Ik heb een ruin van bijna 4 jaar. Hij is nu bijna 3 maanden onder het zadel, en heeft een voorkeur voor draf.
Omdat hij nog jong en onervaren is met rijden, en de tölt niet zijn voorkeur heeft, was ik in eerste instantie van plan om voorlopig alleen maar stap, draf, galop te rijden.
Nu heb ik een paar buitenritjes gemaakt met andere paarden die geen extra gang hebben. Als zij over gaan in een rustige jog, dan doet mijn paardje gezellig mee. Ook als ik hem bewust een keertje vraag om wat meer richting de tölt te lopen, dan wil hij toch liever draven. En dat vind ik dan ook prima, aangezien hij nog zo jong is.
Echter, gisteren was ik voor het eerst zonder andere paarden op pad. Als steun had ik iemand op de fiets meegenomen. Toen ik vroeg om een lekkere actieve stap, dacht meneer dat hij gelijk wel een versnelling harder mocht lopen
En tot mijn grote verbazing begon hij te tölten i.p.v. te draven!Het was nog niet helemaal zuiver, maar wel een redelijk tempo over een stuk van ongeveer 40 meter.
Nou vroeg ik me dus af of ik (aangezien hij het blijkbaar wel aardig kan) bewust van hem mag vragen om te tölten, in bijzijn van andere (langzaam dravende) paarden... Of zou dat gewoon nog teveel gevraagd zijn voor hem en kan ik daar beter nog een paar maanden mee wachten? Tot hij meer training en bespiering heeft?