Alleen de 3 basisgangen rijden met een gangenpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Alleen de 3 basisgangen rijden met een gangenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 09:51

Een heeeeeele poos geleden las ik op icelandic-horses een stukje van iemand, dat het niet fijn voor een gangenpaard is om niet de extra gang te kunnen doen.
Hier ging het dus om ijslanders op gewone maneges of gangenpaarden veulens die van kleins af aan wel de aanleg hebben, maar de gang wordt er nooit uit gereden.

Mijn vraag is dus: wat vinden jullie ervan als bij een gangenpaard alleen de 3 basisgangen gevraagd worden (buiten dat je het misschien zonde vindt)?

Ik zelf heb het idee dat het niet uitmaakt, het paard kan als nog de 3 basisgangen waar hij aanleg voor heeft gebruiken en uiteindelijk als je dat lang genoeg doet, zal in de meeste gevallen de extra gang eruit gereden worden, zonde misschien, maar geen ramp voor het paard.

EDIT: voor bvb een natuurtölter denk ik wel dat het ongemakkelijk is.

Imre

Re: Alleen de 3 basisgangen rijden met een gangenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:14

Bij een natuurtölter is tölt de voorkeursgang en dus voor dat paard de basisgang. :)

Verder denk ik niet dat het paard er een probleem van zal maken. Wel hebben de meeste mensen gangenpaarden juist om de extra gang en kan ik me voorstellen dat je die extra gang dan wel wil rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:25

Zoals zo vaak wil de mens van alles en het paard schikt zich daarin. Eén van de redenen dat ik een IJslander heb is omdat ik het leuk vind om de balans tussen de gangen te vinden. Ik heb een diagonaal paard en hij zou het absoluut geen enkel probleem vinden om alleen nog in de basisgangen rond te lopen, hij tölt eigenlijk alleen uit zichzelf wanneer hij de killerezels in zijn ooghoek ziet opdoemen. Maar ik vind dat wel erg. En eigenlijk is dat raar, het zou andersom moeten zijn aangezien hij beter tölt dan ik rijden kan :+ Het is denk ik maar net wat je ambities zijn, en de mens is denk ik een ambitieuzer wezen dan het paard. Ik wilde een paard dat goed kan draven, maar wel eentje dat ook kan tölten. Omdat ik daar veel van kan leren. En hij kan het, dus waarom niet. Ik ben ook VWO gaan doen en later gaan studeren omdat ik het kon, en later zou ik wel zien of ik er wat aan had. En daar ben ik ook blij om dat ik dat heb gedaan. Kijk, als het niet gaat dan gaat het niet. Er zijn ook IJslanders die echt niet graag tölten of die niet draven. Zo'n paard zou ik niet willen hebben, nee.
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-10-09 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:31

Zonde natuurlijk, waarom neem je dan een gangenpaard?

Afgezien daarvan lijkt het me niet zo'n probleem, tenzij het echt een paard is wat in die extra gang beter loopt dan in de basisgangen dus zoals al gezegd; een natuurtölter bijvoorbeeld.
Tenslotte wordt bij de meeste paarden de rengalop er ook niet uit gereden en dat is toch ook echt een gang naast de gewone galop.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:38

anneliesdj schreef:
Zonde natuurlijk, waarom neem je dan een gangenpaard?

Tja. Je zou ook kunnen zeggen: waarom koop je een gangenpaard dat "een gang mist"? Toen mijn paard verhuisde naar de stal waar hij nu staat (stal met van alles, van ponies en quarters tot huge warmbloeden, maar wel allemaal driegangers op mijn ijs en nog een vijfganger na) dachten mensen dat mijn paard niet compleet was zonder rentelgang. Zo ambitieus ben ik dan ook weer niet :P Dit gaat natuurlijk weer over wat de ruiter wil en niet over wat al dan niet prettig is voor het paard.

Het leuke aan een gangenpaard vind ik dat je precies het paard kunt zoeken met de gangenaanleg die bij je past. Ik wil geen vijfganger. Dat is mijn keuze. Een ander wil er wel een. En die mogelijkheid is er gelukkig. De mens wil van alles en er is voor elk wat wils. De gedachtegang die veel mensen hebben is denk ik: paard kan het dus waarom zouden we het niet doen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:42

Waarom zou je een IJslander nemen als ie niet kan tölten of telgangen? Dan moet je wel heel specifiek op het karakter vallen en ook dat verschilt per paard.
Normaal gesproken kies je een gangenpaard toch voornamelijk om die extra gang(en).

Kijk als je bv op zoek gaat naar een recreatiepaard kan dat ook een gangenpaard zijn (al dan niet met extra gangen) maar als je op zoek bent naar een gangenpaard wil je die extra gang er toch ook bij lijkt me.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:45

Precies Annelies, het is maar net waar de prioriteiten van de ruiter liggen. Vriendin van mij heeft een AV met laterale aanleg. En mooi dat er niet getölt wordt, da's niet handig als je endurance rijdt ;) Bij Punktur hadden ze laatst een merrie die ze maar niet aan het tölten kregen en die is als recreatiepaard verkocht, dacht ik.

Als ik voor mezelf spreek: mijn paard heb ik in de eerste plaats als recreatiepaard en in de tweede plaats als gangenpaard gekocht. Dus hij is niet supergetalenteerd maar hij heeft wel 4 gangen. En mocht hij nou vanaf morgen om de een of andere mysterieuze reden een gang kwijtraken (anders dan door slecht rijden, fysieke ongemakken, dus ik bedoel: stel mijn lieve tankje is morgen spontaan gemetamorfoosd tot drieganger) dan blijft hij wel bij mij maar ik zou het toch wel jammer vinden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:50

Helemaal mee eens anneliesdj. Al heb ik wel eens iemand horen jammeren dat een IJslander met zeer veel diagonale aanleg tóch wegens opwinding een paar pasje had getölt... Ik zou zeggen: knap van die pony, zal het dier best moeite hebben gekost. Maar nee, dat paste niet in het beeld van de perfecte dressuurpony... :Y) :')

Maareh, om op de vraag terug te komen: op zich geen enkel probleem mee, alleen stap, draf en galop rijden. Zolang het belang van het paard maar voorop staat. En voor sommige zeer laterale IJslanders is draf nog wel eens een struikelpunt, en ontaardt galop nog wel eens in telgang. Denk niet dat je die er een plezier mee doet alleen maar te gaan draven en galopperen.

Reyndir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:27

Mijn mijn ijsje ben ik eerst alleen bezig in de basis gangen. Veel stappen en draven om de nagevelijkheid goed te krijgen. In tolt is dat voor haar nog te moeilijk. Eerst daar alles goed hebben en dan weer de tolt opbouwen.
Ik heb dat paard gekocht omdat ik voor haar ben gevallen. Als ik nog een tweede paard zou willen zou ik gaan voor een ijs. Tolt die niet, dan zou dat niet erg zijn. Lekker rondrijden en niet over gangen nadenken is ook fijn. Rijd daarom ook nog steeds 'gewone' paarden. Ik ken ook een paar ijslanders die wel kunnen tolten, die uit Punktur bv. Als een paard wel kan tolten, maar minder aanleg heeft, het heel moeilijk vind en er alleen maar ongelukkig van wordt, moet je er dan persee mee willen tolten? Gaat het er dan niet om wat het beste is voor het paard. Dan kun je je beter toeleggen op de andere gangen, zorgen dat je paard correct loopt en blij is. Misschien komen later die andere gangen wel, zo niet dan heb je een fijn lopend paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:34

Ik denk dat het voor een gangenpaard wat de tölt niet uit zichzelf aanbiedt het geen probleem moet zijn om gewoon in stap, draf en galop gereden te worden. Echter... er zijn argumenten genoeg genoemd om de tölt wel te rijden, gezien het zo heerlijk relaxed zit.... alleen wat ik nog niet gehoord heb is de 'economische reden. Een IJslander zonder eczeem en met tölt is altijd meer waard dan een eczeem vrije IJslander die niet tölt.... simpel. Naast dat de tölt comfortabel is en ook vet gaaf... is het ook de portemonnee die een rol speelt. Tölt is bij de verkoop van een IJslander een belangrijk criterium...

Groetjes, [***]

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:27

mijn ijslander tolt ook niet maar ik wilde perse een ijslander omdat ik ze zo puur vind. Ook het temperament vind ik leuker dan bv een fjord of haflinger. Ze zijn niet lomp. Daarom viel ik voor de ijslander. De gangen zijn leuk maar die kon ik toch niet betalen. Ik vind mijn ijslander onbetaalbaar!