Citaat:
ik ga er stap voor stap door heen...) Ben ik deels mee eens Nienke, maar daarom zijn veulens ook goedkoper. Is in jouw ogen een merrie van 2 jaar veulenachtig? Toch wel jong 2 jaar... Hoe zit het dan met jouw pleidooi (ook mijn pleidooi) om aan de hand te kunnen certificeren? Ook zo'n jong paard is nog nooit bereden en zou dan een behoorlijk aan de hand toltende twenter later onder het zadel een mieper kunnen zijn? Hoe ver moeten we gaan? Hoeveel zekerheid willen wij en vooral hoeveel zekerheid kunnen we bieden? Waar ligt de grens?
Of het verstandig is om met jonge dieren die nog niet uitgegroeid te dekken is een discussiepunt inderdaad. En dan met name vanwege het feit dat je pas later als ze zijn uitgegroeid de eigenschappen echt goed kunt beoordelen. Maar dat gebeurt dus in de US onder het zadel met 2 jarigen.
Het aan de hand certificeren is dus meer zodat je niet op een jong paard hoeft te gaan zitten. Voor het aan de hand certificeren zou wat mij betreft net als onder het zadel een minimum leeftijd van 3 jaar mogen worden gehanteerd.
En dan weet je dus inderdaad niet zeker of ze onder het zadel wel of geen miepers zijn dat is een risico. Een risico dat ik bij een volle rocky of kentucky zeker geen bezwaar zou vinden.
Citaat:
Ik ken Sterre niet, maar wat ga jij doen als het veulen een supertolter zou blijken te zijn? zie verder onder...
Maar ik ga een stap verder. Stel je verkoopt het veulen met registratie KMSHA, onder de noemer "toltende kruising Rocky Mountain Horse 62,5%". Nu gaat de nieuwe eigenaar over pakweg 3 jaar over tot certificeren KMSHA, stel dat dit lukt en de eigenaar verkoopt dit inmiddels gecertificeerde KMSHA gangenpaard op Marktplaats onder de noemer: Te Koop supertoltende volbloed Kentucky Mountain Saddle Horse! Liegt de verkoper dan? Nee, het paard valt officieel onder de categorie Kentucky Mountain Saddle Horse (en verkoper verdient een smak geld... )
Als het veulen echt zeer goed tolt en het is een merrie dan hou ik die vermoedelijk zelf om zoals hierboven omschreven op een in mijn ogen correcte manier vers bloed in te fokken bij de KMSHA. Maar ik acht de kans dat het veulen echt super tolt (naar mijn norm voor registratie) gewoon best klein. Wel denk ik dat er hoe dan ook een erg leuk rijpaard uit zal komen waar iemand erg blij mee zal zijn (vermoedelijk uit eigen kennisenkring).
Mocht een redelijk toltend veulen voor de zekerheid toch registratie KMSHA meekrijgen van me en die wordt later gecertificeerd met winst verkocht dan vind ik dat fijn voor die persoon. Zij nemen het risico toch ook dat een dier dat ze minimaal 2 1/2 jaar gaan onderhouden misschien niet aan het plaatje voldoet en steken geld in training voor certificering etc.
Als je daar niet tegen kunt, moet je alles zelf aanhouden en trainen en de winsten maar ook de risico's zelf dragen. Ik zou zelfs reuze trots zijn als een lager ingeschat dier het toch beter blijkt te doen later. Maar goed ik verdien mijn geld dan ook niet met het fokken. Ik zou het leuk vinden om naast mijn IT bedrijfje in de toekomst wel zakelijk wat te gaan doen met het starten van groene paarden en misschien een klein stukje fokkerij ernaast. Maar ik vind het een stuk leuker om daar hobbymatig (wel doordacht en met kwaliteit als doel) in te groeien.
Citaat:
Dit is puur persoonlijk, zeer binnenkort ga ik bij Leonie kijken en geef ik hier mijn mening bij wijze van spreken... ik heb inmiddels enige ervaring met RMH veulens...
Klopt dit is zeer persoonlijk en ook nog eens gebasseerd op slechts een paar dagen op een beurs en wat foto's.
Ik ben ook nooit te beroerd om in de toekomst mijn mening te herzien 
Citaat:
Wat betreft je betoog F3 generatie... daar ga ik in mee. Maar let wel, iemand die een KMSHA koopt moet weten dat het stamboek geen gesloten boek is en het ras volop in ontwikkeling is, dit kan voor een bepaald genre kopers juist ook interessant zijn, immer hier zit dynamiek in, de rasontwikkeling is ook volop in beweging, en dat maakt het ook heel spannend. Bij RMH'ses is die dynamiek er mijns inziens een beetje uit.
Het is dus inderdaad aan de fokkers en liefhebbers om mensen (zelfs overmatig) te informeren hierover. Iedereen wil lijkt mij tevreden klanten zelfs als hobbyfokker en kan ik dus eigenlijk alleen maar pleiten voor terughoudendheid.