Prijzen van Gangenpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:24

Denk dat voor mensen bij een fokker kopen meer zekerheid en/of garantie bieden.
Heeft denk ik voor en nadelen, een fokker met veel paarden zal niet zoveel 1 op 1 aandacht geven en beleren zal ook standaard zijn, bij particulier met bijv. maar 1 paard, steekt er veel meer tijd in, logisch ook, die heeft ook veel meer tijd voor die ene.
Je hebt ook weer kleinschalige fokkers, maar aantal veulens per jaar, daar gaat mijn voorkeur eigenlijk naar uit.
Heeft allemaal zijn voors en tegens, ligt er maar aan wat je zoekt, als je alles zelf nog wil doen, maar wel ene waar je direct mee kan starten is een 4 jarige direct uit de opfok, weinig in handen geweest ook wel wat waard, daar kun je nog geheel zelf mee aan de slag.
Maar zou een paard net zo goed ook particulier kopen, meer dan keuren kun je toch niet. En keuren blijft altijd een momentopname.
Mijn merrie mag gekeurd worden, is bij mij nog nooit ziek geweest of kreupel gelopen, ik heb niks te verbergen.
Keuren doe ik altijd wel, maar voorstander van de buigproef ben ik niet, dus liever röntgenologisch keuren, maar ook dat is een momentopname en geen garantie voor de toekomst.

Ik zit trouwens als particulier onder de prijzen van de fokkers. Fokker heeft ook meestal de merries en hengsten staan, kan je meer zien en rijden. En je hebt natuurlijk als fokker mond op mond reclame, als particulier met maar 1 paardje in de verkoop heb je dat uiteraard allemaal niet.
Ook daar heb ik al opmerkingen over gehad, waarom mijn paard zoveel kost en die zoveel duurder? Dus is er iets mis met mijn paard zeker...... *zucht*

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:18

Lastige maar ook leuke discussie dit!

Ik denk dat we van de eerste plaats is af moeten van het idee dat een recreatiepaard per definitie minder waard is dan een sportpaard. De kwaliteiten die een paard moet bezitten om het een of het ander te zijn verschuiven een beetje maar tot nu is het recreatiepaard, onze alleskunner, toch een beetje een ondergeschoven kindje vind ik. Ook een recreatiepaard moet goed van bouw zijn, misschien niet op de manier die we verwachten van een sportpaard, maar hij moet tenslotte ook jaren mee kunnen. Zijn karakter hoeft dan misschien niet het temperament van een sportpaard te hebben, maar moet wel tegen allerlei omstandigheden kunnen behalve de ring. Of de ovaalbaan. Of whatever :) We willen veilig en zonder al teveel gestuiter langs de weg en door het bos kunnen, maar wel met voldoende temperament dat we niet zelf harder aan het werk moeten dan het paard. Maar, als hij een keer een week of twee weken stil gestaan heeft willen we ook zonder al teveel longeersessies weer op kunnen stappen zonder dat het dier ontploft. We bieden vaak niet de stabiliteit van dedicated met 1 tak van sport bezig zijn, we verwachten een flexibel karakter dat niet in paniek raakt als we een keer met een carrotstick of westernzadel aankomen en ineens willen 'omscholen'. En dan hebben we ook nog een stukje tolerantie in het karakter nodig van ons paard, want we zijn recreatieruiters en over het algemeen ook iets minder fanatiek bezig met onszelf verbeteren op de manier zoals een fanatieke sportruiter dat doet dus ons paard moet dat af en toe ook maar met een korrel zout nemen en ons niet meteen afstraffen als we per ongeluk toch teveel in de mond zitten of gekke dingen met onze benen doen.
Goed, heel zwart-wit verhaal natuurlijk, de details hoeven we denk ik niet over in discussie te gaan, en ook niet over hoeveel verschil er wel niet zit in recreatieruiters en sportruiters en hun paarden. 1000 mensen 1000 methodes 1000 verschillende paarden. Het sluit elkaar allemaal niet uit en overlapt op veel vlakken. Maar imo, een recreatiepaard is zeker niet altijd van mindere kwaliteit, het bezit wel vaak andere kwaliteiten.

Ik ben het er wel mee eens dat dat erg lastig meetbaar is, en dat wordt het idd een 'wat de gek er voor geeft verhaal'.

Ik lees hier ergens dat de USA geimporteerde paarden hier vaak van mindere kwaliteit zijn dat de paarden daar. De onderbouwing die er voor gegeven wordt is matig imo. Het verkopen van welk artikel dan ook heeft in de meeste gevallen, voor welk product dan ook, voor een groot deel te maken met de kletskunsten van de verkoper. Dat doet in principe niks af aan de kwaliteit. Dat een koper makkelijk onder de tafel gepraat wordt omdat deze te weinig info heeft en daardoor teveel voor een minder goed paard betaald, dat is, vind ik, ook wel een heel klein beetje bij de verantwoording van de koper liggen. Als je van plan bent een paard te koop waarvan de gemiddelde prijs zo hoog liggen doe je naar mijn mening eerst gedegen onderzoek. Praat je met en kijk je bij verschillende fokkers. Mail je fokkers in Amerika met, waar meot ik op letten, wat zijn voorbeelden van goed gebouwde paarden en minder goed gebouwde. Je laat een dierenarts een uitgebreid onderzoek doen, etc. It's not rocket science en met levende have tot op zekere hoogte altijd een gok.
Persoonlijk koop ik liever een misschien iets minder goed gebouwd uit Europa (afhankelijk van hoe de fokker er mee om gaat) dan een paard uit Amerika. We kennen denk ik allemaal wel de filmpjes van hoe daar vaak omgegaan wordt met het jonge spul. Grote mannen op 2-jarige enzo. Is natuurlijk ook niet overal zo, en ja in Europa zal dat ook gebeuren. Maar met zo'n afstand heb je daar imo toch iets minder grip op. Daarbij is het niet voor iedereen weggelegt om de reis daarheen te maken om het paard in levende lijve te zien. Transport is een erg duur grapje en risicovol voor het paard zowel lichamelijk als mentaal. Dus alles bij elkaar opgeteld, schelen die prijzen niet zo gek veel. Tenzij je voor de Amerikaanse koopjes gaat natuurlijk, maar dan heb je ook niet de beste kwaliteit.
Beide heeft zijn voor- en nadelen, het is ieder voor zich wat je prettiger vind. Maar voor de prijs hoef je het imo niet te doen.

Verder is denk ik 'marktwerking' gewoon een vreemd iets. Daar kun je kort of lang over discuseren, maar een mooi kleurtje is simpelweg meer waard omdat er meer vraag naar is, en dat maakt dat in de optelsom van kwaliteiten van zo'n paard je duurder uitkomt. Misschien zijn over een paar jaar de zwartjes wel helemaal hot, dan zien we de verschuiving de andere kant op. Het is jammer dat er mensen zijn waarvoor de kleur voorop staat, dat zou niet zo moeten zijn. Maar ik kan me goed voorstellen dat als je al van plan bent om pakweg 8000 euro voor een paard uit te geven dat je dan ook graag iets apart wilt, en die 500 of 1000 euro die dat dan scheelt. Tja, kan er volgens mij dan ook wel bij. Vergelijk het maar met een rode Ferrari kopen ipv een zilvergrijze. Kwestie van smaak en de meesten gaan dan toch voor rood. Dus kan je daar meer voor vragen.

Kopen bij een fokker heeft denk ik meerdere voordelen. Consumentenrecht, de geschiedenis weten van het paard dat je koopt, advies en begeleiding van een expert (mag je vanuit gaan), etc. Ik vind het persoonlijk geen probleem dat je dat vaak terugziet in de prijs. Aan de andere kant, misschien heeft een particulier, als deze inderdaad een beetje paardengevoel heeft, wel veel beter inzicht in het karakter van het paard en kan op een ander level informatie geven en begeleiden. Vaak valt er iets meer in de prijs te onderhandelen, is ook wat voor te zeggen. Wederom, een persoonlijke keuze.

Dat gangenpaarden zoveel duurder zijn dan andere rassen valt ook wel mee. Je betaald voor exclusieve rassen die nog relatief weinig hier voorkomen gewoon meer geld dan een ras wat ruim beschikbaar is. Met of zonder extra gangen. En bij rassen die veel voorkomen betaal je ook nog steeds hoofdprijzen, maar voor de toppers, want, marktwerking. Op dit moment ga je voor een minder goede rocky niet heel makkelijk naar de concurrent, want je keuze is beperkt. Dus de verkoper komt er mee weg hoge bedragen te vragen, het paard verkoopt toch wel. Op het moment dat verkopers met de mindere paarden blijven zitten zul je meer prijsdifferentiatie gaan zien. Maar door het beperkte aanbod is die ruimte en noodzaak er voor veel verkopers niet. An sich heeft dat vind ik weinig met eerlijkheid te maken, de waarde van een paard is lastig te meten, en als iemand het niet eens met de prijs staat het diegene vrij het paard niet te kopen en verder te zoeken.

Inteelt en lijnteelt blijft ook altijd een lastige discussie. Steeds dezelfde namen in de papieren, daar kom je niet onderuit bij zo'n jong ras als bijvoorbeeld de rockies. Dat is niet alleen bij paarden, maar ook bij katten, honden, etc. Wil je meer diversiteit, dan zal er meer 'vers' bloed geimporteerd moeten worden, wat een behoordelijke gok en investering en een risico is voor de fokker/importeur, waar dus geld voor moet komen, uit de verkoop van de paarden, die dus duur zijn, en zo is het cirkeltje weer rond.

Dan als laatste nog iets over de rekensommetjes. Ik denk dat voor iedereen die een paard verkoopt geld, als je alle onkosten en manuren tegenover de vraagprijs loop je in bijna alle gevallen verlies bij de verkoop van een paard. Je moet als fokker voor lief nemen dat je hard en veel uur moet werken en hier relatief weinig voor terug krijgt. Als particulier neem je voor lief dat je met de verkoopprijs of een ander geschikter paard kan kopen, of hem naar eer en geweten voor een eerlijke prijs en aan de juiste persoon verkocht hebt, zonder stallingskosten en uren mee te rekenen want het is tenslotten hobby/liefhebberij en geen broodwinning.

Ik wil nog even benadrukken, this is just my humble opinion :) Zo zwart-wit als het er af toe staat bedoel ik het niet en ik realiseer me dat er een heel groot grijs gebied is. Die marktwerking, is in principe voor paarden hetzelfde als voor ieder ander 'product'. Echter, bij dieren wegen ook de emoties mee en zijn er zoveel variabelen dat waarde lastig te meten is, persoonafhankelijk is, en we een beslissing vaak niet helemaal rationeel maken maar op gevoel (en maar goed ook) en dat zorgt er soms voor dat we toch dat geld voor een paard neerleggen terwijl we daar eigenlijk toch iets meer verwachting bij hebben. Is dat eigen verantwoordelijkheid of die van de verkoper?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:20

Ik heb voor mijn kentucky mountain horse zonder papieren, afstamming wel bekend destijds geloof ik 2500 euro betaald. Hij was toen 2 jaar, nog hengst en kon eigenlijk alleen aan een touwtje lopen (wat op zich natuurlijk geen probleem is voor een 2 jarige). Hij is nu 8, goed bereden, heeft wel een hele truckendoos om onder het werk uit te komen, daar word aan gewerkt. Ik heb geen idee wat ie nu waard is, ik heb er wel al heel veel geld aan uit gegeven wat betreft training ed.
Mijn ijslander x KMSH heb ik 4 jaar geleden voor 1200 euro verkocht (hij was toen 5 mnd oud), zijn volle broertje een half jaar geleden voor 750 euro. Daar heb ik dus zwaar op moeten toe leggen, hij was toen 2 jaar en ook al gecastreerd. Beide hadden een apart kleurtje, valk.
Nou dit vind ik ook aardig met de billen bloot :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:50

Het is denk ik niet zo dat een recreatie paard minder waard is dan een sportpaard. Het is wel zo dat recreatieruiters minder geld over hebben voor een goed paard. Je kan immers voor weinig geld genoeg paarden kopen die prima geschikt zijn om mee door het bos te hobbelen.

En het is inderdaad niet realistisch om gemaakte kosten de waarde van een paard te laten bepalen. Zeker niet bij particulieren. Mijn auto wordt ook niet meer waard bij elke vervangen onderdeeltje of wasbeurt die hij krijgt :+ .

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:53

@Allegra: Ben toch heel erg met je eens!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 17:01

Allegra schreef:
Ik denk dat we van de eerste plaats is af moeten van het idee dat een recreatiepaard per definitie minder waard is dan een sportpaard.

Dit vind ik dus ook een heel raak punt. (de rest van je verhaal sta ik trouwens ook helemaal achter)
Ik wil geen wedstrijden rijden ik ben echt een buitenrijder en doe dit graag veilig en met plezier en het paard moet het ook zelf leuk vinden anders is voor mij de lol er ook alweer een beetje vanaf. Als ik een ras kan vinden dat daar van nature op aansluit vind ik het ook helemaal niet erg om daar meer voor te betalen.

Ik heb geen rockies voor de extra gangen, maar puur vanwege het karakter de coolheid en werklust.

Overigens heb ik een jaarling dochter van Brego (62,5% RMH) met een mooie verwachtte eindmaat rond de 1.54 en de kleur zilverappelbruin 2 jaar geleden verkocht voor 1750 euro. Ook hier ging het om een super adresje en daarom een kleiner prijsje. Als ik zie hoe blij haar eigenaresse met haar is zou ik het nu weer zo doen.

joyfordogs

Re: Prijzen van Gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:54

pfft, ff dagje werken en hoppa, hele lappen tekst.
Wat betreft verschil tussen fokker en particulier, wanneer ben je fokker en wanneer particulier en wat maakt dat je al dan niet kwaliteit kunt leveren?
voor mijn werk koop ik maandelijks gemiddeld 10 puppen in, ik kom hierdoor op veel plaatsen, kleine fokkers, grote fokkers, eerlijk gezegd kan ik niet zeggen dat 1 van de 2 per definitie beter of slechter is.

Mensen die fokken en niet door een roze bril naar hun " fokprodukten" kijken,openstaan voor nieuwe dingen, willen blijven leren en breed blijven denken en kijken, zijn imo goede fokkers.
ff een paar dingen daarover, het gaat natuurlijk om nog meer.
Een grote fokker kan bv wellicht veel tijd hebben omdat deze geen baan ernaast heeft, of juist weinig tijd er voor vrijmaken om andere redenen.
ik vind het dus niet zo zwart wit.
valt ook niet mee om het stukje, grijze, te omschrijven ;).

wat betreft de kwaliteit van een recreatie paard, mee eens, ik vind een betrouwbaar paard waar ik ook met een gerust hart andere mensen op durf te zetten, erg veel waard.
Het is alleen lastiger te meten dan bv een paard wat Z2 dressuur loopt.
De kwaliteit goed meten bij een recreatie paard, blijft lastig en ik vind ook dat de koper zelf goed moet kijken en geen aannames doen als in, een grote fokker is automatisch beter of slechter.
Getallen en grote zeggen mij echt helemaal niets!

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 01:17

de waarde van een paard is niet zo moeilijk; de prijs per kilo oftewel slachtprijs
dan is er de toegevoegde waarde zoals ras, bloedlijnen, karakter, bouw, kleur, ervaring, leeftijd, geslacht, en gangen (in geval van gangenpaarden erg belangrijk)
wat die toegevoegde waarde echt waard is... dat kan niemand zeggen, misschien inderdaad het ene jaar een bepaalde bloedlijn hot, of een bepaalde kleur, volgend jaar kan weer anders zijn..
dus er wordt gekeken naar wat de verkoopprijs is van dat moment, vraag en aanbod, enz

de kosten van een sportpaard lijken mij vele malen hoger te liggen dan de kosten van een zelf gefokt veulen/paardje, ik denk niet dat het te vergelijken is

ben het wel eens dat een betrouwbaar recreatiepaard enorm veel waard is, maar een oudere fjort bv zou dat ook kunnen zijn, dan komen we weer terug op de toegevoegde waarde van de extra gang...en of dat nou echt zoveel meer moet kosten...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:44

ja, blijft altijd lastig.
mijn klomp brak een aantal jaren geleden, iemand kwam hier een proefrit maken op ons witte paard.
Ze begon tijdens de rit te huilen van blijdschap, want sinds jaren weer pijnvrij gereden.
Na de rit zei ze, dit is echt HET perfecte paard voor mij (dit dier is niet te koop, ter info ;) ), alleen die kleur, ik zou ze nooit kopen omdat ze wit is.

sorry hoor, maar dan raak je mij volledig kwijt.
Als je toch last hebt van je lijf met paardrijden en je kunt nu op een paard pijnvrij rijden, je vind de gangen super en het karakter plus bouw top, hoe bestaat het dat je dan nog naar de kleur kunt kijken?????

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:06

cl@udia schreef:
dan komen we weer terug op de toegevoegde waarde van de extra gang...en of dat nou echt zoveel meer moet kosten...

Volgens mij valt dat wel mee, dat die hoge prijzen echt door de extra gang komen. Natuurlijk komt er wel een beetje bij daardoor bij de totale optelsom, maar volgens mij komt het meer doordat veel gangenpaarden nog zo exclusief zijn in Nederland/Europa. De prijzen van Ijslanders, die al veel meer voorkomen, liggen lang niet zo extreem hoog (meer) en daar zie je dus al wel de differentiatie tussen paarden die nog weinig kunnen, minder 'goed' zijn, en goed opgeleide sport- of recreatiepaarden. De prijzen van Ijslanders bijvoorbeeld zijn nu aardig te vergelijken met die van andere rassen die niet heel gangbaar maar ook niet heel zeldzaam zijn. En toltende dravers zijn ook lang zo duur niet.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 11:21

cl@udia schreef:
ben het wel eens dat een betrouwbaar recreatiepaard enorm veel waard is, maar een oudere fjort bv zou dat ook kunnen zijn, dan komen we weer terug op de toegevoegde waarde van de extra gang...en of dat nou echt zoveel meer moet kosten...

Tuurlijk zul je bij elk ras wel een exemplaar vinden die wel geschikt is en super braaf. Je zegt zelf al "oudere" Fjord er zit dus al een voorwaarde aan vast ;)
Over het algemeen weten we ook dat bijvoorbeeld Fjorden en Haflingers best sterk en koppig kunnen zijn en zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.

Zo weet je bij de meeste gangenpaarden dat ze braaf, cool, werklustig en mensgericht zijn. Uiteraard heb je ook daar uitzonderingen in en verschillen per ras, maar de kans dat je er eentje treft met die eigenschappen is wel vrij groot.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:32

Imo heb je daar meteen ook een groot voordeel te pakken van een ras beest kopen. Of dat nou een paard is of bijvoorbeeld een kat. Je hebt meer zekerheid mbt bepaalde eigenschappen. De uitzonderingen en bijvoorbeeld manier van opvoeden en omgevings gerelateerde omstandigheden niet meegerekend. En fokker doet over het algemeen zijn best deze eigenschappen te behouden en te verbeteren. Je kunt met iets meer zekerheid zeggen dat het karakter van een paard bij je gaat passen, en dat vind ik toch wel een van de belangrijkste punten bij de aankoop van een paard. En tevens ook de lastigste omdat je het paard niet kent, er anders mee om gaat dan de huidige eigenaar, etc etc.
Persoonlijk ben ik bereid om voor die eigenschappen extra euro's aan uit te geven omdat daar voor mij een groot deel van de waarde ligt. Al zag ik dat pakweg 10 jaar geleden anders. Maar al doende leert men laten we maar zeggen :D

Edit, en ook voor die extra gangen ondanks dat dat betekend dat je iets meer geld kwijt bent. Ik herken me erg in het eerder genoemde voorbeeld van de dame die weer pijnvrij kon rijden. Voor mij de reden om naar gangenpaarden te gaan kijken. Die eenmalige uitgave, daar kun je voor sparen tenslotte. Dat ik nu toevallig heel veel plezier heb met mijn zilverappel ruin heeft ook helemaal niks met zijn kleur te maken. Maar wel met zijn geweldige karakter, de enige reden waarom ik heb gekocht heb.

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:39

dus omdat het exclusief is mag een goede reden zijn om ze zo duur te maken?
veulens die hier gefokt zijn?
ik snap niet waarom, ik vind dat er misbruik wordt gemaakt van het feit dat er weinig aanbod is

crazycat de oude fjort was een voorbeeld, ieder ras heeft rastypische eigenschappen, wil niet zeggen dat elk paard zich daar aan houd, maar ik ken een hoop goede recreatiepaarden die geen gangenpaard zijn

een goed recreatiepaard heeft ook een goede training achter de rug, en aardig wat kilometertjes gelopen voordat hij zover is
ik vind ook dat een recreatiepaard ondergewaardeerd wordt, maar vind het te ver gaan om ze op een lijn te zetten met een goed getrained sportpaard

voordat ik ging importeren heb ik goed gekeken naar wat er in nederland te koop stond, en bij andere rassen gekeken, ik ben bij paso fino uitgekomen omdat ik vind dat die de meest natuurlijke gang hebben, dat hoeft er niet ingetrained te worden,
de prijzen van de paso fino bij de europese fokkers liggen hoger dan wanneer ik zelf een paso fino importeer, en dat vind ik dus niet kloppen
het grote nadeel hiervan is dat er weinig mensen zijn die zo'n paardje kunnen kopen, waardoor het inderdaad een exlusief ras blijft

het is wat anders dan wanneer jij een paard koopt voor een Xbedrag, en het vervolgens wil/moet verkopen, dan wil je uiteraard wat van dat geld terug zien, begrijpelijk
maar fokkers zijn fout bezig door een ras exclusief te houden vanwege de hoge prijs
een veulen fokken kost geld, voor een haflinger net zoveel als een gangenpaard, de rest is allemaal winst, simpel

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:51

cl@udia schreef:
dus omdat het exclusief is mag een goede reden zijn om ze zo duur te maken?
veulens die hier gefokt zijn?
ik snap niet waarom, ik vind dat er misbruik wordt gemaakt van het feit dat er weinig aanbod is.

het is wat anders dan wanneer jij een paard koopt voor een Xbedrag, en het vervolgens wil/moet verkopen, dan wil je uiteraard wat van dat geld terug zien, begrijpelijk
maar fokkers zijn fout bezig door een ras exclusief te houden vanwege de hoge prijs
een veulen fokken kost geld, voor een haflinger net zoveel als een gangenpaard, de rest is allemaal winst, simpel

Ik denk dat de volgorde hier niet helemaal klopt, dat fokkers de prijzen kunstmatig hoog houden om de paarden exclusief te houden. De fokkers van bijvoorbeeld mountain horses die ik ken timmeren juist heel hard aan de weg om het ras waar ze zo gek op zijn te promoten. Deze mensen stoppen extra tijd en geld en het in the picture zetten van zo'n ras. Geld dat ergens vandaan moet komen. Ze moeten meer moeite doen om met nieuw bloed te kunnen fokken en inteelt te voorkomen, regelmatig nieuwe paarden naar Nederland halen speelt hier een grote rol. Dat geld moet ook ergens vandaan komen. Je geeft een hoop geld uit aan het hierheen halen van een dekhengts, maar zijn veulens zijn allemaal hier gefokt. Moet je voor die veulens dan maar minder vragen enkel om het feit dat ze hier geboren zijn? Terwijl daar wel de investering voor de buitenlandse hengst of merrie aan vooraf is gegaan? Dat klopt in mijn ogen niet.

Bovengenoemde dingen zijn zaken waar bijvoorbeeld een haflinger fokker minder tijd, geld, en moeite in hoeft te stoppen, ergo, goedkopere paarden.

Citaat:
ik ken een hoop goede recreatiepaarden die geen gangenpaard zijn

Ik begrijp niet helemaal wat dit met de discussie te maken heeft. Natuurlijk zijn die er. En ook exclusievere driegangers die ook duur zijn. Net als meergangers die minder duur zijn zoals dravers. De discussie is niet enkel, 'wat is een goed recreatiepaard waard' :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:53

Ik snap jouw beredenering niet helemaal, het gaat hier toch gewoon om marktwerking, blijkbaar raken fokkers hun paard kwijt voor die prijs.. Dat is toch gewoon vraag en aanbod :) .

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:41

juist, zolang er mensen zijn die de prijs betalen zal de prijs zo hoog blijven

en allegra zeker begrijp ik wel dat er extra kosten zijn, dat een investering ook terug moet komen via winst, dat reflecteerd op de prijs van eigen fok
dat verklaard alsnog niet dat de prijs van een paard wat hier gefokt wordt meer is dan de prijs van een paard wat je zelf importeerd,
de kosten van de vlucht; 3.580 euro, vat (belasting in nederland) 700 euro, de aanschafkosten van een hengst/merrie komen daar nog bij, ik heb geen idee of de vat ook afschrijfbaar is trouwens, en dan eventueel nog de kosten vervoer naar de importeur

ik verwacht de kosten van een hengst of merrie bv niet binnen 1 jaar terug te krijgen
dus waar komen die hoge prijzen vandaan?
een goede kwpn hengst kost ook wat, maar alsnog zijn de veulens hiervan niet zo duur..

moet je daadwerkelijk meer geld vragen aan de dame die niet meer op een dravend paard kan rijden? omdat een gangenpaard de mogelijkheid bied om pijnvrij te rijden?
fout argument hoor! het feit dat een gangenpaard een pijnvrije rit is hoort bij de argumenten waarom je er een zou moeten hebben, niet bij de argumenten waarom het duurder moet zijn
(ook mijn reden dat ik er een heb trouwens)

dus nogmaals; dat de prijs van bepaalde rassen hoger is, omdat er veel wordt geimporteerd, dat is duidelijk
maar de hoeveelheid van die prijs is niet zo duidelijk, zoals ruitje zegt; blijkbaar raken ze hun paarden kwijt voor die prijs
dat is waar het om draait, de relatief kleine groep mensen die het zich kan veroorloven om een gangenpaard met papier te kopen
wanneer die markt verzadigd is zal de prijs wel omlaag moeten gaan
en wanneer er uiteindelijk meer hobby-fokkers zijn en dus meer aanbod zal de prijs ook zakken

ik vind het jammer, want dit houd de groei toch tegen

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:56

Naast het discussiepunt wat een gangenpaard nu eigenlijk 'waard is', vind ik het al dan niet bekend maken van de vraagprijs bij de verkoop ook wel een puntje eerlijk gezegd.

Momenteel ben ik door omstandigheden even niet meer op zoek, maar toen ik nog wel actief zocht was ik persoonlijk geneigd om advertenties waar geen vraagprijs bij stond maar te negeren. Dit omdat ik merk dat de verkopende partij het vaak vervelend vind als er naar de prijs gevraagd wordt, terwijl (laten we eerlijk zijn) de meeste kopers toch vaak wel een bepaald budget in hun hoofd hebben. Het heeft niet veel zin om te gaan kijken bij een paard van 12.000,- als je niet van plan bent om meer uit te geven dan 7.000. Ik vind advertenties waar helemaal niets bij staat dan vaak ook erg vervelend. Het brengt een bepaalde mate van spanning mee om 'de vraag die eigenlijk niet gesteld mag worden' toch te moeten stellen. Als zou er maar een prijsrange staan (in dit voorbeeld dus iets van '10.000 tot 15.000' ofzo) dan zou je als koper al geholpen zijn. Dingen zoals 'Hogere prijsklasse' helpen niet, want wat is nou precies 'Hoger'? Als je van een haflinger overstapt naar gangenpaarden dan is 8.000,- een hogere prijsklasse. Kom je vanaf een PRE dan is dat het bedrag wat je betaalt voor een goede middenmoot'er. Het is dus een subjectieve maat...

obrigada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:03

er zijn vast ook liefhebbers die hun ras promoten om de liefde voor het ras te delen. ;)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:23

cl@udia schreef:

Yep, zo simpel is het. De waarde van een paard (hond/auto/huis) wordt bepaald door wat de koper bereid is ervoor te betalen.

Wil de koper het paard erg graag hebben (b.v. om mevr Tops tevreden te houden :+ ) dan wordt zo'n dier heeeel veel waard. Is er geen enkele koper die een bepaald paard wil hebben dan is dat arme dier helemaal niets waard (financieel gezien dan).

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:48

cl@udia schreef:

en allegra zeker begrijp ik wel dat er extra kosten zijn, dat een investering ook terug moet komen via winst, dat reflecteerd op de prijs van eigen fok
dat verklaard alsnog niet dat de prijs van een paard wat hier gefokt wordt meer is dan de prijs van een paard wat je zelf importeerd,
de kosten van de vlucht; 3.580 euro, vat (belasting in nederland) 700 euro, de aanschafkosten van een hengst/merrie komen daar nog bij, ik heb geen idee of de vat ook afschrijfbaar is trouwens, en dan eventueel nog de kosten vervoer naar de importeur

En dan nog de quarantaine, dierenarts checks, en voor een paard van goede kwaliteit ben je in de US ook niet voor een paar 100 dollar klaar. Dus alles bij elkaar opgeteld scheelt het niet zoveel met de prijzen in Nederland. Je bent echt niet per definitie goedkoper uit. Wel heb je meer keus. Ook in mate van kwaliteit, je kan makkelijker kiezen voor 'minder' bijvoorbeeld.

Citaat:
moet je daadwerkelijk meer geld vragen aan de dame die niet meer op een dravend paard kan rijden? omdat een gangenpaard de mogelijkheid bied om pijnvrij te rijden?
fout argument hoor! het feit dat een gangenpaard een pijnvrije rit is hoort bij de argumenten waarom je er een zou moeten hebben, niet bij de argumenten waarom het duurder moet zijn

Dit is de boel uit zijn verband trekken. Moet je dan minder geld vragen omdat iemand een bepaalde beperking heeft, dan je normaal zou doen? Dat is (positief, maar toch) discrimineren. Als de dame in kwestie dat geld niet voor een paard uit wil geven zal ze op zoek moeten naar een goedkoper toltend alternatief. Ferraries geven ze bij de dealer ook niet voor de helft weg als iemand een hernia heeft. Als je er je brood uit moet halen kun je niet op deze manier handelen, dan ga je failliet.

Citaat:
dus nogmaals; dat de prijs van bepaalde rassen hoger is, omdat er veel wordt geimporteerd, dat is duidelijk
maar de hoeveelheid van die prijs is niet zo duidelijk, zoals ruitje zegt; blijkbaar raken ze hun paarden kwijt voor die prijs
dat is waar het om draait, de relatief kleine groep mensen die het zich kan veroorloven om een gangenpaard met papier te kopen

En daar zijn we weer terug bij marktwerking. Welcome to reality :)

Citaat:
en wanneer er uiteindelijk meer hobby-fokkers zijn en dus meer aanbod zal de prijs ook zakken

Dat klopt allemaal als een bus.
Maar als je je brood er mee moet verdienen, wat al moeilijk genoeg is in de paardenwereld, zou je wel gek zijn je paarden ver onder de waarde te verkopen.

GreaseMonkey ik ben het met je eens dat het soms wat transparanter mag. Sommige fokkers gaan er vanuit dat iemand zich verdiept heeft in het ras in dusdanige mate dat deze 'wel weet' wat het aangeboden paard ongeveer waard is. Soms wordt een beetje vergeten dat om hier een beeld van te krijgen je toch eerst een tijdje de markt in de gaten moet houden en dan moet weten wat voor welk geld weggaat.
Aan de andere kant, kan ik me ook voorstellen dat er een hoop frustratie leeft omdat je genoeg reacties van mensen krijgt die echt een heel eind onder de vraagprijs gaan zitten ondanks dat ze deze weten, meteen gaan bieden zonder eerst te vragen, etc. Door het vaag te houden met een term als hogere prijsklasse voorkom je allicht wat van dat soort vragen/mensen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:55

Allegra schreef:
Aan de andere kant, kan ik me ook voorstellen dat er een hoop frustratie leeft omdat je genoeg reacties van mensen krijgt die echt een heel eind onder de vraagprijs gaan zitten ondanks dat ze deze weten, meteen gaan bieden zonder eerst te vragen, etc. Door het vaag te houden met een term als hogere prijsklasse voorkom je allicht wat van dat soort vragen/mensen.

Nee hoor, zet maar een willekeurig wat op marktplaats. Gegarandeerd dat er mensen zijn die nog niet de helft van de gangbare marktwaarde bieden. Laat staan helft vraagprijs, want veel 'producten' staan er met een vp royaal boven de marktwaarde. Zeker als er emotie om de hoek komt kijken (waarbij ik paarden dan maar even oneerbiedig een product noem, net als klassieke auto's enz).

Irritant? Ja. Kun je er iets aan doen? Nee

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:56

cl@udia schreef:

ik verwacht de kosten van een hengst of merrie bv niet binnen 1 jaar terug te krijgen
dus waar komen die hoge prijzen vandaan?
een goede kwpn hengst kost ook wat, maar alsnog zijn de veulens hiervan niet zo duur..

Ik denk dat er altijd mensen zullen zijn die een bepaalde prijs voor een paard willen/kunnen betalen. Dat zie je ook aan bijvoorbeeld de extreme prijzen die voor sommige kwnpers worden betaald, soms enkel om de afstamming.
Zonder die hoge prijzen zou de groei vast wat sneller verlopen, maar het is ook een proces van een ras meer bekendheid geven. Er zijn zoveel mensen die nog nooit van een rmh of ander gangenpaardenras hebben gehoord. Die gaan echt niet allemaal één kopen als de prijzen lager zijn, simpelweg omdat ze niet weten dat ze bestaan. Een ras meer promoten kost ook tijd, inzet en geld :)

Verder is het ook niet zo dat iedereen die een gangenpaard wil aanschaffen niet meer op driegangers kan rijden en dus "verplicht" zijn om een gangenpaard te kopen. En zoals hierboven wordt gezegd, zijn er dan op dit moment ook goedkopere alternatieven.
Laatst bijgewerkt door Ginam op 19-09-13 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:06

Een lagere prijs bied trouwens ook helemaal geen garantie dat een gangenpaard populairder word, is een rare beredenering. Anders zouden dravers niet aan te slepen zijn bijvoorbeeld :')

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 17:12

Ik heb zelf ook een hekel aan als er geen vraagprijs in een advertentie staat. Ik ben dan geneigd die meteen weg te klikken, want inderdaad wil je wel een richtlijn weten.

Ik zie trouwens niet hoe een haflinger veulen fokken hetzelfde zou kosten als een gangenpaard. Voor een dekking of aanschaf van de ouderdieren ben je al veel meer kwijt dat moet je toch ook meerekenen in je veulenprijs.
En dan wordt er ook nog eens vergeten dat het ook wel een skan gebeuren dat een voor de fok aangeschaft dier om de een of andere reden toch niet voor de fok kan dienen. Koop je een dure dekhengst van totaal tussen de 15.000 en 20.000 euro en die blijkt niet geschikt voor de fok ben je dus zo 10.000 euro kwijt. Dit soort risico's worden ook in de prijs ingecalculeerd.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:27

Volgens mij is 'het ras promoten' in Nederland vooral gericht op meer mensen enthousiast maken en daardoor de markt vergroten (en zo meer paarden kunnen verkopen) dan met de wens dat er meer van het ras komen.

Vooral bij paarden waar nog werk aan is (groene paarden maar ook bv telgangers) vind ik dat de prijs wel wat mag zakken, dat zou de markt goed doen omdat er dan ook geld 'over' zou zijn voor het goed trainen van een goed onderscheiden tölt. Met als gevolg dat er ook weer meer goed beleerde paarden rondrijden en het ras zo 'vanzelf' promoten. Dat een goed doorgereden en bevestigd paard duurder is vind ik niet meer dan logisch.