Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:06

lotte304 schreef:
Hey,
Ik heb een hyves aangemaakt over het Rocky mountain horse!
Met foto's, filmpjes en berichten.
Hoop dat jullie daar nog meer aan kunnen en willen *D toevoegen.
Of laat een berichtje achter! Super leuk!

http://r-mountainhorse.hyves.nl/

Dat zijn hele mooie foto´s op je Hyves en mooie films, heb jij ook een Rocky Mountain Horse? Hoe is de singlefoot?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:16

TheMagicLine schreef:
Ja dat begrijp ik, en hou hem heel goed in de gaten!!! Maar let op welke opfok je uitkiest, Rocky Mountain Horses zijn zo ontzettend vriendelijk en zo sociaal, ik weet niet, vraag mij af of ze wel geschikt zijn in opfok tussen andere (felle)rassen, ik zou wel eens weten wat anderen hier van denken.... we hebben heel weinig contact met andere RMH mensen in NL-Europa.

Dat is ook mijn angst.... Ik hou hem ook zeker wel goed in de gaten! Hij is ook héél erg onderdanig, fijn voor mij maar niet voor een grote kudde.
Ondertussen blijf ik doorzoeken naar een gemengde opfok/stalling waar hij heen kan.
(als jij enig idee hebt voor een plekje dan hoor ik dat ook graag! :))
Laatst bijgewerkt door Succubi op 15-12-09 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:16

Nsundu schreef:
Winter heeft ook korte dagen en je moet meer doen dus dan is het hard werken alleen al rond om de paarden en met werk erbij e.d. is het natuurlijk nog net ff lastiger :).
Gangenpaarden is wel het leukste en uitdagenste om mee te werken en er meer over te leren.. Alle andere paarden zijn al genoeg instructeurs en trainers voor he :D. Dit vind ik veeeeeeeeel leuker (krijg als je eerste paard een gangenpaard is he ;))!

Ja dat heb je goed... veeeeeel leuker...., hier is iedereen zeer gehecht geraakt aan de Rocky's, als je hier ooit komt merk je dat wel, inderdaad... wat betreft Rocky's zijn er erg weinig trainers/instructeurs in Europa (onze mening), wij fokken ze voor plezier... maar wij zijn GEEN trainers of instructeurs van Rocky Mountain Horses... en dat haar hebben wij ook geen tijd en behoefte in... wel hebben wij (en ik Gert Jan)... wat mensen ook zeggen... veel ervaring opgebouwd in het verzorgen, en relatief gezien in fokken enz van dit ras, automatisch verdiep je daar steeds meer in. Dochters van Diny hebben allemaal paarden (fjord, gelderlanders enz) en een dochter van Diny (Esther) die hier wekelijks flink help zit op een beroepsopleiding voor paarden, ikke GJ heb EHBO cursus voor paarden gedaan, 6 maanden cursus PTC klachten bewegingsapparaat, cursus TTouch Nelleke Deen en allerlei cursussen pychologie bij paarden enz... Dus Temba... er komen steeds meer Rocky's en wat ons betreft welkom in de wereld van de Rocky's.

En... @Smaos zal hier ook nog heel vaak meehelpen... of niet Simone??? *\o/* _O- :))

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:22

Succubi schreef:
TheMagicLine schreef:
Ja dat begrijp ik, en hou hem heel goed in de gaten!!! Maar let op welke opfok je uitkiest, Rocky Mountain Horses zijn zo ontzettend vriendelijk en zo sociaal, ik weet niet, vraag mij af of ze wel geschikt zijn in opfok tussen andere (felle)rassen, ik zou wel eens weten wat anderen hier van denken.... we hebben heel weinig contact met andere RMH mensen in NL-Europa.

Dat is ook mijn angst.... Ik hou hem ook zeker wel goed in de gaten! Hij is ook héél erg onderdanig, fijn voor mij maar niet voor een grote kudde.
Ondertussen blijf ik doorzoeken naar een gemengde opfok/stalling waar hij heen kan.

Met alle respect voor de zeer goede zorg bij de opfok waar Dream stond... nee niet meer daar... geen rocky's meer tussen kolossale KWPN enz jaarlingen, twenters... en een opfok waar ze een jaar lang in het wild staan... bij rocky's nee... die willen aandacht van mensen enz...

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:24

Succubi schreef:
TheMagicLine schreef:

een speciale opfok voor rocky's... gat in de markt voor mensen die wat willen verdienen... maar aub niet te duur maken he :+ ;)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:28

Breng ze maar hier,plek zat! :Y)

Alleen wat ver om ze op te komen zoeken :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:29

Haha, ja , als ik land had gehad dan had ik dat zéker gedaan!
En als het een merrie was geweest had ze gewoon bij ons in de wei en kudde gekund.
Maar goed, ik moet roeien met de riemen die ik heb.
Ik heb een hele goeie opfok gevonden maar dat is voor mij ruim 2 uur rijden dus kan ik hem ook niet in de gaten houden.
Dit was de 1na beste opfok en nog geen 10 minuten van mijn huis af dus kan ik hem elke dag opzoeken en kijken hoe het gaat.
Anders word het vroeg ruinen en bij ons op stal zetten maar eigenlijk heb ik hem liever wat langer hengst...

Succubi

Re: Kleuren en gangen Rocky Mountain horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:30

@Jodi: Als ik 100% zeker weet dat hij het daar goed heeft zou ik hem best naar je toe komen brengen hoor! :D
Wat kost een plekje bij jou? :D

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:36

Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht :D
Het is wel 1300 km verderop,dus de 'klanten' kunnen zich het best groeperen voor het vervoer.
Verder zijn mijn hengstjes niet heel erg ongelukkig,maar hoe meer gekken hoe meer vreugd,niet waar? :+
Ze krijgen hier in ieder geval hoeven van beton! ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:47

Hoeveel hengsten hebben jullie staan?
Gráni is écht een gezelligheids dier! Hij loopt op elk paard en dier af wat maar voorbij loopt :')
Groeperen voor vervoer? hoeveel wil je d'r hebben? :D

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:11

Ik heb 2 hengst-veulens(1.5 en 2.5 jaar),het stel van de video,plus de vader,maar die staat bij zijn dames.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:14

Ik zie net de laatste foto in je profiel, dat is sprekend Gráni :').
Gráni gaat 4 januari naar de opfok and hope for the best!
Mocht het niet gaan dan weet ik je te vinden! ;)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:18

Ik heb mijn half kentucky jaarling lekker aan huis, staat samen met mijn ijslandse merrie lekker in de paddock. Hij is erg vriendelijk naar mensen toe, komt meteen op je af om met je te knuffelen. Hij heeft de zomer met een groep hengsten op een grote wei gestaan, toen was ie zo wild dat we hem niet meer te pakken kregen. We vreesden dat hij moeilijk zou zijn toen ie weer thuis was, maar het tegendeel bleek dus. Het voordeel van dat ie thuis staat vind ik dat ik precies kan bepalen wat ie te eten krijgt etc. En dat ie geen klappen krijgt van andere paarden omdat ze met z'n allen in een klein hok staan.
Wel moet ie binnenkort gecastreerd worden omdat ik niet wil dat ie mijn ijslander dekt.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:21

Mijn vent is al druk bezig met het leren vak "dekken".
Ik denk niet dat ik hem nog veel langer bij zijn moeder (of een andere merrie) kan laten staan ;)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:29

Als veulen sprong Apollo wel eens tegen zijn moeder op, maar nu heeft ie absoluut geen dekneigingen. Brunka is ook een echt pittbullpaard en duld geen hitsige jaarlingen in haar buurt. Het lastige is alleen dat ze slecht hengstig toont. Vorig jaar is ze de 2e week van augustus bij Pathos komen te staan, ik heb hem nooit zien dekken, en ze heeft hem helemaal in elkaar getrapt, hij moest echt niet bij haar in de buurt komen. En toch is er 2 juli een prachtig veulen geboren. Dus ik hoop niet dat ie haar stiekem gedekt heeft, ik wil haar nl. in het voorjaar weer door Pathos laten dekken, maar vind het daar nu nog te vroeg voor.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:43

Nou, om die stijve rakker kon ik niet heen kijken :').
Ik neem geen risico's. Nog een veulen vind ik niet erg maar om bij de verkoop te zeggen dat de pappa van het veulen tevens ook haar zoon is... Denk niet dat dat verkoopt :')

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:52

Nee dat lijkt me niet handig. Apollo is gelukkig geen familie van Brunka, maar ik heb toch liever een veulen met waarvan de vader een gangenpaard is, ipv een half gangenpaard. Apollo gedraagd zich nu nog als een onderdanig veulen. Ik had hem al eerder willen castreren maar voel nu maar 1 bal, terwijl ie met 5 mnd er toch echt 2 had.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 08:32

tja, hier ook een jaarling hengst tussen de andere paarden, de enige die familie is, is zijn moeder, die is in mei uitgeteld, ik wil hem denk ik, in april laten castreren, hij is van september, dus amper 1 jaar.
Hij speelt heel veel met Chasey, de TWH merrie van ehm, 7 maanden gok ik. Die hebben zeer veel pret samen.
Tot nu toe lijkt hij nog niet door te hebben dat hij hengst is, hopelijk blijft dat nog even zo :)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:06

Hoi,

Dat probleem van goede opfok vinden heb ik ook gehad. Heb de mijne het eerste half jaar (haar eerste winter) ook tussen de kwpn'ers gehad. Maar daar kreeg ik een steeds naarder gevoel bij. Toen kreeg ik de mogelijkheid om ze naar huis te halen.
Ze staat nu achter het huis. eerst stonden er nog andere jaarlingen bij, nu staat ze met twee volwassen paarden.
Deze zijn net iets minder enthousiast met spelen, maar ze vermaken zich wel.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:31

Nou mensen, jullie brengen mij steeds mee aan het twijfelen! :(.
Ik wil natuurlijk het beste voor mijn ventje maar waar hij nu staat (nog met mams) is hij ook niet happy (te weinig vriendjes).
Ik heb op dit moment ook geen andere optie behalve een boer die hem wel wil hebben omdat er een trekpaard igoed oorn maart is uitgerekend en hij een opfok voor dat veulen wil maken :roll:.
*zucht* een merrie was zoveel makkelijker geweest :')

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:04

Als je hem laat castreren, kan je hem wel makkelijker bij andere paarden zetten.
Ik ga voor de zomer wel weer op zoek naar een wei voor Apollo, is toch leuker voor hem als ie lekker met vriendjes kan spelen. Hij speelde ook heel leuk met Rick. In maart verwacht ik 2 veulens, dus daar kan ie ook wel bij staan. Hoewel niet bij zijn moeder, want die vermoord hem. Ze heeft hem al een keer door het hek van de bak gedrukt, raar beest.

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:11

smaos schreef:
Nsundu schreef:
Hi smaos, ik merk dat je er in ieder geval nu goed over nadenkt met alles wat je doet rondom de paarden. Tijdje geleden kreeg ik die indruk minder. Al doende leert men is denk ik ook weer een goed spreekwoord.
Je komt er wel! En ik vind het knap dat je je paardje die je al 10 jaar had hebt kunnen verkopen om hem een beter leven zonder jeuk te kunnen bieden! Respect hiervoor hoor!
Geniet dan ook maar extra van je heerlijke rocky :D .

@Nsundu: Ik geniet zeker van mijn nog ene paardje, ik weet ook wat ik er voorover heb moeten hebben, is me dubbel en dik waard!
Maar dat je zegt 'tijdje geleden kreeg ik die indruk minder' dat wil ik je nog best wel een keertje uitleggen, maar niet hier op Bokt. Als ik je zo nog wel eens zie, want dat ben ik helemaal niet met je eens, heb al 10 jaar Fell ponies gehad en heb ze ongeveer 7 jaar zelf achter het huis gehad.
Maar oke, ga niet hier mijn hele prive vertellen!

Dat over rolling, wist ik ook al, ik heb een aantal duitse gangenpaarden boeken, mijn duits is helaas best slecht, kost me veel moeite al die termen in het duits :+
En heb ook nog een Amerikaans boek, Easy gaited horses, van Lee Ziegler (dacht ik?) Staat ook enorm veel in. Leer je veel van, zeker omdat er idd maar weinig gangenpaardentrainers zijn, dus moet ik het meeste maar uit de boeken halen!

@Succubi: Als jeje merrie wil laten dekken met 3 jaar, moet je haar dus ook inrijden, dan zou je haar eventjes kunnen rijden totdat ze gecertificeerd kan worden, dan zou je daarna nog even kunnen wachten met doortrainen. Maar ze moeten dus eerst gecertificeerd worden, voordat ze gedekt mogen worden.

@smaos... Ik kreeg de indruk dus dat wil al aangeven dat ik me daar misschien in vergist kan hebben. ;). Vooral als het allemaal alleen over en weer gaat over internet ;-). Tuurlijk vraag ik niet om prive verhalen of wat ook. Die zijn zoals je het zelf als zegt: prive :D.

Helaas kan/ mag er nog niet gecertificeerd worden aan de hand. Dus daarom worden de paarden vroeg ingereden.. even onder zadel voor certificering en vaak worden ze dan weer op het land gezet voor eventueel veulen of om gewoon lekker uit te kunnen groeien...
Gewoon een uitleg voor mensen die nog niet bekend zijn, ik snij niemand in de vinger (niet mijn bedoeling). :(:)

Late reacties maar ik had een hele pagina gemist geloof ik! :+

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:17

TheMagicLine schreef:
Maar toch niet de hele zomer? Ok, Certificeren "Sam" gaat voor, geen probleem. Snappen het helemaal. Lukt haar wel.
Hier moeten ehhhh 2 ingereden worden... Lucky voorjaar/lente 2011 en Dream wordt in mei 2010 3 jaar... dus...

@ GJ, Leuk dat je zo veel vertrouwen hebt in mij :+ :D .. Dankjewel

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:28

Nsundu schreef:
TheMagicLine schreef:
Maar toch niet de hele zomer? Ok, Certificeren "Sam" gaat voor, geen probleem. Snappen het helemaal. Lukt haar wel.
Hier moeten ehhhh 2 ingereden worden... Lucky voorjaar/lente 2011 en Dream wordt in mei 2010 3 jaar... dus...

@ GJ, Leuk dat je zo veel vertrouwen hebt in mij :+ :D .. Dankjewel

Het is heel duidelijk dat jij enorm enthousiast bent en je bent een enorme liefhebber van Rocky's, dit staat buiten kijf. Bij ons staan 7 Rocky's. Wat betreft inrijden: het zou van hoogmoed getuigen als ik zou zeggen: dat doen we wel even... we gaan niet met deze paarden experimenteren door ze zelf in te rijden... wij hebben 2 veulens (Star en Phenix) en Dream... die wordt in mei as 3 jaar, en Lucky... in 2011 3 jaar... beste is om ze door iemand te laten inrijden die dit ras heel goed kent, en niet door een trainer van kwpn 'ers, quarters, of andere gangenpaardenrassen,, met nadrukkelijk alle respect voor deskundigheid en integerheid van andere trainers. En wij willen de paarden ook niet naar frankrijk/duitsland brengen... veel te ver weg en te lang uit ons zicht... communicatie is dan ook heel erg moeilijk... niemand hier (ik ook niet) spreekt Frans, en Duits ook niet... (en mijn Duits is erg matig en wat betreft duits-gangenpaardenjargon zelfs nihil..., ok wijsgerig jargon ken ik goed, ik heb per slot van rekening Kant, Hegel enz moeten lezen... maar niet van harte... Duits en Frans zijn niet mijn favoriete talen)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:36

Tinka schreef:
Als je hem laat castreren, kan je hem wel makkelijker bij andere paarden zetten.
Ik ga voor de zomer wel weer op zoek naar een wei voor Apollo, is toch leuker voor hem als ie lekker met vriendjes kan spelen. Hij speelde ook heel leuk met Rick. In maart verwacht ik 2 veulens, dus daar kan ie ook wel bij staan. Hoewel niet bij zijn moeder, want die vermoord hem. Ze heeft hem al een keer door het hek van de bak gedrukt, raar beest.

Ik zou Grani eerst tijd gunnen om meer te laten uitgroeien, daar heeft hij testosteron (geproduceerd in zijn testikels) voor nodig, zeker de eerste 3 levensjaren niet ruinen, testosteron is hard nodig voor de botopbouw, voor zijn gewrichten, en voor een evenwichtige groei van skelet en organen...

Ehh... gisteravond, was al donker... hebben we de merries en veulens op box gezet... enkele uren later doen Mark en ik een controle voor de nacht... zegt Mark: Star (zijn veulen) mag niet bij "Whisper" drinken... Ik nam Mark niet serieus.... immers enkele uren eerder stonden ze samen vredig uit een voerbak merriebrokken te eten,,, maar Mark heeft veel gevoel voor paarden... dus lette ik wel op... en inderdaad,,, toen Star op een zeker moment wilde drinken ging "Whisper" enorm piepen met oren plat... Star beledigd en ging met achterhand naar "Whisper" staan met zijn oren plat.... Phenix daarentegen dronk er vrolijk op los bij " Magic"...

Ik goed kijken... en toen zag ik het... we hadden de veulens in de box gezet met de verkeerde merries 8)7 :o :=

Snel omgewisseld... maar dit is nou typisch Rocky Mountain Horse, heel typisch, Whisper liet een ander veulen bij haar drinken, en Magic liet weliswaar Star niet bij haar drinken... maar toch... ze deed Star niets en Star mocht wel hooi en brokken van haar eten... dit is nu de Rocky Mountain Horse!