Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Een goed töltende ijslander ga je nooit met de neus op de loodlijn krijg of nét met het neusje eruit.... Wel in de stap, draf en galop, maar in de tölt niet. Simpelweg omdat de bewegingen van de benen dat tegengaan. Een goed töltende ijslander zakt van achter en komt door die stuwende beweging die van achteruit komt, aan de voorkant omhoog. Sommigen willen dat plaatje "valsspelen" door hem eerst aan de voorkant te liften, maar dan is de achterhand niet stuwend genoeg en vroeg of laat valt die persoon door de mand.
Als je kijkt hoeveel ruimte er aan de voorkant zit en hoe hoog de benen komen, kun je een dergelijk paard nooit op de loodlijn laten lopen, hoe zou zichzelf voor zn neus meppen...
http://www.hestafrettir.is/Vefsidan/dat ... labaki.jpg
StalNollie schreef:en toch vind ik het beeld op de laatste foto, niet hoe ik een tolt zou zien, pony lijkt inderdaad meer op de voorhand te vallen en draagt vind ik niet mooi van achteren, ik zou meer actie van achteren willen zien en niet van voor, en dat beeld krijgi k wel bij de laatste foto
hestejente schreef:Anoli schreef:we zien in ieder geval iemand die het zonder teugels ook redelijk kan...
Ehh.... ik weet niet of je wel eens een T2 hebt gezien?
Het is niet de bedoeling dat je je teugels strak houdt... juist niet! In niet één gang
sophie444 schreef:Ah, de show van Bruno Podlech op de WK in Oirschot in 2007. Een beter voorbeeld van horsemanship is moeilijk te vinden.Toch wil ik dit filmpje hier even neerzitten, heeft er misschien niet zoveel mee te maken maar ik vind dit er toch zo goed en leuk uit zien.
http://www.youtube.com/watch?v=-bx5MnK0p3E
hestejente schreef:Dus, superwoman, de ruiter is daar zo te zien bezig om daar wat aan te doen ipv 'm omhoog te hijsenHij zet de hand niet vast, zoals ik het zie is hij bezig om uit te zoeken hoe hij zonder dat z'n paard in draf (ik denk dat het paard een vierganger is) stort de achterkant er weer bij kan krijgen. Het hoofd is echt minder belangrijk dan de achterkant... tuurlijk is het je doel dat je paard netjes afbuigt maar daar is die ruiter naar mijn idee helemaal niet mee bezig. Hij wil het paard in ieder geval niet omlaag hebben en ik ben ervan overtuigd dat hij de handen niet laag heeft om het paard omlaag te krijgen maar juist om het paard in balans te houden terwijl hij op zoek is naar verbinding met de achterkant.
Onzin, echt. Een goed gereden, wat verder doorgetrainde IJslander kan in diverse houdingen tölten zonder op de voorhand te vallen.Citaat:Een goed töltende ijslander ga je nooit met de neus op de loodlijn krijg of nét met het neusje eruit.... Wel in de stap, draf en galop, maar in de tölt niet. Simpelweg omdat de bewegingen van de benen dat tegengaan. Een goed töltende ijslander zakt van achter en komt door die stuwende beweging die van achteruit komt, aan de voorkant omhoog. Sommigen willen dat plaatje "valsspelen" door hem eerst aan de voorkant te liften, maar dan is de achterhand niet stuwend genoeg en vroeg of laat valt die persoon door de mand.
Sussie85 schreef:Nu ben ik een dressuurruiter die een aantal ijslanderruiters les geeft. Juist om het paard dressuurmatig beter voor elkaar te krijgen zijn ze naar mij gekomen. Een ijslander gaat een betere tölt lopen als hij dressuurmatig beter voor elkaar is dwz los door het lichaam, met buiging in de gewrichten en op eigen benen.
EricPrast schreef:sophie444 schreef:Ah, de show van Bruno Podlech op de WK in Oirschot in 2007. Een beter voorbeeld van horsemanship is moeilijk te vinden.Toch wil ik dit filmpje hier even neerzitten, heeft er misschien niet zoveel mee te maken maar ik vind dit er toch zo goed en leuk uit zien.
http://www.youtube.com/watch?v=-bx5MnK0p3E
Maar om bij het onderwerp van dit topic te blijven, hierbij ook van mij een link naar een Youtube-filmpje, waarin naar mijn mening het perfecte resultaat in de wedstrijdbaan te zien is van een dressuurmatig doorgetrained ijslands paard:
Check de vrijwel naadloze overgang van sneltempo tölt naar draf op ca. 2:18!
En ja, zelfs hij moet af en toe ff aan de rem trekken omdat knollie te heet wordt, maar het wordt nergens grof.
Erg jammer dat deze ruiter en dit paard geen combinatie meer vormen.
hestejente schreef:Als je niet zelf aan je paard "prutst" kom je ook niet verder... ieder paard, en vooral ieder gangenpaard, is anders en je zult toch moeten onderzoeken wat wel en niet werkt. Ik pruts volop aan mijn paard... als het niet werkt merk je dat snel genoeg, luister naar je paard en als het niet goed voelt is het ook vaak niet goed. Stelt het je gerust als ik je vertel dat mijn paard is opgeknapt van mijn gepruts terwijl ik toch echt maar een middelmatige ruiter ben?
Les nemen bij een "gewone" instructeur kan ook al een heleboel helpen, die kan je dan in ieder geval in 3 gangen helpen. En verder zou je met je ijs af en toe eens op cursus kunnen? Dan kun je zelfs per keer bepalen waar je op welke manier (en dus met wie) aan wil werken.
Anoli schreef:Zelf prutsen aan mn paard zou ik nooit doen, uit angst dat ik paardlief meer kapot maak dan goed doe. Maar hoe vind je dan die juiste begeleiding. Dat is denk ik een punt waar je op het moment nog tegen aan loopt als ruiter die op de "moderne" manier ijslands wil rijden.
Dat ligt echt niet altijd aan de instructie - als je een beetje kritisch zoekt kun je echt wel mensen vinden die je kunnen leren je IJslander nageeflijk te rijdenCitaat:Zoals je al zelf aangeeft is het nog niet heel erg "in" in de ijslander wereld om een nageeflijke tölt te rijden, de meeste instructeurs zijn oude rotten in het vak en blijven dus bij hun manier van lesgeven.