Vraagjes...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ans74

Vraagjes...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 23:16

Hallo allemaal,

Als trotse bezitster van een een rappe Ijsco op een 'gewone' pensionstal, rijzen mij allerlei vragen..
Ik ben nog vrij nieuw met deze superpaardjes en ga dus nu vergelijken met de andere paarden en worden mij ook een hoop vragen gesteld.

- Wat is het nut (of de functie) van een peesbeschermer en zijn deze echt nodig?
(Komt op mij over als een 'mooi' plaatje door passende kleur e.d. maar IEDEREEN gebruikt ze)
- De dubbele neusriem...... Sier of ook functie?
- na het rijden benen (of bij erg zweten geheel) afspuiten/wassen met water?
Nu het warm is kan ik me voorstellen dat het verkoelend werkt, maar ik dacht dat je daarmee de beschermende laag tussen de haren beschadigt. Weet niet of dat 's zomers ook zo is
- En welke functie heeft welk bitje? (ik heb enkelgebroken 10.5, maar ik duizel al bij alle verschillende maten en namen)

Misschien een hoop onnodige vragen, maar ik zou het wel fijn vinden om er een (ervaren) antwoord op te krijgen..... :D
Alvast bedankt!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:24

Ans74 schreef:
Hallo allemaal,

Als trotse bezitster van een een rappe Ijsco op een 'gewone' pensionstal, rijzen mij allerlei vragen..
Ik ben nog vrij nieuw met deze superpaardjes en ga dus nu vergelijken met de andere paarden en worden mij ook een hoop vragen gesteld.

- Wat is het nut (of de functie) van een peesbeschermer en zijn deze echt nodig?

nee deze zijn niet nodig als je paard gewoon loopt en niet zichzelf aantikt oid, bij gangenpaarden gebruiken ze wel vaak springschoenen of gewichtsringen voor meer knieactie
(Komt op mij over als een 'mooi' plaatje door passende kleur e.d. maar IEDEREEN gebruikt ze)
weinig functie bij een goed passend bit en een stille ruiterhand

Nu het warm is kan ik me voorstellen dat het verkoelend werkt, maar ik dacht dat je daarmee de beschermende laag tussen de haren beschadigt. Weet niet of dat 's zomers ook zo is5
wassen niet te vaak, afspoelen heeft pas een verkoelende werking na een minuut of 15

- En welke functie heeft welk bitje? (ik heb enkelgebroken 10.5, maar ik duizel al bij alle verschillende maten en namen)
welke bitten wil je weten? een breed bit is meestal iets zachter dan een smal bitten, de meningen over on/enkel en dubbel gebroken verschillen nogal...

Misschien een hoop onnodige vragen, maar ik zou het wel fijn vinden om er een (ervaren) antwoord op te krijgen..... :D
Alvast bedankt!

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:30

Ik heb dan wel geen Ijslander, maar toch.

- de Peesbeschermers. Deze hebben het nut om de benen te beschermen tegen strijken en/of aantikken van de eigen benen. Bij springen extra veiligheid.
Als je niet springt en als je paardje niet tikt/strijkt enz. dan kun je best zonder rijden.
- De dubbele neusriem. functie van sperriem is dat het paard de mond niet te ver kan openen, waardoor hij het bit niet zo goed zal aannemen.
Natuurlijk heb je paarden die zelfs zonder neusriem gereden kunnen worden. Dit verschilt per paard, en gebruik.
- Afspoelen. Goed voor de bloedsomloop om de pezen te koelen. In de winter geld dit ook (tenminste bij sportpaarden, kan natuurlijk bij een Ijslander helemaal anders zijn I.V.M. de sokken.
-Functie welk bit. Dit is weer paard afhankelijk. Elk paard heeft weer een andere mondmaat. De verschillen per bit heeft weer te maken met de
inwerking ervan. scherp, vriendelijk enz.

Hoop dat ik een beetje antwoord heb kunnen geven

ambre

Re: Vraagjes...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:35

Afspoelen benen voor het koelen heeft alleen zin als je minimaal 10 minuten koelt per been.
Dan pas wordt de kerntemperatuur vd pees bereikt.
Spuiten om schoon te maken heeft wel zin.

De rest is al beantwoord.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:44

Ans74 schreef:
Hallo allemaal,

Nu het warm is kan ik me voorstellen dat het verkoelend werkt, maar ik dacht dat je daarmee de beschermende laag tussen de haren beschadigt. Weet niet of dat 's zomers ook zo is

Alvast bedankt!

Peesbeschermers zijn soms wel nodig zie eerdere antwoorden, echter mijn paarden krijgen ze aan bij buitenritten, en ik heb ook een merrie die af en toe strijkt aantikt.
Over bitten, kun je boeken schrijven, lees je goed in en raadpleeg allerlei sites, wellicht wiki bokt, en deskundigen. Van bitten toegespitst voor IJlanders heb ik GEEN verstand.
Vroeger moesten benen van mijn paarden na het rijden worden afgespoten, echter dit mag van mij niet meer, door het koude water trekken de oppervlakkige huidvaten samen waardoor de afkoeling juist wordt gestagneerd, in principe is het bij mijn paarden wel toegestaan met water van 37,5 Celcius... maar water uit de kraan is in NL nooit echt 37,5 Celcius. Let wel dit is mijn persoonlijke mening.
Dubbele neusriem gebruik ik niet, zie eerdere antwoorden van anderen hierboven.

Citaat:
u het warm is kan ik me voorstellen dat het verkoelend werkt, maar ik dacht dat je daarmee de beschermende laag tussen de haren beschadigt. Weet niet of dat 's zomers ook zo is

... je bedoelt denk ik de beschermde laag van natuurlijk huidvet? Het huidvet (vetzuren) lost niet op door water, dan moet er ook zeep bij, als het water uit een put wordt opgepomt (deep well), kan het mogelijk een klein beetje huidvet oplossen naar gelang er wat zouten in het putwater zitten. Antwoord is dus Nee.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:49

Op de meeste vragen heb je al uitgebreid antwoord gekregen, daar ga ik niets meer over zeggen. Wel vraag ik me af of een bitje van 10,5cm niet veel te smal is voor je paard. IJslanders hebben meestal 11,5 en voor een van de mijne heb ik zelfs een 12,5 terwijl hij niet een heel breed hoofd heeft. Snijden de ringen niet in zijn mondhoeken? IJslanders worden vaak gereden met een dubbelgebroken bitje, maar als jij tevreden bent met je enkelgebroken is dat natuurlijk helemaal prima.

Ik spuit de benen van mijn paarden wel even af als het zo warm is en de zweetplekken onder het zadel en de singel en op de borst. De beschermende laag spoel je inderdaad niet zomaar weg, pas als je echt gaat wassen met shampoos.

Ans74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 09:18

Dank jullie wel voor de reakties!

Met het afspoelen (eventueel) zal ik waarschijnlijk eerst aan de slang, stromend water en het geluid ervan moeten laten wennen dus.
Buitengereden heb ik nog niet, maar daarvoor zou ik dus peesbeschermers kunnen aanschaffen. Is dit grotendeels maat pony? (Ik rijd niet op ijzers btw)

Wat het bitje betreft; Dat idee heb ik dus ook, dat het misschien te smal is. Het past wel precies van mondhoek tot mondhoek, hoor. Maar dan ook PRECIES. Zou ik een maat 11.5 kunnen proberen? (daarvoor vroeg ik het dus ook ;) )
En dubbelgebroken lijkt mij ook wat vriendelijker idd. Nu zie ik dus bustrens en watertrens.......(D-trens, kunststof, smaakjes, pfffffff)

Een iets wijder bitje wilde ik dus wel proberen.
Zijn bitringen ervoor dat de 'overige ruimte' word opgevuld of is dat weer voor iets anders?
(Tjonge, lijkt wel een overhoring)

Alvast bedankt weer ( :o dat jullie mij een beetje wijzer kunnen en willen maken!!)!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:26

Bitringen hebben twee functies: ze maken een iets te breed bitje wat smaller en ze zorgen ervoor bij een bit met losse ringen dat het vel van de mondhoeken niet tussen het bitje en de ringen klem komt te zitten tijdens het rijden. Als je een goed passend bit hebt zijn bitringen niet nodig, ook niet met een bit met losse ringen. In jouw geval zou ik inderdaad gaan voor een 11,5, maar dat blijft zo vanaf een computer natuurlijk moeilijk te zien.

IJslanders hebben maat Cob van de meeste dingen, ook van de peesbeschermers. Maat Pony is echt voor de pony's onder 1.25. Persoonlijk zou ik geen peesbeschermers gebruiken. Ik heb ze wel, voor mijn oudje van 21 die nog weleens wil struikelen en zichzelf dan aantikt, dus puur als extra bescherming.

Je zegt dat je niet zoveel ervaring hebt met IJslanders. Dan is het wel belangrijk om les te nemen van iemand die dat wel heeft, zodat je de extra gang(en) op de goede manier blijft rijden en trainen.

Ans74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 09:40

Ik heb wel al een paar keer les gehad hoor, maar die mensen zijn nu op vakantie :D

Er werd daar ook niet met peesbeschermers gereden (ook niet buiten) en waar mijn paardje vandaan komt hadden ze geloof ik 1 hoofdstel en zadel die voor verschillende paarden gebruikt werd. Ik mocht het lenen en nu ben ik dus zelf spullen aan het aanschaffen.
De maat van het bit en de soort heb ik doorgekregen, maar ik heb het idee dat hij het niet prettig vind.... Vandaar mijn vragen hier nu.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:35

Ik heb peesbeschermers omdat ik stiekem een setje met een dekje toch wel leuk vind hihi. Voor buiten vind ik het een prettig id tegen aantikken, hoewel ik het niet echt nodig vind. Als het zo warm is doe ik ze niet om, worden de benen alleen maar warmer van en dat hoeft nou weer niet voor mijn eigen plezier :P
Een dubbele neusriem vind ik echt een onding. Ik zie er absoluut de meerwaarde niet van in. Behalve als je de mond van je paard zo strak mogelijk dicht wil snoeren zodat het niet opvalt dat hij zijn mond open doet, of zoveel mogelijk riempjes voor de sier om zijn hoofd wil knopen. Ook, een riempje vóór het bit zorgt dat het bit iets tegen de mondhoek gedrukt word en stabieler ligt, maar bij een goed passend bit en een ruiter die niet alle kanten op trekt is dat niet nodig. Daarvoor zou je ook een lage neusriem kunnen gebruiken.
Ik gebruik zelf een hoge neusriem, dus zonder sperriem, puur ook weer omdat ik het mooi vind. Die zit dusdanig los dat mijn paard gewoon haar mond kan openen als er iets in de weg zit (mijn hand, iets in der mond etc.).
Afspuiten doe ik regelmatig als het zo warm is, maar gewoon voor koeling van het paard zelf, dus ik spoel vooral de hals, de schoft en verder naar achteren. Vooral omdat ze het lekker vind.
Qua bit heb ik tot nu de beste ervaringen met een dubbel gebroken mondstuk, of types zoals de Myler bitten of Billy Allen mondstukken. Die moet je maar even googlen haha.
Ik heb liever een iets dunner mondstuk. Dikker is theoretisch vriendelijker omdat de druk op een groter oppervlak komt en daardoor minder 'snijdt'. Maar ik vind hoe minder volle mond hoe beter, mits je rijstijl dat natuurlijk toelaat (voor mezelf ben ik daar inmiddels wel van overtuigd haha).
Enkelgebroken vind ik niet fijn omdat het een punt vormt, en zich niet naar de vorm van de mond van het paar kan vormen, het kan niet als het ware een boogje over de tong vormen.
Mijn ijslander heeft best een smal bekkie, en voor haar heb ik 11,5.
Bitringen zou ik alleen gebruiken als je bit te groot is en je geen andere kunt kopen. Om te voorkomen dat de lippen tussen het bit komen vind ik zelf wat vreemd, ze kunnen immers ook tussen de rubber ringen komen. Als rubber niet nat is is dat ook niet zo'n prettig gevoel.

Maar leuk dat je een ijslander hebt, ze zijn zo verslavend! Ik heb ook sinds kort mijn eigen ijs (wel meerdere, ook andere gangenpaarden, gereden en eigen paarden gehad, maar mijn eerste echte ijslander hihi) en het meer paard dan ik ooit gehad heb haha :D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:00

Citaat:
Met het afspoelen (eventueel) zal ik waarschijnlijk eerst aan de slang, stromend water en het geluid ervan moeten laten wennen dus.

Met dit weer vinden paarden het heerlijk om afgespoten te worden, zelfs 1 van onze importmerries vindt het heerlijk... ondanks dat ze alles wat slang is aanziet voor een rattle-snake (ratelslang) en briesend en snuivend met haar oren 180 graden plat in de nek de "slang" dood trapt (lees: weer lek trapt) met haar hoeven, kill that snake denkt ze dan vast en zeker :D

... na het rijden spoel ik de benen niet af voor koeling... niet met de intentie om te koelen dus, immers dan moet je wel heel lang spuiten om de pezen echt te koelen.

willyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:55

Ik ben zelf ook zoekende als IJslander eigenaar hoor! Mensen die ijslanders hebben, hebben vaak een andere cultuur hoe met hun paarden om te gaan dan mensen die bijv een KWPN-er hebben. Bij dressuurruiters word veel meer gebruik gemaakt van allerlei soorten dekjes, beschermers, riempjes enz in bijpassende kleuren. Nu zijn ijslanders ook harder en KWPN-ers hebben vaak gevoeligere benen,maar toch worden volgens mij ook veel spullen uit gewoonte gebruikt denk ik, ipv dat het echt nodig is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:33

willyr schreef:
Ik ben zelf ook zoekende als IJslander eigenaar hoor! Mensen die ijslanders hebben, hebben vaak een andere cultuur hoe met hun paarden om te gaan dan mensen die bijv een KWPN-er hebben. Bij dressuurruiters word veel meer gebruik gemaakt van allerlei soorten dekjes, beschermers, riempjes enz in bijpassende kleuren. Nu zijn ijslanders ook harder en KWPN-ers hebben vaak gevoeligere benen,maar toch worden volgens mij ook veel spullen uit gewoonte gebruikt denk ik, ipv dat het echt nodig is.

Dat klopt ja, IJslander mensen zijn vaak wat makkelijker en natuurlijker qua paarden houden en omgang met paarden.
Ik heb één van mijn ijslanderlesklanten voor de grap dit jaar een dekje met de naam van haar pony erop geborduurd voor haar verjaardag gegeven, als ze daar nu mee rijdt maken we continu grapjes over kwpn-ijsco's....normaal is het bij mij namelijk van hup zadel erop en gas, niks dekjes of peesbeschermers ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:48

Een paard is een paard is een paard. En als jij het leuk vindt om peesbeschermers te gebruiken waarom zou je dat dan niet doen? Ik gebruik ze niet, vind dat het been er te warm onder wordt en ik zou ook geen paard willen dat zichzelf tegen z'n benen schopt. Toen hij een tijdje ijzers had begon hij te strijken achter, dat is toen opgelost door het beslag net anders te leggen en nu staat hij alweer een hele tijd op blote voeten. Als je paard zichzelf verwondt is het misschien een idee om eens met je bekapper/smid te overleggen?

De dubbele neusriem heeft niet echt een functie behalve het dichtbinden van de kaken en het aankleden van het hoofd (hoge neusriem) en het dichtbinden van de mond (lage neusriem) Ik vind het ondingen maar dat is mijn persoonlijke mening ;)

Ik heb op twee stallen met "gewoon" paardenvolk gestaan. Eerste was voornamelijk met dressuurmiepjes, bij de tweede stond van alles (kinderen met ponies, westernspul, grote dressuurpaarden) Bij beide stallen werd mijn paardje toch wel iets of wat als anders gezien, bij de eerste stal vooral. Het is maar net hoe anders je jezelf en je paard wil maken, ook jouw IJslander is een paard, net als de andere paarden. Je kunt jezelf onderscheiden maar je kunt ook gewoon gezellig met de rest van stal meedoen, of daar een balans in zoeken :P Persoonlijk vind ik het het fijnst voor mijn paard als hij met andere IJslanders staat, hij staat nu met een tinkerkruising en met een paint/arabier, maar hij is toch anders dan wanneer hij bij IJslanders (of welshen! mijn paard discrimineert en vindt IJslanders en welshes (sommige shetten ook wel) leuker dan andere rassen :o De racist...) staat. Al vind ik wel dat er tussen de IJslanderruiters onderling ook de nodige verschillen kunnen zijn. Het is maar net hoe zeer je daar de nadruk op wenst te leggen ;)

Ans74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 22:43

Hey allemaal, sorrie voor mijn afwezigheid...
Ben net terug van (bijna) 2 weekjes Turkije :D

Ja wat betreft die dekjes e.d. ben ik dus ook wel simpel hoor.
Ik heb nu een 'gewoon' hoofdstel met lage neusriem, 2 dekjes in verschillende kleurtjes en verder alle poespas hoeft voor mij niet zo nodig.
Hij verwond zichzelf niet hoor en staat ook op blote hoeven verder, dus wat dat betreft ben ik (of hij) helemaal compleet.

In ieder geval hartelijk bedankt voor jullie advies/meningen!!