1.80 op een IJslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:26

AlwaysH schreef:
Vind het vreemd dat je je mening niet eerder mag geven. :o

Is dit een reactie op mij?
Dan lees je niet goed want ik zeg juist dat je dan wederom je mening mag geven.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:32

Change3x schreef:
Ik zou met mijn lengte wel op een IJslander passen.

Het gaat mij om het principe dat iets wel bij een IJslander kan maar bij een pony met dezelfde schofthoogte niet.

Dat is toch eigenlijk heel erg raar? We zijn het gewend dat er lange(re) mensen op IJslanders rijden, daarom wordt er geen probleem van gemaakt, maar eigenlijk is het helemaal niet normaal, moet het niet normaal zijn, om op een pony te rijden waarvoor je te lang bent. :+

Misschien omdat de bouw van een Ijslander toch anders is dan die van bijvoorbeeld een Welsh pony. De koudbloedige rassen zijn natuurlijk allemaal steviger gebouwd dan de warmbloedige rassen.

Change3x

Re: 1.80 op een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:49

Als je lang bent en je wilt op een pony rijden dan kies je inderdaad een grof gebouwd ras uit. Zo heb ik de laatste jaren op Connemara pony's gereden omdat ik het plaatje op een smal gebouwde D pony niet mooi vond.

Maar als je te lang bent, dan ben je te lang, toch? Ongeacht welk ras, de bouw en de stokmaat van de pony.

Lange mensen zijn vaak uit zichzelf ook zwaarder, niet omdat ze dik zijn maar gewoon door hun lengte (vooral bij mannen vaak zo) en het lijkt me dat je dan ook snel aan de zware kant bent voor zo'n kleine pony als een, in dit geval, IJslander.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 03:46

Moderatoropmerking:
inmiddels zijn er enkele snerende opmerkingen geplaatst; graag alleen antwoord geven op de vraag van de TS om on-topic te blijven

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 05:40

vilheide schreef:
AlwaysH schreef:
Vind het vreemd dat je je mening niet eerder mag geven. :o

Is dit een reactie op mij?
Dan lees je niet goed want ik zeg juist dat je dan wederom je mening mag geven.

Ja, je zegt dat haar mening na het rijden van een IJslander anders zou zijn. Vind ik zelf onzin, als je zelf geen 1.80+ bent of 80kg weeg er aar je dat sowieso al anders.

Ik blijf er bij dat ik het geen succes vind wanneer men grote mensen op kleine paarden pony's zet. Of dit nou IJslanders zijn of Welsh pony's. :)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 05:45

Zodra je je hielen omhoog moet doen om aan te sporen vind ik het fout. Ik zie enorm veel foto's waar de benen van de ruiter onder de buik vandaan komen. Het lijkt mij persoonlijk niet prettig voor het paard en ik zie geen verschil in een c/d pony en een IJslander. Beide zijn gewoon een paard die uit evenwicht gehaald kan worden.

Afbeelding
Geen 1,80. Maar 1,68 op een vrij kleine IJslander (en korte beugels, ik mocht even een rondje op een stalgenoot haar ijsje doen.)

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 05:48

Ik zal vanavond eens een foto van mij zelf plaatsen. Ik rij al nu al jaren ijslanders en ik heb nog nooit iemand gehoord die aangaf dat ik te groot was. Inmiddels rij ik ook wedstrijden, mocht ik te groot zijn zijn er genoeg jury leden die ik ken die mij er op wijzen. Wederom ook nooit gebeurt.

Ik zal bokt wel over me heen krijgen, maar ik ben 186

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 06:42

Gewoon omdat ik het niet kan laten.

Change3x schreef:
Het gaat mij om het principe dat iets wel bij een IJslander kan maar bij een pony met dezelfde schofthoogte niet.

Dat is toch eigenlijk heel erg raar?

Nee hoor, dat is omdat Ijslanders al minstens 1000 jaar gefokt en geselecteerd worden om precies dát te kunnen doen; het dragen van volwassenen. Dát is waarom er een verschil is met rassen die van oudsher gefokt zijn om te trekken en waarbij een veel minder strenge selectie is geweest dan op Ijsland. Niet sterk genoeg=de worst in.

Zo simpel is het.

Fair schreef:
Zodra je je hielen omhoog moet doen om aan te sporen vind ik het fout.

Hier ben ik het nou helemaal mee eens! Geen schande hoor, maar ik zou wel adviseren nog lekker even door te blijven lessen zodat je netjes met je kuiten leert drijven. Als je je hielen in een vaak toch wel gevoelige en voorwaartse Ijslander zet ben je voorlopig nog niet thuis :D

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 06:47

Ach t'is weer eens zover. De zoveelste discussie waar iedereen met vingertjes gaat zitten wijzen.
We zullen het nooit eens worden. 'Grote paarden mensen' kunnen niet wennen aan het beeld van volwassen op IJslandse 'pony's' (want volgens jullie afspraken is het een pony). En eigenaren van IJslandse paarden begrijpen niet dat die 'grote paarden' zo ontzettend betutteld moeten worden. Al die sokjes en jasjes en knotjes en poedertjes.

Iedereen heeft een mening, en dat mag. Ik zit al mijn hele leven in de IJslanders, en vind het niet meer dan normaal dat IJslanders door volwassenen gereden worden. Maar ook ik zie af en toe een mensen op een Ijslander voorbij komen waarvan ik denk, liever niet. Ook heb ik weleens een trainer verteld dat hij les mag geven, maar niet op mijn paard stappen ivm het zware gewicht van deze trainer.

Die eerder geposte foto is inderdaad uit het jaar 0, er word nu veel meer aandacht besteed aan goede zadels en het correct rijden van het paard. De staartriem heb ik bijvoorbeeld al jaren niet gezien, en die ontzettend lange beugels zijn ook achterhaald. Het niveau ligt in Duitsland en Scandinavië een stuk hoger dan in NL, maar NL komt eraan.

Youtube staat helemaal vol met filmpjes van mensen van 1.80 op IJslanders. Zoek maar eens op filmpjes van de wereldkampioenschappen of de Landsmót :)

Ik kijk vanuit mijn keukenraam uit op 2 wk paarden, gereden door een volwassene. En die springen blij door de wei, zijn geen stakkers met pijntjes vanwege het grote gewicht wat ze mee moeten dragen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 06:51

Dat ze gefokt werden als gewichtdragers klopt maar helaas is die trend de afgelopen decennia uit de gratie en fokken we steeds meer op grootte en elegantie. De IJslander zal dan niet langer meer de compacte gewichtdrager zijn.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 07:05

Groter betekent niet per definitie sterker. Mijn ijslander van 1,48 mag er dan sterk uitzien, door zijn grootte is hij juist verre van (ondanks dat ie ook geen dunne stokjes als benen heeft). Als hij wat ouder is zal hij ongetwijfeld ook sterker worden, maar nu is het nog een slappe vaatdoek. Terwijl de wat kleinere compactere paarden vaak makkelijker zijn.... (en dan bedoel ik ook niet gelijk die dikke poemeltjes). Ook in de geschiedenis van het ijslandse paard zie je al de slankere types voorbij komen.

Maar ach, deze discussie zal je vast altijd blijven houden..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 07:06

nu moet ik bekennen geen ijslander te hebben, ik mag zelf niet meer rijden.
maar met mijn stevige pony van1.37 krijg ik regelmatig de opmerking ga er op joh die kan jou makkelijk hebben. Bij navraag mbt het gewicht aan de dieren arts gaf zij een gewicht aan waar ik dus boven zit.
Moet je dat dan willen voor jezelf?, Weetje nog hoe de zware boekentas voelde als brug wup..... :(

desondanks in het verleden heb ik ooklang op mijn voorgaande pony gereden je voelt het ook echt als een dier het zwaar vind worden, toen ik dat doorhad ben ik ook gestopt. de da heeft mij altijd in de juiste keuze begeleid met zijn kennis. Het is geen schande om je eigen pad te volgen, maar je moet wel goed beslagen te paard gaan. en naar jezelf en je dier blijven kijken!

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 07:55

Ik ben geen 1,80 maar 1,70 en pas perfect op mijn brede ronde IJslander van 1.40. Mijn man van 1,83 rijdt er ook zo op weg. EN gelukkig hebben wij onze hielen niet nodig, dan ben ik in record tempo thuis. Afbeelding
Afbeelding

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:03

Vind ik er netjes uit zien!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:09

Aansporen met je hielen?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:09

Fair schreef:
Zodra je je hielen omhoog moet doen om aan te sporen vind ik het fout.

Wij sporen ook niet aan met onze hakken maar werken met druk van de kuiten. Er zijn daarom ook geen Ijslander ruiters die met sporen rijden.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:15

Change3x schreef:
Ik zie hier weldegelijk foto's voorbij komen waarvan ik denk: als dit een gewone C of D pony was geweest, dan had bokt commentaar geleverd. Maar omdat het dan om het IJslander ras gaat, is het niet erg. 8)7

Precies dit. Want 'ze zijn zwaarder gebouwd'. Nou dan ben ik scheel, maar ik vind een IJslander alles behalve zwaar gebouwd. Ik vind het ranke pony's en dat er al honderden jaren volwassenen op rijden wil niet zeggen dat het maar normaal is. We doen wel meer dingen al honderden jaren en we leven intussen in de 21ste eeuw en hebben iets meer verstand. Een kerel van 1.80 op een IJslander snap ik ook gewoon niet, waarom moet je op zo'n pony gaan zitten? Zoek gewoon wat groters uit. Daarnaast lijkt het me ook echt niet fijn als je benen een kilometer onder de buik uit komen.

Die foto hierboven vind ik wel netjes, maar 1.70 is dan ook niet echt groot natuurlijk.

Oh en ik rijd niet op IJslanders maar spoor ook aan met druk van mijn kuiten? Dat is toch gewoon normaal of ben ik nou gek? 8)7

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:30

Te lang zou mij niet uitmaken, maar gewicht wel. En dat vanuit eerste vereiste en niet na het bekijken of iemand goed in balans zit. Slank zegt ook niet alles, een slanke man kan meer wegen dan een vollere vrouw. Vet weegt nu eenmaal minder dan spieren. Ik houd, ook al zou het om een IJslander gaan, liever de regel aan van 15 to 20% gewicht inclusief harnachement, al vind ik die 20% al te veel. Er is ook onderzoek naar gedaan, en ook al zouden ijslanders meer gewicht kunnen dragen, dan zou dat denk ik ook niet veel meer procent zijn. Op enkele foto's na vind ik het grootste deel ervan dan ook niet kunnen. Vooral als je bij sommige de dikke vacht wegdenkt, blijft er weinig pony meer over en is het beeld helemaal niet prettig meer.

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... uiter.html
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 18-07-17 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:36

Beetje offtopic. Maar ik zit niet in het ijslanderwereldje dus ik weet ook niet precies hoe jullie aansporen. Ik gebruik iig vaak druk vanuit mijn enkels en daarboven. En als je enkels onder je paard zijn buik hangen vind ik dat een beetje fout.

MarijeHoofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:38

Ik ben zelf ook niet de kleinste, maar zit het liefst wel zo dichtmogelijk bij de grond. Ik vind dat het kan, zolang het er maar niet vreemd uit gaat zien. Ijslanders kunnen makkelijk het hebben.
Ik snap niet waarom mensen moeilijk doen als iemand van 1.80 met 70 kilo er op gaat zitten en als een stevig meisje van 1.60 met 80 kilo op gaat zitten niemand op of om kijkt.

Het ziet er bij ieder top uit! Zet 'em op! /3 *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:42

Tja ik ben 1,74 en heb jarenlang een Fjord van pak m beet 1.40 gereden.
Kan je vertellen dat ik haar minder in de weg zat dan iemand die een stuk kleiner was en een stuk minder zwaar, mede omdat ik met de bewegingen mee ging.
Alleen inderdaad mijn benen. Had het geluk een brede Fjord te treffen.

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:46

Cowgirl schreef:
Aansporen met je hielen?

Natuurlijk spoor je niet aan met je hielen(bedoel eigenlijk hakken) maar ik hoor vaak beginnende ruiters zeggen: je kunt er toch nooit bij met je hakken.

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:48

Fair schreef:
Beetje offtopic. Maar ik zit niet in het ijslanderwereldje dus ik weet ook niet precies hoe jullie aansporen. Ik gebruik iig vaak druk vanuit mijn enkels en daarboven. En als je enkels onder je paard zijn buik hangen vind ik dat een beetje fout.

IJslanders zijn net gewone paarden Je kunt beter een zachte kuithulp geven dan je hakken gebruiken.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:49

Ik bedoel ook niet hakken, ik bedoel de binnenkant van je voeten en daarboven. Verkeerde woordkeuze in dat geval.

Ik ben geen beginnende ruiter, sorry.

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:52

_Reneee schreef:
Change3x schreef:
Ik zie hier weldegelijk foto's voorbij komen waarvan ik denk: als dit een gewone C of D pony was geweest, dan had bokt commentaar geleverd. Maar omdat het dan om het IJslander ras gaat, is het niet erg. 8)7

Precies dit. Want 'ze zijn zwaarder gebouwd'. Nou dan ben ik scheel, maar ik vind een IJslander alles behalve zwaar gebouwd. Ik vind het ranke pony's en dat er al honderden jaren volwassenen op rijden wil niet zeggen dat het maar normaal is. We doen wel meer dingen al honderden jaren en we leven intussen in de 21ste eeuw en hebben iets meer verstand. Een kerel van 1.80 op een IJslander snap ik ook gewoon niet, waarom moet je op zo'n pony gaan zitten? Zoek gewoon wat groters uit. Daarnaast lijkt het me ook echt niet fijn als je benen een kilometer onder de buik uit komen.

Die foto hierboven vind ik wel netjes, maar 1.70 is dan ook niet echt groot natuurlijk.

Oh en ik rijd niet op IJslanders maar spoor ook aan met druk van mijn kuiten? Dat is toch gewoon normaa
l of ben ik nou gek? 8)7

Ik denk dat het niet zozeer zwaar gebouwd is, dat zijn de meeste moderne IJslanders inmiddels niet meer.
Ze hebben namelijk wel een vele rondere ribbenkast. Laast iemand die Friezen heeft laten rijden en ze schrok hoe breed de mijne was.