hierbij prima afgebogen lopen.

Wat het bit betreft. De meeste IJslanders worden gewoon gereden met een trens. Dubbel of enkel gebroken. Indien de africhting hoog is wordt voor de 'fine tuning' soms een IJslands bit gebruikt. De ruiter dient 'los te kunnen laten' en dient 'stille en zachte handen' te hebben. Kom het ook wel tegen dat er een kandare gebruikt wordt als 'noodrem', gezien IJslanders heel heet kunnen zijn. Dat is de bedoeling natuurlijk niet.

Ikzelf rijd wel met een bit met scharen. Maar deze is ongebroken en gebogen. Wel draaibaar op het midden. Hier is dus geen sprake van het 'nutcracker effect' desalniettemin moet je met een los teugeltje kunnen rijden.

Afbeelding

Groetjes, [***]

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:43

Vintage schreef:

Daar staan nou niet echt fantastiche voorbeelden in, aangezien mijn paard op die foto's pas net onder het zadel is :D

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:44

Dat ziet er meteen een stuk fijner uit, die foto van jou Wieke.
Bedankt voor je uitleg.

FenrirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:47

Mooie IJs Wieke. Heb even in je profiel gekeken, wat is Sörli gaaf. :~

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:51

Mijn ijslander tölt met een gestrekte hals, oprichting, "aan de teugel", maakt niet uit. (hiermee bedoel ik dus dat ik hem in verschillende houdingen kan laten tölten)

Mijn ervaring is echter dat ze het veel liever zien met 't koppie in de lucht "omdat het front dan indrukwekkender wordt". Bullcrap als je 't mij vraagt maar oké. Er zijn wel meer dingen in de ijslander wereld waar ik het niet helemaal mee eens ben.
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 12-01-11 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:52

Maar vinden we nageeflijk niet fijner om te zien omdat we gewend zijn dat´correct´ te vinden, vanuit onze dressuurachtergrond? Loopt een IJslander daadwerkelijk beter als hij nageeflijk tölt, of vinden wij het een fijner plaatje omdat het beter in ons referentiekader past?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:58

Lindy, als ik een ijslander zie tölten die sterren kijkt (wat een mooi front zou geven) krijg ik last van m'n rug om eerlijk te zijn :+ Tuurlijk, er is spanning (positief) nodig om te kunnen tölten, net als dat die nodig is voor welke oeffening dan ook. Maar nee, ik heb verschillende ijslanders gereden en ik moet eerlijk zijn, ik merk vrij weinig verschil in takt en gangenwerk tussen een ijslander die sterren kijkt en een ijslander die nageefelijk tölt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:59

Er is idd een groot verschil tussen de middelste foto die Fiffil postte of die Wieke postte. Wan ter is idd een verschil tussen nageefelijk met oprichting en dan eventueel het neusje er net uit, maar met goed ruggebruik en ondertredend achterbeen of echt onderhals aangespannen, neus vooruit, rug weggedrukt en alleen stuwende achterhand.

en ok ik veronderstel dat we omwille van het plaatje vaak naar nageefelijk en "rond" kijken. Maar als je naar de anatomie van een paard kijkt, dan blijkt dat een gespannen paard met het hoofd hoog, een holle rug heeft, z'n buikspieren niet kan aanspannen zoals het hoort. Indien het zo uren per dag zou lopen en niet in een ontspannende graashouding gaat staan, een verhoogde kans heeft op kissing spines. In graashouding of soezel stand is de ruglijn vlak of licht bol en kunnen de spinale doornuitsteeksels elkaar niet raken.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:59

Een ijslander loop daadwerkelijk veel beter als hij nageefelijk tölt. Ik zit even te zoeken of ik ergens een foto heb van hetzelfde paard nageefelijk en niet nageefelijk. Je hebt wel een verschil tussen trainingtölt en wedstrijdtölt. Om de spieren op te bouwen die nodig zijn voor een spetterende tölt met relatief hoge hoofdhouding, is heb belangrijk om tijdens de training het paard ook lekker laag en over de rug te laten tölten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:02

Er is een groot verschil tussen koppie in de lucht... dus hoog opgericht en de neus wat hoger dan verticaal naar beneden... of hoog opgericht en de neus horizontaal (dus sterrenkijken). Het paard met lint... drukt echt de hals uit.

Als je het zelf doet.. je rug tegen rond (bekken kantelen, kruis naar je navel trekken of de afstand tussen borstbeen en navel kleiner maken... haha...) en je hoofd afbuigen en dan je hoofd langzaam naar boven draaien voel je op welk punt er een verandering in je wervelkolom komt waarbij je een holle rug trekt. Da's niet goed... voor jou niet en voor je paard niet. Ik zie overigens nog steeds heel vaak ruiters (ook... en vaak met name... ? bij de grote paarden) met een holle rug rijden.

OT... @ fifill Sörli is zeker gaaf. Is inmiddels verkocht en woont in Zwartewaal bij zijn nieuwe baasjes. Doet het ook erg leuk! Jammer dat ik hem moest verkopen maar er is een nieuwe 'in de maak'... ik verwacht er één van dezelfde moeder en de vaders zijn 'verwant'. Ik hoop op een Sörla...

Groetjes, [***]

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:07

Hier een foto van Vinur, die was jarenlang van mensen geweest die dachten dat een paard tölte door zijn kop omhoog te trekken. Dit is dus absoluut ongewenst en ik krijg er rugpijn van als ik er naar kijk. Ik weet bijna zeker dat er een 'na' foto van dit paard is, maar kan zijn dat ik dan even naar Canada moet mailen :P
Afbeelding
Dit is dus de 'voor' foto ;)
Laatst bijgewerkt door Thokkadisje op 12-01-11 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:12

Thokkadisje schreef:
Vintage schreef:

Daar staan nou niet echt fantastiche voorbeelden in, aangezien mijn paard op die foto's pas net onder het zadel is :D

Ach ja, in ieder geval ontspanning te zien en geen omhoog getrokken hoofd!