[HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Toril1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:43

Ooooh was het Silver dat hoofdje???? Ik dacht Sam. Ik dacht... je bent gek als je zo'n prachtbeestje weg doet :D

Herken mijn eigen fok niet eens :=

Zamora

Re: [HK] Welke gangenpaard rassen zijn er op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:48

Zoiets dacht ik al :') hahaha
Hij wordt al een echte kerel :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:11

humor.

Hier net 2 dagen vrienden met hun 2 kinderen over de vloer gehad.
Bijzondere momenten meegemaakt, hij oudste zoontje (6 jr) heeft het syndroom van down en leeft erg veel in zijn eigen wereldje, hij heeft dinsdag met mij op Kunst gezeten, hij gierde het uit van plezier, was nog best lastig, want in zijn blijdschap bewoog hij alle kanten op, Kunst vond het prima, ze was super rustig en paste zich voortreffelijk aan.
Woensdagochtend hebben we hem zonder zadel op mijn ruintje gezet, hij is wat kleiner en met hem kan ik alles, zolang ik naast hem loop, vertrouwd hij het, dus hoppa, sven op ez, mama sven, hem vasthouden, want hij ging onderweg bijna staan enzo, en wederom, dikke pret, hij genoot van de bewegingen en het contact.
Zo fijn dat we dit kunnen bieden met onze dieren.
verder 2 ritten gemaakt, mijn vriendin had nu zo'n 7 jaar niet meer gereden maar reed zo weg op Kunst.
:).

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:38

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:02

Ja ook hier weer nieuws :D
Maar nee, geen veulen :P

Ik heb gisteravond laat de testresultaten binnen gekregen van de 2 veulens die er nu zijn.
Het was erg verassend, beide veulens dragen zowel een zilver als cremegen.
Hoewel mensen gokten op Faegan silver smockey black, blijkt hij agouti te dragen en dat zou wijzen op silver buckskin.
Zijn halfzusje Jazlyn blijkt geen agouti te dragen en dit zou dan dus betekenen dat zíj degene is die silver smockey black is!

Dit zijn de exacte uitslagen:

Faegan: EE, Aa, nCr, nZ
en even een foto om te herinneren hoe hij eruit ziet:
Afbeelding

Jazlyn: Ee, aa, nCr, nZ
en ook van haar de herinnerings foto:
Afbeelding

Ik moet nodig eens nieuwe foto's plaatsen zie ik al wel want de 2 kleintjes zijn inmiddels alweer bijna een maand oud! (en de foto's zijn van dag 1)

Anyway, wij breken ons hoofd erover want we hadden het juist andersom verwacht :P Nu ben ik wat op internet aan het opzoeken geweest voornamleijk voor Faegan, en kwam ik 'sooty' tegen. Is er iemand die hier bekend mee is? Onder andere vond ik namelijk deze foto:
Afbeelding

Dit is choco dock jr. en zijn kleur wordt beschreven als silver dapple sooty buckskin. Ook bleek dat sooty o.a. zichtbaar is met een aalstreep. Faegan heeft op zijn kont (rug is niet echt zichtbaar) ook een duidleijke aalstreep. MIsschien dus meer dit kleurtje? Zijn kleur op dit moemnt lijkt in ieder geval niet op wat een normale silver buckskin behoort te zijn...

Al met al denk ik dat het erop neerkomt dat w eover 3 jaar definitief weten hoe deze 2 kleintjes eruit gaan zien :D

Mochten jullie nog ideeen hebben laat maar horen ;)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:54

Heel verrassend!
Weet je zeker dat de tests niet verwisseld zijn? :P
Ik zou Jazlin toch echt voor bruin uitgemaakt hebben... :D

Sooty zie je volgens mij nog niet zo jong,dat komt pas later opzetten(en heeft volgens mij niets met een aalstreep van doen...)

Ik ben heel benieuwd hoe ze worden in ieder geval!

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:03

Dat van die aalstreep ben ik wel vrij zeker van, vond onder andere dit:

Sooty: Sooty is a common color modifier that can act on both red and black based coats. Sooty, also known as smutty or countershading, causes dark hairs to be spread throughout a horses coat, usually concentrated from the top of the back down. Sooty horses often have spectacular dappling because of the contrast of colors in their coats. Sometimes the sooty hairs are concentrated into lines resembling leg barring and dorsal stripes on non-dun horses. Some horses are so sooty that their true color is unrecognizable. For example, some sooty buckskins have been mistaken for dark bay or black horses, such as the pony pictured below on the right.

'dorsal stripe' is een aalstreep

Ik hoop dat de tests niet verwisseld zijn nee ;) kan het eventueel nog checken door 1 van de 2 nogmaals op black factor te testen..

Bruine veules zien er trouwens heeel anders uit hoor sylvia ;) De zilver hadden we er al wel duidelijk uitgehaald, creme had ik een vermoeden van omdat ze in het echt wat lichter is dan de foto's laten zien...

kleuren ... :+

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:03

Citaat:
Bruine veules zien er trouwens heeel anders uit hoor sylvia De zilver hadden we er al wel duidelijk uitgehaald

Ik twijfelde ook niet aan de zilver,maar had het op bruin-basis ingeschat.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:17

Heel verassend Leonie lastig hoor al die kleurtjes die zo veranderen vanaf veulen. Ben wel heel benieuwd hoe ze er over een jaartje uitzien.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:25

Ja ik wou dat ik in de toekomst kon kijken :P De toekomstige eigenaren krijgen in ieder geval een toverbal :)

Toril1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:57

Sooty wordt veel verward met het dun gen. Maar geeft een bruin paard ook al gelijk bij geboorte een aalstreep. Dus waarschijnlijk is hij Silver Buckskin met sooty... wil niet zeggen dat hij net zo knap wordt als Choco Dock Jr. :9 (die ik bijna een keer gekocht heb :o ) Prachtige Rocky! Want buckskin kan in vele kleurdieptes uitpakken. Van heel vaal tot bijna bruin. In combi met silver, vaak nog lichter... dus afwachten. Maar wel altijd erg leuke verassingen met die uitslagen. Super dat Sam (toch?) zijn creme gen zo makkelijk mee geeft. Hele leuke dekhengst dus :D Toverballen veulens!

Ik had dit jaar een hele donkere zilverappel, die was ZZEE en een héle licht die was EEZz... zit ook nog steeds te twijfelen of ze niet gewisseld zijn...

Toril1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:58

Joyce, geweldig die kindjes zo genieten op de paardjes! Smelt <3

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:07

Nou ik had wel een choco dock jr besteld haha :P weet jij toevallig of er op sooty getest kan worden? Ik kon het niet vinden op de site van animal genetics....

Een fokker wara ik goed contact mee heb in amerika fokt vele met creme en die zij dat als hij creme draagt hij wel bijna sooty zou moeten hebben, helemaal omdat er ook een zilver gen bij aanwezig is... maarja we zullen zien ;)

Toril1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:56

Volgens mij vereft sooty wel of niet, dus niet samen met een ander kleurgen. Maar dat weet ik niet zeker. Er is geen test voor. Nu geeft sooty niet zo'n grote kleureffecten, toch. Beetje melkmuiltjes enzo... :+ vage gezichtsmaskers...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:40

Heb je foto van de kids hoe ze er nu uitzien Leonie?? :P

En ja Toril, Sam is de papa :P Ben erg trots op hem dat hij zo goed vererft. :j Ben erg benieuwd hoe ze er uitzien als hun veulenvacht eraf is!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:45

Gisteren met Brego in de duinen geweest (we zijn afgelopen zondag verhuisd naar een stal vlakbij de kennemerduinen).
Hij heeft het reuze naar zijn zin op de nieuwe plek, veel te zien en te doen.

Galopje kan hij zeer waarderen (en ik ook), ook wordt zijn singlefoot steeds stabieler.
We gaan lekker 2 maandjes stappen om sterker te worden en dan wordt het maar eens tijd voor zijn certificatie video.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:30

haha gaaf dat filmpje! :D

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:38

Super tof filmpje Nienke :D

Volgens mij heeft Frida wat te vertellen over Sam ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:42

jep :D

Sam is verkocht aan Leonie en mag daar zijn carriere als dekhengst voorzetten om nog meer van die prachtige veulens te produceren hahaha :D
Gefeliciteerd Leonie met je prachtige aanwinst :P

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:44

Gefeliciteerd Leonie !

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:52

Dankejewel :D Het kost even wat overwegingen, maar dan toch besloten om voor sam een plekje te creeeren op ons terrein.
Mede door de prachtige 2 veulens hierboven ben ik tot het besluit gekomen, plus dat hij erg met me flirtte de laatste tijd ;) :+

Ik hoop dat we volgend jaar weer een mooie seizoen tegemoet gaan :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:52

super leonie.
kom ik vast eens met een merrie bij je langs.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:54

Goed nieuws! +:)+

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:56

Gefeliciteerd Leonie!

Toril1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:58

Da's mooi! Hij heeft prachtige bloedlijnen en zal zeker een braverdje zijn (met zijn ouders ...)! Gefelicteerd Frida en Leonie.