Rocky mountain horse

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoezie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:58

NkPrecious schreef:
smaos schreef:
Verschil tussen goede show paarden en recreatiepaarden bij Rockies merk je echt wel aan de prijs, als je een Rocky koopt wat classic loopt of ene wat trail loopt is een groot verschil.
Ook bij de Kentucky als je ene koopt wat Park loopt.
Maar ze zitten zo geweldig, hihi, je hebt er nu ook op een aantal gereden, Leonie, wat vond je het grootste verschil? En vind je die wat classic en park lopen lekkerder tolten?

Er zit zeker een groot verschil in. Mijn voorkeur ligt zeker weten bij de showpaarden, ze zijn alleen nog niet zo populair in Europa. In mijn dagen daar heb ik veel training gehad op Classic farm, iets waar ik enorm veel van heb geleerd. De nadruk heeft gelegen op de classic en park paarden, omdat ik daar gewoonweg nog weinig ervaring mee had. OOk hebben we het veel gehad over beweging en manier van beweging, en ben er nu achter dat ik zelf minstens 3 show waardige paarden heb staan die op zijn minst classic gait kunnen halen! Nu natuurlijk lekker aan het trainen daarmee ;) En hopen op Mountain Horse shows in de toekomst :) Het rijden van een park gait is een ongelovelijke ervaring. Alsof je vliegt over het terrein, super comfort. Vind het zelf beter zitten van de trail gaited paarden, al zitten daar natuurlijk ook extreem comfortabele tussen.

Om de bekendheid van deze gangen te vergroten, even als de capaciteit van de mountain horses wil ik proberen om volgend jaar in de shows een classic gaited horse te laten lopen :)

Hallo, zelf ben ik zeer geinteresseerd in endurance, daarom kijk ik ook naar Rockys, als potentiele winners in de endurance. Ik ben mij aan het orienteren/verdiepen in dit ras. Lucky die voorlopig bij GJ staat om weer beter te worden is een potentiele classic Rocky, helaas deze zomer geruind, daarom trekt Lucky die in de zomer in de verkoop stond de aandacht van endurancerijders... endurancerijders zijn niet van gisteren, deze ruin heeft zeer goede papieren, beide ouders zijn bewezen classic. Vandaar de interesse en die interesse in Lucky is er nog steeds, vandaar de redding. Wat inmiddels duidelijk is geworden vanuit zoeken en kijken en corresponderen met amerikanen is dat Rockys met voorwaardse drive en show talent (classic) meer endurancegeschikt zijn als toppers/winners. Trail is niet wat wij zoeken. Van alle fokkers in Nl zie ik nergens de Rockys onder zadel op video met classic (behalve van 1 fokker...), dus vrijwel nergens rockys in europa waar de fokker videos onder zadel (classic) op internet heeft staan. Ik zou het zeer fijn vinden als een fokker in Europa daadwerkelijk laat zien wat ze in hun mars hebben. We zijn professionals, en laten ons niets wijs maken. Laat zien wat je in je mars hebt, en dan komen wij kijken.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:27

Ik denk dat mensen die zich verder in de Kentucky Mountain Horse filosofie en fokdoelen zouden verdiepen zich nog zullen verbazen :)

Tsja filmpjes op internet, kunnen je maken en breken. Sommige dingen gaan hun eigen weg leiden op internet!! Als je interesse hebt nodig ik je uit om langs te komen.

Over GJ laat ik mij overigens niet meer op een openbaar forum uit.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:51

Ik denk (weet wel zeker) dat er meerdere classic rockies in europa zijn, het probleem is, als de eigenaar het niet weet, niet weet hoe die het moet herkennen of niet weet hoe die het moet trainen, dan zal het paard trail blijven lopen, terwijl het paard wel classic zou kunnen.

Als jeje paard eenmaal classic hebt lopen en je zou 1 jaar niet meer rijden en naar dat jaar er weer opstappen dan loopt dat paard ook niet direct weer classic, dan moet je opnieuw weer trainen, zal die wel sneller op dat punt uitkomen, maar niet direct. Sommige jonge paarden wat ohz komen lopen vrijwel direct classic, terwijl andere paard een tijdje training nodig hebben om classic te worden.

Je kunt overigens niet aan de stamboom zien of je paard trail of classic is, dus je kunt een classic hebben, terwijl die uit trail ouders komt, en als beide ouder classic zijn, wil dat niet direct zeggen dat je paard dan ook maar classic is, dat zie je ook niet in de wei of als jong veulen etc. pas als het paard ohz getraind word, dan kan je het gaan zien.

Mijn merrie bijv. komt ook uit 2 classic ouders, maar is zij dus niet automatisch classic, stel dat ik haar volgend jaar ga trainen en na 1 jaar loopt ze nog steeds niet classic, kan het aan 2 dingen liggen, 1 dat ze gewoonweg niet classic is of 2 dat ik te onervaren ben om het eruit te rijden.
Ben dus wel benieuwd of me dat gaat lukken.

NkPrecious

Re: Rocky mountain horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:56

Ik ben het geheel met je eens. Stamboom bepaald een hoop, maar lang niet alles. Je kan het het meest zien aan de stand van de schouder en het gebruik van het achterbeen, wat het 'gang bereik' zal zijn van het paard. Training heeft een zeer groot aandeel in de uiteindelijke prestaties van het paard, maarja dat geldt natuurlijk ook voor dressuur paarden :)

Misschien kunnen we een nieuw topic hierover maken? gangen, gangtechniek, trainingsmethodiek van de Mountain hrose bijvoorbeeld?

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:16

Citaat:
@Pleasuregaites: Bij de Rockies worden net de hengsten gebruikt bij de show, afentoe een ruin en zelden een merrie of het is een jonge merrie wat dan een paar showtjes loopt en dan verkocht wordt.
Is dat dan veel verschil met de Walkers? Qua show dan?

Voor de grote shows worden vaak hengsten gebruikt zodat deze als ie wint dekkingen goed kan verkopen. bij de kleine lokale shows zie je veel merries en ruinen. Zoals gezegd blijf ik liever weg van het showgebeuren, ongeacht met wat voor ijzer ze geshowt zijn.

De markt mag dan ingestort zijn, goede paarden blijven hun waarde behouden. En dat is wat we zoeken want de transportkosten worden alleen maar duurder.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:57

Snoezie2 schreef:
weet jij hoeveel fokkers dan goed zijn? hoe ben je/via wie bij die stal van abby terechtgekomen? welke stal was dat? ik zoek een jaarling rockie, meer kan ik niet betalen.

Kijk eens naar toril1 hier op bokt. Zij is open over waar ze haar paarden vandaan heeft, noemt haar bron met naam en toenaam. Iedereen kan dat checken, open en eerlijk. Je kunt op die manier ook wel er achter komen hoeveel een paard haar gekost heeft mocht je dat willen.

Tuurlijk is elk paard wat je koopt een goed paard. Ik kocht toen ik nog in Europa woonde ook een goed paard, een TWH merrie. Althans, het geld dat ik ervoor uitgaf was navenant. Het paard is pas een jaar na aankoop gerontgend nadat ik een ander paard wilde aankopen dat bij de aankoopskeuring niet door de keuring kwam op haar voeten. De merrie die ik al had, haalde op dat moment ook de aankoop keuring niet om dezelfde reden.

Ik heb de merrie en haar bijna 2 jarige merrie veulen allebei voor de slachtprijs kunnen verkopen. En laat ik je zeggen dat dat nog niet eens de grootste ellende ervan was.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:08

NkPrecious schreef:
Ik ben het geheel met je eens. Stamboom bepaald een hoop, maar lang niet alles. Je kan het het meest zien aan de stand van de schouder en het gebruik van het achterbeen, wat het 'gang bereik' zal zijn van het paard. Training heeft een zeer groot aandeel in de uiteindelijke prestaties van het paard, maarja dat geldt natuurlijk ook voor dressuur paarden :)

Misschien kunnen we een nieuw topic hierover maken? gangen, gangtechniek, trainingsmethodiek van de Mountain hrose bijvoorbeeld?

Dat van die schouder is mij ook uitgelegd, maar ook dat training heel wat kan schelen, alleen moet je dan wel een goede ervaren trainer zijn en laten we die net niet hebben in Europa (puur voor de Rocky en Kentucky qua classic en park dan, voordat ik iemand voor de borst stoot ;) )

Wil heel graag een nieuw topic erover, want loop wel eens tegen problemen aan, maar kan aan niemand hulp vragen :(

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:16

Ja, zo'n topic lijkt mij ook wel wat. Met foto's en filmpjes kunnen we dan zien wat er precies gebeurd en hoe dingen die niet naar wens gaan anders gedaan kunnen worden. Foto's als van Graves en Ziegler waar je met punten en lijnen aan de hand van de bouw van het paard kunt zien wat er nou eigenlijk gebeurd en waarom. We kunnen natuurlijk ook buitenlandse trainers om advies vragen. Altijd wel iemand die het wil vertalen voor het geval er mensen zijn die geen engels of duits of misschien wel frans kunnen lezen of schrijven. Dus, wie begint het topic en hoe gaan we het noemen? Ik wil graag leren, errug interessant.
NKPrecious? Aangezien jij met het idee kwam?

*edit: voor mij mag het een topic voor alle gangenpaarden zijn hoor, incl. kruisingen.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:01

Snoezie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 01:09

NkPrecious schreef:
Ik denk dat mensen die zich verder in de Kentucky Mountain Horse filosofie en fokdoelen zouden verdiepen zich nog zullen verbazen :)

Tsja filmpjes op internet, kunnen je maken en breken. Sommige dingen gaan hun eigen weg leiden op internet!! Als je interesse hebt nodig ik je uit om langs te komen.

We zoeken een classic rocky mountain horse. Een Rocky met een bewezen classic gang en voldoende stuwing, met veel pit, en ongeveer 6 -8 jaar oud, voor de Endurance. Niemand in Europa kan ons zo'n dier zelfs maar laten zien, er staat er maar 1 op youtube (whisper) maar die verkopen ze niet, als ik mij vergis laat dan een video zien van die classic Rocky zien, dat is juist mooi! er zijn ook vrijwel geen filmpjes van rockys/kentuckys met trail in europa. Filmpjes zijn juist goed, geen enkel paard is foutloos, we hebben het hier niet over olympisch kampioenen. Fokkers zullen altijd commentaar hebben (pos/neg) op filmpjes van concurrenten, klanten/kopers zoals wij prikken daar door heen. Dit is wat wij nu zoeken, heb je wat wij zoeken, dan komen wij langs. Al een paar duizend km gereden dit jaar...niets gevonden wat classic is. Volgende stap is dat wij zelf importeren, dit is niet moeilijk, we importeren af en toe quarter horses uit de VS.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:14

Succes dan!
Mijne is pas 4, wil graag een filmpje laten zien van haar, dat is het probleem niet, maar ik heb haar nog nooit echt doorgereden, ze is nu ook alweer 2 maanden niet bereden en daarvoor af en toe een bosritje a 2 x in de maand, dus dan schiet het niet op.
Ik schaam me niet voor mijn Rocky, al zou ze pleasure/trail blijven dan nog, ze heeft een zuivere 4 takt vanaf de eerste seconde dat iemand erop zat, in het bos is het heerlijk, dus de classic zou voor mij alleen maar een bonus zijn!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:27

Er staat een filmpje van Blu in mijn profiel.Wel 2 jaar geleden,maar zeg het maar wat hij daar loopt...
Als ik weer thuis ben zal ik proberen een frisse te maken.Hij is in principe een luie donder ( :+ ),maar als je hem wakker maakt,kan hij heel vlot worden.
Endurance zit niet in zijn karakter.
Chelsea daarintegen weet niet van stoppen,heeft een hele lage hartslag op rust en maakt graag kilometers.
Je kunt nog zo'n super-gang hebben,als het paard niet gemotiveerd is,kom je nergens....

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:31

Dit is een mooi voorbeeldje trailgait :) niet veel knie-actie. Bij classic en park zie je veel knieactie. Je zou dit filmpje alvast kunnen plaatsen in het gangtechniek topic! dan hebben we in ieder geval 1 filmpje :)