Gangen, gangtechniek en trainingsmethodiek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:34

Interessant zeg, heb me nooit zo in die telgang verdiept omdat dat niet van toepassing is bij Rockies.
Wist niet dat er nog zoveel verschil in zit.
Even voor mij :o? uitleggen:
Je hebt dus gewoon pace, stepping pace en dus flying pace, wat is het verschil en zijn er nog meer varianten?
Maar wat Ijslanders doen is dus echt 2 takt? Want in dat andere topic zeiden ze weer van niet.

Pleasuregaits

Re: Gangen, gangtechniek en trainingsmethodiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:38

een stepping pace is een gebroken telgang (geen 2-takt), de voorkeursgang bij IJslanders is echter de tölt.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:57

Maar dus de rentelgang bij Ijslanders is altijd dan de flying pace?

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:44

Idd
rentelgang = flying pace (maar dan de Engelse benaming)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:01

Pleasuregaits schreef:
Citaat:
Maar rentelgang is dus toch een gebroken 4 takt.

Nee, dit is niet correct. Een rentelgang is de snelle variant op de gewone telgang en dat is een zuivere 2-takt.

Een 2 takt gang met zweefmoment inderdaad, maar no-way dat een goede telganger zijn benen paren zuiver tegelijk neerzet. Je kunt het misschien niet zien maar wel heel goed horen. Het een fractie na elkaar neerzetten maakt dat acceleratie mogelijk is. Ik zal vanavond eens een filmpje opsnorren.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:02

Hey,

wij hebben 2 ijslanders 1 van de 2 wordt nu gereden door mijn vriend.

Eerst deed ze altijd netjes als je daar om vroeg Tölt maar tegenwoordig draaft ze meteen. tölt zien we haar niet veel meer doen en onder de man al helemaal niet.

Weet iemand of dit een probleem gaat worden zeg maar of dat ze vanzelf wel weer zal gaan tölten?
En als ze het niet vanzelf zal gaan doen hoe we het dan het beste kunnen oplossen?

Ze wordt nog niet erg lang gereden.

Ik hoor het graag!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:10

@Linnke: rijd je haar zelf ook en heb je zelf ook geprobeerd tolt te vragen? Ik weet niet hoe oud ze is, maar bij verandering in bespiering enz., kan het zijn dat ze tijdeijk even makkelijker draaft dan tolt. Als ze altijd heeft getolt, zou ik mij er even nog niet zoveel zorgen om maken, die komt wel weer hoor!

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:11

Citaat:
Een 2 takt gang met zweefmoment inderdaad, maar no-way dat een goede telganger zijn benen paren zuiver tegelijk neerzet.

2-takt is 2-takt; hetzij draf hetzij telgang. In beide gevallen dient dit zuiver te zijn. Is dit niet het geval, dan is het geen 2-takt meer.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:30

Mijn jonkie is een vijfganger, en als we (en dat doen we niet vaak) in (ren?) telgang gaan, hoor ik wel 2 takt maar als ik naar deze foto kijk, lijkt het alsof zijn achterbeen de grond iets eerder gaat raken dan zijn voorbeen. Dan zou het dus geen zuivere tweetakt zijn.....en dan is het geen telgang? of wel???? WIE oh WIE
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door dems75 op 01-11-10 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:37

Okee...tis niet echt duidelijk te noemen maar hier eerst in tölt, dan galop en dan in (ren???)telgang (laatste stukje)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:41

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:49

ah okee....dan snappikum :D
Dan zou het inderdaad wel kloppen omdat hij snelheis overhoudt zelfs (ik ben namelijk geen ervaren telgangruiter en morrel hier en daar nog wat waardoor ik hem nog niet voluit kan/durf laten gaan)
zit net het filmpje van Eilimi te bekijken en heb het beeld af en toe stilgezet en daar zie je inderdaad duidelijk dat het achterbeen toch een fractie eerder de grond raakt.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:50

@dems75: Ik rijd haar zelf niet ivm mijn overgewicht zeg maar.
Ze is nu bijna 6. Ikzelf dacht ook wel dat we dat anders later kunnen oppakken en dat we haar eerst doorrijden maar mijn vriend maakt zich toch wel zorgen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:00

linnke schreef:
@dems75: Ik rijd haar zelf niet ivm mijn overgewicht zeg maar.
Ze is nu bijna 6. Ikzelf dacht ook wel dat we dat anders later kunnen oppakken en dat we haar eerst doorrijden maar mijn vriend maakt zich toch wel zorgen.

linnke: ik zie dit nu pas hier staan, vandaar de late reactie. Ik vraag me af of je een filmpje hebt met wat je bedoeld. Misschien kunnen de mensen hier in het topic dan zien waarom het niet gaat zoals jullie willen. Soms kan het aan onbewust verschuiven van je zit of hulpen liggen. Nu in de sneeuw buiten filmpjes maken zal niet lukken denk ik trouwens. Een filmpje van de zomer?

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:36

Ik zal van de zomer eens kijken of ik een filmpje kan maken.
Ze wil momenteel gewoon niet tölten ze draaft meteen.

We hebben het advies gekregen om haar de gang te laten lopen die ze doet als je haar aandrijft.

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:25

hiya, iets anders dan de kentucky, ik ben bezig met het importeren van een paso fino uit amerika, fino, corto en largo zijn de namen van de gangen die deze paarden kunnen,
in het verleden heb ik wel TWH gehad en getrained, maar heb nu toch gekozen voor de kleinere paso fino,
ik heb wel een filmpje van vorig jaar, toen ik in amerika was om bij verschillende ranches langs te gaan
ik vind het in ieder geval leuk om mee te lezen over de verschillende gangen en rassen :j