IJslanders versus Klassieke Dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

IJslanders versus Klassieke Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 14:08

Beste mensen,

Sinds ik een trotse IJslander-eigenaar ben, ben ik om me heen aan het kijken om lekker met haar te lessen.
Nu heb ik altijd met veel plezier gelest bij een dame is gelooft in nagevelijkheid vanuit ontspanning, weinig dwang (ik kreeg bijv. ooit eens op mijn donder toen ik uit naïeve interesse vroeg of ik bijgezet zou gaan longeren, haha! Of de keer dat ik eens wilde afrekenen met gedram met mijn hand, dat deed ik niet snel opnieuw! Haha!).
Enfin, dat mag ik wel. Ze is heel erg begaan met het paard, de ontspanning en de comfort die het paard beleeft tijdens het rijden.
Voor mij was ze streng maar rechtvaardig, zoals het moet! En vaste prik: stukje banaan voor het paard na het rijden :D

Enfin, ik zit nu in dubio. Ik ben namelijk bovenmatig geïnteresseerd in Klassieke Dressuur. Ik heb clinics bezocht en veel filmpjes bekeken en van alles gelezen.
Ik zou dus best willen lessen op die manier.
Waar zit ik dan over in dubio vraag je je nu af?
Welnu: hoe combineren jullie de dressuur (vaak vanuit ontspanning/ lang/ laag) met het gangenrijden (meer oprichting/ spanningsgraad is hoger in de tolt bijv.)?
En hoe verhoudt de moderne en klassieke dressuur zich daar dan weer toe?
Want voor het meer 'gangbare' werk kan ik mijn oude instructrice bellen, voor de klassieke dressuur zal ik op zoek moeten naar iemand anders uiteraard.

Kortom: hoe houden jullie je paard dressuurmatig recht en gezond? En hoe verhoudt zich dat tot de gangen?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:07

Ik ben blij dat je dit topic hebt geopend want ik zit met dezelfde vraag :).
Mijn verzorgster heeft sinds kort een eigen ijslander en ik zelf heb een haflinger waar ik bezig mee ben om recht te richten en van daaruit door naar de klassieke dressuur.
Zij vind dit ook een fijne methode en wil wss haar ijsje ook zo gaan rijden.

Zover ik heb gelezen, gehoord en gezien bijt het elkaar niet.
Klassieke dressuur gaat om ontspanning, met zo weinig mogelijk druk zoveel mogelijk voor elkaar krijgen en een accent op een sterke achterhand.
IJslanders werken idd meer aan de oprichting, rijden ook minder op druk en hebben een sterke achterhand nodig om te kunnen tölten en telgangen.
Mijn inziens voegt klassieke dressuur veel toe aan een ijslander!
Een goede, recht gerichte basis waar vanuit ontspanning, over de rug met sterke achterhand meer oprichting word gevraagd zou denk ik zelfs de gangen goed doen! :)

Hier een mooi voobeeld :D
http://www.youtube.com/watch?v=-v8E5wsszm0

joyfordogs

Re: IJslanders versus Klassieke Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 07:29

rechtrichten, voorwaarts neerwaart, los door het lijft, etc, is voor elk paard goed, dus ook voor een gangenpaard.
hoe beter het dier door het lijf loopt, hoe makkelijker de gangen zullen gaan.

er loopt een mangalarga marchador op hoog nivo dressuur, wel jammer dat bij hem niets met de gangen word gedaan, hij draaft alleen nog maar. geen extra gang.
Ik ben van mening dat je er wel knopjes op kan zetten voor de gangen, mits het dus een gangenpaard is met extra gangen.

dus een dressuurbasis lijkt me een hele goede basis voor een gangenpaard.

wat betreft die oprichting, ik ken voldoende gangenpaarden, ook ijslanders die zonder oprichting, prima in gang lopen, die gewoon netjes in ontspanning liepen, zoals men zegt, afgebogen/nageefelijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:06

Waarom pakt niet eens iemand een woordenboek en zoekt het woord "versus" eens op...
Terug on topic ik vindt het ook een interessante vraag. Ik denk zeker dat de klassieke dressuur basis voor ieder paard een gezonde zaak is. Als je verder komt denk ik echter dat je zekere aanpassingen moet maken wat betreft ijslanders. Sterk verzamelde draf zie ik een ijslander die goed heeft leren tölten niet doen bv, bij die hulpen moet hij in tölt gaan.
En wat die hoge oprichting betreft, veel mensen die me hier trots hun paard met "hoge oprichting en knieactie" laten zien hebben in werkelijkheid een dier dat zijn rug wegdrukt, en met véél te hoge hoofdhouding en onderhals zich een fors rugprobleem loopt aan te kweken....
Telgang is weer een ander verhaal, daarvoor moet een paard zich strekken in de rug, strookt geloof ik niet helemaal met principes uit de klassieke dressuur, was op de laatste heimsmót in Nederland ook een punt van controverse.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 13:46

Versus.... De Dikke van Dale zegt het volgende:
ver·sus vz tegen, tegenover

Ofwel: IJslanders (=het gangenrijden) tegenover Klassieke Dressuur. Lijkt me correct? Ik ben ook redelijk 'taal-minded' en wordt graag gecorrigeerd wanneer ik me op 'z'n Tokkies' uitdruk.

Bedankt voor jullie antwoorden... Okay, de basis is prima zegt vrijwel iedereen. Dus een los en recht paard als uitgangspunt voor het 'gezond' gangen rijden.
Mede door jullie verhalen en alles wat ik al weet denk ik ook dat het elkaar niet bijt. Toch is de ontspanning, de 'losgelassenheit', het lang-laag wenselijk in de dressuur... en ik moet dan voor mijn gevoel weer tegengestelde handelingen verrichten om die tolt constant te houden.
Daar is een zekere mate van 'spanning' wenselijk, en daar heb ik wat meer moeite mee.
De enige goede oplossing lijkt me een combinatie van instructie.
Dressuur als 'gym', en les van een IJslandercrack om je gangenrijden op peil te krijgen en houden...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:14

Niet dat het zó belangrijk is maar zoals je het origineel had opgeschreven ijslanders (=een paardenras, niet het gangenrijden) versus klassieke dressuur is sowieso incorrect.
In je laatste post, een veel voorkomende rechtvaardiging (ik schreef X, maar ik bedoelde natuurlijk y). De methode "gangenrijden" kan nauwelijks als tegenpool van de methode "klassieke dressuur gedefinieerd worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 14:37

Kuggur schreef:
Niet dat het zó belangrijk is maar zoals je het origineel had opgeschreven ijslanders (=een paardenras, niet het gangenrijden) versus klassieke dressuur is sowieso incorrect.
In je laatste post, een veel voorkomende rechtvaardiging (ik schreef X, maar ik bedoelde natuurlijk y). De methode "gangenrijden" kan nauwelijks als tegenpool van de methode "klassieke dressuur gedefinieerd worden.

Hier volg ik je niet helemaal, kun je dit iets nader toelichten?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:59

Kuggur schreef:
Ter Als je verder komt denk ik echter dat je zekere aanpassingen moet maken wat betreft ijslanders. Sterk verzamelde draf zie ik een ijslander die goed heeft leren tölten niet doen bv, bij die hulpen moet hij in tölt gaan.
En wat die hoge oprichting betreft, veel mensen die me hier trots hun paard met "hoge oprichting en knieactie" laten zien hebben in werkelijkheid een dier dat zijn rug wegdrukt, en met véél te hoge hoofdhouding en onderhals zich een fors rugprobleem loopt aan te kweken....
Telgang is weer een ander verhaal, daarvoor moet een paard zich strekken in de rug, strookt geloof ik niet helemaal met principes uit de klassieke dressuur, was op de laatste heimsmót in Nederland ook een punt van controverse.

Ik zat idd ook aan de hulpen te denken.
Kan je daar (misschien wat simpel gezegd) geen andere hulpen voor geven?
Maar alsnog is de basis van klassieke dressuur zeer geschikt. Je hoeft niet perse zo ver te gaan als sterk verzamelde draf of de hogere dressuur oefeningen.
Recht richten, zijgangen, grond werken zijn allemaal dingen die je zeer goed kan gebruiken en het paard (en in mijn mening ook de gangen) goed zou doen.

En ik ben het eens wat betreft de oprichting. Je ziet vaak een (te) gespannen rug en onderhalsen.
Ik vind het juist knap als ik een ijslander zie die in de tölt zijn lichaam goed gebruikt.
Er word vaak teveel aandacht besteed aan de oprichting en knie actie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 01:18

Wat een interessant topic :)

In mijn hoofd (dus zoals ik denk dat het is) heeft de klassieke dressuur weinig te maken met de moderne dressuur, de "plaatjesrijderij". Ik denk dat een IJslander geschikter is voor het klassieke werk dan een rijpaard dat voor de "dressuur", dus de moderne dressuur, gefokt is. Misschien komt dat voort uit mijn (onterechte?) opvatting dat het hele moderne lang en laag bij de klassieke dressuur anders wordt toegepast, of een andere rol heeft? Ik heb eigenlijk weinig verstand van klassieke dressuur, maar ik zie plaatjes voor me van barokke paarden die met meer oprichting lopen dan zeg het gemiddelde M-paard, eerder richting wat je ziet in een Grand Prix-proef. Ook denk ik dat waar voor de moderne dressuurruiter de dressuur op zich het doel is dit niet opgaat voor de klassieke-dressuurmens of voor de IJslanderruiter. Voor mij is in ieder geval dressuur een middel. Wat die oprichting enzo betreft: Bij een goede verzameling, die je voor de tölt juist nodig hebt, moet de achterkant omlaag. En achterkant omlaag is nog steeds voorkant omhoog. Als je tenminste ook nog enigszins tempo wil maken. Daarnaast wil ik julle even melden dat mijn paard, met zware, overmatig bespierde hals, die onderhals heeft doordat hij juist met TE WEINIG oprichting is gereden. De tijd van kop omhoog, gas erop en tölten maar ligt nu toch hopelijk achter ons, al zullen zulke ruiters zo her en der nog steeds wel voorkomen. Ook de IJslander wordt in toenemende mate dressuurmatig gereden. Juist omdat je wil dat hij zijn achterkant en rug goed gebruikt.

Ik heb een IJslander. Met hem heb ik een tijdje les gehad van een dressuurmevrouw. Ook krijg ik (op andere paarden) les van een trainer van IJslandse paarden. In mijn ervaring bijt dat elkaar wel Ninx, in ieder geval is de dressuurmevrouw hier uit the picture... ik denk, ik vind, dat je met een IJslander beter af bent bij een instructeur van klassieke dressuur dan bij iemand die aan moderne dressuur doet. Het is ook maar net wat je doel is. Ik heb niet voor niets een gangenpaard. En ik heb ook niet voor niets les van een instructeur die (heel erg veel) verstand heeft van gangenpaarden, of in ieder geval toch van IJslanders :D Als je dan toch les wil van een klassiekedressuurinstructeur zou ik eentje zoeken die verstand heeft van gangenpaarden of die minstens bereid is om zich daarin te verdiepen.

Mijn paard kan trouwens piafferen, ontdekte ik toen hij in het bos heel hard wilde rennen en ik wilde dat hij zou stappen :+ Alleen is dat niet wat ik van hem wil. Ik wil dat hij tölt. En dus leer ik hem geen piaffe aan. Ik ontmoedig het zelfs :Y) En ik wil ook geen verzamelde draf, die hulpen heb ik namelijk nodig om hem duidelijk te maken dat hij moet tölten en ik zou niet weten hoe je de boodschap "loop in verzamelde draf" op een andere manier zou moeten overbrengen. Daarnaast lijkt het me ook verwarrend voor het paard, je loopt denk ik het risico dat hij de boel door elkaar gaat gooien. Helemaal als je een vijfganger hebt :7 Kijk, als je rijdt volgens de klassieke dressuur is het maar net wat voor niveau je wil bereiken. Ik kan me niet voorstellen dat je met een gangenpaard dat niet als drieganger wordt gereden het hoogste niveau zult bereiken. Aan de andere kant kun je met een gangenpaard weer hele andere leuke dingen doen :D

Toevoeging: eigenlijk wil ik gewoon zeggen dat ik denk dat je met je IJslander zeker de klassieke dressuurkant op kunt. Maar net zoals je van een fjord niet mag verwachten dat hij Z-parcoursen springt denk ik niet dat je je IJslander een courbette moet willen aanleren. Ik vraag me dan af waarom je een gangenpaard hebt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:26

Hey Hestejente,

Bedankt voor je toevoeging! Het gaat mij er niet zozeer om dat ik de fijne kneepjes van de klassieke dressuur onder de knie zou willen krijgen.... althans, waar het gaat om complexe oefeningen.
Het er mij vooral om dat ik iemand vind die mij dressuurmatig bij blijft spijkeren. "hoe is mijn balans', 'loopt het paard recht', 'is het paard los in het lijf', 'gebruikt het paard in voldoende mate de achterhand en kan ik op een gezonde manier de noodzakelijke mate van oprichting creëren'...etc...
Feitelijk dus gymnastiek-les om de gangen te verbeteren door een losser en gelijkmatig gespierd paard te hebben.
De klassieke dressuur spreekt me meer aan omdat ik het idee heb dat er met meer rust en beleid gewerkt wordt aan een gezonde uitgangsbasis voor het rijden, ook rijdt men de paarden uiteindelijk meer in de oprichting en minder 'lang/ laag'.
Gevoelsmatig leek mij dat een betere match bij het gangenrijden.
Voor het gangenrijden heb ik uiteraard les, en zal ik ook clinics blijven volgen e.d.
Maar ik wil graag een goed midden tussen die twee zoeken....

Iemand als Wim Vonck combineert die 2 zaken, maar hij zit in Drenthe... ik zoek dus iemand die dezelfde skills heeft maar in de buurt woont.......
Hellup.....

Ninx

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:30

Ylvie Fros? http://ylviefros.nl/
anders even kijken op de website van Marijke de Jong: paardenbegrijpen.nl

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:34

Ninx schreef:
Gevoelsmatig leek mij dat een betere match bij het gangenrijden.

Dat is ook mijn gevoel :j De dingen die jij noemt zijn aandachtspunten die iedere goede instructeur mee zal nemen. Als jij geïnteresseerd bent in klassieke dressuur dan zou ik als ik jou was een klassieke lesgever zoeken :) Je moet er dan alleen wel rekening mee houden dat als je ook bij iemand anders lest, bijvoorbeeld een gangenpaardinstructeur, dat je dan tegenstrijdige dingen te horen kúnt krijgen. Die kunnen jou als ruiter verbreden, het kan ook conflicteren. Ik wil bijvoorbeeld van niemand anders meer les, of hooguit eens in cursusvorm als iemand een cursus heeft voor iets waar ik met mijn paard specifiek tegenaan loop. Wat voor jou het handigst is is om een klassieke instructeur en een gangenpaardtrainer te vinden die methodes hebben die bij elkaar aansluiten of die je in ieder geval kunt verenigen. Daarvoor zul je denk ik een tijdje bij verschillende mensen moeten gaan lessen (wat op zich natuurlijk heel leerzaam is ;) ) voordat je goed kunt beslissen wat voor jou het handigst is.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:15

in oploo zit iemand die goed lesgeeft en goed aansluit bij de gangenpaarden, maar dat is vast ook niet in de buurt.
de methode de both denk ik dat ook goed kan aansluiten, zolang er maar niet "overdreven"word. je heb toepassen en toepassen.
de methode zoals degene in oploo, is vergelijkbaar met die van wim vonck.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 22:53

Silfre schreef:

Ben je zelf bekend met haar en haar manier van lesgeven?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:09

Ik rij ook volgens de Antione de Bodt methode :).
Vanuit die basis (rechtrichten) kan je makkelijk overstappen op de klassieke dressuur.
Ik heb ook een tijdje een ijslander gereden op deze methode en zijn balans ging met de dag vooruit, tevens ook zijn achterhand en zijn tölt :).
Mijn haflinger heeft nog nooit in haar leven zo goed gelopen!

@Ninx: Zoals jij beschrijft wat je zou willen denk ik dat dat prima zal gaan.
De basis van klassieke dressuur is een hele goede basis die ook nog aansluit op de principes van gangenpaarden.
Ikzelf wil deze methode ook gewoon gebruiken als basis. Een fijne methode om je paard los te werken en goed het lijf te gebruiken.
Ik merk ook dat ik heel veel informatie krijg in de les, dat ik bv kan voelen of mijn paard goed loopt (ipv de hele tijd kijken naar die nek :roll:). Ik krijg niet alleen de oefeningen mee maar ook welke oefeningen en waarom en hoe en hoe ik voel welke oefeningen ik die dag nodig heb.
Tot nu toe heb ik nog bij geen enkele (moderne) dressuur les zoveel informatie gehad :).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 23:11

Succubi schreef:
Ik rij ook volgens de Antione de Bodt methode :).
Vanuit die basis (rechtrichten) kan je makkelijk overstappen op de klassieke dressuur.
Ik heb ook een tijdje een ijslander gereden op deze methode en zijn balans ging met de dag vooruit, tevens ook zijn achterhand en zijn tölt :).
Mijn haflinger heeft nog nooit in haar leven zo goed gelopen!

@Ninx: Zoals jij beschrijft wat je zou willen denk ik dat dat prima zal gaan.
De basis van klassieke dressuur is een hele goede basis die ook nog aansluit op de principes van gangenpaarden.
Ikzelf wil deze methode ook gewoon gebruiken als basis. Een fijne methode om je paard los te werken en goed het lijf te gebruiken.
Ik merk ook dat ik heel veel informatie krijg in de les, dat ik bv kan voelen of mijn paard goed loopt (ipv de hele tijd kijken naar die nek :roll:). Ik krijg niet alleen de oefeningen mee maar ook welke oefeningen en waarom en hoe en hoe ik voel welke oefeningen ik die dag nodig heb.
Tot nu toe heb ik nog bij geen enkele (moderne) dressuur les zoveel informatie gehad :).

Euh, van wie heb jij dan les? Dat klinkt nl verdomd goed!!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:19

Succubi schreef:

Hij zwijnt anders bij het leven.

Nienke, ik kan mijn lesgever ook wel ophemelen als je wil ;) Maar je wil een klassieke instructeur he?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 23:21

hestejente schreef:
Succubi schreef:

Nienke, ik kan mijn lesgever ook wel ophemelen als je wil ;) Maar je wil een klassieke instructeur he?

Hemel maar een eind op! Graag zelfs! Please inform me :D :D :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:23

Ik stuur je wel even een pb'tje.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:27

hestejente schreef:

Je hebt hem 1x onder het zadel gezien...

En ik hemel mijn instructrice niet op.
Ik persoonlijk vind het een hele fijne methode en vind haar manier van lesgeven heel prettig.
Zoals jij met jou instructrice hebt.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:39

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:16

Ninx schreef:
Silfre schreef:

Ben je zelf bekend met haar en haar manier van lesgeven?

Nog geen ervaring met Ylvie Fros maar wel hele goede verhalen gehoord van ijslanderruiters en ik wil graag met haar aan de slag na haar vakantie. :D

Bij Marijke de Jong heb ik een cursus recht richten gedaan. Positieve ervaring al hadden Marijke en mijn paard niet zo'n klik met elkaar. Met de 'assistent-trainster' gelukkig wel!

Ik vind het zelf wel heel erg prettig als een instructeur ook ervaring heeft met het gangenwerk. Ben al vaker 'vastgelopen' met een 'gewone' dressuurinstructrice die niet wist wat te doen als paardlief reageerde met tölt of zwijnepas.

Succes met je keuze in ieder geval.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:35

waar ik les van krijg, sluit ook enorm goed aan bij de gangenpaarden, is idd ook de both methode.
Ik ken wel meerdere mensen die volgens die methode rijden en merk dat niet iedereen deze goed weet toe te passen.
Hier hebben de paarden er in ieder geval echt baat bij! en ikzelf idd ook.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:38

@joyfordogs: Wat mij opvalt is dat de AdB methode vooral gewon een kwestie is van voelen (hoe je zit etc) en sturen.
Niet veel andere hulpen dan aandrijven en sturen.
Ik denk ook niet dat er daarmee conflicten komen met het gangen rijden aangezien je niet meer hulpen geeft dan dat.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog redelijk basis bezig ben met de AdB methode en dus alleen nog drijf en stuur :).

Hoe lang rij jij al via deze methode? Heb jij dezelfde ervaring?

@Silfre: Had jouw (assistent) instructrice ook ervaring met gangen werk? En wat waren hun meningen daar over?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:38

hoi succubi, ik ken deze methode van zo'n 6 a 7 terug, toen zag ik het voor het eerst en dacht, nah, zo ga ik dus echt nooit rijden.
later heb ik iemand zien rijden die via de both reed en ik zag hoe haar paard er van opknapte.
zelf pas ik dingen die die ik daar geleerd heb maar ook dingen die ik heb geleerd toen ik nog bij dressuurstallen werkte.
ik doe inmiddels meer dan alleen drijven en sturen, tja, sommige dingen is een kwestie van gevoel, dat is niet te omschrijven.
Ik rijd er nu ook tijdelijk een TWH bij, zij is nogal stijf nadat ze nu weer opgestart word na de geboorte van haar veulen. Ik heb met haar bv heel veel baat bij de slangelijnen omdat ze veel op en over de schouder valt, de oefeningen van de both helpen daar dus heel goed bij.