Beoordelen en Showen van een Mountain Horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TheMagicLine

Beoordelen en Showen van een Mountain Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 16:24

Een tijd terug vond ik deze video, een samenvatting van een cursus om Mountain Horses te beoordelen en showen. Het zijn hoogtepunten uit een cursus van "United Mountain Horse Inc.", het UMH (http://unitedmountainhorse.net/) organiseert jaarlijks een grote Show en een aantal kleinere show's. Mijn merrie A Whisper of Magic is ook geshowd op een UHM Show (2006) en heeft meegedaan aan wedstrijden, ik meen dat ze toen 5e werd tijdens een belangrijke wedstrijd (ik heb nu eenmaal zoveel ribbons... :+ ), ik plaats vandaag een video van die show (met Whisper) op bokt.

Ik krijg via email vaak vragen over de extra gang van een Rocky Mountain Horse en of Kentucky Mountain Saddle Horse... ik ben niet helaas niet zo'n emailer... :+ ook daarom plaats ik dit topic...

Voor leken, geinteresseerden is deze video best wel interessant. En ikke ben zelf ook niet zo'n held in al die ingewikkelde materie... ik moet ook vaak nadenken... zo van hoe zit het ook al weer... := en gebruik vier vingers op tafel om alle gangen na te bootsen...

In de video is ook een Mountain Horse voor de koets te zien.

Korte uitleg over beoordelen van gangen en showen van Mountain Horses:

UMH Show Promo 2008 (om een idee te krijgen van een grote UMH Show):

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 23:07

Video van Whisper op de UMH Worldshow... laat even op zich wachten, het is een enorm bestand van bijna 1 GB, dus ik ben het bestand aan het converteren naar minder bytes... misschien in de loop van de nacht.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 09:05

even geduld aub, mijn video is zojuist geweigerd door YouTube... te lang, is langer dan 10 minuten.. moet nu knippen... in delen...

Refagreni

Re: Beoordelen en Showen van een Mountain Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:19

Leuke video's! Vooral de classic en park zijn voor mij het herkenbaarst, omdat dat het meest overeenkomt met hoe ijslanders gereden worden.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 11:14

Refagreni schreef:
Leuke video's! Vooral de classic en park zijn voor mij het herkenbaarst, omdat dat het meest overeenkomt met hoe ijslanders gereden worden.

Classic en Park vind ik zelf het mooist! Daar fok ik op, mijn 2 merries A Whisper of Magic is inmiddels Park en Tennessee Magic was vroeger ook Park, later werd ze classic toen ze ouder werd en nu is ze af en toe nog classic maar ze is al 17 jaar. Dream een veulen van Whisper kan later zeker ook classic, en Whisper's volle broer Magic's Lucky Seven is ook een classic/Park hengst kandidaat voor de toekomst. Er komt eind van het jaar een merrie bij Cindy Mae, ook een Park kandidaat. Mijn neef gaat merrie Cindy Mae met mij ruilen voor een groter paard, hij wil nu zelf ook rijden en hij wil een groot veulen van Magic (net als Phenix). Ik blij!
Ik ben denk ik één van de weinige RockyMountainHorse eigenaren (wellicht de enige..?) met bewezen classic Rocky Mountain Horse paarden in Europa ;) ... bewijs is een video...

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 23:24

Deel I van de video op YouTube: A Whisper of Magic eind 2006 tijdens UMH World Show in Kentucky USA, ze was al vanaf maart 2006 mijn eigendom. Op deze show werd Whisper 5e, geen slechte prestatie overigens, ze moest zich meten met niet de geringste Rocky's van ook niet de gerinste stallen. Eerst worden paarden aan de hand geshowd, daarna gaan ze onder zadel. Een show duurt 15 minuten hooguit, dit is ongeveer de tijd dat het paard in de ring staat. Let op de verschillende tempo's en verschillen tussen Classic en Park. Whisper heeft hier een Classic Gait zoals Amerikanen dit noemen. Enkele merries neigen naar of hebben af en toe Park Gait. Op dit soort shows komen so wie so vrijwel geen Rocky's met minder dan Classic. Fokkers en eigenaren sturen hun beste paarden.
Whisper wordt bereden door de bekende Josh Murdock, aan de hand wordt Whisper door een collega van Josh geshowd.

Whisper heeft rugnummer 133

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 23:49

Vergeten te vermelden dat Whisper voor de show een complete schoonheidsbehandeling heeft ondergaan, geschoren, gewassen, gepoetst, nagellak (hoeven zijn zwart geschilderd), speciale aluminium schoentjes "ijzers", een hele waslijst stond op de rekening die ik later kreeg... een echte madam, een barbiepaard...

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 13:07

Video UMH Show deel II, mijn merrie A Whisper of Magic heeft rugnummer 133
Ik hoop dat deze video's voor leken, geinteresseerden, fokkers in NL en BE enz leerzaam zijn, en een beter en correct beeld geven wat Rocky Mountain Horses zijn, en waar Mountain Horses in het algemeen voor moeten staan en in hun mars moeten hebben, de gait is aangeboren en moet er direct spontaan "uitkomen"/getoond worden door het paard, zowel bij longeren als bij inrijden, en onder het zadel. De extra gang moet direct getoond worden bij inrijden. Voor minder moet je geen genoegen nemen. Trainen van een Rocky Mountain Horse houdt niet in het naar voren trainen van de extra gang, het is meer een kwestie van "puntjes op de i zetten"... Deze paarden hebben een natuurlijke en dus aangeboren singlefoot, als een "Rocky" of "Kentucky" niet direct spontaan een singlefoot toont bij inrijden dan heb je een probleem... of de fokker heeft een probleem... let er bij aanschaf op dat je een garantie vraagt dat het paard een singlefoot heeft, immers dat is de essentie van een "Mountain Horse", kleurtjes zijn van ondergeschikt belang, het gaat om het comfort van de extra gang, en natuurlijk de rest ook zoals karakter, gezondheid, bouw enz. Maar zonder een extra gang is het naar mijn mening geen Rocky Mountain Horse of Kentucky Mountain Saddle Horse. Een uitsluitend geregistreerde (registred) Mountain Horse is niet door de stamboekorganisatie gecheckt op de extra gang, gecertificeerde (certified) Mountain Horses zijn wel gechekt op hun extra gang door de RMHA en of KMSHA.

Voor iedereen is het nu wel duidelijk en helder dat mijn merries A Whisper of Magic en haar moeder Tennessee Magic niet voor niets beiden kampioenen zijn. Deze prijzen hebben ze verdiend. Tennessee Magic is voormalig wereldkampioen Rocky Mountain Horse 1998 RMHA Show Lexington Kentucky en haar dochter A Whisper of MAgic is voormalig Grand World Amateur Champion SEMHC Tennessee en beiden hebben vele prijzen gewonnen. Ik ben dankbaar en zeer trots dat ik eigenaar ben van beide merries, en dankbaar dat ik ooit beide merries heb kunnen kopen. Niet voor niets staat Tennessee Magic met foto in het boek van Bonnie Hodges over Rocky Mountain Horses.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 14:54

Op deze website staat ook wat uitleg over de extra gang bij Mountain Horses, wel in het Engels. Voor leken en geinteresseerden is het denk ik interessant, zie http://www.brightonridge.com/about_gaits.html
Als ik een leuke video zie over showen en beoordelen zal ik het hier plaatsen.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:07

Ik heb een dvd van het KMSHA waarin alle verschillen in de gangen worden uitgelegd door middel van vertraagde beelden, lijnen en uitleg. Ook verschillende oefeningen en dergelijke. Het is een soort opleidings dvd voor judges. Erg informatief :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:17

Erg leuke en informatieve filmpjes, je mag trots zijn op je paardjes!

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:32

http://www.youtube.com/watch?v=LBAo2tEHdRU
Dit is de promo video van de Kentucky.

Trouwens per stamboek verschilt het ook in welke gang ze gereden mogen worden.
Bij de Rocky shows hebben ze geen klasses voor Park. Alleen trail en classic.
Bij de Kentucky wel, trail, classic en park.
Hoe het bij de Mountain Pleasure stamboek geregeld is weet ik niet.

Over Whisper waren ze heel erg te spreken in Amerika!
Zij deed het bijzonder goed in de shows, als ze nu nog in Amerika had gestaan, had ze erg veel Blue Ribbons gehad!

Mijn eigen Rocky is maar 'gewoon' trail. Zou ze door een prof doorgetraind worden, zou er wel classic uitgereden kunnen worden. (aldus verteld in Amerika, beide ouders zijn classic)
Maar of mij dat nog gaat lukken? Wie weet. Is hier ook niet echt belangrijk, omdat je hier geen shows ervoor hebt, helaas. Als ik maar lekker met haar kan buitenrijden, ben ik tevreden. Madame kan een paard in galop bijhouden in tolt, erg grappig, hihi.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:44

De KMSHA Promo zet ik hier wat nadrukkelijker neer (mooie video!):

UMH Rule book, hier onderscheiden ze 4 soorten gait: Country Trail Pleasure, Trail Pleasure, Classic Pleasure en Park Pleasure. Rocky's en Kentucky's worden tijdens deze show's hier mede op beoordeeld, zie: http://unitedmountainhorse.net/pdfs/2009-Rules.pdf

RMHA onderscheidt 3 gaits (pagina 22) 1. TRAIL WALK, 2. SHOW WALK, 3. ROCKY MOUNTAIN PLEASURE GAIT. 3 is het zelfde als 2 maar sneller en meer beweging (dus hogere voorbeenactie en hoofd hoger... "...The Rocky Mountain Pleasure Gait is the same as the Show Walk with a moderate increase in speed and animation..." . Hoogte voorbeenactie komt overeen met "classic" zie pagina 60. Voor Park maken ze officieel geen onderscheid in het rule book, waarom weet ik niet. Jargon van Kentucky's en Rocky's wordt door Amerikanen door elkaar gebruikt. Classic is ingeburgerd, Park ook.
Zie: http://www.rmhorse.com/images/files/Show%20Rules/2010_Show_Book_-_Final.pdf

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 03:31

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:53

Ik zie wel duidelijke verschillen tussen de gaits, maar in welke gait lopen de meeste rockies? In trail walk? Want ik zie de rockies niet zo gauw classic of park gait lopen op de hobbelige paden in het bos. :P

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 12:58

Goldenflower schreef:
Ik zie wel duidelijke verschillen tussen de gaits, maar in welke gait lopen de meeste rockies? In trail walk? Want ik zie de rockies niet zo gauw classic of park gait lopen op de hobbelige paden in het bos. :P

In Country Trail Pleasure, Trail Pleasure, Trail walk.. nee op slingerende bospaden lopen ze afwisselend of zoveel mogelijk met de extra gang maar niet in classic/park lijkt mij... althans dat heb ik niet zo vaak gezien. Van Classic en Park... geloof ik niet dat je dat er in kan trainen bij een Rocky die een lagere beenactie en hoofdhouding bezit... persoonlijk geloof ik dat niet (uitzonderingen daargelaten). Bijvoorbeeld Whisper was direct en dus onmiddelijk Classic toen men haar zadelmak ging maken, getraind is ze niet. Zadelmak is Whisper gemaakt, that's all... Wat je op de video's ziet van Whisper is 100% aangeboren, een bijzonder en wel buitengewoon natuurtalent dus... Dit maakt A Whisper of Magic ook zo bijzonder, en daarom wilde men haar en haar moeder van mij terugkopen in de USA... men wilde doorfokken met de combinatie Ole Time Hershey Boy en Tennessee Magic, en met Whisper ook. Toen ik Whisper kocht wist men niet dat ze classic was... Dit soort Rocky's zijn rasstandaard... daar waar je op moet fokken, een richtpunt zijn ze, natuurlijk lukt dat niet altijd. Whisper en haar moeder Tennessee Magic hebben wel een extra gang op bospaden... althans ze passen hun gang aan om zich zo stabiel mogelijk voort te bewegen met ruiter op hun rug, is een extra gang mogelijk dan tonen ze die ook. Let wel Whisper is een kleindochter van Sam Clemon's Tim. Whisper is geen show paard, ze is een Rocky welke geboren is met classic. Het trainen van een goede Rocky stelt weinig voor, ja je moet ze overgangen leren, transities, naar achteren, leren staan bij keuren enz... maar dat hebben ze heel snel door... het zijn zeer intelligente paarden en willen graag opdrachten uitvoeren voor de mens... kortom zeer veelzijdige paarden omdat ze zo slim zijn en zich zeer makkelijk aan allerlei omstandigheden kunnen aanpassen. Als men een half jaar of langer moet zwoegen om uit een Rocky een extra gang te krijgen dan kun je het vergeten... het is aangeboren en aangeboren wil zeggen dat ze de extra gang spontaan moeten tonen... tonen ze geen extra gang dan is er iets aan de hand met het paard... iets medisch bijvoorbeeld... of iets anders zoals "foute" bloedlijnen... daarom mijn advies om uitsluitend gecertificeerde paarden te kopen of paarden die een bewezen extra gang hebben. Een alleen geregistreerde Rocky met een bewezen extra gang is net zo goed als een gecertificeerde Rocky lijkt mij, waarom zou je certificeren als je niet gaat fokken?... In Europa ken ik verder geen classic Rocky's, althans tot nu toe nooit een video gezien van een Rocky in Europa met classic, maar er zijn zeer mooie trail Rocky's in Europa. Wel zou ik het heel goed vinden als er meer natuurlijke classic gaiters bijkomen in Europa... zoals A Whisper of Magic... omdat als er shows in Europa zouden worden georganiseerd ik na verloop van tijd niet meer welkom ben met Whisper en mijn prijzenkasten te klein worden... :+ haha ik loop naast mijn schoenen... maar ja ik heb mijn videos van Whisper bijna 4 jaar niet openbaar gemaakt... :o

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 14:20

Dit vind ik een leuke show video, begint met de allerjongste ruiters... met hooguit een pas verworven rompbalans...

Video KMSHA Promo jaarlijkse grote show:

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 01:20

Wat een prachtige paarden zijn dit! ik had nog nooit van het ras gehoord,worden ze in nederland niet gefokt? Ik dacht altijd dat ijslanders de enige waren die konden tölten of is het niet dezelfde gang? Wat me vooral aanspreekt zijn de betrouwbare rustige houding en de lieve expressie. Ik ben normaal niet zo van de warmbloed paarden maar ik vind dit dan weer hele leuke paardjes :) wow!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 01:33

Wat zal het lekker zijn om op deze paarden te rijden zeg!

PS: Ik heb met het geluid uit gekeken aangezien manlief ligt te pitten, dus misschien wordt het uitgelegd, maar waar zijn die zwepen en die bewegingen goed voor in de eerste video? :+

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:03

Koia schreef:
Wat een prachtige paarden zijn dit! ik had nog nooit van het ras gehoord,worden ze in nederland niet gefokt? Ik dacht altijd dat ijslanders de enige waren die konden tölten of is het niet dezelfde gang? Wat me vooral aanspreekt zijn de betrouwbare rustige houding en de lieve expressie. Ik ben normaal niet zo van de warmbloed paarden maar ik vind dit dan weer hele leuke paardjes :) wow!

Ze worden in nederland ook gefokt :) onder andere bij ons en enkele andere stallen in europa. De populatie is nog steeds erg klein evenals de bekendheid!

karakter en gangen zijn 2 van de belangrijkste fokeisen. :)

Neem eens ene kijkje op onze website of op gangenpaarden.nl voor meer info :D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 17:42

phormicola schreef:
Wat zal het lekker zijn om op deze paarden te rijden zeg!

PS: Ik heb met het geluid uit gekeken aangezien manlief ligt te pitten, dus misschien wordt het uitgelegd, maar waar zijn die zwepen en die bewegingen goed voor in de eerste video? :+

Paarden worden aan de hand geshowd voor een keuring, en ze moeten in een bepaalde voorgeschreven houding staan, ze zijn wel erg driftig in de weer om met zweepjes het paard af te leiden en om te voorkomen dat ze anders gaan staan of zo of gaan bewegen. Ik vind het zelf een beetje overdreven en irritant. Gisteren heb ik wat grondwerk gedaan met hengst Gold en Whisper en ik probeerde naar aanleiding van je vraag deze houding uit en ze moesten ook zo staan, nou dat ging prima zonder zweepje, om bijvoorbeeld minutenlang hun hoofd omhoog te houden kun je ook gewoon je arm/hand gebruiken... althans bij mijn paarden.
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 24-05-10 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 17:54

Koia schreef:

Dank je!

Ja dit ras wordt ook in Nederland gefokt. Ook in Belgie, Duitsland, Frankrijk enz.

Ja het is in principe dezelfde gang als bij IJlanders, een aangeboren natuurlijke extra gang hebben Rocky Mountain Horses en Kentucky Mountain Saddle Horses. Als er verschillen zijn (details) moeten trainers van dit ras dit uitleggen (ik ben geen trainer :o ). Wat mij persoonlijk het meest aanspreekt bij Mountain Horses is behoudens hun extra gang hun ontzettend lieve karakter, ze kijken niet alleen lief, ze zijn ook ontzettend lief en uiterst stressbestendig, en ze zijn ook heel sterk en makkelijk te houden/verzorgen, ook hengsten van dit ras zijn zeer makkelijk.

Groeten,

Gert Jan

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 18:02

NkPrecious schreef:
Ze worden in nederland ook gefokt :) onder andere bij ons en enkele andere stallen in europa. De populatie is nog steeds erg klein evenals de bekendheid!

karakter en gangen zijn 2 van de belangrijkste fokeisen. :)

Neem eens ene kijkje op onze website of op gangenpaarden.nl voor meer info :D

Inderdaad, karakter en gangen zijn essentieel.

Aan de naamsbekendheid mag wel wat meer worden gedaan door fokkers in Europa. Ik heb daar zelf een boel energie (al bijna 5 jaar) in gestoken met mijn websites, en het zou een keer leuk zijn als er eindelijk shows komen van Mountain Horses op belangrijke evenementen. A Whisper of Magic wil ik dan wel sturen als ambassadrice van het ras Rocky Mountain Horse... ik zoek dan eventueel een gratis trainer/amazone voor Whisper op zo'n show... als spin off gelijk reclame voor de amazone zelf en eventueel haar fokkerij... ik ben zelf te zwaar om te rijden op Whisper :o

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:43

TheMagicLine schreef:
Koia schreef:

Dank je!

Ja dit ras wordt ook in Nederland gefokt. Ook in Belgie, Duitsland, Frankrijk enz.

Ja het is in principe dezelfde gang als bij IJlanders, een aangeboren natuurlijke extra gang hebben Rocky Mountain Horses en Kentucky Mountain Saddle Horses. Als er verschillen zijn (details) moeten trainers van dit ras dit uitleggen (ik ben geen trainer :o ). Wat mij persoonlijk het meest aanspreekt bij Mountain Horses is behoudens hun extra gang hun ontzettend lieve karakter, ze kijken niet alleen lief, ze zijn ook ontzettend lief en uiterst stressbestendig, en ze zijn ook heel sterk en makkelijk te houden/verzorgen, ook hengsten van dit ras zijn zeer makkelijk.

Groeten,

Gert Jan

Uit pure niewsgierigheid,doen deze paardjes die extra gang ook uit zichzelf? Bijv. als ze in de wei staan. Dat vraag ik me altijd af als ik die gangen zie,is het ook comfortabel voor het paard? Ik ben een leek wat extra gangen betreft dus neem het me niet kwalijk maar de eerste gedachte die bij me opkomt als ik ze zie tölten is dat het er een beetje geforceerd uitziet.
Ik moet zeggen dat het karakter me uitermate aanspreekt,je ziet het ook gewoon aan die koppies,zo lief :)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 21:28

Citaat:
Uit pure niewsgierigheid,doen deze paardjes die extra gang ook uit zichzelf? Bijv. als ze in de wei staan. Dat vraag ik me altijd af als ik die gangen zie,is het ook comfortabel voor het paard? Ik ben een leek wat extra gangen betreft dus neem het me niet kwalijk maar de eerste gedachte die bij me opkomt als ik ze zie tölten is dat het er een beetje geforceerd uitziet.
Ik moet zeggen dat het karakter me uitermate aanspreekt,je ziet het ook gewoon aan die koppies,zo lief :)

Ja dat doen ze uit zich zelf in de wei. Neem bijvoorbeeld IJslanders die hebben ook absoluut geen last van deze zelfde extra gang en hoog beenwerk, IJslanders lopen meestal in classic heb ik de indruk. Oorspronkelijk denk ik dat alle paarden deze extra gang hadden, het is er door de mens uitgefokt denk ik, waarom weet ik niet. Paarden hebben er juist geen last van, ruiter zit juist stabieler en dus veel minder schokbewegingen op de wervels van het paard. Voor ruiter en paard beiden zeer comfortabel.
Wat voor paard heb je zelf Koia?