Moet je anders rijden op een ijslander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePaard

Moet je anders rijden op een ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 18:22

HoiHoi

Ik kon even het antwoord op mijn vraag niet vinden...
Ik ben erg benieuwd moet je anders op een ijslander rijden dan op een KWPN paard enz? (aangezien een ijslander meer gangen heeft)

Dilan1993

Re: Moet je anders rijden op een ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:14

In stap draf en galop is het t zelfde
tölt doe ik altijd door meer achterover te zitten en m'n handen ietsje hoger te houden, zodat het paard zich meer opricht.

en bij telgang (of zwijnepas wat de meeste van stal doen) heb ik alleen maar last van m'n kont na afloop :') Rentelgang heb ik nog nooit gedaan, maar die zit fijner geloof ik

LiannePaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 09:34

Haha oke dankje wel :D Dan kan er een slotje op.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:04

Na 1 reactie wil je er al een slotje op? ik zou nog maar even wachten denk ik, achterover zitten en handen hoger houden is namelijk niet de manier om te tölten.... O:)

Het rijden van Ijslanders is zeker anders dan grote paarden, inderdaad door de gangen die ze hebben. Het is een kunst om alle gangen zuiver te rijden, en dus te voorkomen dat ze gaan piggypacen, draftolten, lateraal galoperen etc etc

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:22

Zou er idd nog geen slotje op zetten. Ik zeg ook alleen maar wat ik geleerd heb van m'n instructrice die lesgeeft in ijslandergangen.

Zijn vast nog anderen die ook nuttige tips in te brengen hebben :)

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:04

Ik zou mij eerst er maar eens goed in verdiepen, gezien je eerdere topics met verschillende soorten rassen en paarden. IJslanders zijn anders, dat weet je misschien van je tante haar IJslander ook wel. Zorg dat je les krijgt. Mensen in de reguliere paardenwereld denken vaak naar mijn idee ''te makkelijk'' over het rijden van tölt/telgang. Als je niet weet waar je mee bezig bent, als je geen les hebt of begeleiding, kan je je eventuele paard zelfs goed verpesten. En dat wil je niet. Succes!

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:42

ja, je moet zeker anders rijden op een ijslander. je moet ook anders rijden op een fiets dan in een auto.
een paard met 5 versnellingen is anders (moeilijker) goed en zuiver te rijden dan een paard met 3 versnellingen.
het vraagt meer van je eigen gevoel voor spanning/ontspanning en je eigen balans.
er was een ruiter die zowel op hoog niveau dressuur reed als ijslanders reed en die zei dat het ruitergevoel dat je moet hebben om ijslanders goed te kunnen rijden, nog meer/beter moet zijn dan het ruitergevoel van een z-dressuurproef.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:52

Toen ik 9 jaar was heb ik paard leren rijden op een manege (ben bijna 19) toen heb ik wat verzorgpaardjes etc. gehad en op een gegeven moment een IJslander gekocht die ik al een tijdje verzorgde omdat ze verkocht werd. Eigenlijk had ik totaal geen ervaring met het IJslands rijden maar met lessen heb ik alles geleerd en vond het persoonlijk niet zo heel moeilijk om te leren. Je leert er wel met gevoel van rijden.
Vorig jaar ben ik begonnen met een kwpn te rijden in combinatie met mijn IJslander dat was telkens wel een omschakelijk maar toch leuk. :) Januari dit jaar heb ik mijn IJslander verkocht en rijd ik alleen nog kwpners wat me goed bevalt. Al mis ik die lange ritten met mijn IJsje enorm..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:33

Ja, het is anders. Maar op welke manier het anders is ligt aan de aanleg van het paard. Ik heb een vierganger met redelijk veel laterale aanleg, ik kan hem in principe rijden zoals een drieganger met de kanttekening dat ik in draf en tölt net wat meer op mijn zit let. Anders krijg je inderdaad drölt. Mijn zus (manegeruiter) en een vriendin (die een drieganger heeft) rijden er zo op weg, maar hij neemt ze dan wel in de maling door er wat lateraal gewiebel in te gooien (of gewoon een heel stuk stug te zwijnen, de pestkop :7 ) Ik vind dat het vooral een kwestie van duidelijk vragen is, mijn paard kan heel erg goed doen alsof hij denkt dat hij mag draven of zelf een creatieve gang mag verzinnen als ik niet duidelijk aangeef dat ik tölt van hem wil. Of andersom, als ik veel met hem tölt moeten we daarna even weer op zoek naar het drafknopje.

Maar dat is dus min of meer de ene kant van het spectrum. Op een stijve vijfganger ben ik net zo hulpeloos als iemand die altijd op niet-gangenpaarden heeft rondgereden. Aangezien ik ook een beperkt ontwikkeld ruitergevoel heb. Ik ben dan ook, toen er een paard zou komen, heel erg bewust op zoek gegaan naar een vierganger met genoeg tölt, waar weinig aan te verpesten viel :P

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:52

Het is weldegelijk heel anders. Wat Hestejente al zegt.. je moet veel meer opletten welke hulpen je geeft, hoe je zit en welke spieren je aanspant.
Bij een drieganger is het makkelijk. Je spoort aan, het gaat stappen, je spoort aan, het gaat draven en je spoort aan en je gaat galopperen (Bij wijze van spreke)
Het is zeker een feeling die je moet krijgen :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:05

Oh, maar als ik aanspoor gaat mijn paard stappen, als ik dan weer aanspoor gaat hij draven of tölten of iets er tussenin en als ik hem dan weer aanspoor galoppeert hij aan.

Dus er zijn maar 2 versnellingen waar je wat meer op je zit en gewichtsverdeling (en handen) moet letten. Bij mijn paard. Dat is juist ook het leuke aan het rijden op gangenpaarden. Je kunt niet op 1 paard leren hoe het moet. Bij ieder paard is het weer anders, en het leuke is juist dat je steeds bij ieder paard op zoek moet naar de juiste balans :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:10

Anne. schreef:
Het is weldegelijk heel anders. Wat Hestejente al zegt.. je moet veel meer opletten welke hulpen je geeft, hoe je zit en welke spieren je aanspant.
Bij een drieganger is het makkelijk. Je spoort aan, het gaat stappen, je spoort aan, het gaat draven en je spoort aan en je gaat galopperen (Bij wijze van spreke)

dan heb je alleen de basisgangen. wat dacht je van verzameling? ik denk dat ijslander ruiters te makkelijk denken over niet gangenpaarden, en dat niet gangenpaarden ruiters te makkelijk over ijslanders denken. net als bij springruiters en dressuurruiters ook gebeurd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:16

Denk jij dat je een IJslander niet moet kunnen verzamelen? Dan vraag ik me af hoe jij fatsoenlijke tölt vraagt ;)

Maar even zonder gekheid: ik vraag geen verzameling door te drijven hoor :n Misschien dat je dat op een drieganger zo doet, dat weet ik dan weer niet. Maar ik heb het anders geleerd :D En verder heb je ook nog zoiets als drijvende beenhulpen en sturende/regulerende hulpen he :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:26

tuurlijk wel! maar dat is nou juist wat ik bedoel. als wij niet gangen ruiters het op tv zien ziet het er makkelijk uit. maar wij weten begod niet wat er allemaal gedaan moet worden. en dat hebben gangenruiters net zo denk ik :j

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:40

Een drieganger (stap,draf,galop) rijden is ook makkelijker, en dat heb ik niet van TV maar weet ik uit ervaring. :+ Verzamelen doe je met alle paarden of ze nou 3, 4 of 5 gangen hebben, en dat blijft nog steeds simpeler wanneer je maar met drie gangen van doen hebt.

En het oproepen van de gangen is nog wat anders dan de gangen trainen en verbeteren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:43

Het is ook de bedoeling dat het er makkelijk uitziet :) En dat je zo weinig mogelijk ziet van wat de ruiter doet, hoe hoger je rijdt hoe verfijnder de hulpen zijn natuurlijk.

Wat bedoeld wordt is het vinden van de juiste balans voor alle gangen op een gangenpaard ingewikkelder is omdat je de gangen natuurlijk goed uit elkaar wil houden. Hoe meer versnellingen je hebt hoe lastiger dat is :)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:48

themuisje schreef:
Anne. schreef:

dan heb je alleen de basisgangen. wat dacht je van verzameling? ik denk dat ijslander ruiters te makkelijk denken over niet gangenpaarden, en dat niet gangenpaarden ruiters te makkelijk over ijslanders denken. net als bij springruiters en dressuurruiters ook gebeurd.

Ik zeg toch ook Bij wijze van spreke!? Tuurlijk ligt het ook moeilijker dan ik het beschrijf, ik rijd immers ook vaker op een niet-gangenpaard dan op IJslanders.

xijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:08

LiannePaard schreef:
HoiHoi

Ik kon even het antwoord op mijn vraag niet vinden...
Ik ben erg benieuwd moet je anders op een ijslander rijden dan op een KWPN paard enz? (aangezien een ijslander meer gangen heeft)

Hoi.
Ik heb zelf 4 ijslanders en daar rij ik heel anders op dan op en gewoon paard ofzo.
Dus ja je moet anders rijden. Maar ik vind dat ijslanders leuker rijden dan andere paarden. Want bij gewone paardjes vind ik het soms te makkelijk en bij ijslanders ben je meer bezig met het paard

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:12

En hoe zit dat met PRE's, spaanse paarden?
Is dat ook zo anders?
Ik heb er af en toe, bijv. op vakantie op gereden en vond zo'n extra gang heerlijk 'vlak' zitten voor mn rug...
Dat lEEk meer ontspannen dan op een Ijslander als ik het zo hoor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:26

Bij een IJslander is het exact hetzelfde 'in basis' als bij driegangers....
Je wil dat ze recht zijn, lengtebuiging aannemen, correct achterbeen gebruiken hebben, en dus gaan dragen ipv stuwen en niet op de voorhand denderen of uit elkaar vallen.
Ik zie, helaas, veel IJslanderruiters die een IJslander als een paard zien waar je 2x pw mee door het bos scheurt, en het dier verder niet hoeft op te leiden om de ruiter correct te leren dragen.
Gelukkig is de groep die wel het belang inziet van een gedegen opleiding net zo groot of zelfs groter. Toch worden best veel paarden 'eventjes' ingetolt, terwijl ze in de stap of evt voorkeursgang draf nog zo krom en scheef zijn als een banaan en verre van soepel zijn...
Om te zorgen dat ze in de tolt dragen en daarmee de bovenlijn leren ontspannen is echt heel veel oefenen, trainen en puzzelwerk.
Veel IJslanders tolten met een verkrampte bovenlijn, en stuwen ipv dragen... zichzelf aantikkend om de zoveel passen (of elke pas)... dat is mij echt een doorn in het oog (vaak is achterhand nog veel te slap om te kunnen tolten op een correcte manier).

Gelukkig kan het ook 'goed' en daarvan zijn meer dan voldoende voorbeelden te vinden. Zelf vind ik ook niet dat ik een sterruiter ben, maar ik les veel, en ontwikkel haar voorkeursgangen eerst, en pak dan de tolt (waar ze veel van heeft) kleine stukjes wanneer ze dat op een goede manier doet.
Ik werk ook veel aan de hand, dan zie ik goed waar ze op dat moment moeite mee heeft en weet ik 'wat ik voel' ohz wanneer 'iets niet helemaal goed voelt'. Ik heb het dan immers gezien. Los daarvan corrigeer ik heel veel ernaast, zodat ze er ohz sowieso vaak minder moeite mee heeft.
Het is bere-interessant en vreselijk leuk om je paard zo te zien groeien, ze is zo soepel en ruim daardoor geworden... het lijkt wel een turnster!
Maar het vergt wel geduld... en gelukkig heb ik heeeeeeel veeeeeeeel geduld!

Dus mijn conclusie? Ja, een IJslander rijdt je anders.... maar de basis van alle paarden is hetzelfde. Of je nu door het bos wil crossen of wedstrijden wil rijden, leidt je paard goed op zodat ie zichzelf niet kapot loopt onder je...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:50

Xingrid schreef:
En hoe zit dat met PRE's, spaanse paarden?
Is dat ook zo anders?
Ik heb er af en toe, bijv. op vakantie op gereden en vond zo'n extra gang heerlijk 'vlak' zitten voor mn rug...
Dat lEEk meer ontspannen dan op een Ijslander als ik het zo hoor.

Hoezo dan? Als je op een PRE ontspannen kan zitten kun je dat toch ook op een IJslander? Ik vind een iberisch paard maar hobbelig rijden hoor :7

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:08

ik denk wel dat het anders is, maar ik heb überhaupt nog nooit op een icelander gereden, dus is dat niet echt easy om te zeggen

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:50

met de tölt ging ik automatisch wel meer contact maken met de mond en achterover zitten,
Telgang hebben we niet gedaan, ivm slechte rug

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:52

Dan doe je het niet goed. Je moet niet achterover zitten en je hebt voor tölt juist een zo licht mogelijk contact nodig. Anders duikt je paard in de teugels en stort hij voorover en zo kan hij niet tölten.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:24

de 2 gangen die erbij komen zijn toch extra (natuurlijk niet alle paarden hebben alle 5 de gangen)
maar hierdoor zijn algauw de hulpen gevoeliger, ik denk dat je toch wel zeker les moet gehad hebben in het "anders" rijden

tis gewoon een feit dat ijslanders eerder worden gereden met n los teugeltje in het bos dan strak aan de teugel in de bak