[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:25

Gingen ze nooit in de schuilstal staan? Wat een bikkels! Vandaag eindelijk weer eens droog! Maar morgen weer veel regen voorspeld. Bah. En ik waai niet weg, geen lichtgewicht, maar sta ook constant vastgezogen in de modder ;-)

Hoe zijn jullie ervaringen met mok, nu het zo nat is? Ze kunnen bij mij droog staan, binnen en een flink stuk verhard, maar ze staan toch nog aardig wat uurtjes in de modder. Ik heb het nog nooit gehad in 20 jaar dat ik paarden heb, maar kan me wel voorstellen dat deze omstandigheden niet meehelpen.

NkPrecious

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:52

Gelukkig hier nog niet veel last van mok, laatste jaren ook niet eigenlijk.... Heb het 5 jaar terug eens meegemaakt met een merrie die mok kreeg door een verhuizing. dat was wel vrij heftig, zorg nu wel dat ik altijd mok (kruiden)creme in huis heb, werkt super namelijk :) kan je al smeren ter bescherming (bij de witte voetjes bijv.)

en ja... tis nu even behelpen, bijna alle paarden heir hebben wel een droog plekje om even te kunnen staan, maar kan nou niet echt zeggen dat ze er gaan staan..... meer moddermonsters hier :P

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:44

Hé, ik had hier op geantwoord, zeker niet op de goede knop gedrukt ;-)

Die mokzalf lijkt me wel een goed idee, maar er is geen droog beentje meer te bekennen. Wat is dat voor creme?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:29

mokzalf/creme heb je van vele merken. Ik heb zelf een natuurlijk versie die voornamelijk op basis is van kruiden. Weet zo even het merk niet meer en het etiket is ervanaf :P :+

Maarja als je dus geen mogelijkheid hebt om ze droog te zetten kan je het been schoonspuiten, drogen met een handdoek, creme erop, even in laten trekken, en dan weer terug in de (natte) wei. Ideaal is het niet, tis beter om na het zalven even droog te laten staan (zowieso voor paarden met mok).

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:55

iemand bekend hoe het zit met de gangenpaarden in noorwegen.
en dan bedoel ik niet de ijslanders maar de andere rassen en types.

wij zitten in overweging naar noorwegen te emigreren en wil natuurlijk weten hoe en wat.

moet eerst de taal even goed leren want kom er zo op google met zoeken naar gangenpaarden niet uit helaas...

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:09

Ik kan ze wel droog zetten, maar, ik overdreef een beetje met geen droge benen. Ik heb nog geen tekenen van mok gezien, maar ik was er wel benieuwd naar, en als ik evt. wat preventief kan doen, ook heel fijn! Bedankt voor het meedenken.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:32

wauw dat is nogal een overweging Afke :D ik moet eerlijk zeggen ik heb geen idee van de gangenpaarden in noorwegen... maar het lijkt me een schitterend land om in te wonen :)

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:26

Er lopen tenminste 3 Tennessee Walkers in Noorwegen.

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:50

Spannend, Noorwegen! Wil je dan ook je huidige paarden meenemen? Ben ook wel benieuwd wat voor gangenpaarden (en óf) ze in Noorwegen hebben.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:09

komen die tenesse walkers uit nl?

vandaag gekeken wat en hoe met transport van de paarden.
wil zo ie zo mijn 5 merries meenemen, 3 singlefooters, een draver en mijn engelse volbloed waar ik endurance mee rijd.
en 2 shets... eentje is van mijn zoontje dus die moet mee, en voor hem een maatje.
de rest word helaas te kostbaar, geloof dat je 25% invoerbelasting betaald over elk paard, weet niet hoe ze prijzen baseren maar goed word dus zo ie zo duur...

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 08:59

Citaat:
komen die tenesse walkers uit nl?

Nee, de merrie is drachtig geimporteerd uit de US en later nog eens gedekt dmv diepvriessperma.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:38

Vanmiddag een klein filmpje gemaakt van Moon a/d longe. Slechte kwaliteit maar het geeft een idee ;)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:13

Ze heeft een flinke spiermassa, of zie ik dat verkeerd?

Is iedereen al voorbereid op de sneeuw?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:55

Kaplaars schreef:
Is iedereen al voorbereid op de sneeuw?

druk bezig..... %)

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:58

Kan dat nog even uitgesteld worden? Ik heb hier nog paardjes in training staan en dat wil ik graag afmaken!

ps. een binnenbak op eigen terrein is ook een acceptabel alternatief ;)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:36

Van mij mag het ook nog wel tot 23 december duren voor we weer een wit pak hebben liggen.

Dat sjouwen met het water vond ik minder... :Y)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:42

Pleasuregaits schreef:
Kan dat nog even uitgesteld worden? Ik heb hier nog paardjes in training staan en dat wil ik graag afmaken!

ps. een binnenbak op eigen terrein is ook een acceptabel alternatief ;)

daar teken ik ook voor, die binnenbak ;) ik moet (als de vorst doorzet) binnenbak gaan gebruiken (huren) hier in de buurt, zowel nog paarden in training als een show in januari.....

NU maar hopen dat de vorst nog niet goed doorzet, dan blijft de warmte nog wel even in de grond zitten :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:35

hier rijden op laag pitje.
jongkies ga ik in februari maart oppakken.
rest beetje buiten hobbelen.

net boot naar noorwegen geboekt voor begin januari, gaan we een kijkje nemen of onze droom wat gaat worden...

naiade staat op antibiotica en pijnstillers, hoefzweer... dus staat zo ie zo op rust.

wat mij betreft mag t dit weer blijven, heerlijk, liever vorst dan regen.
jerrycans om water te slepen besteld... we zullen maar zien hoe t weer gaat worden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:46

Wat een luxe, ik heb tegenwoordig een binnenbak op stal en ik moet zeggen de enkele keer dat ik er gebruik van maak ben ik er ook echt blij mee. Het blijft toch vervelend als je een periode echt helemaal niks meer kunt doen en je midden in je training zit.

Bij ons vinden de paardjes kou ook prima, beter dan regen.

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:49

CrazyCat schreef:
Wat een luxe, ik heb tegenwoordig een binnenbak op stal en ik moet zeggen de enkele keer dat ik er gebruik van maak ben ik er ook echt blij mee. Het blijft toch vervelend als je een periode echt helemaal niks meer kunt doen en je midden in je training zit.

Bij ons vinden de paardjes kou ook prima, beter dan regen.

Ben bang dat we die hard nodig gaan hebben als ik het weerbericht bekijk :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:03

ik vrees het ook sneeuw op komst. dan ga ik doordeweeks wel 's morgens want later op de dag zal het wel spits worden in de bak.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 08:22

we zullen zien wat het weer gaat doen, sneeuw heeft wel iets, hoewel we dit weekend moeder en kind zouden verhuizen, naar de nieuwe plek voor die kleine (nouja, klein), en dan als hij gewent is, komt delicia weer terug.
Een nieuwe wei met sneeuw lijkt me niet handig.
Hij komt bij een leeftijdgenootje te staan en nog een paar ruintje en 1 hengstje, dus die gaat zich van de winter wel vermaken.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 08:57

Citaat:
dan ga ik doordeweeks wel 's morgens want later op de dag zal het wel spits worden in de bak.

Dat is dan weer het voordeel van een eigen piste; je hebt nooit meer ruiters om je heen dan je zelf zou willen. Eigenlijk heb ik het heel luxe: een roundpen van 16 meter doorsnee, een buitenbak van 18 * 45 die mooi droog ligt en zeker niet zwaar is. Dan heb ik nog een picadero van 22 x 10 en een 'noodpiste' van 14 x 35 met een grasbodem. Niets te klagen dus, het enige wat ontbreekt is een dak!

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:00

Pleasuregaits schreef:
Dan heb ik nog een picadero van 22 x 10

Wat is een picadero? :o?
Hier ook alleen maar een buitenbak maar wel privé dus altijd ruim baan voor ons :D
Afgelopen winter ben ik regelmatig naar een binnenbak in de buurt gestapt. Ben bang dat dat deze winter ook weer moet gebeuren...

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:10

Een picadero is officieel een 4-kante variant van een roundpen. Dat wat ik heb is dus verre van 4-kant maar wel dermate klein dat het een fijne afgebakende ruimte is voor jonge paarden om grondwerk te doen op rechte stukken of zelfs de eerste stapjes onder zadel in te maken.

Voordeel is dat de bodem van zand is in tegenstelling tot mn roundpen.