IJslanders niet op een bemeste weide?

Moderators: RianneH, Neonlight, Ymor, balance, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Morag

IJslanders niet op een bemeste weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 14:05

Laatst is mijn verzorgijslander verhuist naar een andere stal, omdat de eigenaar zelf bij huis geen weide heeft. (Alleen een kleine stal met uitloop)
Hij stond daar nog geen 2 dagen en hij werd hoefbevangen.
Nou heb ik gehoord dat ijslanders niet op een bemeste weide mogen, omdat ze dan heel veel meer kans hebben om ernstig hoefbevangen te worden.
Ik vroeg me af of dit klopte, en waarom IJslanders daar niet tegen kunnen?

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:13

Het is niet slim om een paard dat (zoals ik het lees) alleen in een uitloop heeft gestaan, zonder gras! dus alleen op hooi. Gelijk in een volle wei te gooien! Dit is vragen om moeilijkheden en heeft niks met de bemesting van de wei te maken.. Je had het veel beter op kunnen bouwen door hem eerst 1 uurtje te laten grazen per dag en dit langzaam uit te breiden om aan het gras te laten wennen. Een ijslander zou ik overigens nooit 24/7 in een volle wei gooien, liever strookbegrazing..
Was hij al wat aan de dikke kant? En staat hij op deze nieuwe plek dag en nacht in de wei, of heb je 's nachts paddock of stal?
Jammer dat dit is gebeurd. Is ie al direct van het gras gehaald?
Succes ermee

Imre

Re: IJslanders niet op een bemeste weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:16

IJslanders zijn koudbloeden en hebben weinig voedingsmiddelen nodig om op conditie te blijven. De Nederlandse weides zijn vaak veel te vet voor dit soort rassen, niet alleen voor IJslanders. Ze kunnen er best op, maar dan een paar uurtjes per dag of bijvoorbeeld met strookbegrazing, waarbij ze op heel kort gras staan en elke dag een stukje gras erbij krijgen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:18

Verder is het imo wel zo dat je een paardenweide beter kunt bemesten met goede compost dan met drijfmest (zoals vaak gebeurt).

`Tijd maakt meer bekeringen dan het woord van de rede.´ Thomas Paine

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 14:22

Hij kreeg daarvoor ook al gras wat door de eigenaar zelf gemaaid was. Dit kreeg hij iedere dag, behalve in de winter. Toen hij naar zijn nieuwe stal kreeg hij alweer een maand of 2/3 gras. Hij is wel veel te dik, maar er is ondertussen wel al een kilo of 15 af. Hij stond van 7 tot 2 in de wei, maar dat gaat m dus niet meer worden..

Zou hij wel de hele dag op het land kunnen als de weide niet bemest is?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:25

Iedere wei met dieren erop, moet worden bemest. Anders staat er op een gegeven moment helemaal niets meer.

Hope Springs Eternal

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:25

Bemesten is dan echt niet het enige waar je naar moet kijken, en niet bemeste weide is ook niet zo ideaal als het misschien lijkt.
Een andere voeding dan de heel dag op de wei is beter voor dit soort paarden.

`Tijd maakt meer bekeringen dan het woord van de rede.´ Thomas Paine

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:31

Onze wei wordt niet bemest, wel wordt de mest die erop ligt verspreid met de weidesleep, waarna het land een tijd rust krijgt en de paarden op een nieuw stuk staan. Mijn IJslanders staan dus wel dag en nacht buiten, met strookbegrazing.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:32

Imre schreef:
IJslanders zijn koudbloeden en hebben weinig voedingsmiddelen nodig om op conditie te blijven. De Nederlandse weides zijn vaak veel te vet voor dit soort rassen, niet alleen voor IJslanders. Ze kunnen er best op, maar dan een paar uurtjes per dag of bijvoorbeeld met strookbegrazing, waarbij ze op heel kort gras staan en elke dag een stukje gras erbij krijgen.

Gras wat steeds heel kort word afgegraasd kan gestressed worden en ook veel fructaan bevatten, wat hoefbevangenheid in de hand werkt.

TS: je pony kan nu ook niet op een niet bemeste wei!!!! Voorlopig moet hij op een zandstuk, pijnstillers en alleen hooi en water.. Dit is de acute fase! Daarna heb je nog een hele lange weg te gaan voordat deze pony de wei weer op zal kunnen. En dan ook beperkt! met strookbegrazing, enkele uurtjes per dag of zelfs met graasmasker!!
Maar voorlopig is dit nog niet aan de orde helaas..
Hoefbevangenheid ben je niet maar zo klaar mee. En belangrijk is dat je pony af moet gaan vallen!!!

edit: dat beetje gras dat de eigenaar zelf maaide is denk ik niet te vergelijken met de 'bom' die hij nu binnen heeft gekregen doordat hij dag en nacht aan een stuk door heeft staan vreten.. Ijslanders zijn sobere rassene en hebben erg weinig nodig. Instinctief zoeken ze de hele dag naar schrale grassprietjes.. en ja op een vollle wei blijven ze ook eten..

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 18:51

@pompidou2: Hij kreeg wel grote hoeveelheden gras hoor!
Hij is nu al een heel stuk afgevallen, en staat nu alleen op hooi en zand en kreeg (sinds gisteren niet meer) magnesiumsalaat ofzoiets..
De DA zegt dat het de goede kant op gaat...

De IJslander is er ook wel eentje die de hele dag zou blijven eten, dus zou hij in een later stadium (wanneer hij weer de wei op mag) wel weer van 7 tot 5 op de wei kunnen, met graasmasker? Of helpt dit niets?

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:49

Goed dat je hem nu op hooi en zand hebt staan! en fijn dat het de goede kant opgaat.
Het enkel hooi geven zou ik echt nog een poosje volhouden. Als ie weer helemaal goed loopt en je er ook weer mee kan gaan rijden zou je het gras op kunnen voeren vanuit een uurtje per dag en zo wat verder. Ik denk dat een graasmasker een goede optie zou kunnen zijn. Maar bedenk wel dat dit niet een kwestie van paar weken is dat ie de wei weer op kan.. Neem hier genoeg de tijd voor! En laat hem eerst maar lekker afvallen verder.

Heb je de mogelijkheid om strookbegrazing toe te passen in de wei..? Hiermee kun je per dag bepalen hoeveel gras je hem bijgeeft en heb je dus meer controle over hoeveel hij eet op een dag en kan hij toch lekker de hele dag buiten.

Als ie echt de hele dag de wei weer op moet zou ik zeker voor een graasmasker kiezen en zijn gewicht heel erg goed in de gaten houden!
En vooral veel bewegen! Mijn pony kon na haar hoefbevangenheid ook de wei wel weer op hele dagen, maar zij was niet te dik en ik reed haar trouw iedere dag! Beweging is erg belangrijk! Het liefst dagelijks!

En hoe loopt ie verder nu..? Kan je er al stukjes mee wandelen..?

Als je pony dit 1x gehad heeft, zul je de rest van zijn leven hier erg alert op moeten blijven.

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 12:20

Hij loopt wel goed, maar gevoelig. Hij heeft alleen voor hoefbevangenheid namelijk.
Mogelijkheid tot strookbegrazing is volgens mij niet mogelijk.
Wandelen kan wel, maar na een tijdje merk je echt dat t m pijn doet.
Ik hoop in ieder geval dat ie snel beter wordt, wil er in juni een endurance rit mee rijden...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie