[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 08:40

heb wel foto's in mijn pc staan, nog niet aan toe gekomen om ze ergens neer te zetten.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:41

Inmiddels ben ik bijna een week in Oostenrijk en druk op zoek naar een fijn plekje voor mijn paardjes.
En als je dan rond loopt heb je zomaar dit uitzicht.

Afbeelding

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:47

Als je daar je paarden los laat,moet je ze wel een klok omhangen om ze terug te vinden! :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:04

Ligt eraan welke kant ze oplopen. Je komt hier eigenlijk altijd wel aan het einde van een dal uit.
In Nederland lopen ze zo door.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:19

CrazyCat schreef:
Ligt eraan welke kant ze oplopen. Je komt hier eigenlijk altijd wel aan het einde van een dal uit.

Daar weet ik sinds vanmiddag helaas alles van.

We hadden les bij kennissen in de bak, Nevada was 1e, daarna Noah en daarna Nifty, met Nifty stond ze rustig in de paddock maar met Noah vond ze opeens niet meer zo leuk.

Ze ging dwars door de omheining heen, schrok hier zelf heel erg van en ging als een rakket naar huis, nog nooit een echt op hol geslagen paard gezien maar vandaag wel.
Snel in de auto gespronen, er achter aan geraced en 2 km verder vond ik haar terug, klem gereden door een auto met mensen die ik kon (ook paarden gewend zijn) en een springende Neef....
Pff was wat hoor, gelukkig is alles goed afgelopen, had ze niets en waren we snel terug op stal want vanaf daar was het nog maar een km lopen...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:27

Pfff...Ik kom ook net thuis van een rondje heiningen repareren ^)
Wel romantisch in het maanlicht... :D

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:28

CrazyCat schreef:

Tot de zee! :')

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:46

Of een auto die ze stopt ;-)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:35

jodi schreef:
CrazyCat schreef:

Tot de zee! :')

Dan lopen ze door tot Den Helder. Best ver...hahaha.

@Afke: jemig wat een schrik. Ik herken het helaas, want Brego is tijdens een fotoshoot ontglipt en rende zo richting 80 km weg. Daar stonden gelukkig 2 friezen (denk merries) waar hij bleef steken. Ik ben nog nooit zo snel in mijn auto gesprongen en over een parkeerplaats gescheurd.
Leverde overigens aardig wat nieuwe grijze haren op, wat een stress.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:25

Spannend, al die ontsnapte paarden. Ik kan er met mijn eerste paard helaas ook over meepraten (ging bij elke nieuwe introductie bij andere paarden steevast door het draad...)

@Nienke: zijn de pensionstallen daar een beetje vergelijkbaar met Nederland?
Als ik de paarden hier in Amerika zie, ben ik blij met onze groene weides in Nederland :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:08

wow, mooi plaatje, nienke, ik dacht eerst dat het een plaatje van mariska was, vanuit USA, maar ehm, bleek dus van jou te zijn, haha,
erg mooie omgeving.

ja loslopende paarden, doodeng!! Kunst hebben we op zondags gehaald en op maandag zetten ik haar samen met dochter en mijn ruintje, in de wei bij de buren (die we toen huurde), binnen 10 minuten was ze daar weg en heeft ze zo'n anderhalf uur in de bossen voor ons huis, rondgereden, ik met mijn ruin ook het bos door, zelfs politie is mee wezen zoeken, was echt een onwijze nachtmerrie, tot ik een meneer met fiets tegenkwam die vroeg of we een wit paard kwijt waren, hij had haar 10 minuten daardoor, gevangen en in een stal gezet bij mensen die ook diverse paarden hadden, wat een opluchting was dat toen zeg, iedere keer als ik een auto hoorde, ging ik bijna dood.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:32

Mikkee schreef:
@Nienke: zijn de pensionstallen daar een beetje vergelijkbaar met Nederland?
Als ik de paarden hier in Amerika zie, ben ik blij met onze groene weides in Nederland :D

Pensionstallen zijn hier eigenlijk niet. Er is 1 westernstal die wel pension doen, maar tegen Amsterdamse prijzen zullen we maar zeggen. Het is ook volpension en ik doe liever alles zelf, want ik hou de touwtjes liever zelf in handen.
Ik ga vandaag met de eigenaar praten of er mogelijkheden zijn voor jaar rond in de inloopstal. Brego heeft eigenlijk nog nooit op stal gestaan. (alleen af en toe een paar uurtjes zodat hij het wel snapt mocht het ooit eens nodig zijn)

Mochten we er niet uitkomen ga ik op zoek naar een boertje die wat wil verpachten.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:07

succes, hopelijk heb je snel een fijne plek voor hem, en tja, herkenbaar, voordat mijn paardje bij me aan huis stond, wilde ik ook graag zoveel mogelijk zelf doen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:20

Vandaag kwam er een dame die mijn paardentrailer had zien staan vragen of ik doordeweeks niet het paard van haar dochter beweging wil geven als zij op internaat is. Ze gaat ook meteen even vragen of er nog een paardje bij kan in de paddock met inloopstal. (zomers lopen ze op de alm)

Dat komt denk ik zomaar helemaal goed hier.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:27

Fijn, zulke mensen in de buurt!
Ik denk dat je via-via altijd meer te weten komt.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:07

Wat goed Nien, zou super optie zijn!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 23:08

Dat klinkt zeker leuk :j

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 08:58

gaaf dat het zo op je pad komt!

sophiesoley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:01

Hallo iedereen, ik lees dit topic meestal wel mee, maar heb eigenlijk nog nooit gereageerd.
ik zit ergens mee:
ik wil eigenlijk nog een veulentje van mijn tamelijk kleine ijslander (1.36), ze heeft een paar jaar geleden een prachtig veulen gekregen van frosti, maar die blijft ook aan de kleine kant, terwijl ik toch graag een wat grotere pony zou willen, ik ben zelf namelijk 1.77.

Lijkt het jullie daarom verstandig om mijn ijslandermerrie (vijfganger, wildkleur leemvos) te laten dekken door een grotere hengst (bv. een "groot" gangenpaard, fries of kwpn)?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:56

Helaas heb je nooit garantie het veulen kan net zo goed de hoogte van moeder houden.
In principe kun je dan toch volgens mij het beste uitkijken naar een veulen uit ouders die je beiden aanspreken en meer maat hebben. Tenzij je natuurlijk perse uit je eigen merrie een nakomeling wil aanhouden.
Mocht je toch kiezen voor het dekken van je eigen merrie, kies dan een hengst die groot vererft. Een grote hengst hoeft namelijk helemaal niet groot te vererven.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:21

Ik zou een ijslander wel met een gangenpaard kruisen. Dat de gangen behouden blijven, anders zou ik het zonde vinden. Maar goed, dat is mijn idee.
Of zoek idd een (gangenpaarden)veulen/kruising, weet je direct meer over de toekomstige grootte.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:59

CrazyCat schreef:
Helaas heb je nooit garantie het veulen kan net zo goed de hoogte van moeder houden.
In principe kun je dan toch volgens mij het beste uitkijken naar een veulen uit ouders die je beiden aanspreken en meer maat hebben. Tenzij je natuurlijk perse uit je eigen merrie een nakomeling wil aanhouden.
Mocht je toch kiezen voor het dekken van je eigen merrie, kies dan een hengst die groot vererft. Een grote hengst hoeft namelijk helemaal niet groot te vererven.

ik sluit me hier bij aan,

vandaag is jhumpa gescand, we waren zo onwijs benieuwd, maar helaas, het mag niet zo zijn, na 3 keer geinsemineerd te zijn, met alle toeters en bellen erop en eraan (schouwen, scannen, insemineren en scannen, owja, zorgen dat het sperma op tijd word gebracht, regelen met duitsland etc etc) is het dus niet gelukt helaas.

Ik zou het nog wel 1 keer willen proberen, ik vind een augustus of september veulen, geen probleem, maar het houd ergens op, we hebben veel kosten gemaakt en de geldkraan is nu dicht.
dus nu gaan we maar aan de slag met haar als rijpaard, ze is bijna 4 en half, dus moet wel kunnen dacht ik zo ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:13

heel jammer joyce!

Sam's dusty shadow van gangenpaarden reestdal is zelf niet heel groot maar tot nu toe vererft hij wel grote veulens. NKPrecious is de eigenaar van Sam.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:15

Jammer dat het uiteindelijk niet is gelukt om Jhumpa dragend te krijgen. Je hebt wel echt flink uit de kast getrokken dus dan moest het gewoon niet zo zijn inderdaad.
Maar ach... 'gewoon' rijden met je paardje is ook best leuk hoor. ;) hehe

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 00:06

Balen ook voor Jou. Rijden is ook leuk idd maar snap dat t anders is dan gehoopt. Ben met miami nu ook lekker ad slag maar had liever een Veulenbgehad...