[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:00

Kan ik hem tenminste nog keer gebruiken voor Diva als hij hengst blijft :D hahaha

Toril1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:14

Al die eigen belangen ;)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:22

Wat super Leonie. Echt fijn dat ie nog meer van die mooie veulentjes mag maken.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:25

Wat leuk, Leonie! Gefeliciteerd!
En idd handig ook voor Frida dat ie hengst blijft :P

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 03:51

Dank jullie wel allemaal :D

Het is inderdaad een win-win situatie geworden. Ben ook erg blij met mijn keuze nu, Sam stond al weer 3 weken hier om wat merrie's te dekken en sinds ik aan het twijfelen was om hem te kopen bgeon die ineens extreem lief tegen me te doen :+ alsof hij het wist :P Nu gaan we in de komende tijd een oude stal opknappen + een paddock aanleggen zodat hij een lekker plekje heeft voor zichzelf.

Voor degenen die het zich afvragen: Armando blijft ook, de heren hebben laten zien dat ze met god fatsoen naast elkaar konden staan, ook mijn ruin precious heeft ermee ingestemd dat er een nieuwe man op het terrein is dus ik hoop dat na wat aanpassingen op het terrein het allemaal goed zal gaan met de mannen in de winter (in de zomer staan Precious en Armando ergens anders)

Ik heb wel met Sam afgesproken dat hij niet meer van die eigenwijze veulens maakt, want dan hoef ik volgend jaar niet meer zovele nachten te waken en op dit soort tijdstippen op bokt te zitten ;) Tussenstand voor Amy: 371 dagen dracht...

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:17

Gefeliciteerd!

NkPrecious schreef:
Dank jullie wel allemaal :D

Ik heb wel met Sam afgesproken dat hij niet meer van die eigenwijze veulens maakt, want dan hoef ik volgend jaar niet meer zovele nachten te waken en op dit soort tijdstippen op bokt te zitten ;) Tussenstand voor Amy: 371 dagen dracht...

En? Zou hij luisteren? ;)
Succes nog met waken :(:)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:35

Vandaag even met de dierenarts gebeld, Amy zit op 371 dagen en begin me nu toch wel zorgen te maken. De afgelopen dagen was ze zelfs rustiger nog dan dat ze was geweest, nog steeds geen uier, en ook weinig beweging. Morgen komt hij haar nogmaals nakijken en gaan we haar waarschijnlijk spuiten (heb dit nog nooit meegemaakt, iemand ervaringen hiermee?) en dan blijft de DA 'in de buurt' tot het veulen er veilig uit is.. ( hij woont dichtbij en in het weekend heeft hij het meestal wel rustiger natuurlijk is hij vaker bij huis)

Krijg er wel een beetje de zenuwen van, hou nooit echt van kunstmatige dingen maargoed... DA houd altijd om en nabij de 375 dagen aan als max voordat hij gaat spuiten, maar omdat hij door de weeks weinig tijd heeft en vaak ver weg is vond hij het veiliger om het weekend te kiezen om haar te spuiten.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:43

Pff jeetje mina Leonie.
Succes!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:59

Dat is wel ff spannend zeg. Heb er ook geen ervaring mee, ook eigenlijk niks over gehoord hoe dat allemaal gaat.

Hoop wel dat Sam luistert naar je haha.

Toril1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:16

Hmm niet fijn. Bij paarden nooit echt goed, opwekken. Maar ja, veulen moet er toch uit... heel veel sterkte!

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:20

Succes idd!
Fijn de je dierenarts stand-by is.
We hopen op een gezond veulen :(:)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:26

Oh jee Leonie, dat klinkt niet best.
Ik dacht dat het lastig is om een bevalling op te wekken bij een paard, niet medicijnen slaan altijd even goed aan. Kan ie niet opvoelen of ie nog leven voelt? Soms ligt het veulen erg diep, dan lukt dat niet. Wel vervelend zo zeg.
Dat ze nog geen uier heeft zegt overigens niets, sommige merrie;s krijgen pas een uier na de bevalling.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:32

Ja ik weet het, twijfel ook nog erg of ik het wel moet doen. Je hoort er ook zoveel slechte ervaringen over namelijk.

Punt is allen dat amy dus al bijna 3 weken met een onverklaarbare diarree kampt, ze staat nu op sand clear kuurtje, om te kijken of dit het is, ze heeft verder geen koorts, wel last van haar benen/hoeven. heb niet het idee dat ze het er licht mee heeft. Maargoed aan de andere kant is ze dus ook niet echt ziek...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:08

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Balen van Amy, ik ben niet bekend met bevallingen opwekken, weet wel dat iemand me ooit vertelde dat dit best gevaarlijk is met paarden, maar ik weet niet van de hoed en de rand.
succes er in ieder geval mee.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:05

jeetje balen leonie.
ben totaal niet bekend met opwekken. hoe doen ze dat?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:49

Er staat me iets bij dat het corticosteroiden kan (dexamethason), maar dat heeft niet altijd effect. Een keizersnede doen ze ook wel eens bij paarden, maar dat is ook erg risicovol.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:40

Citaat:
De afgelopen dagen was ze zelfs rustiger nog dan dat ze was geweest, nog steeds geen uier, en ook weinig beweging

Weinig beweging=beweging=leven.(?)
Geen uier=geen melk.

Moeilijke beslissing hoor :=
Ik hoop dat het allemaal goed komt! :(:)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:03

Ja het is erg tegenstrijdig, heb een topic lopen op KS, veel tegenstrijdigheden. Krijg via pb ook wel positieve verhalen, misschien zijn die mensen bang om een bokt-afbranding te krijgen als ze reageren in mijn topic. :+

Men gevoel spreekt erg tegen, enerzijds heb ik het idee dat zij het niet veel langer meer op een gezonde manier aankan, en dit een natuurlijke bevalling ook in gevaar brengt, anderzijds denk ik van, misschien toch nog een weekje aankijken....?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:08

Dat KS topic helpt je inderdaad ook niet echt verder... :+

Ik zou in iedergeval zorgen dat je biest bij de hand hebt,of je nu wel of niet ingrijpt.
Met die diaree zou de melkproduktie wel eens moeilijker op gang kunnen komen.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:41

Ja dat idee had ik ook al, ze zuipt letterlijk liters water weg en het komt er met dezelfde noodgang weer uit. Lijkt me dan moeilijk als de darmen niet god functioneren om melkproductie te hebben.. Had hierdoor voor de zekerheid al een extra pak biest gehaald (ik heb altijd wel wat, maar voor haar dus al wat extra)

pfff ik weet echt niet wat ik moet besluiten....

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:42

:(:)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:00

Ik heb net het volgende bericht geplaats in mijn KS topic:
Hier ook de link, dan kunnen jullie het van daaruit volgen...
NkPrecious @ [KS] Ervaringen met merrie spuiten/inleiden?

De dierenarts is net geweest. Na grondig onderzoek hebben we besloten haar in te leiden. Ik zit nu dus met mijn laptop naast de bak want ik wil haar geen moment uit het oog verliezen.

DA schat de kansen goed. We denken dat ze zelf de bevalling tegenhoud omdat het veulen al behoorlijk groot is wat de DA kon voelen. Ook lag het al in de goede positie en waren de banden 80% slap. Veulen lag ook vrij vooraan. Hij heeft de baarmoedermond iets losgemaakt en toen haar de injectie gegeven. HIj heeft zelf de ervaring, met deze omstandigheden (veulen dat al goed ligt, vooraan ligt, banden relatief los) dat het goed gaat, en dat juist de merrie risico loopt om het nu te laten zitten, omdat het veulen al vrij fors is. We hebben wel wat extra biest ingeslagen, zodat we in ieder geval genoeg hebben voor de eerste 48 uur. Ik heb 2 andere merrie's die melk te over hebben dus mocht de melkproductie niet op gang komen dan kunnen wij die merrie's na de eerste 48 uur melken.

Al met al schatte mijn DA de kansen vrij goed in, en het risico om het te laten zitten (met negatieve gevolgen) vrij hoog.

De DA is nu even naar huis, maar hij komt met een uurtje weer terug en blijft dan tot het veulen er is. Hij woont maar 5 minuutjes hier vandaan, en hij blijft ook thuis voor het geval dat ik bel. Andere noodgevallen worden doorverwezen, mijn merrie heeft nu eerste prioriteit. (en daar ben ik best wel blij mee liever op deze manier thuis dan nog naar een kliniek moeten reizen.)

Ik hou jullie op de hoogte, en hoop vanavond een gezonde merrie en veulen aan jullie te kunnen laten zien.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:04

Jeetje, sterkte Leonie. Hopelijk vandaag een mooi gevlekt veulentje. Wel fijn dat de dierenarts het gunstig inziet, laten zaten kan natuurlijk ook niet eeuwig.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:13

HEEL VEEL SUCCES LEONIE!
Echt al het succes van de wereld voor jou, amy en veulen!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:20

Ohhhh spannend!
Succes meid!