Fotoverzameltopic gangenpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:04

pfffrt wat voor iets idioots hebben ze nu weer uitgevonden, elke n.iet wordt vervangen door Piet. :n

Ik blijf haar erg mooi vinden Miek. Vindt je het n.iet vervelend dat zij op Ijsland zit en jij hier ?

miek140

Re: Fotoverzameltopic gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:42

Dankje :o

Ja ik mis dr wel heel erg, maar het is voor nu de beste oplossing :j

En die sintactie: ik vind het wel grappig :)) vind het wel knap wat het team altijd weer weet te verzinnen :j

:(

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:47

Video van onze RockyMountainHorse merrie "A Whisper of Magic", ze wordt bereden door Josh Murdock van de Prince Albert Stables, gefilmd in arena na winnen van prijs. Een mooi voorbeeld van een 4-beat, met een Classic gait, af en toe ook Park. Zo nu en dan springt Whisper uit de band.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:06

@miek140: Wat een ontzettende leuke merrie!
Ik snap wel dat je daar helemaal vol van bent! :D
Staat zij nog in Ijsland? En komt zij ook nog naar NL? Of laat je haar dan staan?

@TheMagicLine: Mooie paarden!
En ik snap wel dat je voorkeur hebt voor "four beat gait" dan een "4 takt gang". Nederlandse taal is vaak zo stug en plat.

Hier nog even wat foto's van mijn Rockylinger :).
Inmiddels tölt hij niet zoveel meer als hij in de eerste maand heeft gedaan maar vaak betrap je hem toch nog op een töltje als hij van gangen wisselt :)

Afbeelding
Afbeelding

Klein filmpje :)
Afbeelding

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:35

Oh wat is die mooi zeg!
Grappig, een Haflinger x Rocky met een IJslandse naam :=

En ik heb de tölt gezien hoor, in het filmpje ;) Het was daar, een paar stapjes.
Ga je hem zelf inrijden? Heb je ervaring met gangenpaarden? Wil je de tölt er ook echt uit gaan rijden, of heb je gekruisd met de Rocky gewoon omdat het zo'n lekker dier was?

Ik ben echt té nieuwsgierig volgens mij :')

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:32

@Succubi

Wat een leuke Rockylinger, wat een lieve oogjes!!, lijkt heel veel op onze phenix, we zien geen verschil tussen jouw rockylinger en een rocky ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:40

TheMagicLine schreef:
@Succubi
Wat een leuke Rockylinger, wat een lieve oogjes!!, lijkt heel veel op onze phenix, we zien geen verschil tussen jouw rockylinger en een rocky ;)

Dank je :D *trots* haha
Ik wou het ook al net vragen. Toen ik jullie foto zag van Phenix die over de staldeur komt koekeloeren ook al zo op Gráni lijken.
Is de bouw en vooral de forsheid van Gráni enigszins te vergelijken/hetzelfde als jullie rocky veulens?
Ik kom namelijk wel hele mooie slanke rocky's tegen maar daar in tegen vorige maand ook een bloed mooie "ronde" rocky merrie.
Zij was ook 100% rocky mountain maar het was precies het beeld wat ik zou verwachten van een uitgegroeide Gráni. (was ook spontaan verliefd :o)

miek140 schreef:
Oh wat is die mooi zeg!
Grappig, een Haflinger x Rocky met een IJslandse naam :=
En ik heb de tölt gezien hoor, in het filmpje ;) Het was daar, een paar stapjes.
Ga je hem zelf inrijden? Heb je ervaring met gangenpaarden? Wil je de tölt er ook echt uit gaan rijden, of heb je gekruisd met de Rocky gewoon omdat het zo'n lekker dier was?
Ik ben echt té nieuwsgierig volgens mij :')

Wat leuk dat je zijn ijslandse naam opvalt!! Je bent de eerste die dat zo spontaan ziet :D haha
Het betekend "grijs" en Gráni was muisjes grijs geboren en dat wou ik heel graag (niet opvallend) terug laten komen in zijn naam.
Een vriendin opperde Grani (zo spreek ik het ook uit) maar het is GrÁni (rijmt op Brownie :o).
Het was een korte naam die fijn is om te horen en uit te spreken en daarnaast ook een beetje vrouwelijk want het is een heel zachtaardig veulen :).

En idd hij heeft wel wat tölt! Zijn eerste week van zijn leven kon hij stap, tölt en galop. Draf kwam pas een week later :=.
Het is de bedoeling dat ik hem in ga rijden onder begeleiding van een instructeur die het liefst ervaring heeft met rechtrichten, gangen paarden en met het inrijden zelf. Maar ik wil er pas mee beginnen tegen de tijd dat hij 4 jaar is dus alle tijd!
Voorlopig blijf ik zoveel mogelijk leren met mijn haflinger merrie! :D

Ik heb bewust voor de Rocky mountain horse dekhengst gekozen.
Ik wou graag wat meer de sport in maar wou er absoluut geen heethoofdige warmbloed op, dat klikt gewoon simpel weg niet met het karakter van mijn haflinger (een veulen met zoveel energie maar door de haf genen niet weet wat hij ermee moet doen leek mij geen strak plan.)
Deze hengst was: Rustig, lief, koel in het koppie.
Daarnaast was zijn bouw ook precies wat ik zocht om mijn merrie mee "te verbeteren" meer schoudervrijheid, minder gewicht, lange benen, lange hals etc.
Wat bijzaak was maar zeker ook wel meetelde was zijn onwijs mooie kleur die hij vererft en naúúrlijk zijn tölt.
Dus door zijn karakter en bouw ging hij door naar de 2e ronde en de kleur en tölt hoefde ik niet meer verder te kijken! :D

En zoiets als té nieuwsgierig bestaat denk ik niet! (eerder een te hoge mate van desinteresse tegenwoordig waar ik mij meer zorgen over maak :=)
Maar! Ik ben nog steeds benieuwd of die mooie dame van jou nog naar NL komt of in ijsland blijft?? :)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:02

Citaat:
Dank je :D *trots* haha
Ik wou het ook al net vragen. Toen ik jullie foto zag van Phenix die over de staldeur komt koekeloeren ook al zo op Gráni lijken.
Is de bouw en vooral de forsheid van Gráni enigszins te vergelijken/hetzelfde als jullie rocky veulens?
Ik kom namelijk wel hele mooie slanke rocky's tegen maar daar in tegen vorige maand ook een bloed mooie "ronde" rocky merrie.
Zij was ook 100% rocky mountain maar het was precies het beeld wat ik zou verwachten van een uitgegroeide Gráni. (was ook spontaan verliefd :o)

Wij hebben verschillende RockyMountainHorse veulens, de veulens van Whisper zijn allemaal elegant en niet zo fors. De veulens van Tennessee Magic zijn forser, zoals Phenix, Grani is zonder meer te vergelijken met Phenix, alleen is de hals/nek van Grani forser. Er zijn allerlei soorten Rocky's fors, klein, groot, elegant en grof.

Onze hengst Black Hill's Gold is een zeer gespierde forse hengst, schofthoogte 1.57m

Onze merrie Tennessee Magic is een ronde beer, beetje haff-achtig:

Afbeelding

Afbeelding

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:16

@succubi

onze hengst is 6 jaar oud, ook een grote beer, groot voor het ras,,, laatste 12 maanden flink gegroeid op het Hollandse gras en hooi.... schofthoogte: 1.57m en buitengewoon sterk, maar ontzettend lief... en compleet zwart, kijk eens naar zijn nek:
(nb hij staat niet open voor externe dekkingen... we vinden hem daar nog iets te jong voor en het is ook veel werk...., zie stamboom: http://www.rockymtnhorse.org/rmhDetail.asp?reg=2004011996)
foto 2007:
Afbeelding

foto 2009:
Afbeelding

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:17

Maar Smaos, wat 'wij' bij de ijslanders juist merken, is dat paarden die alleen maar in tölt getraind worden er echt niet beter van worden. Juist de galop is zo enorm belangrijk om de rug eens goed te strekken! En de draf om goede voltes te rijden om het paard te gymnastiseren en te ontspannen.
Met alleen maar tölt roest een paard toch vast?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:19

Ik heb eventjes gezocht naar de eerste dagen van Gráni en hij zijn gangen toont.
Hier zie je duidelijk dat tölt en galop voorkeur heeft. Stap en draf is nauwelijks aanwezig

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 03:52

Nog een filmpje van Whisper... bereden door Gert Jan... in langzame sjok sjok stap... (oude man :+ ) ,,,,met een leuk deuntje,,, en slideshow,,,

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:48

Moderatoropmerking:
Dit is een 'show je paard' topic, een discussie is hier niet de bedoeling. Jullie kunnen verder praten in [GP] Kleuren en gangen Rocky Mountain horses waar ik jullie posts in heb gezet. Hier in het fotoverzameltopic niet verder discussieren graag.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:05

@Imre.. je hebt gelijk, mea culpa

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:07

dank je wel Imre, daar heb je toch wel je werk aan gehad, vermoed ik. :)
Erg lief van je dat je dit topic niet gelijk op slot hebt gegooid.

Zo, wie heeft nog leuke fotootjes ? :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:11

Nee joh, die berichten heb ik gewoon in een apart topic gezet, kan deze ook lekker open blijven. Kost inderdaad wat werk, maar goed, dan had ik maar geen moderator moeten worden. ;)

Ik geloof dat ik mijn eigen paarden hier nog niet eens heb laten zien! :oo Dus bij deze!

Afbeelding

Links mijn 8-jarige ruin Kveldrodi frá Nordurslót, rechts opperbaas en alleskunner Jónas (20). In mijn profiel natuurlijk veel foto's en meer info.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:15

waarom hebben die Ijsjes nooit eens eenvoudige namen. :=
Lekkere pluizebollen. :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:22

Dat is weer voer voor een heel nieuw topic! :Y) Jónas is natuurlijk geen moeilijke naam, en die andere noemen we altijd Kveld. Kveldrodi (Avondrood op z'n IJslands, want geboren tijdens de zonsondergang) krijg ik echt mijn bek niet uit. :+

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:22

Wauw wat een leukertjes Imre :)

Maar :oo wat zag Jónas eruit toen hij net bij jou kwam!! Schrok je je niet kapot toen je hem zo zag? (want je kende hem al eerder toch?)
En dan schrijf je Kveldrodi nog makkelijk. Met een gewone d is het nog wel makkelijk uit te spreken (vooral als je de d dan weer als een ijslandse d uitspreekt - nederlandse t dus zeg je eigenlijk kveltroti)
Maar probeer Kvelðroði maar eens :')
Ik struikel ook geregeld over mijn eigen tong als ik ijslands probeer te praten :')

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:30

Hij leek inderdaad niet op zichzelf toen hij zo ziek was. :n Ik had hem twee weken voor hij kwam nog op het eiland gezien, dus ik wist wel een beetje wat ik kon verwachten. Toen had hij ook nog een flinke infectie, dus zag hij er ook echt ziek uit. Toen hij bij mij aankwam was hij vooral erg mager, maar met goed voeren en advies van de DA was het snel al wat beter. :)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:00

Dat er geen ijslander-in-de-sneeuw-foto's geplaatst worden *-:)

Hier dan maar een ondergesneeuwde kentucky
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:11

Itje heeft hier al een keer gestaan, maar dat waren toen foto's van augustus. Zo liep die er van de week bij:

De linker (rechts is z'n halfzusje):
Afbeelding
Meer actie kreeg ik er niet uit...
Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:14

leuk al die sneeuwfoto`s!
En mooie Lily haha :D

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:05

Wat een leuke sneeuw-snoetjes bij die ijsjes!
En leuke kleuren. Is dat wildkleur?

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:10

Merries staan in de sneeuw: voorgrond veulen Star, achtergrond links Whisper en dream, rechts: Magic en Phenix:

Afbeelding