[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:23

Dat is wel een goede basis om mee te beginnen ja. Wil je haar ook gaan inrijden of volgend jaar? Gewoon nieuwsgierig hoor haha.
Wel lastig als je niemand kan vinden daarvoor. Waar woon je ook alweer ergens in de buurt? :o

Ik ben half maart uitgerekend.

Heb laatst wel even rondje gestapt op Silver omdat ik het zo miste. Kan echt niet wachten tot ik echt weer aan de slag kan met hem. Eindelijk het western rijden weer oppakken.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:36

Ik woon in Vlaams-Brabant. :) Sandra van de TWH zit denk ik het dichtst (maar nog steeds op zo'n 80 km), maar ik heb zelf geen vervoer. Moet nog een beetje bedenken hoe ik het ga aanpakken.
Ik wil haar wel al iets of wat inrijden, maar 't is niet mijn bedoeling om al uren te gaan wandelen. Dus als ik haar komend jaar een basis kan geven wat betreft sturen en gas geven (en remmen ! :D ), ben ik tevreden, volgende winter krijgt ze dan terug rust. En als ze 5 is, wil ik er echt serieus mee aan de slag. Dit jaar zal vooral veel grondwerk zijn, denk ik.

Ben er nog altijd niet uit wat ik ga doen voor een eerste zadel, of dat ik mss naar een zware barebackpad met wrongen en inlages zou gaan tot ze voldoende bespiering heeft voor een duurder zadel. Ik weet welk zadel ik uiteindelijk wil, maar dat is mij een beetje te duur om na een jaar te moeten verkopen omdat het niet meer past. :D

Nog 2 maandjes ! Begint spannend te worden. :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:49

Ik ben met Silver begonnen met een simpel boomloos zadel. Barefoot Cheyenne idee maar dan van F.R.A. Deze is ook mee gegaan naar Leonie toen ze echt met hem aan de slag ging. Thuis nog even mee gereden en heb toen een 2e hands western zadel laten aanmeten bij Euro Horse. Heb hier ook heel lang over getwijfeld omdat ik zoveel meer wil dan alleen western maar kwam hier toch steeds op terug.

Silver heeft afgelopen winter ook weinig tot niks gedaan en ervoor was voornamelijk stap/draf en tolt werk en beetje longeren. Hij wordt in april 5 en mag dan van mij ook wel eens serieus aan de bak haha.

En kan je niet ergens een cursus oid doen dat je in elk geval zelf even vooruit kan? Of zelf advertentie zetten?
Of verhuizen haha grapje :P

Spannend is het zeker. Ben de weken aan het aftellen al :P

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:47

Mississippi is afgelopen zaterdag naar Suelza gegaan, hier word zij beleerd.
In april-mei komt ze terug om rustig aan kilometers te gaan maken. Zij word in april 5 maar nog een echte slungel.

Miami en Nevada begonnen met trainen voor endurance wedstrijden dit seizoen, waarschijnlijk in april want denk er nog niet klaar voor in maart.
Miami wil ik ook as zomer laten dekken, bij Leonie, door wie weet ik nog niet precies...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:30

Om een idee te geven, dit was vorige week

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:42

Wat een berg sneeuw Nienke, ik zag al op het journaal dat er zoveel gevallen was.
Pathos en Brunka staan sinds het weekend bij Temba, dus ik ben voorlopig paardloos (althans het jonge spul staat nog bij mijn ex). En nu maar wachten tot ik eindelijk een oproep voor mijn operaties krijg, ik verveel me dood dus.
Als ik weer op de been ben wil ik ook gaan grondwerken met de jonge paarden. Helaas gaat dat nu lastig met mijn manke pootje.
Jokari, een barefoot of vergelijkbaar boomloos zadel is wel aan te raden, zijn zeker tweedehands niet zo duur en zit toch een stuk steviger dan een pad.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:55

heerlijk die sneeuw ben jaloers nienke haha.

wat leuk dat ze bij temba staan odet, met wat voor bedoelingen?

hoeveel jongkies heb je nog?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:55

Heerlijk he die sneeuw, beetje onpraktisch soms. Maar een heel stuk beter dan de regen en prut een van de dingen die ik echt niet mis.
(ook genoeg dingen die ik wel mis hoor ;) )

En zo ziet een sneeuwritje er bij ons nu uit. Sorry geen gangenpaard, maar zien jullie meteen hoe comfortabel onze gangenpaardjes zijn.
We hebben vorige week een helm camera gekocht, moet hem alleen nog even wat hoger instellen volgende keer.
Maar een stuk fijner dan met 1 hand rijden en 1 hand filmen. Alleen lichtrijden ziet er heel vreemd uit zo met de camera op je hoofd.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:34

Hebben jullie speciaal beslag Nienke want lijkt me erg glad

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:08

Dit paard staat op speciaal beslag inderdaad, met rubber en puntjes. Maar eigenlijk op de stukken waar het glad is (asfalt) heeft zij niet veel meer grip dan Brego zonder ijzers. Bij Brego zie je ook in de afdruk dat de straal heel mooi meedraagt en ik denk dat we daarom best wat grip hebben. Verder tolt hij ook meer uit zichzelf als het wat gladder is ik heb het idee dat gangenpaarden op gladde ondergrond veel kunnen compenseren met hun extra gangen. En ja cool in het koppie dus als hij een klein stukje glibbert blijft hij kalm tot ie weer grip heeft.

Maar om geen risico te nemen doe ik het stijle gladde gestrooide stuk asfalt naast stal aan de hand en stap pas bij de beek op waar gewoon sneeuw ligt zonder ijslaag (waar ik in dit filmpje ook rij is het niet glad). Tot nu toe gaat het dus zo en anders koop ik hoefschoenen waar widia puntjes in kunnen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:46

gangenpaarden in gang hebben meer benen aan de grond dan bv een dravend paard, dus ja, ik denk ook wel dat ze meer grip hebben als het glad is :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:00

Het is hier echt prut weer..zou veel liever zo'n pak sneeuw hebben. Maar als dat gaat smelten heb je hier ook weer prut :P

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:42

Klopt als de boel straks gaat smelten schijnt wel even drama te zijn, maar is gelukkig alleen aan het einde van het seizoen. (april) Wat me tot nu toe goed bevalt is dat het gewoon hetzelfde blijft de hele winter en dat je gewoon weet waar je aan toe bent. Extreem koud is het ook niet heb nog niet 1x een thermobroek aangehad bijvoorbeeld en draag alleen 2 fleecetruien en een bodywarmer naar de paarden.

Wat ik een beetje mis is een lekker stuk vlak rechtuit het is hier meestal toch wel omhoog of omlaag rijden.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:52

Ja dat is wel fijn dat je weet waar je aantoe bent. Hier is nu prut en daarvoor was de boel paar dagen bevroren..elke keee begin ik met trainen van silver en dan kan ik niet verder door het weer... :(

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:56

Zamora schreef:
Ja dat is wel fijn dat je weet waar je aantoe bent. Hier is nu prut en daarvoor was de boel paar dagen bevroren..elke keee begin ik met trainen van silver en dan kan ik niet verder door het weer... :(

Precies dat je begint met goede moed en dan gooit het weer roet in het eten.
Ook heb ik geen halve garderobekast meer in mijn auto liggen voor elk weertype.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:59

Als ik nou kon rijden dan kon ik naar de binnenbak vd buren := volgende winter beter!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:58

kevje06 schreef:
heerlijk die sneeuw ben jaloers nienke haha.

wat leuk dat ze bij temba staan odet, met wat voor bedoelingen?

hoeveel jongkies heb je nog?

Pathos staat bij Temba, omdat ik niet meer kan rijden, vanwege mijn heup. Mijn heupkop is aan het afsterven en ik zit nu te wachten op een operatie om de plaat en schroeven eruit te halen. Als dat niet helpt krijg ik een kunstheup, voorlopig ben ik er nog wel even zoet mee dus.
En Brunka staat daar nu in training.
Ik heb nog 3 jongkies, Apollo van 3, Caithlyn van 2 en Duncan van 1.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:39

Zijn jullie allemaal aan het sneeuwruimen in Nederland het is zo rustig hier.

Brego en de dames in een wit winterlandschap
Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:59

Mooi plaatje zo Nienke.
Hier ligt nu ook een flink pak en uiteraard staat heel de snelweg vast, geloof nu al 800 km.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:09

Haha de gebruikelijke Nederlandse sneeuw paniek. Laat me raden de NS trekt het ook niet meer en er dreigt een strooizout tekort ;)
Hier verplicht winterbanden en je moet sneeuwkettingen bij je hebben, maar ze strooien hier direct en veel waardoor het allemaal goed begaanbaar blijft.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:24

Haha ja... hier is de winter nu flink losgebarsten. Het ziet er mooi uit maar het is wel ontzettend onhandig met reizen. ;) Heb ik gisteren kunnen ervaren met de NS en vanochtend met een auto die niet meer wou starten van de kou.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:11

Ik heb mijn auto deze week al moeten laten ophalen wegens een kapotte batterij. :roll:
Deze avond naar de IJsjes geweest, die hebben helemaal nergens last van. Het was al wat donker aan het worden, ik hoop dat de foto's een beetje gelukt zijn.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:43

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:40

Prachtige foto's van de ijsjes, echt genieten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:31