telgang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rangeela

telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 12:24

Mijn ijsco is lateraal en zweint op een manier dat t een langzame telgang lijkt, ik ben dit met hem aan het oefenen, eerst was het max. tempo een hele snelle stap tot bijna draf, nu hebt ik dat uitgebouwd tot draf snelheid. wat nu eigenlijk best snel voelt omdat het eerst steeds alleen langzaam lukte. Echter is mijn pony nog niet ingetölt. Is het wel verstandig om nu eerst met de telgang bezig te gaan? EN is de manier waarop ik het doe: steeds sneller proberen te gaan vanuit de langzame, wel de goede? (ik beweeg ook uitdrukkelijk mee met zijn beweging im hem er zo lang mogelijk in te houden.)

Jennyxx

Re: telgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:27

Misschien kan je dit beter op het ijslanderforum vragen?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:39

Het is niet zo verstandig om dit te doen. :n De overgang naar telgang maak je normaalgesproken vanuit galop en gaat dus ook op dat tempo. Langzame telgang is een ongewenste gang, zeker als je paard nog ingetölt moet worden. Het is beter om de schweinepass uit te bouwen naar tölt, in plaats van te bevestigen dat die langzame laterale gang goed is. Ik zou de basisgangen gaan rijden (dus stap, draf en galop) en zorgen dat die goed zijn en de schweinepass totaal laten zitten. Zodra hij dat gaat doen dus terugnemen naar stap en aandraven. Doet hij het bij het aandraven, ga dan in de verlichte zit zitten en gooi je teugels los tot hij overgaat in draf. Doet hij het ook bij het aanspringen in galop? Heeft hij een tweetakt in stap, of kan hij netjes in een viertakt stappen?

Heb je les van iemand?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 01:14

Draaft je paard? Als hij zo vreselijk lateraal is zou ik net als Imre al zegt vooral niet met hem blijven zwijnen, maar hem eerst bevestigen in draf en laten intölten. Voor tölt heeft je paard al de nodige kracht nodig, zo lang hij blijft zwijnen en niet in een nette takt kan tölten zou ik zeker niet aan telgang beginnen. Rentelgang bedoel ik dan he, de gewenste versie van de telgang. Dat is namelijk een gang die heel veel kracht van het paard vraagt, en die het paard ook niet heel lang kan volhouden. Hij moet eerst sterker worden, anders zou hij om te beginnen waarschijnlijk al niet zwijnen. Hoe oud is hij?

Al ligt het er natuurlijk maar net aan wat je wil met je paard... als je lekker door de bossen wil hobbelen, wie zijn wij dan om te zeggen dat je niet met 'm moet zwijnen :+ Lijkt me alleen zo zonde van je paard :o

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 02:13

Mijn paard loopt zelf meer lateraal dat is denk ik meer tweetakt in stap?! Maar hij kan viertakt ook als ik heel langszaam en voorzichtig stap met hem. Draven doet hij wel goed. maar hij heeft soms ook wel een soort galop-draf tussen de draf en galop in, voor galop en achter draf, of andersom, dat voelt heel maf, dit gebeurt niet heel vaak. EN ik hem ook wel een enkele keer in tölt gekregen, maar dan ging het per ongeluk, en had ik geen iedee hoe het was gebeurt.
Maar jullie raden aan geen zweinenpas uit te bouwen (behalve hestelejente). Maar zit de zweinenpas het intolten in de weg? Wat zijn de reden om het eruit te rijden? De zweinenpas die op de telgang lijkt zit namelijk wel erg confortabel. EN ik weet dat de veel mensen die ijslanders rijden het ongewenst vinden, maar het hoort eigenlijk bij mijn paard. Ik zie het op het moment als een "extra gave" van mijn paard...
Ik hoef geen wedstrijden te doen. Maar kan ook niet zeggen dat ik alleen maar door het bos hobbel, ben ook met serieusere dingen bezig...maar dan voor mij en mijn paard zonder wedstrijd ambities.
Maar nu vraag ik mij af of mijn paard wel daadwerkelijk vjf gangen kan, ik nam dit namenlijk aan omdat hij lateraal is, maar klopt dat wel? Tölt weet ik wel zeker. Dat heb ik heel duidelijk gevoeld, een hele zuivere tölt zit er ergens in mijn paard verborgen...:). NU moet ik nog leren het te rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 02:28

Nee, ik raad je helemaal niet aan om met hem te blijven zwijnen, ik geef alleen aan dat je het zelf moet weten als je het toch doet. Kijk, als je met je paard gangenproeven wil gaan rijden zou ik er als de donder voor zorgen dat hij netjes leert draven en tölten. Wil je dat niet, en ben je van plan om met je paard lange tochten te maken en af en toe eens een rondje in de bak te doen: be my guest. "Vroegah" was zwijnepas op IJsland een gewaardeerde gang voor lange afstanden, heb ik mij laten informeren. Het zit ook inderdaad heel comfortabel :j Er was ooit eens een topic, ik geloof op het ijslanderforum, waar de stelling was dat een IJslander een stuk of 16 gangen kan laten zien (inclusief zwijn, drölt, overkruiste galop links en rechts :P ) Moderne IJslanderruiters gaan uit van 4 of 5 (afhankelijk van de aanleg en temperament van het paard) gewenste gangen. Oftewel stap, draf, tölt, galop en eventueel rentelgang. Alle overige gangen en varianten zijn tegenwoordig niet gewenst, wat niet betekent dat ze niet voorkomen. Zelfs mijn vierganger heeft er wel eens een zwijntje uit gekregen }:0 :Y) Wat 'm overigens een flinke por opleverde: hop, normaal lopen paard.

Twee jaar terug reed ik een zwijner bij. En hoe langer er met dat paard werd aangerommeld, hoe erger het werd. Zowel de eigenaar als ik hadden geen flauw benul. Nou kwam het zwijnen bij dit paard voort uit een combinatie van mentale stress, wegdrukken van de rug (wat nog werd bevorderd door een slecht paddend zadel) en onkunde bij zijn ruiters. Ontzettend zielig allemaal ;( En hij zwijnt nog steeds.

Om je vraag te beantwoorden: ja, het zwijnen beïnvloedt de tölt nadelig. Imre kan je vast meer vertellen over de technische kant daarvan. Een paard dat zwijnt gebruikt zijn rug en buikspieren niet goed, wat een correct töltend paard wel doet. Het lastige aan zo'n laterale vijfganger is om het hele laterale om te buigen in fatsoenlijke tölt. Zwijnen is eigenlijk: je er gemakkelijk van af maken (in het geval van mijn oud-bijrijdhobbel: stress en pijn (fysiek onvermogen) zijn ook redenen om je er vanaf te willen maken. En mijn eigen ros, dat heus zat laterale aanleg heeft, is een stuk beter gaan tölten sinds hij behandeld wordt voor kramp in grote delen van zijn lichaam) Voor zwijn heeft je paard minder impuls, kracht en buikspieren nodig. Wil je dat je paard netjes leert tölten dan zul je, al was het maar om verwarring te voorkomen maar zeker ook om de takt goed te krijgen, moeten ophouden met het gezwijn. Over het intölten van vijfgangers ga ik verder niks schrijven, aangezien ik daar geen verstand van heb.

Houd er rekening mee dat hoe langer je blijft zwijnen hoe moeilijker het zal worden om je paard nog goed aan het tölten te krijgen. Je bent zijn lichaam nu op een verkeerde manier aan het trainen. Ook zal je paard hoe langer hoe minder aantrekkelijk worden mocht je hem ooit willen verkopen. Of je paard een vijf- of vierganger is heeft verder weinig te maken met hoeveel gangen hij laat zien, mijn paard is 7-ganger als ik de ongewenste gangen (drölt, galoptölt, laterale stap) meereken. In principe kun je stellen dat een paard dat een voorkeur voor draf heeft een vierganger is (diagonaal paard), dat een paard dat altijd overal fatsoenlijk tölt een natuurtölter is en dat een paard dat voorkeur heeft voor de laterale gangen (tölt, zwijn) een vijfganger is. Dit is een grove indeling in 3 categorieën, er zijn oneindig veel nuances. Voor vijfgangers geldt dat je eerst de basisgangen + tölt goed voor elkaar moet hebben voordat je aan rentelgang kunt gaan denken. En dan ligt het er nog aan of je paard genoeg karakter heeft om goed te kunnen tellen. En er zijn ook viergangers die uiteindelijk blijken te kunnen telgangen. Die drie labels zijn maar labels, waar je je paard min of meer ergens onder kunt scharen. Maar het leuke aan een gangenpaard is nou juist dat de balans van de gangen voor ieder paard uniek is :D
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-07-10 02:57, in het totaal 1 keer bewerkt

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 02:57

Misschien een hele domme vraag, maar wat bedoelen jullie met 'zwijnen' / 'zwijnenpas'?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 03:05

Zwijnenpas is hoe een varkentje loopt :D Het paard beweegt dan beide linkerbenen, en beide rechterbenen, om en om, zonder zweefmoment. Echte rentelgang kent een zweefmoment, net als draf, en het tempo ligt veel hoger dan in zwijnepas. Zwijn vind ik verder iets voor een ongetrainde paarden of paarden met een lichamelijk ongemak/restrictie terwijl rentelgang een samenspel is van kracht, de juiste spanning en voldoende temperament.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 05:45

ok thanks, weer wat geleerd!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:44

Vooral niet door mee gaan :n

Ik ken een merrie bij wie het zweinen echt is bevestigt, geen pretje. Het is echt een zware klus nu om haar aan het tolten te krijgen.
Mijn eigen merrie kan ook behoorlijk de neiging hebben om te lateraal te gaan, dat koste me toch heel wat punten op wedstrijd. Ik vind zwijnen trouwens helemaal niet fijner zitten dan tolt, ik vind het juist veel minder fijn.

Als ik jou was zou ik het paard door iemand met veel ervaring laten intolten of zelf les nemen met het paard. Zo heb je meer kans dat het goed gebeurt.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 11:56

Hestejente heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg. Daar heb ik echt wat aan. Kijk als het hem waarschijnelijk fysiekeproblemen oplevert dan vind ik het natuurlijk geen goed idee. Wel jammer, zoiezo dat het geen "langzame rentelgang'" is. En omdat ik het echt ook wel kon waarderen, omdat het zo fijn zit, en ik dacht t steeds beter ging...:P. Bovendien wil ik uiteindelijk ook tölten. Dus ik zal toch maar mee gaan werken om het eruit te krijgen dan. Dus dan gewoon de zweine pas niet toestaan en meteen terug in stap of naar draf? Is het dan niet het beste om terug naar stap te gaan en te vragen voor een goede draf?
Ik heb niet gezegd dat ik zweinen lekkerder vind zitten als de tölt, hij tölt ook amper, dus de zwein voel ik vaker en dat zit confortabel, maar echt niet beter dan tölt.
Ik ben ook bezig les te regelen maar dat is hier erg lastig. Ik ben met iemand bezig om een les samen met een of meerdere andere ruiters te plannen en anders ga ik een workshop bij diegene volgen.
En de leefdtijd is 9. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:06

Mijn paard was negen toen ik hem kocht, het lukt nog best wel om je paard dan op te leuken denk ik hoor :) In Groningen e.o. zijn toch ook zat IJslanderruiters die je kunnen informeren waar je les kunt krijgen? Misschien dat de IJRN je kan helpen?

Ik denk dat jouw vijfganger stijf is in zijn rug. Daarom is het voor hem makkelijker om te zwijnen. Het is denk ik nuttig voor dit paard om hem goed soepel te maken, en alle kanten op te buigen in alle gangen. Ik doe dat met mijn paard in stap en tölt, een klein beetje want hij is nog niet zo lenig :P en binnenkort wil ik eens zien wat er gebeurt als hij met iets buiging rechtuit draaft. Maar eerst wil ik nog verder met hem werken op de volte... ik merk dat mijn paard makkelijker tölt met iets stelling naar rechts en met wat meer ondersteuning van mijn rechterbeen. Heel confronterend dat hij zo scheef is :o Maar als het hem helpt... en dat wissel ik dan af met stukjes zonder stelling. En dan weer hals buigen wanneer hij te diagonaal wordt. En zo rommelen we verder :o

Of je je zwijntje terugvraagt naar stap of draf ligt er maar net aan wat voor jouw paard het fijnste werkt. Ik zou zeggen: probeer het allebei, dan merk je vanzelf waar hij het best op reageert :)