Rocky Mountain Horses en Kentucky Mountain Saddle Horses

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TheMagicLine

Rocky Mountain Horses en Kentucky Mountain Saddle Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 16:36

Wij hebben in Vriezenveen 7 Rocky Mountain Horses, deze zijn allen dubbel geregistreerd en veulens worden in de toekomst dubbel geregistreerd.
Met dit topic willen wij een speciaal topic openen speciaal voor deze rassen die beiden dezelfde oorsprong hebben. Er zijn niet veel Rocky's/Kentucky's in Nederland, aanzienlijk minder dan bijvoorbeeld IJslanders, en met dit topic beogen wij ook een breed platform, meer dan alleen kleuren en gangen, ook zaken die betrekking hebben op verzorging, trainen, inrijden, beleren, voeding, stalling enz, dus allerlei zaken die aan de orde komen bij deze 2 rassen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Rocky Mountain Horses en Kentucky Mountain Saddle Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:39

in heesch staan er een paar rocky's
en een kennis van ons fokte ze maar die is afgelopen jaar naar duitsland verhuist

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 16:44

Ter verduidelijking: Rocky Moutain Horses en Kentucky Mountain Saddle Horses hebben dezelfde oorsprong, deze rassen liggen dicht bijelkaar.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:28

Hier ook houder van Rocky Mountain Horses/Kentucky Mountain Saddle Horses. Momenteel heb ik er 3 en 1 kruising op komst. Volgend jaar ben ik van plan wat te gaan uitbreiden :P

De Rocky`s van Petra in Heesch zijn ook leuke dames! Was toen in het bos achter hun huis aan het rijden toen ik ze herkende(het ras) en ben even langs gegaan hihi. Werd heel warm onthaald :D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 23:49

Zamora schreef:
Hier ook houder van Rocky Mountain Horses/Kentucky Mountain Saddle Horses. Momenteel heb ik er 3 en 1 kruising op komst. Volgend jaar ben ik van plan wat te gaan uitbreiden :P

De Rocky`s van Petra in Heesch zijn ook leuke dames! Was toen in het bos achter hun huis aan het rijden toen ik ze herkende(het ras) en ben even langs gegaan hihi. Werd heel warm onthaald :D

Jij hebt ook één of 2 Rocky dekhengsten? Dekken jullie natuurlijk?

We zoeken een bok, wij willen zelf semen van onze hengst opvangen en onze merries hiermee insemineren. Vorig jaar zijn Whisper en Magic natuurlijk gedekt, maar eerlijk gezegd willen we dit liever niet meer. Rocky Mountain Hengsten zijn heel braaf en heel makkelijk aan huis te houden maar natuurlijk dekken is vinden wij... ook bij deze hengsten een zeker risico inhouden voor merries en hengst zelf... elke merrie is weer anders... en ook elke hengst is anders. Als je eigen hengsten hebt... kun je een hengstige merrie om de dag insemineren met "eigen" semen...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:32

Ik heb er 2 inderdaad. Beide dekken natuurlijk. Heb ooit eens contact opgenomen met hengstenhouder in de buurt om het via KI te doen voor andere mensen die een dekking wouden. Maar in dit geval zou het heel veel testen kosten en het paard moest leren springen op het phantoom, wat ook weer genoeg geld kost. Zou dus in dat geval alleen haalbaar zijn als je heeel zeker bent van veel dekkingen.

Maar als je zelfs zo`n phantoom wilt heb ik geen idee hoe het in elkaar zit en of je er aan kan komen? Maar ik heb op meerdere stallen(hengstenhouderijen) gewerkt en alle dekte ook natuurlijk, enkel KI voor mensen die niet wilde reizen met de merrie of te ver weg stonden.

Zijn je merries dan zo lastig met dekken? Ik heb nooit problemen ondervonden met natuurlijk dekken eerlijk gezegd.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 01:12

Zamora schreef:
Ik heb er 2 inderdaad. Beide dekken natuurlijk. Heb ooit eens contact opgenomen met hengstenhouder in de buurt om het via KI te doen voor andere mensen die een dekking wouden. Maar in dit geval zou het heel veel testen kosten en het paard moest leren springen op het phantoom, wat ook weer genoeg geld kost. Zou dus in dat geval alleen haalbaar zijn als je heeel zeker bent van veel dekkingen.

Maar als je zelfs zo`n phantoom wilt heb ik geen idee hoe het in elkaar zit en of je er aan kan komen? Maar ik heb op meerdere stallen(hengstenhouderijen) gewerkt en alle dekte ook natuurlijk, enkel KI voor mensen die niet wilde reizen met de merrie of te ver weg stonden.

Zijn je merries dan zo lastig met dekken? Ik heb nooit problemen ondervonden met natuurlijk dekken eerlijk gezegd.

Hier is een dierenarts die mij veel kan leren, hij is argentijn, en we kunnen het goed met elkaar vinden. Leren op een bok springen... zouden we Gold wel kunnen leren denk ik... Gold kwam als maagd naar NL... en keek altijd toe hoe ik de merries poetste... en vaak stond ik ook naast de merries en leunde ik al naast hun staand op hun rug... ik ben erg lang (bijna 2 meter) en deze merries zijn in de wei als ik naast ze sta een leuke bijzet tafel... Toen Gold uiteindelijk moest dekken... besteeg hij Magic in eerste instantie via de zijkant.... hij was zo dom... hij bleef maar via de zijkant "aanvallen" ... uiteindelijk heb ik de eerste merrie zo gemanouvreerd dat ze met de achterhand recht voor hem stond ... en toen viel het kwartje... daarna wist hij het en hebben Gold en Magic ruim 1 jaar bij elkaar gestaan... na de bevalling van Magic in mei dit jaar zijn ze gesplist... en toen kwam ook Whisper hier van de weilanden terug om te bevallen (staat hier nog steeds).

Medische zaken zijn geen probleem, ik heb zelf ooit onderzoek gedaan en gewerkt op een infertiliteitslab... ehhh voor mensen... :+ dus zaadcellen bekijken en tellen enz met microscoop is geen punt... invriezen met stikstof en rietjes is niet direct een noodzaak, vers opvangen en merrie direct mee insemineren is wat ik wil... als ze hengstig is kan dat om de dag zonder dat je een rijpe follikel scant met echo... (kost allemaal geld)

Magic is makkelijk te dekken... maar Whisper is zo vreselijk maar dan ook enorm jaloers... ze heeft alles door, al ziet ze niets, toch wist ze in 2008 feilloos dat Gold Magic had gedekt... en neemt wraak op Gold... en loopt Gold flinke klappen op van Whisper... Toen ik de 2 drachtige merries met de hengst Gold in een wei plaatste was Whisper een vreselijke draak... continu met de oren plat, en blazen, sissen en loeren naar het gefoos en geflikflooi tussen Magic en Gold... en ik wordt in 2010... 54 ... en ik wil het mij zo makkelijk (en goedkoop) mogelijk maken...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 08:46

ehm, en om de dag aan de hand dekken, dus een natuurlijke dekking zonder dat je ze bij elkaar zet in de wei?
Of denk ik nu te simpel?

Zo zijn hier de merries tot nu toe allen gedekt en dat ging prima.
Wel vind ik het soms een bezwaar als je een hele grote hengst op een kleine merrie zet, zeker een onervaren hengst, dan krijgt de merrie echt wel rugklachten.
Volgens mij is er geen 1 hengst die vanaf de 1e minuut door heeft waar deze moet springen, al doende leren ze. Dus echt dom vind ik het niet van hem.

Op de bok laten springen om zo meer merries te kunnen bevruchten omdat je een hengst hebt die veel merries moet bevruchten, vind ik zelf een logischere keuze.
Maar je kunt bij dekstations informatie inwinnen over hoe je aan een fantoom kan komen.

succes ermee

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 16:09

joyfordogs schreef:
ehm, en om de dag aan de hand dekken, dus een natuurlijke dekking zonder dat je ze bij elkaar zet in de wei?
Of denk ik nu te simpel?

Zo zijn hier de merries tot nu toe allen gedekt en dat ging prima.
Wel vind ik het soms een bezwaar als je een hele grote hengst op een kleine merrie zet, zeker een onervaren hengst, dan krijgt de merrie echt wel rugklachten.
Volgens mij is er geen 1 hengst die vanaf de 1e minuut door heeft waar deze moet springen, al doende leren ze. Dus echt dom vind ik het niet van hem.

Op de bok laten springen om zo meer merries te kunnen bevruchten omdat je een hengst hebt die veel merries moet bevruchten, vind ik zelf een logischere keuze.
Maar je kunt bij dekstations informatie inwinnen over hoe je aan een fantoom kan komen.

succes ermee

zoiets, voor de merries hier, via een bok, als dat voor mij makkelijker is en ik kan het semen opvangen, ... en daarna de merries insemineren dan ben ik tevreden... vergeet niet ik heb carpale tunnel aan de handen, aan 1 hand weinig gevoel... en dat wordt steeds erger ondanks operatie in 2004. Vorig jaar gingen de dekkingen goed, zo'n RMH hengst is best wel erg braaf... maar Gold is zo vreselijk sterk geworden... als hij met een merrie in de wei zou staan voor dekken .... dan hou ik hem nu niet meer in bedwang als het zou moeten... ik heb al een vinger gebroken een tijd geleden toen ik met Gold liep en ik niet voelde dat de halsterlijn om een vinger gedraaid was... en toen krak... -:(-

.... op mijn werk vroeger infertiliteitslab (1994 in Radboud) kregen mannen een plastic potje mee en een "tijdschrift" en moesten ze zich in een kamer afzonderen... dat is een stuk makkelijker...

een bok... tsja daar heb ik totaal geen ervaring mee... maar aan de andere kant denk ik dat het ook een uitkomst zou zijn voor fokkers van dit ras met hengsten aan huis en ze zouden veel meer merries willen dekken.

Ik hoop een keer in 2010 een paar weken op vakantie te kunnen naar Prince Albert Stables... en daar doen ze het met alle hengsten op een bok... veel makkelijker zegt Sue... en als het lukt wil ik ook een cursus volgen bij Sue voor keurmeester RMHA... Simone Frissen en ik waren vorig jaar al door Sue uitgenodigd voor een cursus... maar voor beiden ging dit niet door wegens priveproblematiek aan het thuisfront... En... Simone... 2010 wel doen?? Ga je mee?? Of Temba... heb jij zin om te gaan? Immers Temba... dit hoort bij jou status als trainer van RMH's!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:19

Zamora schreef:

Kan ik me idd nog goed herinneren! Tijdens een buitenrit ineens tussen de bomen door in een weitje nog 3 rocky's tegenkomen haha, what are the odds.
Idd heel warm onthaald, meteen thee zetten enzo, erg leuk.
Haar roan merrie staat nu ook te koop mening en het het veulen... Maar kan het mis hebben hoor.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:20

ik verzorg 3 rocky's waarvan (die in heesch staan wat al eerder is gezegd :) van petra ja) die verzorg ik :)
het zijn leuke paarden met allemaal een eigen karakter !!
nee, alleen de merrie staat te koop voor de poster boven mij :)
het veulen houd ze zelf...
maar waarschijnlijk gaat de merrie zelf niet eens meer weg haha

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:49

Ik wist niet eens dat haar roan merrie te koop staat. :oo Ik heb haar een keer ontmoet en zij is idd heel aardige vrouw en gek van de dieren. :D Ik had echt niet verwacht dat ze haar paardje zou verkopen.

@Desty: Heeft haar rockies nog lange manen of zijn ze al opgevreten door haar appaloosa. :P

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:00

nee die manen zijn er nog hoor :P
die appaloosa heeft manen exceem erg jammer! zo'n leuk beestje :)
ik mag der inrijden
maar ze hebben alle manen nog hoor :P

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:51

ow, staat de merrie nu niet meer te koop dan?
leuk joh, dat je deze paardjes mag verzorgen! van het voorjaar ook rijden?
die appie is erg leuk, grappig paardje!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:18

ze staat nog wel te koop als ik het goed heb *gaat zoeken*
nee ze staat iig. niet meer op marktplaats...
die appie is een dondersteen ja haha
en we gaan als de grond weer goed is beginnen met inrijden.. alles rustig en op zn tijd :)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:05

(kon niet meer bij mijn vorige bericht)
ik heb ook nieuwe foto's in mijn profiel voor de geintresseerden, van de rocky's (3/4)
en de appie heb ik nog niet.. die staat er altijd er chaggie op :P

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:41

TheMagicLine schreef:
Ik hoop een keer in 2010 een paar weken op vakantie te kunnen naar Prince Albert Stables... en daar doen ze het met alle hengsten op een bok... veel makkelijker zegt Sue... en als het lukt wil ik ook een cursus volgen bij Sue voor keurmeester RMHA... Simone Frissen en ik waren vorig jaar al door Sue uitgenodigd voor een cursus... maar voor beiden ging dit niet door wegens priveproblematiek aan het thuisfront... En... Simone... 2010 wel doen?? Ga je mee?? Of Temba... heb jij zin om te gaan? Immers Temba... dit hoort bij jou status als trainer van RMH's!

Bij Pas hebben ze geen bok, tenminste die heb ik niet gezien? Ze nemen een hengstige merrie en dan de hengst erbij, ze laten hem springen op die merrie en dan hebben ze een dummy, leren hoes met reuze condoom erin, ja en dan hop in het zakkie :P (Die dummy houden ze gewoon zelf vast, vond het best gevaarlijk uitzien, want die hengst springt een aantal keer op en weer af en iedere keer moet iemand snel met die dummy mikken, zal maar zeggen, dan kom je best kort in de buurt van de hoeven)
Ze doen dan spul bij het zaad zodat het +/- 48 uur houdbaar is, zodat het door heel Amerika verzonden kan worden, dus het zou in theorie ook naar Europa kunnen :)*

En voor keurmeester te worden heb je 3 mensen nodig wat tegelijk aanwezig moeten zijn om een paard goed te keuren (certified to breed) Vorig jaar (nee, was in 2008 alweer) had Sue ons inderdaad uitgenodigd om daar die cursus te volgen, zij zou ons dan alles leren zodat we die cursus met goed succes afleggen. Maarja, toen was u, mijn (ex)vriend en ik, dus waren we met z'n 3-en.
Nee, ik heb er geen interesse meer in en hoef niet meer zo nodig naar PAS terug!

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:53

smaos schreef:
TheMagicLine schreef:

Bij Pas hebben ze geen bok, tenminste die heb ik niet gezien? Ze nemen een hengstige merrie en dan de hengst erbij, ze laten hem springen op die merrie en dan hebben ze een dummy, leren hoes met reuze condoom erin, ja en dan hop in het zakkie :P (Die dummy houden ze gewoon zelf vast, vond het best gevaarlijk uitzien, want die hengst springt een aantal keer op en weer af en iedere keer moet iemand snel met die dummy mikken, zal maar zeggen, dan kom je best kort in de buurt van de hoeven)
Ze doen dan spul bij het zaad zodat het +/- 48 uur houdbaar is, zodat het door heel Amerika verzonden kan worden, dus het zou in theorie ook naar Europa kunnen :)*

En voor keurmeester te worden heb je 3 mensen nodig wat tegelijk aanwezig moeten zijn om een paard goed te keuren (certified to breed) Vorig jaar (nee, was in 2008 alweer) had Sue ons inderdaad uitgenodigd om daar die cursus te volgen, zij zou ons dan alles leren zodat we die cursus met goed succes afleggen. Maarja, toen was u, mijn (ex)vriend en ik, dus waren we met z'n 3-en.
Nee, ik heb er geen interesse meer in en hoef niet meer zo nodig naar PAS terug!

ja een dummy bedoel ik ook... maar niet eentje die we zelf moeten vast houden... ik kijk wel zwaar uit... , en ik ben ook van plan om eventueel zo'n reuzencondoom te gebruiken, maar ik wil een bok, en in de houder semen opvangen. Als van Gold het semen lang houdbaar is (is niet bij elk mens/dier mogelijk) heb ik zelf de expertise en ervaring om zijn zaad in rietjes op te zuigen en te bewaren in een eigen container met stikstof... die zet ik in een kast en af en toe stikstof er bij... blijft dan onbeperkt goed... containers, rietjes, vloeibaar stikstof... 1 telefoontje en de volgende dag heb je het... Wel moet je het semen onder de microscoop bekijken en de qualiteit van de zaadcellen beoordelen... beweeglijkheid, aantal, vorm, afwijkingen enz... en natuurlijk schoon werken..

versturen naar nederland... dan moet de hengst eerst een aantal weken in quarantaine in de uSA en getest worden alvorens zijn semen naar nl verzonden mag worden... althans dit was een aantal jaren geleden zo.. ik weet niet wat de importeisen/regels zijn wat betreft andere landen in de EU...

Voor certificeren heb je toch 2 handtekeningen nodig? Anders kijk ik wel een keer op de rmha site.

ik denk dat ik in de toekomst wel een keer zo'n cursus ga volgen... in 2010 denk ik niet, maar later.

NB ik bel je binnenkort ivm boomlooszadeladvies.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 01:27

Vorig jaar waren er 3 handtekeningen nodig van een bevoegde keurmeester om te kunnen certificeren.
Ik ga er vanuit dat dit nog steeds het geval is.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:54

Zover ik weet zijn er idd 3 keurmeesters nodig.
Bij Pas was dat Sue, Wendell en Josh.

Bij PAS hebben een aantal hengsten in quarantaine gestaan en testen gehad, aldus Sue, dus van die hengsten zou in theorie wel zaad naar Europa gestuurd kunnen worden.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 00:02

smaos schreef:
Zover ik weet zijn er idd 3 keurmeesters nodig.
Bij Pas was dat Sue, Wendell en Josh.

Bij PAS hebben een aantal hengsten in quarantaine gestaan en testen gehad, aldus Sue, dus van die hengsten zou in theorie wel zaad naar Europa gestuurd kunnen worden.

Ik herinner mij Simone dat je dit al een keer eerder aan mij had verteld, ik zal het nog een keer navragen bij Sue en Wendell, ja inderdaad je moet handtekening hebben van 3 keurmeesters. In de toekomst wil ik zo'n cursus volgen, waarschijnlijk over 2 a 3 jaar... eerst moet ik wat meer bijkomen en herstellen van een aantal privezaken |( |( |( die mij nog steeds ontzettend dwarszitten en mijn gezondheid behoorlijk parten spelen... |(

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 05:16

vannacht zitten zwoegen en uitzoeken, en het is niet eenvoudig... maar inmiddels weet ik zeker dat ook THE MIDNIGHT RISING SUN: grootmoeder van mijn Rocky Mountain Horse dekhengst BLACK HIIL'S GOLD :(:) ook een Tennessee Walker is! *\o/* En daar ben ik heel trots op. Maakt Gold echt bijzonder want het zijn zeer mooie TWH'ses *D
zie:
THE MIDNIGHT RISING SUN = PRIDE'S DARK EBONY x JEWELL'S DELIGHT

De rest van Gold's TWH bloedlijnen, voorouders van Prides dark Ebony en Jewell's Delight:
PRIDE OF MIDNIGHT
MIDNIGHT SUN
PRIDE OF STANLEY
EB'S BLACK ANGEL
EBONY MASTERPIECE
SHADOW'S BLACK ANGEL
SUN'S DELIGHT
WILSON'S SNIP'S CHANCE
BLUE DUST BLACK ANGEL
BIG SHOT'S BLUE DUST
MAJOR'S SUNRISE