Eigen ijslander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muztang

Eigen ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 23:12

Ik zit al een tijdje te denken over een eigen ijslander.
Ik zou graag tips horen over waar je op moet letten en denken bij de aanschaf en verzorging van een ijslander.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:35

Wat voor paard wil je? Leeftijd, gebruiksdoel, gangenaanleg, geslacht en eventueel, als je wil fokken, bloedlijnen? Wil je er papieren bij? Wat wil je eraan uitgeven? Wil je particulier kopen of bij een stoeterij, wat is je IJslanderervaring?

Viteske

Re: Eigen ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:19

Ik zeg; DOEN!!

weet zeker dat je er geen spijt van gaat krijgen(mits je een slechte aankoop doet natuurlijk)

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:31

hestejente schreef:
Wat voor paard wil je? Leeftijd, gebruiksdoel, gangenaanleg, geslacht en eventueel, als je wil fokken, bloedlijnen? Wil je er papieren bij? Wat wil je eraan uitgeven? Wil je particulier kopen of bij een stoeterij, wat is je IJslanderervaring?

Leeftijd niet te oud/jong
Gebruiksdoel zal voornamelijk recreatief zijn en veel buiten rijden dus hij moet goed verkeersmak zijn en niet van alles schrikken. Af en toe eens een sprongetje of wat dressuur oefeningen.
Ik ben op zoek naar een leuke vierganger een vijfganger hoe ik niet perse.
Geslacht maakt op zich niet uit al hoor ik dat een ruin vaak het makkelijkst is? Het is niet de bedoeling om ermee te fokken.
De bloedlijnen en papieren maakt mij eigenlijk niet zoveel uit als het maar een goed gefokt en gezond paard is.
Maar de meeste ijslanders hebben toch papieren en zijn redelijk duur?
Ik heb nu wat ijslanderervaring, daarvoor altijd op gewone paarden gereden.
Nu ik eenmaal de ijslander heb leren kennen wil ik eigenlijk niets anders meer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 13:43

Muztang schreef:
Leeftijd niet te oud/jong

Is 4 te jong? Is 16 te oud? :+

Tja, waar moet je op letten. Je wil recreatief rijden, en af en toe dressuur of een sprongetje. Waarom wil je dan een IJslander? Een IJslander die dit kan is bijna 3 keer zo duur als een fjord of haflinger waar je recreatief mee rond kunt hobbelen (wat dressuur en een sprongetje vind ik ook recreatief rondhobbelen)

Dus wat ik me afvraag is: waarom perse een IJslander? Is het het karakter, is het de extra gangen, is het de nuchterheid... ik snap niet waarom je concreet een IJslander zoekt.

In ieder geval, waar ik als ik jou was, en met het weinige dat ik over jouw doelen weet, zou zeggen is:

zoek iemand die veel verstand heeft van IJslanders om je te helpen in je zoektocht. Iemand die weet hoe jij rijdt en wat je zoekt in een paard.

Verder is het de moeite waard om je te bedenken dat je paard, als je ooit eens een tölt- of gangenproefje wil rijden, opgenomen moet zijn in het stamboek. Dus dan heb je een paard met papieren nodig. Je zegt nu wel dat je wat wil recreëren, en dat zei ik ook toen ik mijn paard kocht en ik recreëer ook volop, maar ik doe wel af en toe mee met de onderlinge proefjes van de rijvereniging. En ook daarvoor heeft je paard al papiertjes nodig. Bedenk ook dat een IJslander niet zomaar papieren krijgt, het NSIJP is een gesloten stamboek dat streeft naar verbetering van kwaliteit. Ik vind een IJslander zonder papieren altijd maar verdacht, en ben er ook helemaal niet voor dat er maar wat aangerommeld wordt met niet goedgekeurde hengsten. Stiekum vind ik dat de moeder ook gekeurd moet zijn zodat je paard op z'n minst veulenpapier heeft, IJslanders worden steeds populairder en laten we nou met z'n allen proberen om er een kwalitatief zo prettig mogelijk ras van te maken ;)

Vraag je verder af wat je in een paard zoekt qua karakter, bouw en aanleg. Wil je een vier- of een vijfganger? En waarom? Toen ik eenmaal wist dat ik een brede, stoere (zo lang het niet eng is) vierganger van tussen de 6 en de 15 wilde, met een niet te ielige voorpluk en niet te licht van kleur, werd het zoeken ineens een stuk makkelijker. Ik ben heel aardig geslaagd zou ik zo zeggen. Als bonus heeft mijn vierganger veel laterale aanleg, blijkt een apart kleurgen te hebben en is het op één na liefste en best bij mij passende paard dat ik ooit ben tegengekomen. Maar daarvoor is het dus wel handig als je weet WAT je wil, vandaar dus ook mijn vragen ;)

Wat je denk ik, voordat je überhaupt op zoek gaat, het beste kunt doen is op veel, en veel verschillende, IJslanders rijden zodat je een beeld krijgt van wat je nou eigenlijk wil. Ook kun je denk ik het handigst naar een stoeterij gaan en daar wat verschillende verkooppaarden proberen, helemaal als je het nog niet zeker weet. Bij een particulier kopen kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel zeker weten dat dat paard aan al je wensen voldoet. Een eigen paard moet aan meer wensen voldoen dan een manegepaard of een verzorgpaard, wees kritisch om het voor jou beste paard te vinden.

Bedenk verder waar en hoe je hem wil gaan huisvesten en onderhouden, de meeste IJslanders kunnen prima het jaar rond buiten staan. Neem, ook als je paard er eenmaal is, ook regelmatig les, zeker als je nog niet zo veel gangenpaardervaring hebt. En laat, als je je paard gevonden hebt, hem ook even keuren ;)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:06

Ik zou zeggen doe wat jouw hart je ingeeft, en lees bovenstaande adviezen goed.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:58

Ga veel uitproberen en rijden. En neem iemand mee die kritisch durft te zijn. Denk niet bij de eerste de beste die je rijd 'oh die is geweldig ik neem hem!', hoe groot de verleiding soms ook is. Slaap er minimaal 2 nachtjes over als je dat denkt en bekijk al die andere mooie paarden die ook te koop staan nog is ;)
Het aanbod is niet heel erg klein, dus je kan best wat eisen voor jezelf stellen. Ik denk dan meer aan karakter eigenschappen. Ik wilde bijvoorbeeld geen verlegen paard, maar een durfal.
Als je weinig gangenervaring hebt, en van jezelf weet dat les nemen er vaak bij in schiet, zou ik eerder voor een vierganger gaan. En dan misschien eentje waarbij alles al goed bevestigd is en die niet meer zo loopt te zoeken (daar moet je bij ondersteunen, dat is lastig met weinig ervaring).
En verder, idd, op je gevoel af gaan :) Het moet klikken. Een paard wat geen contact met me maakt en gewoon zijn rondje loopt vind ik bijvoorbeeld niks. Ik heb er liever eentje die een beetje bekijkt wat voor vlees hij in de kuip heeft, misschien zelfs een beetje uitprobeert, op een normale manier dan. Een paard wat je opzoekt en ook geïnteresseerd in jou is.
Maar dat is allemaal zo persoonlijk.
Echt het belangrijkste is de tijd nemen, en veel paarden bekijken en rijden. Dan kan je voor jezelf veel beter bepalen wat bij je past. Niks is zo erg als met het gevoel lopen dat je paard eigenlijk niet zo geschikt voor je is, maar ja, je houd van het dier dus weg doen is heel erg moeilijk dan. Beter doe je lekker rustig aan, zodat het een weloverwogen beslissing word. Je loopt vanzelf tegen je droompaard aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:44

Hmm, dat is best een goeie tip Allegra. Toen ik mijn paard kocht had ik iets meer dan een jaar IJslanderervaring (reed iedere week in de les en had bijrijdpaarden gehad: een stijve vijfganger en een lieve, stoere 3,5-ganger die ook het prototype droompaard is. Mijn paard lijkt erg op mijn laatste bijrijdpaard) Ik wilde graag een vijfganger omdat ik dan hooguit 1 gang kon verpesten, in het ergste geval zou ik dan door mijn gestuntel en gangennitwitschap :P een vierganger zonder tölt hebben, dat leek me minder dramatisch dan een zwijnende vijfganger zonder draf :7 Had ook net wat meer ervaring met diagonale paarden wat lateraler rijden dan andersom.

En wat kocht ik: een vierganger die kon draven, maar zo'n gigantische kramp in z'n rug bleek te hebben dat hij niet normaal kon tölten. Na een paar meter ging hij hobbelen en stortte in draf, het arme beest. En nu, nu de pijn minder is, blijkt hij toch wel veel laterale aanleg te hebben... heel veel laterale aanleg, zijn grootvader was een töltkanon en zijn moeder was een vijfganger. Dus nu zit ik af en toe flink aan de draf te peuteren, er zijn dagen dat ik mijn paard maar met moeite aan het draven krijg. Draf en tölt liggen heel dicht bij elkaar bij hem. Dat is leuk als je al wat ervaring hebt maar als de TS niet persé een gangenpaard wil zou misschien een vierganger die heel goed draaft, en ook, onder goede begeleiding, kán tölten misschien rijtechnisch handiger zijn. Of het op de lange termijn ook nog leuk is is een ander verhaal, naarmate je jezelf ontwikkelt wil je toch ook eens lekker stukken tölten ;) Misschien dat een natuurtölter wat is? Maar het ligt er natuurlijk ook maar helemaal aan op wat voor paarden ze voor die tijd terechtkomt, ik had voornamelijk op viergangers rondgereden dus voor mij was het logisch om zelf ook een vierganger te zoeken.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:22

Als je geen telgang wilt rijden betekend dit niet automatisch dat je dan voor een vierganger gaat. Van veel vijfgangers wordt de telgang niet gereden. Het verschil tussen een vierganger en een vijfganger is juist de aanleg in tolt, viergangers moet je meet dressuur mee rijden om goed te kunnen tolten, met vijfgangers gaat het over het algemeen wat relaxter. Genoeg uitzonderingen natuurlijk. Ik denk dat jij een paard wil dat 4 gangen beheerst, dat kan een 4 of 5 ganger zijn.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:34

Haha ja of wat dacht je van alle uitzonderingen? Ik ken geen enkele 5 ganger die zonder goede dressuurbasis uiteindelijk niet toch lateraal wordt en gaat zwijnen of soms zelfs richting de draf gaat. Wel rijd je een laterale 5 ganger vaak meer op ontspanning en heb je bij een 4 ganger vaak wat meer spanning nodig, anders ploffen ze zo in draf.

Ik zou zo zeggen ga rustig rondkijken en uitproberen en overhaast vooral niks. Pas als je tientallen ijslanders hebt gereden, weet je ongeveer wat je prettig vindt, want elk paard tolt anders en elk paard voelt anders aan in tolt, de ene heeft een stamptolt en de andere voelt net als een ballerina. Als je nog geen gangen kan rijden moet je vooral les nemen, want je hebt je paard sneller verkeerd dan weer goed. Je kan, zoals Mexxje zegt, een 5 ganger wel prima rijden als 4 ganger. Maar als je graag wil springen dan moet je er wel even bij nadenken dat je geen laterale 5 ganger neemt die amper draaft, dan is springen een werkelijke ramp.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:56

Ik bedoel ook niet dat je een vijfganger ook is 5 gangen moet rijden. Ik bedoel alleen dat bij een vierganger, naar mijn ervaring, het onderscheid tussen de gangen wat makkelijker is. Puur mijn eigen ervaring hoor. Maar vandaar ook de aanvulling, eentje waarbij de gangen al bevestigd zijn. Of idd een natuurtölter.
Als het je gaat frustreren dat de tölt niet zo lekker wil, maar je paard verder wel voor elkaar is, ga je denk ik vanzelf wel les nemen haha :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:31

Allegra schreef:
Als het je gaat frustreren dat de tölt niet zo lekker wil, maar je paard verder wel voor elkaar is, ga je denk ik vanzelf wel les nemen haha :D

Maar moet iemand met weinig ervaring wel op zo'n paard gaan zitten? Gefrustreerd en wel ;)

Vandaar dat ik zou zeggen: zorg dat je eerst ervaring opdoet, zodat je weet wat je wil en je iets van een idee hebt waar je op moet letten wanneer het fout dreigt te gaan. Zowel mijn eigen vierganger als een vijfganger waar ik een tijdje les op heb gehad hebben draf en tölt erg dicht bij elkaar liggen, en ik vind het gaaf om daar mee te prutsen, want zo krijg je gevoel. En dat gevoel krijg je naar mijn idee alleen onder goede begeleiding. Ik zou niet weten wat ik zonder mijn lesmevrouw moest.

Als TS die ervaring niet heeft en geen tijd wil of kan nemen om die op te doen zou ik zeggen: een leuke, lieve 3,5-ganger of een natuurtölter. Kan naar mijn idee zo min mogelijk mee misgaan en kan ze lekker hobbelen. Want ik wacht nog steeds op antwoord van de TS waarom ze nou een IJslander wil.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:36

Die frustratie komt meestal pas in een later stadium haha. Als het paard al lang en breed bij je thuis staat maar het na een tijdje toch niet lekker gaat.
Vandaar ook dat ik in het eerste stukje zo benadruk dat je veel paarden zou moeten proberen te rijden om een idee te krijgen, niet meteen een beslissing maken etc.
Was meer bij wijze van grapje, dat je dan vanzelf aan de les gaat haha, zo werkt het meestal wel :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:10

Precies, en zo'n paard, een paard waarmee het niet lekker gaat in tölt, moet ze dus niet hebben als ze niet vantevoren weet waar ze op moet letten. Vandaar dus dat het slim is om op veel paarden te klimmen en les te nemen.

Tenzij ze natuurlijk helemaal niet een IJslander om het extra gangenwerk wil, jammer dat we dat niet weten.

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 22:09

Bedankt voor alle berichten daar heb ik wel wat aan. Ik ben alleen niet zo vaak op dit forum.
Ik wil graag een ijslander met een goede tolt en ik vind het gewoon hele leuke paarden.
Makkelijk in de omgang maar toch pittig met rijden en niet sloom. (die ik ken)
Ik rij nu zowel 4 als 5 gangers en in bak en buiten gewoon de basis gangen en de tolt.
Bij sommige zijn tolt en draf goed gescheiden en andere hebben echt een voorkeur.
Het is wel makkelijker als dit goed gescheiden is maar ik wil wel gewoon les nemen van een instructeur met ijslander ervaring.
Verder vind ik het formaat van de ijslander fijn en ik wil de ijslander in een kudde ijslanders zetten en kan dan zomer en winter buiten.
Ik ga me er sowieso ook eerst goed in verdiepen en ik ga ook zeker niet zomaar een ijslander kopen.
Ik wil eerst meer ervaring op doen en zeker iemand advies vragen met veel ervaring.
Ik wil ook een goede les volgen op ijslander heeft iemand advies waar dit kan in omgeving van t gooi?

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:29

Klinkt hartstikke goed! Ik zou zo zeggen ga rustig beginnen aan je zoek toch en je kom vanzelf wat tegen. Voor les in 't gooi moet ik even nadenken, kom niet echt uit die richting. Kijk maar eens op www.tolt.nl, daar kan je allerlei bedrijven vinden en misschien ook wel 1 die les geeft bij jou in de buurt.

Even als reactie op de andere dames 'ook een ijslander met een mega tolt kan je de tolt er uit rijden' heb het vaak zien gebeuren en het is erg makkelijk om dat voor elkaar te krijgen. En ja dat is ook goed mogelijk bij een natuurtolter, al moet ik zeggen dat die extreem zeldzaam zijn! Bovendien als ze ook wil stappen en dressuren is het wel praktisch als het paard kan draven ;).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:09

Ja, je wil het liefst een paard met vier goed gescheiden, makkelijk te rijden gangen :j

In het Gooi is voor zover ik weet geen IJslanderinstructeur, ik woon in Amersfoort en les zo'n 60 kilometer verderop. Overigens momenteel samen met iemand die in Utrecht woont en in het Gooi werkt... de stal waar ik les heb is voor ons allebei het dichtste bij. Tenzij je met je eigen paard gaat lessen, dan is het Ilperveld (bij Amsterdam) denk ik vanuit het Gooi het dichtst bij. Of Gaedingi (Harmelen)