IJslander bloed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

IJslander bloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 14:00

Gisteren begon onze 4 jarige pony ineens te tolten tijdens een buitenrit.
Deze pony komt uit Duitsland en er is verder niks over bekend qua afstamming.

Ze heeft een hekel aan galopperen als ze dressuur moet doen en springt heel graag.
Ze heeft een gouden karakter, is bere slim (maakt alles open, leert alles in no time, etc) en een tikkie lomp :)

In mijn profiel kun je haar zien; even scrollen tot er een schimmeltje verschijnt.

Nu zijn wij benieuwd of de kenners weten of ze qua uiterlijk IJslander kenmerken heeft, we zijn gewoon nieuwsgierig.
Is dit tolten onhandig voor de dressuur ivm in galop aanspringen?

Liezel1

Re: IJslander bloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:02

Kan best zijn dat er ijslanderbloed inzit. Vaak gaan ze tölten als ze iets moeilijk vinden. Het kan overigens ook zo zijn dat er iets in haar hoef heeft gezeten of dat er een blokkade in de rug zit ergens. Een tolt is namelijk een zuivere 4-tact, ik weet niet of je dat echt gehoord hebt?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 14:07

Ik was er zelf helaas niet bij maar iemand die weet hoe tolt er uitziet, zei het tegen mij.
Ze wilden van draf in galop gaan maar ze ging steeds harder draven en daarna tolten.
Er zat niets in haar hoef, blokkade in rug kan ik me niet voorstellen maar kan het natuurlijk ook niet uitsluiten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:09

Het kan best zo zijn hoor, dat ze écht getölt heeft. Ik zag in je profiel ook foto's van cross etc, daarom vraag ik het me af. Als die gangen erin zitten, is dat vanaf de geboorte, de meeste ijslanders bieden het al aan als ze pas een paar dagen oud zijn. Ze vervallen er vaak in als iets ze te moeilijk wordt, dat kan dus ook zo zijn bij heel hard draven, omdat ze het dan nét niet meer kunnen bijbenen. Maar ik vindt het zo typisch dat ze het nog niet eerder heeft laten zien. Dat kan overigens ook liggen in het "losser" worden...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:56

Een paard hoeft geen ijslander- of ander gangenpaardbloed te hebben om tölt of telgang te laten zien. Dit zegt dus weinig over de afstamming van je paard.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:01

Ik zie wel ergens een vleugje ijslander in haar hoofdje...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:08

Er kan ijslanderbloed in zitten maar het kan ook enorme takt fouten zijn. (mijn haflinger "tölt" ook wel eens op slechte dagen :'))
Wat voor stokmaat heeft de pony eigenlijk? :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 19:19

We vonden haar altijd een beetje op een IJslander lijken, vandaar mijn vraag :)
Ze is 1.37 m

hier nog wat foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vera op 20-11-09 19:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:21

Mmmm, zou nog best eens kunnen :).
Wie weet ;)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:46

Liezel1 schreef:
Ik zie wel ergens een vleugje ijslander in haar hoofdje...

Vind je?
Zo op het eerste gezicht zou ik er geen ijslanderbloed achter zoeken eerlijk gezegd. Eerder iets connemara achtigs. Als je de pony vergelijkt met mijn ijslander vind ik die toch wel heel anders. Maar wie weet, het kan altijd.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het erg ongebruikelijk vind als een paard heel hard gaat draven en dan pas gaat tolten, mijn ijslander bijvoorbeeld zou dat nooit zo snel doen vind ze echt een hele moeilijke overgang en die rijd ik dan ook nooit omdat ze daarbij snel hun rug heel erg vastzetten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het dus betwijfel of het wel echt tolt was.
Laatst bijgewerkt door pluklief op 20-11-09 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:47

Op die laatste foto bedoel ik. Die zag ik ook in haar profiel namelijk.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:51

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:01

jeaah weer iets over ijslanders.... hihi
als ik zo kijk, zie ik er eigenlijk helemaal geen ijslander in. net was puklief zei.... het is raar dat ze gaat 'tolten' als je heel hard draaft. Ze doen dit vaak als ze het moeilijk hebben, maar als je snel zou draven zou ze waarschijnlijk eerder in galop over springen dan in 'tolt', je paard heeft nog niet eerder getolt, waarom zou ze nu wel opeens aantolten terwijl dat juist moeilijker zou zijn lijkt mij omdat ze het nog nooit heeft gedaan.Je ziet vaak dat gangen paarden over gaan in hun makkelijkste gang, vaak is dat voor een gangenpaard de tolt, maar ik kan me niet voorstellen dat je nog nooit iets moeilijks van haar hebt gevraagd dus het nog nooit hebt meegemaakt. Bij alle gangen paarden zie je vanaf de eerste weken al of ze tolten kunnen, ze laten dit veel zien in het weiland, soms als ze bijv aan het dollen zijn en even moeten afremmen ofzo. Ook hoeft het niet per se ijslander bloed te zijn om te 'tolten'. Er zijn ook draver en andere paarden die een extra gang hebben, maar bij veel rassen is het eruit gefokt. Niet alle rassen konden vroeger een extra gangen,maar er waren wel enkele rassen die het konden, miss dat daar iets ervan in zit, ik weet het niet.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:25

Liezel1 schreef:
Op die laatste foto bedoel ik. Die zag ik ook in haar profiel namelijk.

Bij die laatste foto had ik precies hetzelfde. Een "vleugje" ijslander :j

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 14:52

Bedankt voor je uitleg MMuis!

Het doet er ook eigenlijk neit toe maar we zijn zo nieuwsgierig wat voor ras(sen) er nu inzit. Ze blijft de allerleukste en slimste pony :+:

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 15:14

Het klinkt mij meer in de oren als telgang. Een goede tolt is zoals gezegd een viertakt, draf is een tweetakt (net als een goede telgang) en galop een drietakt, tolt ligt dan gewoon niet voor de hand, zeker niet als ze het verder nooit heeft laten zien. Ik zou die dan eerder verwachten in de overgang stap-draf of draf-stap. Weten jullie zeker dat het geen telgang was?

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:29

Mijn IJslander (nog niet helemaal ingetölt) wil ook wel eens stukken tölt erdoor heen gooien als ik haar harder laat draven. Dit doet ze alleen in de bak en ik denk dat het meer is dat ze nog wat meer evenwicht zoekt aangezien ze het lastig vind om te galoperen (wil ze ook niet in de bak, word ze boos, eerst meer spiertjes kweken want ze is nog jong) Dus ik denk dat het voor haar makkelijker is om er dan maar wat tölt door te gooien. Dus het kan zeker wel ;)
Ik vind het moeilijk om te zeggen of er een ijslander in zit.. Ze heeft er wel iets weg van. Maar ik ben dan ook wel een ijslander gewent met een fijn hoofdje :P
http://pic40.picturetrail.com/VOL272/10 ... 491296.jpg
http://lh3.ggpht.com/_00c1KRnA4i0/SQ3Yg ... G_8168.jpg
ze is onderhand al wel volwassener geworden ;)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 01:06

1 ding staat vast, wat een superleuk diertje! heerlijk hoofdje heeft ze!

Ik vroeg me meteen ook af bij het lezen van je tekst of diegene die het gezien heeft het wel goed gezien heeft en het geen telgang was? Dat doen nl heel veel paarden...helaas vooral als ze een rug hebben wat vast zit, daarom kan het aanspringen in galop zo moeilijk gaan, rug vastzetten, of ervoor weg willen lopen..
of een rug die juist wat instabieler is, erg los is juist, die nog spieren moet creeren?

Ikzelf vermoed dat er connamara doorheen zit met een vleugje welsh ;)of mss ook wel wat ijslander, maar dat herken ik er niet zo 123 in..

Veel geluk met jullie leuke paardje...ennuh, hoop dat als het telgang was, het niet komt door iets waat de osteopaat voornodig is ;)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:16

Dank je voor het compliment, ik zal het aan haar doorgeven :D

Nee het was echt tolt, telgang kennen we dus het verschil is duidelijk geweest. We weten ook wat tolt is, heb ook wel op IJslanders gereden.
.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:57

dan zit er maar 1 ding op, die tolt goed intolten en er heerlijk van genieten..want men wat is dat toch lekker..bofkonten, je koopt een 3 gangenpaardje en krijgt dat er zomaar bij kado, per ongeluk, hihi.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 21:34

Hahaha, ja zo kun je het inderdaad zien :P