Fotoverzameltopic gangenpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NkPrecious

Re: Fotoverzameltopic gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:27

Ik snap wel wat je bedoeld, maar takt betekend niet alleen maar iets met een motor... Eeen ietwat kromme vertaling is het wel maar de betekenis is in principe duidelijk:

" TAKT
-beleid -onderdeel of toebehoren van een auto -tastzin -tijdmaat -slag"

Een paard wat een 4-takt gang loopt, beweegt dus in een gang met 4 tijdmaten en dit klopt gewoon :) Ik vond het namelijk een beetje onzinnige plaatsing van jullie gezien takt meer betekend dan alleen maar een brommer/motor..

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:13

NkPrecious schreef:
Ik snap wel wat je bedoeld, maar takt betekend niet alleen maar iets met een motor... Eeen ietwat kromme vertaling is het wel maar de betekenis is in principe duidelijk:

ja het is een kromme vertaling vinden wij ook in Vriezenveen, en wij gebruiken de term 4-takt niet meer, vinden wij meer een term voor monteurs en brommerfanaten... persoonlijk vinden wij 4-takt een beetje "oneerbiedig"... maar let wel het is onze (Diny, ik e.a) opvatting, een persoonlijk iets dus. "4-beat" en "single foot" spreken bij ons meer tot de verbeelding, meer het gevoel van dit zijn begrippen die ons meer tot de verbeelding spreken en meer duiding geven aan de essentie van wat er mee wordt bedoeld, zoals je ook gedichten, metaforen en proza beter begrijpt dan abstracte taal, taal is vaak zo vreselijk abstract. Als het over taal, semantiek, en etymologie gaat wordt ik (Gert Jan) helemaal lyrisch... taalfilosofie vind ik een prachtig onderwerp... ik hou maar op... dit is helemaal off topic en ik krijg zeker een pets van moderator... (auw)

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:30

:wave:

Ik meld mij voor het eerst in dit topic :)
Ik heb sinds de zomer mijn eerste eigen IJslandse merrie. Ze is 6 jaar oud, en heb haar deze zomer zelf ingereden. Op de volgende video is ze ongeveer 1,5 maand in training en doet ze haar eerste pasjes in tölt:
(video is een beetje zeeziek, gefilmd door een meisje die een ander paard aan de hand had die wilde grazen :+ )

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:35

Eerste pasjes?!
Meestal zijn dat net 2 of 3 stapjes! Ziet er wel erg leuk uit hoor!
Direct mooi takt zuiver! :D
Hoe heet je merrie?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:37

miek140 woon jij op Ijsland ofzo ? Wat een omgeving !
Leuk, je eigen paardje, ze lijkt het nog moeilijk te vinden op de video niet ?

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:43

Nsundu schreef:
Hoe heet je merrie?

Oh slim.. Ik zie op de film dat ze Sigga heet :+
Ze is niet helemaal stabiel inderdaad maar dat is helemaal niet erg :D.. Komt vanzelf :)

Ps je hebt een prachtige ijslander tekening gemaakt zag ik in je onderschrift! Mijn complimenten!

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 02:32

Oh wat een leuke reacties!
Ja ze heet Sigga inderdaad, en zij woont nog steeds in IJsland, ik eventjes niet :+
Ik werk daar in de zomers, ik heb er een jaar gewoont voordat ik aan mijn studie begon. Ze staat nu in een heel groot weiland (ter grootte van niet voor te stellen in nederland ;) ) dik en gelukkig te zijn in de sneeuw met vriendjes en wat hooi :)
Op het filmpje is ze net 1,5 maand in training, een maandje onder het zadel dus. Dit was niet de allereerste keer dat we tölt probeerden, maar heel vaak hadden we het natuurlijk nog niet gedaan.

Ze vind het inderdaad niet gemakkelijk, maar ik heb haar dan ook gekocht als een paard dat nooit ging tölten :=
Naja voor een niet-töltend paard doet ze het toch prima dacht ik zo :=
Inderdaad wat haperingen hier en daar en echt snelheid zit er ook nog niet in, maar daar gaan we volgende zomer wel aan werken :j

Edit: Ja die link uit mijn onderschrift moet ik nog eens veranderen, er staat 'nieuw' projectje, maar ondertussen is die al meer dan een half jaar af en hangt ie mooi ingelijst en wel in het hotel (in ijsland) :)

Nog 2 fototjes:
Afbeelding
Afbeelding

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 02:38

Oh en nog eentje van een van de eerste dagen, toen ik er dus nog niet op had gezeten en dr volgens mij voor het eerst een bitje inhad:
Afbeelding

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:41

wat een mooi paardje, dat kwam op het filmpje niet zo goed tot uiting.
voor een niet-tölter loopt ze toch wel vrolijk te tölten ja. :)

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:47

Ja leuk verhaal zeg! Inderdaad kunnen we haar nu beter bewonderen :D..
Voor een niet toltend paard doet ze het inderdaad uitstekend hoor.

Rinske1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:58

leuk forum! :D

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:07

Zo'n 'niet-tôlter' wil ik ook wel! :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:11

wat is 't Jodi, vindt ge de ¨ niet ? :D

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:57

Haha ja ze is mooi he?
Daardoor kon ik haar ook spotgoedkoop krijgen, doordat ze zo'n slechte afstamming heeft.
Kijk, het is geen wedstrijdpaard, ze is overbouwd en de tölt zal waarschijnlijk nooit haar voorkeursgang worden, dus voor de IJslanders (mensen) is ze praktisch niets waard. Mn baas probeerde me ook heel de tijd een ander aan te smeren :')
Maar koppige miek: Ik wil geen ander paard! Ik wil Sigga!!!

Iedereen was ook wel verrast over het resultaat hoor, ze heeft zelfs aan het einde van de zomer de Kjölur route gelopen, 250 km over lavastenen. Dat is gelijk ook haar Vet-check geweest. Normaal gesproken laten ze verkoopspaarden keuren door de DA, maar voor een uitgebreide keuring was ik ongeveer hetzelfde kwijt als ik voor het hele paard heb betaald. De kleine keuring bestaat welgeteld uit een buigproef. Naja die kan ik zelf ook wel uitvoeren (ben 3e jaars DA-student) en ik vond de 250 km over lavastenen in 1 week ook wel een mooie test.
Ik had haar de laatste dag van die week nog even gereden en ze voelde erg sterk aan. (natuurlijk daar wel alleen maar gedraafd)

:)

Stop mij! Anders houd ik nooit meer op over dr te praten :')

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:06

gaaf hoor :D Zou zelf ook wel keer naar IJsland willen, lijkt me prachtig land!
Het is een mooi diertje :D

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:53

Foto's van hengsten Black Hill's Gold (links) en Magic's Lucky Seven (rechts) in hun buitenstal. Buitenstal staat op het erf (beton met stro) en sluit aan op een paddock... kieplading zand gestort i.v.m. nattigheid...
Kijk eens hoe groot Lucky (rechts) wordt!

Afbeelding

Vanochtend de merries en veulens gepoetst... en veulen Phenix wil altijd geaaid worden... en hij wordt ook een enorme kanjer! Geboren 4-5-09 en kijkt al over de box heen... Phenix= "Diny's Magic Phenix": Black Hill's Gold X Tennessee Magic: een chocolate hengstveulen met 1 silver gen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door TheMagicLine op 04-12-09 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:00

Filmpje van onze Rocky Mountain Horse Hengsten in hun buitenverblijf... vanmiddag gemaakt, ze krijgen brokken...
Black Hill's Gold: gecertificeerde Rocky Mountain Horse Hengst.
Magic's Lucky Seven, Rocky Mountain Horse Hengst: moet nog geregistreerd worden, Tennessee Magic X Ole Time Hershey Boy
Lucky willen wij certificeren als dekhengst, hij is eigen fok.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:38

He wat leuk! Jij hebt gewoon een tent als stal!! Handig :j

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:59

Heb je dat hok verankerd in het beton?
Ik zou bang zijn dat het wegwaait met storm.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:00

miek140 schreef:
He wat leuk! Jij hebt gewoon een tent als stal!! Handig :j

heel handig, zijn verplaatsbaar, en loodzwaar.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:08

jodi schreef:
Heb je dat hok verankerd in het beton?
Ik zou bang zijn dat het wegwaait met storm.

we hebben er 3 staan, al een paar flinke stormen gehad... geen probleem. de andere 2 staan op bouwblokken op weilanden pal rondom de boerderij, en deze op de film wordt aan één kant direct begrensd door een heg van 4 meter hoge coniferen, en staat op een bestaande betonnen binnenplaats en op 5 meter afstand omsloten door 8 meter hoge stallen aan noord- en oostzijde, aan westzijde dus die rij coniferen. Aan zuidzijde krijgt het de volle wind. Je kunt ze verankeren maar dat hebben we niet gedaan. Bij een storm gaan van te voren so wie so alle paarden (merries en hengsten) naar binnen... er is over nagedacht met een duidelijk en consequent beleid. Dit soort buitenstallen moet je met beleid plaatsen en altijd nadenken over stormen, windvlagen enz. We zouden zulke buitenstallen nooit plaatsen op een buitenaf weiland.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:59

Wij hebben ook zo'n tent en die staat als een huis hoor. Hij heeft de hele zomer in de wei gestaan volop in de wind en nu staat ie bij de paddock. Hij is niet verankerd, maar waait echt niet zomaar weg hoor.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:39

miek140 schreef:
Oh en nog eentje van een van de eerste dagen, toen ik er dus nog niet op had gezeten en dr volgens mij voor het eerst een bitje inhad:
Afbeelding

Mooie merrie! Mooie kleur en bouw, gefeliciteerd! En mooi landschap, echt ruig, in 1981 ben ik in IJsland geweest... heel mooi daar.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:42

Tinka schreef:
Wij hebben ook zo'n tent en die staat als een huis hoor. Hij heeft de hele zomer in de wei gestaan volop in de wind en nu staat ie bij de paddock. Hij is niet verankerd, maar waait echt niet zomaar weg hoor.

Wij zijn blij met die tenten.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:20

Dankje voor je complimenten :)
Ze is inderdaad wel mooi lang, niet zo opgekropt als sommige ijsjes zijn. Alleen ze is wel een beetje overbouwd hoor! En ze heeft vrij kleine schouders, dus het is wel een beetje een ramp met zadels. Alles schuift naar voren.
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast heeft ze een heel klein bekkie dus de normale 11,5 bitten die ze daar voor alle beesten hebben past ze niet, ik zal nog een bitje voor dr moeten gaan kopen in 10,5

Oh en ze houd zich heel erg stijf op haar kruis, dus als we een gallopje wagen dan stuitert ze als een konijn :')
Nog iets om aan te werken dus :)

Maar ik ben wel echt heel blij met dr hoor :D Overbouwd en wel ;)