Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Zamora schreef:Hier ook houder van Rocky Mountain Horses/Kentucky Mountain Saddle Horses. Momenteel heb ik er 3 en 1 kruising op komst. Volgend jaar ben ik van plan wat te gaan uitbreiden![]()
De Rocky`s van Petra in Heesch zijn ook leuke dames! Was toen in het bos achter hun huis aan het rijden toen ik ze herkende(het ras) en ben even langs gegaan hihi. Werd heel warm onthaald
Zamora schreef:Ik heb er 2 inderdaad. Beide dekken natuurlijk. Heb ooit eens contact opgenomen met hengstenhouder in de buurt om het via KI te doen voor andere mensen die een dekking wouden. Maar in dit geval zou het heel veel testen kosten en het paard moest leren springen op het phantoom, wat ook weer genoeg geld kost. Zou dus in dat geval alleen haalbaar zijn als je heeel zeker bent van veel dekkingen.
Maar als je zelfs zo`n phantoom wilt heb ik geen idee hoe het in elkaar zit en of je er aan kan komen? Maar ik heb op meerdere stallen(hengstenhouderijen) gewerkt en alle dekte ook natuurlijk, enkel KI voor mensen die niet wilde reizen met de merrie of te ver weg stonden.
Zijn je merries dan zo lastig met dekken? Ik heb nooit problemen ondervonden met natuurlijk dekken eerlijk gezegd.
dus zaadcellen bekijken en tellen enz met microscoop is geen punt... invriezen met stikstof en rietjes is niet direct een noodzaak, vers opvangen en merrie direct mee insemineren is wat ik wil... als ze hengstig is kan dat om de dag zonder dat je een rijpe follikel scant met echo... (kost allemaal geld)joyfordogs schreef:ehm, en om de dag aan de hand dekken, dus een natuurlijke dekking zonder dat je ze bij elkaar zet in de wei?
Of denk ik nu te simpel?
Zo zijn hier de merries tot nu toe allen gedekt en dat ging prima.
Wel vind ik het soms een bezwaar als je een hele grote hengst op een kleine merrie zet, zeker een onervaren hengst, dan krijgt de merrie echt wel rugklachten.
Volgens mij is er geen 1 hengst die vanaf de 1e minuut door heeft waar deze moet springen, al doende leren ze. Dus echt dom vind ik het niet van hem.
Op de bok laten springen om zo meer merries te kunnen bevruchten omdat je een hengst hebt die veel merries moet bevruchten, vind ik zelf een logischere keuze.
Maar je kunt bij dekstations informatie inwinnen over hoe je aan een fantoom kan komen.
succes ermee

Zamora schreef:De Rocky`s van Petra in Heesch zijn ook leuke dames! Was toen in het bos achter hun huis aan het rijden toen ik ze herkende(het ras) en ben even langs gegaan hihi. Werd heel warm onthaald
van petra ja) die verzorg ik

TheMagicLine schreef:Ik hoop een keer in 2010 een paar weken op vakantie te kunnen naar Prince Albert Stables... en daar doen ze het met alle hengsten op een bok... veel makkelijker zegt Sue... en als het lukt wil ik ook een cursus volgen bij Sue voor keurmeester RMHA... Simone Frissen en ik waren vorig jaar al door Sue uitgenodigd voor een cursus... maar voor beiden ging dit niet door wegens priveproblematiek aan het thuisfront... En... Simone... 2010 wel doen?? Ga je mee?? Of Temba... heb jij zin om te gaan? Immers Temba... dit hoort bij jou status als trainer van RMH's!
(Die dummy houden ze gewoon zelf vast, vond het best gevaarlijk uitzien, want die hengst springt een aantal keer op en weer af en iedere keer moet iemand snel met die dummy mikken, zal maar zeggen, dan kom je best kort in de buurt van de hoeven)
smaos schreef:TheMagicLine schreef:Ik hoop een keer in 2010 een paar weken op vakantie te kunnen naar Prince Albert Stables... en daar doen ze het met alle hengsten op een bok... veel makkelijker zegt Sue... en als het lukt wil ik ook een cursus volgen bij Sue voor keurmeester RMHA... Simone Frissen en ik waren vorig jaar al door Sue uitgenodigd voor een cursus... maar voor beiden ging dit niet door wegens priveproblematiek aan het thuisfront... En... Simone... 2010 wel doen?? Ga je mee?? Of Temba... heb jij zin om te gaan? Immers Temba... dit hoort bij jou status als trainer van RMH's!
Bij Pas hebben ze geen bok, tenminste die heb ik niet gezien? Ze nemen een hengstige merrie en dan de hengst erbij, ze laten hem springen op die merrie en dan hebben ze een dummy, leren hoes met reuze condoom erin, ja en dan hop in het zakkie(Die dummy houden ze gewoon zelf vast, vond het best gevaarlijk uitzien, want die hengst springt een aantal keer op en weer af en iedere keer moet iemand snel met die dummy mikken, zal maar zeggen, dan kom je best kort in de buurt van de hoeven)
Ze doen dan spul bij het zaad zodat het +/- 48 uur houdbaar is, zodat het door heel Amerika verzonden kan worden, dus het zou in theorie ook naar Europa kunnen![]()
En voor keurmeester te worden heb je 3 mensen nodig wat tegelijk aanwezig moeten zijn om een paard goed te keuren (certified to breed) Vorig jaar (nee, was in 2008 alweer) had Sue ons inderdaad uitgenodigd om daar die cursus te volgen, zij zou ons dan alles leren zodat we die cursus met goed succes afleggen. Maarja, toen was u, mijn (ex)vriend en ik, dus waren we met z'n 3-en.
Nee, ik heb er geen interesse meer in en hoef niet meer zo nodig naar PAS terug!
smaos schreef:Zover ik weet zijn er idd 3 keurmeesters nodig.
Bij Pas was dat Sue, Wendell en Josh.
Bij PAS hebben een aantal hengsten in quarantaine gestaan en testen gehad, aldus Sue, dus van die hengsten zou in theorie wel zaad naar Europa gestuurd kunnen worden.
die mij nog steeds ontzettend dwarszitten en mijn gezondheid behoorlijk parten spelen...
ook een Tennessee Walker is!
En daar ben ik heel trots op. Maakt Gold echt bijzonder want het zijn zeer mooie TWH'ses