Lees hier eens een beetje rond, dan kom je al veel te weten.
Een gangen paard is een paard met iets extra: namelijk een gang. Een "normaal" paard stapt, draaft en galoppeert. Een gangenpaard doet hier boven op bijvoorbeeldeen tölt, of een running walk, of een rack, of ... Een kenmerk hier meestal van is: het gaat sneller als stap (vaak even snel als draf) maar je moet niet lichtrijden. Je kan gewoon op je 'gemakje' zitten blijven...
on topic: ik vind de site gangenpaarden.nl een erg leuke en leerzame site.
Laatst bijgewerkt door Imre op 21-12-10 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:OT uit post verwijderd
Anoniem
Geplaatst: 12-01-11 16:06
Eigenlijk gek... dat wij zeggen dat onze paarden 'extra' gangen hebben... terwijl ze er bij veel andere rassen gewoon uitgefokt zijn. Dus weggewerkt....
gangenpaarden zijn paarden met een extra gang zoals tölt of telgang. rassen die dit kunnen: IJslanders, Rocky Mountain Horses, Tennessee Walkers, Paso Fino, Paso Peruano, American Saddlebred (dacht ik)
Je komt het bij andere rassen ook tegen. Zoals.. Draver, Fries, Lipizaner, Haflinger, Arabier, Welsh etc.
Soms zie je bij een dressuurproef staan 'stap lateraal' en als je zo'n paard leert dat dit 'gewenst gedrag' is... zou het me niet verbazen dat je deze paarden prima kunt laten tölten.