Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
De overgang naar telgang maak je normaalgesproken vanuit galop en gaat dus ook op dat tempo. Langzame telgang is een ongewenste gang, zeker als je paard nog ingetölt moet worden. Het is beter om de schweinepass uit te bouwen naar tölt, in plaats van te bevestigen dat die langzame laterale gang goed is. Ik zou de basisgangen gaan rijden (dus stap, draf en galop) en zorgen dat die goed zijn en de schweinepass totaal laten zitten. Zodra hij dat gaat doen dus terugnemen naar stap en aandraven. Doet hij het bij het aandraven, ga dan in de verlichte zit zitten en gooi je teugels los tot hij overgaat in draf. Doet hij het ook bij het aanspringen in galop? Heeft hij een tweetakt in stap, of kan hij netjes in een viertakt stappen?
Lijkt me alleen zo zonde van je paard
. NU moet ik nog leren het te rijden.
Er was ooit eens een topic, ik geloof op het ijslanderforum, waar de stelling was dat een IJslander een stuk of 16 gangen kan laten zien (inclusief zwijn, drölt, overkruiste galop links en rechts
) Moderne IJslanderruiters gaan uit van 4 of 5 (afhankelijk van de aanleg en temperament van het paard) gewenste gangen. Oftewel stap, draf, tölt, galop en eventueel rentelgang. Alle overige gangen en varianten zijn tegenwoordig niet gewenst, wat niet betekent dat ze niet voorkomen. Zelfs mijn vierganger heeft er wel eens een zwijntje uit gekregen
Wat 'm overigens een flinke por opleverde: hop, normaal lopen paard.
En hij zwijnt nog steeds.
Het paard beweegt dan beide linkerbenen, en beide rechterbenen, om en om, zonder zweefmoment. Echte rentelgang kent een zweefmoment, net als draf, en het tempo ligt veel hoger dan in zwijnepas. Zwijn vind ik verder iets voor een ongetrainde paarden of paarden met een lichamelijk ongemak/restrictie terwijl rentelgang een samenspel is van kracht, de juiste spanning en voldoende temperament.
. Bovendien wil ik uiteindelijk ook tölten. Dus ik zal toch maar mee gaan werken om het eruit te krijgen dan. Dus dan gewoon de zweine pas niet toestaan en meteen terug in stap of naar draf? Is het dan niet het beste om terug naar stap te gaan en te vragen voor een goede draf?
In Groningen e.o. zijn toch ook zat IJslanderruiters die je kunnen informeren waar je les kunt krijgen? Misschien dat de IJRN je kan helpen?
en binnenkort wil ik eens zien wat er gebeurt als hij met iets buiging rechtuit draaft. Maar eerst wil ik nog verder met hem werken op de volte... ik merk dat mijn paard makkelijker tölt met iets stelling naar rechts en met wat meer ondersteuning van mijn rechterbeen. Heel confronterend dat hij zo scheef is
Maar als het hem helpt... en dat wissel ik dan af met stukjes zonder stelling. En dan weer hals buigen wanneer hij te diagonaal wordt. En zo rommelen we verder