[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:14

de brazilianen zijn in europa om de paarden van mensen die het fijn vinden, in te schrijven in het braziliaans stamboek, om ingeschreven te worden, moeten ze wel aan eisen voldoen en gekeurd worden.
Ze zijn vrijdag begonnen met keuren en oa dus hier geweest.
Er worden dus nog veel meer MM's gekeurd.
Agrado is idd 1.48, schofthoogte, de achterhand word ook gemeten.
Jhumpa is 1.49 evenals Delicia.
Kunst is niet gemeten, die heeft al brazilaanse papieren en coração is ook alleen beoordeeld op gangwerk en uiterlijk, weinig toegevoegde waarde om hem te meten.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:49

Zo worden mijn paarden vanmiddag gekeurd. Ik vind het ook wel fijn om te weten wat de mening is van mensen die er verstand van hebben. De meerwaarde van Braziliaanse papieren is dat je zeker weet dat je MM voldoet aan de Braziliaanse standaard. De ervaring leert dat momenteel paarden in Duitsland worden ingeschreven in een bepaald stamboek (bijv het Nordrhein westfalen stamboek, wat nu verkeerd geschreven staat, weet even niet hoe je het moet schrijven) Hier staan paarden van allerlei rassen ingeschreven waar geen apart stamboek voor is. Een hengst kan voor dat stamboek wel worden goedgekeurd (wat niet zo heel moeilijk schijnt te zijn) maar voor Braziliaanse begrippen zou die hengst misschien wel helemaal niet zijn goedgekeurd.

Persoonlijk zegt voor mij een Braziliaans papier meer dan een Duits papier (wat MM's betreft!!)

Maar goed, ik ben toch wel benieuwd wat hij van mijn paarden vind aangezien de een een reus is (hopelijk dat zij wel wordt goedgekeurd) en de ander een dwerg. Tja ik houd wel van uitersten... :D

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:01

Wel leuk om te horen dat de brazilianen zo positief zijn over jullie paarden. Agrado zal best groot worden als ie nu al 148 is.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:05

Even iets van me afschrijven, sorrie alvast voor het bederven van de sfeer hier.

Tijdens horse event kreeg ik van het thuisfront te horen dat 1 van mijn merrie's ziek was, koliek. Direct dierenarts gebeld natuurlijk, blijkt het zandkoliek te zijn. We hadden daarvoor gelukkig de spullen in huis dus direct begonnen met kuurtje. Zondag ging het naar wat ik hoorde al een stuk beter, er was geen reden voor mij om naar huis te rijden, de mensen die de stal bij hielden konden het goed af.

Eenmaal thuis gekomen bleek kyra maandagochtend weer sterk verslechterd, en zijn we doorverweezen naar de kliniek. Sterke merrie als kyra is heeft ze nooit wat laten merken, pas toen haar darmen helemaal vol zand zaten. Darmfunctie was er eigenlijk niet meer. Tot vanmorgen alles geprobeerd, laxeren, infuus alles, helaas heeft het neit mogen baten. Ik heb mijn lieve Kyra vanmorgen in moeten laten slapen, in het bijzijn van haar 2 maanden oude dochter Jazlyn. Het was hartverscheurend en ik ben helemaal gebroken. Afgelopen nacht ook in Emmeloord gebleven dicht bij de kliniek voor hetgeval dat...

Jazlyn bewijst nu al een sterke dochter te zijn van onze lieve trouwe Kyra, en slaat zich kranig door het verlies van haar moeder heen. Gelukkig voor haar (en ons) laat Faemina JAzlyn ook drinken, dus ze zit niet zonder melk. We moeten haar wel even vasthouden voor ze mag drinken, maar ik hoop dat dat nog bijdraait. Ter opvolging van haar moeder, die voor ons een waardevolle fokmerrie was en een stabiel middenpunt van de kudde, houden we Jazlyn nu zelf aan en trekken we haar terug uit de verkoop.

Voor nu is het bijkomen van een emotionele rollercoaster, loodzware dagen en onvoorstelbaar gemis van een heerlijke merrie.

....

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:25

wat heftig Leonie! :oo ontzettend veel sterkte vanuit hier..

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:45

Oh wat verschrikkelijk zeg!! Het zit je echt niet mee de laatste tijd.

Heel veel sterkte met het verlies.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:22

jeetje heel veel sterkte.
het zit je zeker niet mee.
mooi klote man...

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:36

Ik heb het de laatste dagen beetje bij beetje gevolgd natuurlijk maar had het telefoontje van gister en vanmorgen helemaal niet verwacht!
Heeeel verschrikkelijk allemaal! Toch moet ik je wel zeggen dat ik het fijn vind om te horen dat Jazzlyn mag drinken bij Feamina.
In ieder geval een heel klein lichtpuntje van dit grote verlies natuurlijk. Heel veel sterkte meis!

_Remona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:45

Pleasuregaits schreef:

Ik denk ik plaats toch maar een berichtje. :D Ik ben namelijk degene die achter jullie zat met de rassendefile op het dravertje , en spot mezelf toevallig nog op 2 foto's ook haha :). Je hebt echt hele mooie foto's van jullie zie ik al! Leuk!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:50

Heel veel sterkte Leonie, zit allemaal niet mee voor je. Hopelijk breken er hier na betere tijden voor je aan.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:05

Jeetje Leonie dat is naar nieuws. Heel veel sterkte met dit grote verlies.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:13

jeetje, wat een naar nieuws.
Mijn vos heeft ook ooit zandkoliek gehad, hij is er nog gelukkig en ik besef nu weer des te meer hoe hij door het oog van de naald is gekropen.
Ik voel weer de zorgen die ik toen om hem had.
Heel veel sterkte leonie!!

Tinka: een mm ruin mag tot 1,58 meten, dus daar komt hij vast niet boven.
hij begint nu ook in de breedte te groeien, ben benieuwd hoe hij verder uitgroeit,
Ben ook benieuwd naar de bevindingen van de paardjes van Noiva?

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:37

Heel veel sterkte, Leonie!

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:55

Vanmiddag een lekker ritje gemaakt met Moon en Joyce op Kunst.
Wat wazige foto's van onderweg :D

Afbeelding

Afbeelding

Snap nu ook waarom Joyce geen natte voeten had en ik wel :+

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:40

Jeetje succes Leonie! :oo

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:47

Bedankt allemaal voor de lieve reacties!
Inmiddels is zowel Faemina als Jazlyn(dochter van Kyra) nogal in de war en snappen ze niet veel van de situatie. Ik heb ze nu met zijn 3-en in de grote stal gezet (normaal inloopstal voor 3-4 volwassen dieren) omdat het hier waterkoud en nat is, Jazlyn had het erg koud wat opzich natuurlijk niet heel vreemd is als je bedenkt wat ze de laatste dagen heeft meegemaakt. Ze staan nu dus met zen 3-en opgesloten in die stal, in de hoop ook dat Faemina door deze 'isolatie' zich realiseerd dat Kyra er niet is voor Jazlyn. De sfeer is rustig, Jazlyn heeft in ieder geval voor nu een plekje, ze is niet alleen. Faegan haar halfbroertje is ineens heel jaloers geworden, maargoed dat viel ook ergens wel te verwachten. Ik laat Jazlyn nu drinken als ik Faemina vasthou en tegelijk dus Faegan weg hou.

Ik ben benieuwd waar het eindigd, maar het lijkt erop dat ze in ieder geval een 'oppas-gezin' heeft gevonden op deze manier.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:56

Ik duim voor jullie!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:10

Hopelijk accepteerd Faemina de kleine jazlyn erbij. Eet ze niet ook al wat gras ed?

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:29

Ah, de bevindingen van de keurmeester voor mijn paarden.

Nou het was dus erg nat hier dus hebben we de paarden in de stal bekeken. Noiva was echter helemaal niet gecharmeerd van hem en uiteindelijk heb ik dus zelf de haren uit haar staart voor het DNA profiel getrokken. Tsja, het eerste wat hij zij was dat ze een tank was :+ Very strong big horse :D hebben ze niet in Brazilie, dit formaatje. :o

Hij vond Aquino ook een erg mooi veulen en vond vooral zijn bewegingen erg goed. Die moest ik maar houden, ja dat ga ik ook doen. Qua maten, tsja dat was natuurlijk erg spannend. Merries moeten minimaal 1.40 meten en mogen maximaal 1.54 hoog zijn.

Dus:
Kara do campo verde 1.40 (dus dat gaat nét goed, da's de minimale maat)
Noiva da paz 1.53 (heb dus nog een cm speling over!)
Kalia do campo verde(die is 2, heeft ie niet gemeten)
Aquino de barlavento heeft ie ook niet gemeten, veulen van Noiva

(zo gelijk een lijstje van mijn paarden)

Kalia's bewegingen waren ook goed (vergelijkbaar met Aquino) Hij vertelde dat sommige MM's namelijk een bepaalde marcha huppeldepup hadden, dit houdt in dat er een mooi ronde beweging van de benen is, soort van dat de voorbenen hoog en naar voren worden gezet en de beweging van een wiel volgen. Dat vond hij erg goed bij Aquino en Kalia.

Vanwege de regen hebben we niet gereden (helaas). De bewegingen heeft hij in de natte bak gezien dus dat betekende dat Noiva vrij grote bewegingen maakt omdat ze natte voeten niet leuk vind. Dus tja die is erg diagonaal. Voor haar was een hengst met vlakke bewegingen goed.

Conclusie was wel dat ik een leuke groep heb met drie merries, dus een goede start voor mijn fokkerij! Grappig dat hij ook zei dat Kalia, als die drachtig is waarschijnlijk ook huge zal worden, tsja daar heb ik er meer van rondlopen :D

Toril1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:56

Wat een pech Leonie... sterkte.

Wat goed dat er zulke keuringen bij de MM'en gedaan worden! Goed voor een ras, vind ik.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:05

Hè jakkes,wat een slecht nieuws van Kyra! :oo

Veel sterkte,ook voor de kleine :(:)

(Heel soms ben ik blij alleen stenen te hebben en geen zand := )

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:23

Leonie: Veel sterkte en het is erg jammer dat je je merrie op die manier kwijt bent geraakt, maar gelukkig is haar veulen gezond en heb je toch een stukje van haar via haar dochter. :(:)

Yvonne: Hebben ze over de hoogte van Noiva of juist iets anders aangezien ze haar erg groot vinden? ;)

Dan heb ik weer wat geleerd. :D Ik dacht dat er ook Duitse MM-stamboekvereniging bestond, aangezien dat er meer MM's in Duitsland zijn dan hier in NL.

Dus jullie paarden hebben zowel duitse en braziliaanse papieren? En wat is de bedoeling van DNA-profiel? Controleren ze of jullie paarden echt raszuiver zijn of juist om andere reden? Hoe gaat dat in zijn werking? En hetzelfde met de keuring door braziliaanse keurmeester.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:34

Jazlyn eet ook al goed hooi en gras, dus ik zou haar ook daarop over kunnen zetten icm veulenbrokjes. Maargoed de DA vond het wel een poging waard omdat ze pas 2 maanden oud is. Melk is dan nooit verkeerd natuurlijk en niet minder belangrijk: een moederfiguur. Dus vandaar deze poging. Beide veulens krijgen nu wel veulensbrokjes bij zodat Faemina hier niet op leegloopt. (en Faemina natuurlijk ook wat extra, het is niet nix 2 van die grote rakkers aan de uier :+ )

Leuk trouwens die keuringsinfo over de MM! Gefeliciteerd met de fijne resultaten :)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:48

Jeetje Leonie, Het zit je niet mee de laatste tijd!
Heel veel sterkte!

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:59

De hoogte is blijkbaar ook nogal uitzonderlijk bij MM's (alhoewel: ik ken er eentje die nog groter is) Maar verder is Noiva vrij breed en staat er echt een paard. Type tank dus :+

Het "grappige" aan Duitsland is dat je een hengst hebt die bijvoorbeeld in het ene departement is ingeschreven en jijzelf bij het andere departement (als fokker) dat je hengst vervolgens eigenlijk nog een keer voor je eigen stamboek zou moeten worden gekeurd. Ik heb nu dus ook drie merries waarvan er twee bij hetzelfde departement zijn ingeschreven en de andere bij een ander departement.

Het DNA wordt gebruikt om idd de afstamming te checken (Aquino moet ik bv laten afzetten tegen Noiva en Haxixe) en ze willen nu ook alle MM's registeren om een beeld te krijgen van alle paarden in Europa.

De paarden krijgen nu braziliaans papier. Ik had alleen begrepen dat Duits papier straks niet meer nodig is maar dat vraag ik nog even na hoe dat werkt. (ze moeten veel paarden af in korte tijd dus echt tijd om rustig erover te praten was er niet echt) DNA controleren ze via de staartharen, die moet ik naar een laboratorium opsturen in Wageningen.

Maar goed, ik ben nu op mijn werk dus ik moet weer aan de gang :o . Joyfordogs kan vast ook wel uitleg geven over wat de keurmeester allemaal doet.

Succes leonie met je merrie en twee veulens.