Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Niets anders aan dan een 'gewoon' paard alleen sommige tölten erbij.
Er is zelfs een bedrijf in NL dat speciale sulky's maakt voor IJslanders: http://www.fluga.nl/rijtuigen.html Ook op Bokt zijn er mensen die mennen met hun IJslander, zie bijvoorbeeld dit topic [AR-ITP] Tulpen menrally smaos schreef:Toen ik 20 jaar geleden mijn - inmiddels dus bejaarde - eerste ijslandermerrie kocht draafde die ook niet ohz. Aan de longe wel, maar met mij erop no way. Als tussenstap heb ik haar toen voor de sulky geknupt. Moeten trekken nodigt een paard uit het gewicht op de voorhand te gooien en daardoor zit je ineens meteen een stuk dichter bij de draf dan bij de tölt. Toen ze op die manier eenmaal geleerd had met belasting te draven was de overstap naar draven ohz ook snel gemaakt.Wel benieuwd welke gang ze dan zal aanbieden voor de koets, aangezien ohz ze alleen maar tolt.
Maar even zonder gekheid: een gangenpaard is in principe net als elk ander paard, alleen dan met extra's. Een gangenpaard kan in principe alles wat een ander paard ook kan, en meer.
.
) en zij werken super!
.
Zaterdag gaan we naar de kermis, ben benieuwd hoe hij het daar doet... overigens begint A. H. met longeren (op een heel klein cirkeltje, en met dubbele longe met slofsysteem), en daarna de sulky en dan ohz. Over logica gesproken.
)
.
) en heb haar dus naar een belerings stal gebracht en binnen 3 weken was ze beleerd (en heb ik daar genoten met haar op de Veluwe
)
)
.
. smaos schreef:Hoop ook zo haar de draf te kunnen aanleren.
Wat ik ook al ontdekt had, als ik het bos in ga, gaat een paadje best steil omhoog, als ik haar dan sneller het bergje laat opgaan, dan gaat ze ook draven, ben er nou een commando aan het geven, zodat ik duidelijk de tolt of draf kan vragen ohz.