Paso Fino's, staart??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Corally_B

Re: Paso Fino's, staart??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:31

Het lijkt net op de paarden die staart zo hebben uit spanning, omdat ze hun hele lichaam aanspannen om zo te kunnen lopen spannen ze ook de spieren aan in hun staart....... ik vind het in ieder geval niet natuurlijk dat die paarden zo kunnen/moeten lopen.....

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:58

Ik rijd zelf nu ongeveer 6 jaar met ijslanders. Geweldige paardjes en in het begin wou ik ze ook persé met oprichting en veel knie gebruik rijden... Nu ik mijn ijslander wat langer heb kom ik erachter dat hij een stuk ontspannener is en veel makkelijker loopt als hij niet in die oprichting 'gedwongen' wordt. Dit heb ik met meerdere ijslanders meegemaakt.

Dat de gangen van de paso's op dat filmpje natuurlijk zijn, daar ben ik het volledig mee eens. Ik ben het er ook mee eens dat de dieren veel stress ondervinden (door het gedwongen kin op de borst en een 'onhandige' ruiter die je op je rug najaagd?) dat is gewoon aan ze te zien. Ik heb verder geen verstand van paso's, maar van paarden in het algemeen weet ik net als de rest van de bokkers toch het broodnodige af en mijn mening is dan ook dat het op deze manier showen van je paard nooit goed kan zijn. (ook de ijslanders niet)

EDIT: Cassidy, dat eerste filmpje van jou op de derde pagina ziet er een stuk fijner uit.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:36

Cassidy: heel erg bedankt voor je filmpjes + uitleg, vond het altijd al prachtige paarden :) lijkt me heerlijk zitten, en op veel filmpjes die je gepost hebt vind ik het ook echt lijken alsof de eigenaren heel trots op hun paard zijn.

Ik vind persoonlijk (om even mee te gaan met de discussie) bonfire dan nog zieliger dan deze paso's.
Nee, niks triests aan, wel dat sommige hier niet luisteren naar anderen, en heel flauw niet verder kijken dan hun neus lang is!

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:53

essie_blue schreef:
Cassidy: heel erg bedankt voor je filmpjes + uitleg, vond het altijd al prachtige paarden :) lijkt me heerlijk zitten, en op veel filmpjes die je gepost hebt vind ik het ook echt lijken alsof de eigenaren heel trots op hun paard zijn.

Ik vind persoonlijk (om even mee te gaan met de discussie) bonfire dan nog zieliger dan deze paso's.
Nee, niks triests aan, wel dat sommige hier niet luisteren naar anderen, en heel flauw niet verder kijken dan hun neus lang is!

Helemaal mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:18

haika_ schreef:
dat je er nou arabieren bij haalt snap ik helemaaal niet..!
bij een arabier is zijn hals en hoofd natuurlijk, daar word helemaal niks aan veranderd.. dus ik snap niet waarom je die erbij gaat halen..

@ Haika, Kijk eens in het prachtige foto boek van Tim Flach... Daar zie je hoe de hals van een arabierhengst in een neopreen corset gehesen is om die mooie lange slanke hals meer te doen uitkomen. Dus in 'sommige gevallen' niets natuurlijks aan. Mensen zijn geneigd de natuur te manipuleren in wát ze willen zien. De gekromde staart zie je bij 'spanning' of 'opgewonden zijn' bij veel meer rassen dan alleen de Paso's. Ondere andere Arabieren hebben er ook een handje van. Het hoort bij het ras.

De discussie over wát natuurlijk is is i.m.o. gewoon stupid, gezien je gangenpaardenveulens vaak vanaf de geboorte ziet tölten. Sommige extremer dan anderen en een aantal met een aangeboren verzameling, knieheffing en/of extreem hoge oprichting. Natuurlijk zijn er excessen in de training van paarden. Dat zijn er in iedere tak van paardensport. Niet dat ook maar iemand hier dat goedkeurd... maar het gebeurd zeker wel.

Helaas heb ik nog nooit een Paso Peruano gereden, maar dat gaat vast nog wel eens gebeuren. Ik vind ze geweldig. Niet dat ik mijn IJslanders er voor in zou ruilen hoor :D , maar er 1 laten dekken door een Peruano lijkt me zelf helemaal niet verkeerd.

Groetjes, [***]

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 00:09

Het zogenaamde "sweating" om overtollig vet lokaal te laten verdwijnen komt bij meer rassen voor dan alleen de Arabieren. Het kan echter de natuurlijke hoofd/halshouding niet beinvloeden, en is meer kosmetische correctie (en om hogere plaatsen tijdens shows te behalen).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 00:18

Cassidy schreef:
Het zogenaamde "sweating" om overtollig vet lokaal te laten verdwijnen komt bij meer rassen voor dan alleen de Arabieren. Het kan echter de natuurlijke hoofd/halshouding niet beinvloeden, en is meer kosmetische correctie (en om hogere plaatsen tijdens shows te behalen).

Idd, hier komt verder ook geen geweld of pijn bij kijken, het is hooguit wat onplezierig voor het paard omdat ie zweet.

Maar wbt de paarden op het filmpje lijkt het mij ook een uiting van opwinding, zoals hierboven ook gezegd is zie je dit bij meer rassen en niet alleen bij Arabieren. Kwpn'ers hebben er een handje van om bij opwinding hun staartwortel naar achter en met een bocht opzij te houden, tuigers steken hem meer omhoog en met een boog naar voren of opzij.
Bij Arabieren of NRPS'ers zie je ook vaak een staartdracht zoals in het filmpje, voornamelijk als ze geconcentreerd aan het werk zijn.
Maar ben het er wel mee eens dat er vreemd uit zien en met name bij de eerste schimmel.

Overigens zal dit niet gebroken zijn want dan zou het gebroken stuk slap naar beneden hangen.

Mijn man ziet dat filmpje, ik leg hem uit dat het gangenpaarden zijn en hij zegt; 'Maar wat is de bedoeling dan? Zo lang mogelijk over het parcour doen?' :(:)

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:06

Dat hebben Paso Fino's van nature. ;)