Scheren en wedstrijden hoe zit het ook alweer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skotti

Scheren en wedstrijden hoe zit het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 14:13

Helaas heb ik (nog) echt een goede uitleg kunnen vinden waarom je met Ijslanders
niet op wedstrijd kan als deze geschoren zijn.
Wie van jullie weet waarom dit niet kan/mag.

Ik heb me nl ingeschreven voor 11april en heb mijn paard begin oktober geschoren(deels) de vacht groeit netjes aan maar er is heel erg kleur verschil.

Groetjes

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:21

Waarom zou dat niet kunnen? Vriendin van mij rijdt zo ook wedstrijd :j en zij was in Asten niet de enige ;) dus volgens mij kan/ mag dat gewoon :)

Skotti

Re: Scheren en wedstrijden hoe zit het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 17:06

volgens mij mag het wel op t moment dat het geen kwalificatie wedstrijd is, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
Maar ik heb gemaild met de organisator van de wedstrijd en er mogen geen geschoren paarden mee doen.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:07

waar slaat dat op??? :Y)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:10

oke.. dan ben ik wel eens benieuwd waarom dat niet mag?
mijn ruin heeft vele dressuurwedstrijden gereden en is ook geschoren.. (dat was overigens met de vorige eigenaar)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:27

Ja dan ben ik benieuwd welke ijslanderwedstrijd dat is, want mijn vriendin heeft er dus nooit problemen mee dus :?
Laatst bijgewerkt door grid op 15-03-09 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:30

waarschijnlijk gaat het hier om een wedstrijd alleen voor ijslanders?! dan zou t kunnen dat t niet mag maar niormaal mag je gewoon starten hoor, heb ik ook altijd gedaan

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:32

Ja mijn vriendin rijdt dus ook ijslanderwedstrijden :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:21

In het reglement kan ik er zo gauw niks over vinden, maar gisteren bij de Midgard zijn er ook geschoren paarden in de baan verschenen. Je hebt nog een maand tot je wedstrijd, zou hij tegen die tijd nog winterhaar hebben? Anders lijkt het me dat je probleem zichzelf letterlijk oplost :P

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 22:36

Nou hij heeft vooral veel kleurverschil ik zal eens een foto plaatsen. Zijn vacht is redelijk bijgetrokken.
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:46

Oeps, ik zie wat je bedoelt :Y) Gaat het erom dat hij niet geschoren IS of dat het er niet geschoren UITZIET? En desnoods kun je nog aan de slag met haarverf :+

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:24

Lijnzaadolie door zijn voer, dan verhaard hij wat makkelijker/sneller

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:51

Door middel van scheren kan je de houding optisch verbeteren, vandaar dat het in het verleden niet mocht.
Op kleine wedstrijden is het nooit een probleem. Voor kwalificatiewedstrijden mag je paard in zo'n geval alleen helemaal geschoren zijn, zodat het het beeld niet beïnvloed.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:26

Hoi
Ik heb met mijn paard gewoon gestart hoor en ik heb er nix over gehoord en het was op een van de grootere wetstrijden van het land.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 11:45

Mm oke, ben nu met de DA bezig voor toch een verklaring. hoop dat gaat lukken. Ik ga de organistatie toch nog eens mailen met een foto erbij.
Wat een gedoe eignelijk allemaal..

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:27

Refagreni schreef:
Door middel van scheren kan je de houding optisch verbeteren, vandaar dat het in het verleden niet mocht.
Op kleine wedstrijden is het nooit een probleem. Voor kwalificatiewedstrijden mag je paard in zo'n geval alleen helemaal geschoren zijn, zodat het het beeld niet beïnvloed.

Ik heb dit aan Inge gevraagt of dat zo is en ook als je je paard helemaal scheert mag het niet. Alleen met een verklaring:

Quote van Inge:
Citaat:
Het scheren is alleen toegestaan op medische indicatie. Dus dat moet wel in de dierenartsverklaring staan. Bijvoorbeeld voor het goed kunnen behandelen van luis of rainrot (ik geef maar een suggestie!). Voor elk geschoren paard, heel of gedeeltelijk, is een verklaring nodig helaas.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 01:07

Wat raar dat je niet mee mag doen met een geschoren paard.
Wanneer ik Frekja niet zou scheren, is het in de winter rijden echt geen doen. Dan staat ze voor het rijden al enorm te zweten, dat schiet dus niet op.

Vraag me af waarom het ook in deze tijd nog niet mag.
Heb 2 jaar terug bij Horses on Ice ook geschoren paarden gezien, lijkt me dan dat het bij zo'n wedstrijd ook niet mag ...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 01:11

Iemand die aan HOI mee doet heeft ook een verklaring geregelt. Je mag dus wel mee doen als je maar een verklaring van de da hebt.
Snap aan de ene kant wel dat ze deze regel hebben maar aan de andere kant..

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:30

Hey Nicole!

Ik zou toch maar eens vragen aan de betreffende wedstrijdorganisatie op basis van welk artikel in het NWR of FIPO scheren niet toegestaan zou zijn. Ik heb beide reglementen er op nagekeken, maar ik kan zo gauw niet vinden waar dan precies staat dat het niet mag, laat staan waarom dat dan is.

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:36

Ik weet niet of het mag of niet,
maar op HOI waren heel veel (half)geschoren paarden.
Er waren bijna meer geschoren dan ongeschoren en dit is toch wel een grote wedstrijd..

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:35

Ik heb overlegd met een jurylid en ook zij zegt dat het voorlopig nog alleen is toegestaan met een verklaring van een dierenarts, maar ook ik kan desbetreffende regel niet meer vinden 8)7

De organisatie heeft al aangegeven dat ze de regel gaat handhaven, daarom vind ik afgaan op de argumentatie dat op andere wedstrijden veel mensen op een geschoren paard reden een risico. Maar ook ik ben reuzebenieuwd hoe wij ambitieuze amateurruiters nu eigenlijk zouden moeten weten dat je paard niet geschoren zou mogen zijn, aangezien de regel nergens terug te vinden is :P Dus, ik zou ook nog even vragen op welke regel dit gebaseerd is.

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:18

stappen ze hem dan ook voor je uit?!!!

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:09

Ik heb het er gister ook nog met iemand over gehad en als het niet in de NSIJP reglementen staat lijkt mij dat ze je er niet op kunnen diskwalificeren!
Het is gewoon jammer dat als je je paard in oktober scheert je het nu nog steeds ziet..

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:31

MarjoEisla schreef:
Ik heb het er gister ook nog met iemand over gehad en als het niet in de NSIJP reglementen staat lijkt mij dat ze je er niet op kunnen diskwalificeren!
Het is gewoon jammer dat als je je paard in oktober scheert je het nu nog steeds ziet..

Het Nederlands wedstrijd reglement is nog van 2006.. die loopt een beetje achter en klopt al lang niet meer :+

In de laatste mail van Inge staat dat ze niet meer zeker zijn of de regel wel bestaat. Ze laat nog weten of de regel blijft gelden met de wedstrijd.

Verder is er een nieuwe versie beschikbaar voor wedstrijd reglementen: http://feif.glitnir.nl/documents/fipo09e.pdf

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 08:16

Nou die heb ik doorgelezen, staat niks in over geschoren paarden.
Diegene die ik sprak had het over de reglementen die in de laatste IJP stond, die kan ik zo snel niet vinden om te bekijken..