Kruising gangenpaard met "gewoon" paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Re: Kruising gangenpaard met "gewoon" paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:52

wat gaaf joh Haha!

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 12:43

idd, erg leuk, ben al erg benieuwd voor volgend jaar! Haha!
Een Fjordaso, Pajord???

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:50

peruaanse fjord Huilen van het lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:00

Als een kruising Fries x Paso een Fripa heet, dan moet een kruising Fjord x Paso natuurlijk Fjopa heten Clown

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:05

haha ja eigenlijk wel he:P wij hadden voor ons veulen shetlander x halfblood saddlebred gemaakt: shettlebred Knipoog

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:10

[/quote]

Als het geen natuurtolter is kan het ook niet geregistreerd worden, lijkt me dus wel duidelijk dat ze wel het verschil ziet. Alleen natuurtolters kunnen geregistreerd worden als Singlefooter. De Singlefooter is een type paard dat wordt geselecteerd op hun gang, bouw en karakter. Dus elk paard is een natuurtolter anders krijg je er geen papieren bij.[/quote]

begreep dat je ze ook in het stamboek kan laten schrijven als ze onder zadel singlefooten

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:25

Zamora schreef:
vroeg ik me laatst ook af, heb haar ook tijdje gereden bij S.N.

verkocht naar het zuiden
heeft het heel fijn
bij ons vandaan weggegaan vorig jaar
haar zoon van nu 2 staat bij ons
leuk ding
als vind ik zijn half broertje leuker (vosje van pony)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:37

naiade schreef:

Als het geen natuurtolter is kan het ook niet geregistreerd worden, lijkt me dus wel duidelijk dat ze wel het verschil ziet. Alleen natuurtolters kunnen geregistreerd worden als Singlefooter. De Singlefooter is een type paard dat wordt geselecteerd op hun gang, bouw en karakter. Dus elk paard is een natuurtolter anders krijg je er geen papieren bij.[/quote]

begreep dat je ze ook in het stamboek kan laten schrijven als ze onder zadel singlefooten[/quote]

klopt zo heb ik het ook gedaan.

ik vind paradym haar laatste veulen niet bepaald mooi. weet niet hoe hij zich ontwikkeld heeft maar als veulen had hij echt een hele lelijk hoofd, en die witte haren op z`n neusbrug Nagelbijten / Gniffelen vind precious echt prachtig.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:10

Zamora schreef:
peruaanse fjord Huilen van het lachen

Hahaha die vind ik wel heel leuk Haha!

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 16:11

Fjopa is leuk Haha!
Shettlebred ook... Huilen van het lachen

Maarre even een 'dom' vraagje (als onervaren gangenpaardliefhebber!).
Dus als je een gangenpaard kruist met een niet gangenpaard en het veulen vertoont wel de gang van het gangen paard kun je er papieren bijkrijgen van het Singlefoot stamboek?
Of moet je op latere leeftijd de gang goed laten zien? Kun je nog op elke leeftijd bij het Singlefoot stamboek inschrijven?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:51

en een combinatie van de namen Amaru (officieel Romancero) en Ofke, wat wordt dat dan?

Amarofke
Amafke
Amake
Ofkaru
Ofkru

hmm, nog maar even over nadenken...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:17

Als het paard 'rackt' (tölt) kun je het ook inschrijven bij de Racking Horse Association. Op grond van een duidelijke video onder het zadel. Veel van dit soort 'stamboeken' werken zo. Waarschijnlijk kan het veulen als het gangen toont ook in het Aegidienberger stamboek, want Walter Feldmann heeft het stamboek opengegooid. Het hoeft dus geen Paso x IJslander meer te zijn om daar papieren te krijgen.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 22:30

Oh, dus als ik het goed begrijp zou @SimOne haar Fjord x Paso, (als die gaat tolten) ook bij het Aegidienberger stamboek kunnen inschrijven? Maar dan zou je eigenlijk moeten wachten dat ze 3 a 4 jaar zijn om ze goed onder het zadel te kunnen laten zien. Of ze moeten al als veulen door de wei tolten.
Dus dan krijg je pas dan de papieren, in je nadeel dus als ze misschien al 4 zijn, ofzo. Of begrijp ik het niet goed?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:20

Dat zou leuk zijn als ons veulen papieren zou kunnen krijgen! De ouders hebben iig allebei papieren en Amaru is ook nog eens een goedgekeurde dekhengst. Dan kun je dus ook naar de keuring en naar wedstrijden Haha!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:50

dat zou wel leuk zijn ja Haha!
Maar is dat veulen dan een Aegidienberger? dat is toch al1 ijslander/paso?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:22

smaos schreef:
Oh, dus als ik het goed begrijp zou @SimOne haar Fjord x Paso, (als die gaat tolten) ook bij het Aegidienberger stamboek kunnen inschrijven? Maar dan zou je eigenlijk moeten wachten dat ze 3 a 4 jaar zijn om ze goed onder het zadel te kunnen laten zien. Of ze moeten al als veulen door de wei tolten.
Dus dan krijg je pas dan de papieren, in je nadeel dus als ze misschien al 4 zijn, ofzo. Of begrijp ik het niet goed?

Je zou even moeten informeren hoe het precies zit. Maar wat ik gehoord heb is dat Walter Feldmann het Aegidienberger stamboek heeft opengegooid voor andere toltende paarden. En ja, dat zóu kunnen inhouden dat je pas (definitieve) papieren krijgt als het veulen 3 of 4 jaar is. Maar waar wou je anders papieren bij je kruising al als veulen krijgen? Voor singlefooter en RHA geldt precies hetzelfde, ze moeten de gangen tonen.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 10:49

Nou ja, als het zo is, dan kun je blij zijn dat je papieren erbij krijgt. Is wel goed nieuws dan.
Ik heb bij mijn Exmoor x Fell veulen ook papieren van het Exmoor stamboek, omdat er maar zo weinig Exmoors zijn, houden zijn een kruisingsregister bij, kun je altijd terug fokken, als er nog maar weinig over zouden blijven.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:23

smaos schreef:
Fjopa is leuk Haha!
Shettlebred ook... Huilen van het lachen

Maarre even een 'dom' vraagje (als onervaren gangenpaardliefhebber!).
Dus als je een gangenpaard kruist met een niet gangenpaard en het veulen vertoont wel de gang van het gangen paard kun je er papieren bijkrijgen van het Singlefoot stamboek?
Of moet je op latere leeftijd de gang goed laten zien? Kun je nog op elke leeftijd bij het Singlefoot stamboek inschrijven?

Geloof dat het voorheen zo was dat als het veulens geen ouders heeft bij NASHA(singlefooter stamboek) dat die 6 maanden oud moet zijn op het filmpje, maar nu maakt dat geloof ik niets meer uit. En ja als het veulen in juiste tempo de singlefoot vertoont. Maar kruising met een paso is anders dan een singlefooter, schijnt dat NASHA geen paarden met Peruaanse Paso bloed willen, ook vanwege de termino..?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 20:49

Ja, klopt, had op de website van de Singlefoot gekeken en idd ze mogen niet te veel showachtig en knieactie vertonen.
En dat heeft een Paso net wel en een Fell pony heeft ook knieactie, dus dan zal dat veulen voor dat stamboek niet in aanmerking komen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:04

Het onderscheid tussen singlefoot, marcha, rack, tölt, en paso llano en is de mate van knieactie en de voorwaartse beweging. De beenzetting bij al deze gangen is hetzelfde.
Volgorde van gangen is ongeveer in de volgorde van knieactie... Singlefoot is dus zo'n beetje de vlakste, en paso llano zo'n beetje de opgerichtste.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 01:21

en het mooiste......... Lovers

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:39

Ik heb een American Saddlebred x Kwpn tuigpaard, Er zijn nog meer mensen op bokt met deze kruising. Als je meer wilt weten pb maar. Lachen

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 09:28

Welke extra gang loopt hij dan? En omdat het een kruising is, vind je de gang 'zuiver'?